Auteur Topic: Nieuw rijbewijs vanaf juli getest  (gelezen 3331 keer)

Offline Jari

• Expert
  • Geslacht: Vrouw
Re: Nieuw rijbewijs vanaf juli getest
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 09 juni 2010 - 08:26:52 »
Te gevaarlijk: ik mag in België niet rijden met Duitse kentekenplaten.  ;)
Hoe komt dat? :$
Belgische inwoners mogen - op een paar uitzonderingen na -  in België niet rondrijden met een elders ingeschreven voertuig ... zelfs niet als dat voertuig in een ander EU land volstrekt legaal  ingeschreven is.

Men moet dat voertuig dan OOK in België inschrijven en er alle mogelijke belastingen op betalen, terwijl die reeds in het buitenland betaald werden, en de EU eigenlijk vrijheid van vestiging en verplaatsing voorop staat (of stond ...)
Wat is dat voor onzin.. :s

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 09 juni 2010 - 10:19:23 »
Wat is dat voor onzin.. :s

Dat is dus de Belgische wetgeving en de Belgische politiek, Jari.

Wel overal gaan rondbazuinen dat men een Europees voortrekker is - eerder : denkt te zijn, of zou willen zijn - maar anderzijds niet eens respecteren dat een Belg in een voertuig rondrijdt dat reglementair ingeschreven is in een andere EU-lidstaat. Dat laatste zou de gewoonste zaak van de wereld moeten zijn.

't Is nog een lange weg naar een eengemaakt Europa, en met de kwistenbiebels die aan de macht zijn, komen we daar amper een stap dichterbij.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 09 juni 2010 - 14:45:05 »
Citaat van: Inazuma
Belgische inwoners mogen - op een paar uitzonderingen na -  in België niet rondrijden met een elders ingeschreven voertuig ... zelfs niet als dat voertuig in een ander EU land volstrekt legaal  ingeschreven is.

Men moet dat voertuig dan OOK in België inschrijven en er alle mogelijke belastingen op betalen, terwijl die reeds in het buitenland betaald werden, en de EU eigenlijk vrijheid van vestiging en verplaatsing voorop staat (of stond ...)

Inderdaad, en dat uitgerekend in België, waar onze auto's aangekocht werden en er destijds dus BTW en BIV voor betaald werden.

Met een Belgische inschrijving zou ik onvermijdelijk ook in België verkeersbelasting voorgeschoteld krijgen, wat in strijd is met de verdragen ter vermijding van dubbele heffing van eenzelfde belasting in België en in Duitsland.

Bovendien zou ik, om een wagen in België ingeschreven te krijgen, de BA moeten laten dekken door een Belgische verzekeraar, terwijl onze Duitse verzekeraar die BA al dekt in heel Europa.

Ten slotte zou de wagen ook jaarlijks naar de Belgische keuring gaan, terwijl hij al naar de Duitse keuring gaat. Wat als hij in orde is met de Duitse keuring, maar niet met de Belgische? Want aangezien hij ingeschreven is in Duitsland en daar aan de technische voorschriften voldoet, mag hij ook in België rijden.

Kortom: ik riskeer in België een PV wegens niet-inschrijving en een fiscaal PV, omdat België geen regeling uitgewerkt heeft om mij in regel te stellen zonder onaanvaardbare nadelen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."