Auteur Topic: Voorrang?  (gelezen 2328 keer)

Offline Rafael

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Voorrang?
« Gepost op: dinsdag 25 mei 2010 - 19:40:27 »

wooter

• Gast
Re: Voorrang?
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 25 mei 2010 - 19:55:43 »
Citaat
43.2.   De fietsers die de rijbaan volgen, mogen met twee naast elkaar rijden, behalve wanneer het kruisen niet mogelijk is.
http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art43

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 25 mei 2010 - 21:14:52 »
En die twee fietsers zullen dat aan hun laars lappen zodat jij moet stoppen omdat je niet de minimum van 1 meter t.o.v. de zwak in het hoofd bestuurder kan houden.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 25 mei 2010 - 21:21:03 »
Waarschijnlijk, ja.

In ieder geval MOETEN zij het kruisen wel degelijk mogelijk maken.  En dit zowel binnen als buiten de BBK.  Buiten de BBK moeten zij niet enkel bij kruisen maar eveneens bij het naderen van een achteropkomend voertuig, achter mekaar rijden.  Buiten die BBK mag je zelfs eventjes kort claxonneren om te verwittigen dat je hen gaat inhalen.  Al zal dat meestal net als een rode lap op een stier werken, en het tegenovergestelde effect hebben.  Namelijk: ze rijden nog meer in de weg.

En als ze een aanhangwagentje trekken moeten ze zelfs sowieso achter elkaar rijden.

Vraag is alleen: hoeveel fietsers wéten dat?  En dan krijg je dus wellicht de reactie die KUNDE hier al voorspelt.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 25 mei 2010 - 21:51:00 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 25 mei 2010 - 21:29:41 »
Als fietser ben je toch zwak en mag je alles. Verkeersreglement, wa's da?
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 25 mei 2010 - 21:49:23 »

Waarschijnlijk, ja.

In ieder geval MOETEN zij het kruisen wel degelijk mogelijk maken.  Buiten de BBK moeten zij dus zelfs achter elkaar rijden bij het naderen van een achteropkomend voertuig.  Buiten die BBK mag je zelfs eventjes kort claxonneren om te verwittigen dat je hen gaat inhalen.  Al zal dat meestal net als een rode lap op een stier werken, en het tegenovergestelde effect hebben.  Namelijk: ze rijden nog meer in de weg.

En als ze een aanhangwagentje trekken moeten ze zelfs sowieso achter elkaar rijden.

Eigenlijk gaat het hier dus niet zozeer om wie er voorrang heeft.  Waar het wel om gaat, is hoe ook de fietsers zich moeten gedragen op de openbare weg.  Allé, zo zie ik het toch.

Vraag is alleen: hoeveel fietsers wéten dat?  En dan krijg je dus wellicht de reactie die KUNDE hier al voorspelt.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 25 mei 2010 - 21:51:27 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 25 mei 2010 - 22:20:08 »
Dit is dagelijkse kost voor mij. Ik moet hier vlakbij door een éénrichtingsstraat die exact het zo is als het aangehaalde voorbeeld. Bovendien is het een belangrijke weg naar één van de scholen hier in Mechelen, vanaf 8:15 is het dus heel druk met fietsers. Deze rijden in deze enkelrichting in een voor mij als automobilist verboden richting, niet met twee naast elkaar, maar  zo'n beetje in kudde, dus niet zelden met 3 of 4 naast elkaar. Elke morgend spelen ze als het ware 'chicken', ik moet maar in de geparkeerde voertuigen knallen want opzij gaan doen ze niet. Een goede claxonstoot en veel gas helpt meestal om hen op andere gedachte te brengen.
Belangrijk detail, ze hebben een soort van wandelboulevard/fietsgedeelte van ongeveer 8 m breed, waar ze kunnen doen wat ze willen, maar dit gebruiken ze natuurlijk niet.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 25 mei 2010 - 23:17:20 »
15.2.  De bestuurder moet, bij het kruisen een voldoende zijdelingse afstand laten en, zo nodig, naar rechts uitwijken.

De bestuurder, waarvan het doorrijden belemmerd wordt door een hindernis of door de aanwezigheid van andere weggebruikers, moet vertragen en, zo nodig, stoppen om de tegemoetkomende weggebruikers doorgang te verlenen.

Als de tegenliggers niet omheen een hindernis zoals geparkeerde voertuigen rijden, moet je ze laten voorgaan.
Als die voertuigen gewoon op de rijbaan staan, is ze voorbij rijden een maneuver => voorrangsplichtig, zelfs tegenover weggebruikers die overtredingen begaan.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 25 mei 2010 - 23:19:27 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 25 mei 2010 - 23:18:06 »
Belangrijk detail, ze hebben een soort van wandelboulevard/fietsgedeelte van ongeveer 8 m breed, waar ze kunnen doen wat ze willen, maar dit gebruiken ze natuurlijk niet.
Hoe is die gesignaleerd ?
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 26 mei 2010 - 17:58:24 »