Auteur Topic: blokkeren kpt  (gelezen 11604 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: blokkeren kpt
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 10:02:19 »
Sniper schreef dat door het even stoppen op een kpt de bestuurders van de dwarsrichting daardoor zouden moeten vertragen en dat dit reeds blokkeren betekent.
Maar die bestuurders moeten zowieso vertragen om vvr te kunnen verlenen want zij hebben geen glazen bol om achter de hoeken te kijken.
wat met een prioritair voertuig
die moet ook vertragen en stoppen indien nodig, maar een geblokkeerd kruispunt is het laatste wat die gasten willen

Er zijn in het spitsuur meer geblokkeerde kruispunten die anders geregeld worden door B9 of B15 of door verkeerslichten dan op kpt met vvr.
De mensen die een prioritair voertuig besturen moeten zowieso vertragen als ze door het rood willen rijden of voorbij een stopbord of over een kpt met vvr om zich ervan te vergewissen dat hen de voorrang wel verleend wordt.
Het zwaailicht en het geluidsignaal moet dan wel opstaan.
Alleen met het zwaailicht zijn ze gewoon in opdracht en moeten ze zich aan de regels houden en zelfs in de file aanschuiven.

Het zijn net de kruispunten met vvr waar eventueel even in het midden gestopt wordt die zelden volledig vastzitten.
Er wordt dan ook al het nodige gedaan om onmiddellijk de doorgang vrij te maken voor een prioritair voertuig wat op andere kruispunten met lichten of andere voorrangsregeling niet altijd mogelijk is gezien de verkeersdrukte in de stad.

Het is natuurlijk zo dat als je ergens op den buiten in het midden van een kpt met vvr zou stoppen dat diegene die zich gehinderd zou voelen onmiddellijk op zijn claxon gaat of toch te kennen geeft dat dit niet kan.
Maar dan moet je je wel afvragen in welke mate die gehinderd wordt?
En meestal zou het erop neer komen dat ze gewoon geen voorrang wensen te verlenen aan rechts en zonder verpozen of vertragen over het kruispunt willen rijden.
Aan dezelfde constante snelheid over een kruispunt met vvr rijden kan niet.
Als de bestuurder die de vvr moet verlenen dit niet van plan is of was, dan wordt hij inderdaad gehinderd volgens zijn idee.
En dan kom je weer met de psychologische hoofdbaan aanzetten.

Het even stoppen zorgt niet voor het volledig vastzetten van het kpt, integendeel.
Wel altijd op voorwaarde dat de laatst toegekomene bij meer dan twee bestuurders die het kruispunt zou vastzetten de voorrang afstaat, want deze mag het kruispunt niet oprijden omdat het anders volledig zou blokkeren.

Er werd op verschillende kruispunten in het Brusselse post gepakt om dat in zijn werk te zien.
Nu begrijp ik waarom vele mensen niet in BXL durven rijden.
Ze begrijpen gewoonweg het systeem niet.

Dan toch nog even aan toevoegen dat het hier gaat om vrij druk stadsverkeer en dat je ergens op den buiten in een klein dorpje wel kan stoppen voor het kruispunt omdat de kans dat er verschillende bestuurders samen komen en onmiddellijk weer gevolgd worden door andere bestuurders zeer klein is.
Alles heeft te maken met de mogelijkheden om het verkeer te laten lopen.
 


« Laatst bewerkt op: donderdag 20 mei 2010 - 10:08:01 door mazda »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: blokkeren kpt
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 12:12:32 »
Je kan moeilijk stellen dat het kruispunt volledig geblokkeerd raakt omdat een bestuurder even stopt op het kruispunt om een andere bestuurder voor te laten.
Ik stel niets mazda.
Ik kijk maar naar de wegcode, en zie dan dat door het oprijden van het kruispunt het dwarsverkeer belemmerd wordt.

14.2.  Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.

In tegenstelling tot bvb de Amerikaanse wegcodes - met vaak een benzineslurpende 4-way STOP - voorziet de Belgische geen oplossing voor een situatie waarin iedereen aan iedereen voorrang moet verlenen.
In de situaties die je opgeeft, moet er altijd iemand aan de voorrang verzaken - wat helemaal niet meer voorzien is in de Belgische wegcode sinds een gestopt voertuig terug in beweging brengen geen maneuver meer is.
Een andere - voorrangsplichtige - weggebruiker moet dan voorrang gaan "nemen" terwijl hij die niet heeft, en dat moet dan gebeuren in overeenstemming met 12.5 , maar waarbij de voorranghebbende bestuurder vlakbij staat

12.5.  De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden.
En er staat daar EN, niet OF ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: blokkeren kpt
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 15:06:34 »
Stel dat je  netjes voor het kruispunt blijft staan dan kan bij vvr het dwarsverkeer dat voor jou van links komt nog altijd niet verder rijden gezien de voorrang absoluut is.
Hoe kan je dan blokkeren als je je zodanig in het midden plaatst om de van rechtskomende voorranghebende bestuurders door  laten?
Het is geen kruispunt met stopborden of omgekeerde driehoeken waarbij je zowel aan links als aan rechts voorrang moet verlenen en waar je ter hoogte van de haaietanden of stopstrepen moet blijven staan.

En dat is net wat ik nu wil aantonen.

Je kan het dwarsverkeer niet blokkeren, gezien je alleen die van links niet doorlaat maar die moeten je zowieso voorlaten zelfs al zou je voor het kruispunt staan gezien de voorrang absoluut is.
Als je op voorhand ziet dat de richting die je voorbij het kruispunt wil nemen vast zit en je er niet meer bij kan mag je natuurlijk  het kruispunt niet oprijden.
Dan kan je pas spreken van een "zodanige belemmering".

14.2.  Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het "zodanig belemmerd is" dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen "en aldus het dwarsverkeer zou hinderen" of beletten.

In de gegeven situatie stopt de bestuurder wel even op het kruispunt maar zal  daardoor het dwarsverkeer niet hinderen gezien de vvr absoluut is,
"en aldus het dwarsverkeer zou hinderen" is dus niet van toepassing.
Het gedeelte "zodanig belemmerd" wijst volgens mij niet op een paar voertuigen die van rechts komen maar op een opstopping met files tot gevolg.
De bestuurder die een kruispunt wil oprijden mag dit niet doen als het verkeer "zodanig belemmerd is" maar dit slaat niet op die bestuurder zelf maar op het overige verkeer dat zich reeds op het kpt bevindt.
in dit voorbeeld rijdt de bestuurder gewoon een kruispunt op waar het verkeer niet "zodanig belemmerd is".

12.5.  De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden.

Net daarom wordt er zodanig gestopt dat men de voorranghebbende niet hindert.

Volgens mij kan dit als normale gang van zaken beschouwd worden zolang er geen opstoppingen zijn.

Er staat toch nergens dat de bestuurder NIET even mag stoppen op een kruispunt als alles zijn normale gang gaat.
 
 
« Laatst bewerkt op: donderdag 20 mei 2010 - 20:13:27 door mazda »

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: blokkeren kpt
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 20:59:27 »
Citaat inazuma:
"Ik kijk maar naar de wegcode, en zie dan dat door het oprijden van het kruispunt het dwarsverkeer belemmerd wordt."

Dat staat er volgens mij niet. Het kruispunt moet reeds zodanig belemmerd zijn alvorens de bestuurder er niet meer mag oprijden.
 De engelse tekst van art 18.5 van het verdrag van Wenen spreekt over "if the density of the traffic is such"
De franse tekst spreekt van " encombrement de la circulation"
uitdrukkingen die eerder wijzen op een verkeersopstopping en een zekere verkeersdichtheid.

14.2.  Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.

 

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: blokkeren kpt
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 04:22:39 »
Dat staat er volgens mij niet. Het kruispunt moet reeds zodanig belemmerd zijn alvorens de bestuurder er niet meer mag oprijden.
Alvast in de Belgische wegcode staat er niet dat de - eerdere - belemmering op het kruispunt zelf hoeft te staan.
Er staat gewoon "het verkeer", zonder plaatsaanduiding, dat er niet mag toe leiden dat de volgende bestuurder die het KP oprijdt daardoor het dwarsverkeer op het kruispunt hindert .
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: blokkeren kpt
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 09:38:24 »
Daar ben ik mee akkoord. De belemmering kan ook net voorbij het kruispunt staan.
Ik zal mijn zin wat aanpassen.
"Het verkeer moet reeds zodanig belemmerd zijn alvorens de bestuurder het kruispunt niet meer mag oprijden."

Maar dat verandert niets aan mijn interpretatie.
Op het moment dat ze in Brussel het kruispunt oprijden is er geen sprake van belemmering.
Het stoppen om voorrang te verlenen kan geenszins gezien worden als een belemmering.

Als je bijvoorbeeld aan de overkant vh kpt een oversteekplaats voor voetgangers hebt die je moet dwarsen alvorens het kpt te verlaten, kan het best zijn als een voetganger waarvan de intenties, van voor het kruispunt, niet te voorzien zijn  wil oversteken dat je dan zal moeten stoppen op het kruispunt zelf.
Je moet je wel geen kruispunt ergens op den buiten voorstellen waar af en toe een auto komt of een voetganger wil oversteken.
Het krioelt in Brussel op sommige plaatsen van de voetgangers.

Dit kan geen belemmering zijn als het verkeer normaal zijn gangetje gaat.

Er is volgens mij enkel sprake van belemmering als het verkeer zodanig druk is dat het normale gangetje verstoord wordt.
Zie naar de franse en de engelse tekst.  (density is such en encombrement zegt wel veel meer dan het woord belemmering)

Het probeem zit hem volgens mij in het feit dat de meeste vlamingen buiten brussel niet graag stoppen of vertragen als ze rechtdoor rijden voorbij een zijstraat met vvr.
Bij de minste vertraging hebben zij reeds een gevoel van storing op HUN (egoistische gedachte) weg.
Deze manier van denken zit volgens mij zeer diep geworteld in hun genen waardoor al die voorrangsnegatie net ontstaat.  
In ieder geval mist de vvr zijn doel in Brussel niet : vertragen aan elk kruispunt met vvr om de snelheid naar beneden te halen.

Ik zal nog een ander voorbeeld geven.
Stel dat je naar links wil afslaan op een vrij druk maar niet opgestopt kruispunt zonder verkeerslichten en dat er op dat  kruispunt een voorsorteerstrook is om links af te slaan. Waar ga je dan wachten om je tegenliggers die rechtdoor rijden eerst te laten.
Op het kpt in de voorsorteerstrook of voor het kpt?
Als je voor het kpt wacht stoor je de doorgang van de voetuigen achter je want die kunnen er niet naast.
Als je op het kruispunt stopt zou je het dwarsverkeer kunnen hinderen.

Waar wacht je om links af te slaan op een vrij breed kruispunt met vvr om je tegenliggers die rechtdoor rijden door te laten?
Als je voor het kruispunt wacht en er komen ondertussen voertuigen van links moet jou tegenligger die voertuigen voor laten gaan vermits zij dan voorrang hebben op jou tegenligger.  
Als je tot op het breede kruispunt rijdt en daar wacht om naar links af te slaan is de kans groot dat de voertuigen die van links komen gewoon achter je door kunnen rijden.
En als er ondertussen voertuigen van rechts komen kan je die gewoon voor je laten doorrijden.

Het is in Brussel alsof ze schaken, elke zet wordt vrij goed overwogen.
Men lost het allemaal zo goed mogelijk op,  een bestuurder die aan een kruispunt met vvr komt aangereden en ziet dat als hij dit kpt zou oprijden elke oplossing tot ontruimen zou wegvallen (hij is dan de sleutel van de oplossing)  blijft voor het kruispunt even wachten tot wanneer hij weer kan meespelen.

Het zal nooit perfect lopen gezien de Belgische wegcode geen oplossing biedt voor het afstaan van de voorrang.
Deze gewoonte is blijkbaar overgenomen naar Frans voorbeeld waar dit gedrag in bijna alle grote steden is terug te vinden.
Maar volgens die franse wegcode is geen enkele voorrangsregel absoluut. Hiermee wil men zeggen dat zolang er geen aanrijding gebeurt de voorrangsplichtige in welbepaalde situaties geen voorrangsnegatie pleegt. Wel opletten : als er maar twee voertuigen op een kruispunt komen is en blijft de regel vrij zuiver en correct toegepast.
Behalve bijvoorbeeld wanneer een groot voertuig daardoor zijn richtingsverandering niet kan uitvoeren, maar dan heb je weer een bepaalde reden.
Diegene die de voorrang niet verleent onder deze bepaalde voorwaarden moet wel vertragen en kan pas voorzichtig verderrijden als hij de situatie correct heeft ingeschat.


Het probleem is  dat men in Vlaanderen buiten BXL de regel dat "als men zijn voertuig terug in beweging bracht na stoppen dit als maneuver beschouwd werd" volledig heeft misbruikt om voorrangsnegatie te plegen. Men wil gewoon niet weten van vertragen en stoppen aan kpt met vvr als men op een iets bredere weg rijdt.
De wegbeheerder is mede fout door vvr toe te passen buiten de bbk.

Er zou een mogelijkheid moeten bestaan om in welbepaalde gevallen (zonder misbruik, eerst de regel dan de afwijking)je voorrang af te staan zonder dat de voorrangsplichtige hierdoor in de fout gaat.
Je hebt dan natuurlijk problemen bij aanrijding als je geen getuigen hebt.
Er is dus nog heel veel werk aan de winkel.


 












Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. ik mee akkoord. De belemmering kan ook net voorbij het kruispunt staan.
Ik zal mijn zin wat aanpassen.
"Het verkeer moet reeds zodanig belemmerd zijn alvorens de bestuurder het kruispunt niet meer mag oprijden."

Maar dat verandert niets aan mijn interpretatie.
Op het moment dat ze in Brussel het kruispunt oprijden is er geen sprake van belemmering.
Het stoppen om voorrang te verlenen kan geenszins gezien worden als een belemmering.

Als je bijvoorbeeld aan de overkant vh kpt een oversteekplaats voor voetgangers hebt die je moet dwarsen alvorens het kpt te verlaten, kan het best zijn als een voetganger waarvan de intenties, van voor het kruispunt, niet te voorzien zijn  wil oversteken dat je dan zal moeten stoppen op het kruispunt zelf.
Je moet je wel geen kruispunt ergens op den buiten voorstellen waar af en toe een auto komt of een voetganger wil oversteken.
Het krioelt in Brussel op sommige plaatsen van de voetgangers.

Dit kan geen belemmering zijn als het verkeer normaal zijn gangetje gaat.

Er is volgens mij enkel sprake van belemmering als het verkeer zodanig druk is dat het normale gangetje verstoord wordt.
Zie naar de franse en de engelse tekst.  (density is such en encombrement zegt wel veel meer dan het woord belemmering)

Het probeem zit hem volgens mij in het feit dat de meeste vlamingen buiten brussel niet graag stoppen of vertragen als ze rechtdoor rijden voorbij een zijstraat met vvr.
Bij de minste vertraging hebben zij reeds een gevoel van storing op HUN (egoistische gedachte) weg.
Deze manier van denken zit volgens mij zeer diep geworteld in hun genen waardoor al die voorrangsnegatie net ontstaat.  
In ieder geval mist de vvr zijn doel in Brussel niet : vertragen aan elk kruispunt met vvr om de snelheid naar beneden te halen.

Ik zal nog een ander voorbeeld geven.
Stel dat je naar links wil afslaan op een vrij druk maar niet opgestopt kruispunt zonder verkeerslichten en dat er op dat  kruispunt een voorsorteerstrook is om links af te slaan. Waar ga je dan wachten om je tegenliggers die rechtdoor rijden eerst te laten.
Op het kpt in de voorsorteerstrook of voor het kpt?
Als je voor het kpt wacht stoor je de doorgang van de voetuigen achter je want die kunnen er niet naast.
Als je op het kruispunt stopt zou je het dwarsverkeer kunnen hinderen.

Waar wacht je om links af te slaan op een vrij breed kruispunt met vvr om je tegenliggers die rechtdoor rijden door te laten?
Als je voor het kruispunt wacht en er komen ondertussen voertuigen van links moet jou tegenligger die voertuigen voor laten gaan vermits zij dan voorrang hebben op jou tegenligger.  
Als je tot op het breede kruispunt rijdt en daar wacht om naar links af te slaan is de kans groot dat de voertuigen die van links komen gewoon achter je door kunnen rijden.
En als er ondertussen voertuigen van rechts komen kan je die gewoon voor je laten doorrijden.

Het is in Brussel alsof ze schaken, elke zet wordt vrij goed overwogen.
Men lost het allemaal zo goed mogelijk op,  een bestuurder die aan een kruispunt met vvr komt aangereden en ziet dat als hij dit kpt zou oprijden elke oplossing tot ontruimen zou wegvallen (hij is dan de sleutel van de oplossing)  blijft voor het kruispunt even wachten tot wanneer hij weer kan meespelen.

Het zal nooit perfect lopen gezien de Belgische wegcode geen oplossing biedt voor het afstaan van de voorrang.
Deze gewoonte is blijkbaar overgenomen naar Frans voorbeeld waar dit gedrag in bijna alle grote steden is terug te vinden.
Maar volgens die franse wegcode is geen enkele voorrangsregel absoluut. Hiermee wil men zeggen dat zolang er geen aanrijding gebeurt de voorrangsplichtige in welbepaalde situaties geen voorrangsnegatie pleegt. Wel opletten : als er maar twee voertuigen op een kruispunt komen is en blijft de regel vrij zuiver en correct toegepast.
Behalve bijvoorbeeld wanneer een groot voertuig daardoor zijn richtingsverandering niet kan uitvoeren, maar dan heb je weer een bepaalde reden.
Diegene die de voorrang niet verleent onder deze bepaalde voorwaarden moet wel vertragen en kan pas voorzichtig verderrijden als hij de situatie correct heeft ingeschat.


Het probleem is  dat men in Vlaanderen buiten BXL de regel dat "als men zijn voertuig terug in beweging bracht na stoppen dit als maneuver beschouwd werd" volledig heeft misbruikt om voorrangsnegatie te plegen. Men wil gewoon niet weten van vertragen en stoppen aan kpt met vvr als men op een iets bredere weg rijdt.
De wegbeheerder is mede fout door vvr toe te passen buiten de bbk.

Er zou een mogelijkheid moeten bestaan om in welbepaalde gevallen (zonder misbruik, eerst de regel dan de afwijking)je voorrang af te staan zonder dat de voorrangsplichtige hierdoor in de fout gaat.
Je hebt dan natuurlijk problemen bij aanrijding als je geen getuigen hebt.
Er is dus nog heel veel werk aan de winkel.


 












Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. ik mee akkoord. De belemmering kan ook net voorbij het kruispunt staan.
Ik zal mijn zin wat aanpassen.
"Het verkeer moet reeds zodanig belemmerd zijn alvorens de bestuurder het kruispunt niet meer mag oprijden."

Maar dat verandert niets aan mijn interpretatie.
Op het moment dat ze in Brussel het kruispunt oprijden is er geen sprake van belemmering.
Het stoppen om voorrang te verlenen kan geenszins gezien worden als een belemmering.

Als je bijvoorbeeld aan de overkant vh kpt een oversteekplaats voor voetgangers hebt die je moet dwarsen alvorens het kpt te verlaten, kan het best zijn als een voetganger waarvan de intenties, van voor het kruispunt, niet te voorzien zijn  wil oversteken dat je dan zal moeten stoppen op het kruispunt zelf.
Je moet je wel geen kruispunt ergens op den buiten voorstellen waar af en toe een auto komt of een voetganger wil oversteken.
Het krioelt in Brussel op sommige plaatsen van de voetgangers.

Dit kan geen belemmering zijn als het verkeer normaal zijn gangetje gaat.

Er is volgens mij enkel sprake van belemmering als het verkeer zodanig druk is dat het normale gangetje verstoord wordt.
Zie naar de franse en de engelse tekst.  (density is such en encombrement zegt wel veel meer dan het woord belemmering)

Het probeem zit hem volgens mij in het feit dat de meeste vlamingen buiten brussel niet graag stoppen of vertragen als ze rechtdoor rijden voorbij een zijstraat met vvr.
Bij de minste vertraging hebben zij reeds een gevoel van storing op HUN (egoistische gedachte) weg.
Deze manier van denken zit volgens mij zeer diep geworteld in hun genen waardoor al die voorrangsnegatie net ontstaat.  
In ieder geval mist de vvr zijn doel in Brussel niet : vertragen aan elk kruispunt met vvr om de snelheid naar beneden te halen.

Ik zal nog een ander voorbeeld geven.
Stel dat je naar links wil afslaan op een vrij druk maar niet opgestopt kruispunt zonder verkeerslichten en dat er op dat  kruispunt een voorsorteerstrook is om links af te slaan. Waar ga je dan wachten om je tegenliggers die rechtdoor rijden eerst te laten.
Op het kpt in de voorsorteerstrook of voor het kpt?
Als je voor het kpt wacht stoor je de doorgang van de voetuigen achter je want die kunnen er niet naast.
Als je op het kruispunt stopt zou je het dwarsverkeer kunnen hinderen.

Waar wacht je om links af te slaan op een vrij breed kruispunt met vvr om je tegenliggers die rechtdoor rijden door te laten?
Als je voor het kruispunt wacht en er komen ondertussen voertuigen van links moet jou tegenligger die voertuigen voor laten gaan vermits zij dan voorrang hebben op jou tegenligger.  
Als je tot op het breede kruispunt rijdt en daar wacht om naar links af te slaan is de kans groot dat de voertuigen die van links komen gewoon achter je door kunnen rijden.
En als er ondertussen voertuigen van rechts komen kan je die gewoon voor je laten doorrijden.

Het is in Brussel alsof ze schaken, elke zet wordt vrij goed overwogen.
Men lost het allemaal zo goed mogelijk op,  een bestuurder die aan een kruispunt met vvr komt aangereden en ziet dat als hij dit kpt zou oprijden elke oplossing tot ontruimen zou wegvallen (hij is dan de sleutel van de oplossing)  blijft voor het kruispunt even wachten tot wanneer hij weer kan meespelen.

Het zal nooit perfect lopen gezien de Belgische wegcode geen oplossing biedt voor het afstaan van de voorrang.
Deze gewoonte is blijkbaar overgenomen naar Frans voorbeeld waar dit gedrag in bijna alle grote steden is terug te vinden.
Maar volgens die franse wegcode is geen enkele voorrangsregel absoluut. Hiermee wil men zeggen dat zolang er geen aanrijding gebeurt de voorrangsplichtige in welbepaalde situaties geen voorrangsnegatie pleegt. Wel opletten : als er maar twee voertuigen op een kruispunt komen is en blijft de regel vrij zuiver en correct toegepast.
Behalve bijvoorbeeld wanneer een groot voertuig daardoor zijn richtingsverandering niet kan uitvoeren, maar dan heb je weer een bepaalde reden.
Diegene die de voorrang niet verleent onder deze bepaalde voorwaarden moet wel vertragen en kan pas voorzichtig verderrijden als hij de situatie correct heeft ingeschat.


Het probleem is  dat men in Vlaanderen buiten BXL de regel dat "als men zijn voertuig terug in beweging bracht na stoppen dit als maneuver beschouwd werd" volledig heeft misbruikt om voorrangsnegatie te plegen. Men wil gewoon niet weten van vertragen en stoppen aan kpt met vvr als men op een iets bredere weg rijdt.
De wegbeheerder is mede fout door vvr toe te passen buiten de bbk.

Er zou een mogelijkheid moeten bestaan om in welbepaalde gevallen (zonder misbruik, eerst de regel dan de afwijking)je voorrang af te staan zonder dat de voorrangsplichtige hierdoor in de fout gaat.
Je hebt dan natuurlijk problemen bij aanrijding als je geen getuigen hebt.
Er is dus nog heel veel werk aan de winkel.


 












Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. ik mee akkoord. De belemmering kan ook net voorbij het kruispunt staan.
Ik zal mijn zin wat aanpassen.
"Het verkeer moet reeds zodanig belemmerd zijn alvorens de bestuurder het kruispunt niet meer mag oprijden."

Maar dat verandert niets aan mijn interpretatie.
Op het moment dat ze in Brussel het kruispunt oprijden is er geen sprake van belemmering.
Het stoppen om voorrang te verlenen kan geenszins gezien worden als een belemmering.

Als je bijvoorbeeld aan de overkant vh kpt een oversteekplaats voor voetgangers hebt die je moet dwarsen alvorens het kpt te verlaten, kan het best zijn als een voetganger waarvan de intenties, van voor het kruispunt, niet te voorzien zijn  wil oversteken dat je dan zal moeten stoppen op het kruispunt zelf.
Je moet je wel geen kruispunt ergens op den buiten voorstellen waar af en toe een auto komt of een voetganger wil oversteken.
Het krioelt in Brussel op sommige plaatsen van de voetgangers.

Dit kan geen belemmering zijn als het verkeer normaal zijn gangetje gaat.

Er is volgens mij enkel sprake van belemmering als het verkeer zodanig druk is dat het normale gangetje verstoord wordt.
Zie naar de franse en de engelse tekst.  (density is such en encombrement zegt wel veel meer dan het woord belemmering)

Het probeem zit hem volgens mij in het feit dat de meeste vlamingen buiten brussel niet graag stoppen of vertragen als ze rechtdoor rijden voorbij een zijstraat met vvr.
Bij de minste vertraging hebben zij reeds een gevoel van storing op HUN (egoistische gedachte) weg.
Deze manier van denken zit volgens mij zeer diep geworteld in hun genen waardoor al die voorrangsnegatie net ontstaat.  
In ieder geval mist de vvr zijn doel in Brussel niet : vertragen aan elk kruispunt met vvr om de snelheid naar beneden te halen.

Ik zal nog een ander voorbeeld geven.
Stel dat je naar links wil afslaan op een vrij druk maar niet opgestopt kruispunt zonder verkeerslichten en dat er op dat  kruispunt een voorsorteerstrook is om links af te slaan. Waar ga je dan wachten om je tegenliggers die rechtdoor rijden eerst te laten.
Op het kpt in de voorsorteerstrook of voor het kpt?
Als je voor het kpt wacht stoor je de doorgang van de voetuigen achter je want die kunnen er niet naast.
Als je op het kruispunt stopt zou je het dwarsverkeer kunnen hinderen.

Waar wacht je om links af te slaan op een vrij breed kruispunt met vvr om je tegenliggers die rechtdoor rijden door te laten?
Als je voor het kruispunt wacht en er komen ondertussen voertuigen van links moet jou tegenligger die voertuigen voor laten gaan vermits zij dan voorrang hebben op jou tegenligger.  
Als je tot op het breede kruispunt rijdt en daar wacht om naar links af te slaan is de kans groot dat de voertuigen die van links komen gewoon achter je door kunnen rijden.
En als er ondertussen voertuigen van rechts komen kan je die gewoon voor je laten doorrijden.

Het is in Brussel alsof ze schaken, elke zet wordt vrij goed overwogen.
Men lost het allemaal zo goed mogelijk op,  een bestuurder die aan een kruispunt met vvr komt aangereden en ziet dat als hij dit kpt zou oprijden elke oplossing tot ontruimen zou wegvallen (hij is dan de sleutel van de oplossing)  blijft voor het kruispunt even wachten tot wanneer hij weer kan meespelen.

Het zal nooit perfect lopen gezien de Belgische wegcode geen oplossing biedt voor het afstaan van de voorrang.
Deze gewoonte is blijkbaar overgenomen naar Frans voorbeeld waar dit gedrag in bijna alle grote steden is terug te vinden.
Maar volgens die franse wegcode is geen enkele voorrangsregel absoluut. Hiermee wil men zeggen dat zolang er geen aanrijding gebeurt de voorrangsplichtige in welbepaalde situaties geen voorrangsnegatie pleegt. Wel opletten : als er maar twee voertuigen op een kruispunt komen is en blijft de regel vrij zuiver en correct toegepast.
Behalve bijvoorbeeld wanneer een groot voertuig daardoor zijn richtingsverandering niet kan uitvoeren, maar dan heb je weer een bepaalde reden.
Diegene die de voorrang niet verleent onder deze bepaalde voorwaarden moet wel vertragen en kan pas voorzichtig verderrijden als hij de situatie correct heeft ingeschat.


Het probleem is  dat men in Vlaanderen buiten BXL de regel dat "als men zijn voertuig terug in beweging bracht na stoppen dit als maneuver beschouwd werd" volledig heeft misbruikt om voorrangsnegatie te plegen. Men wil gewoon niet weten van vertragen en stoppen aan kpt met vvr als men op een iets bredere weg rijdt.
De wegbeheerder is mede fout door vvr toe te passen buiten de bbk.

Er zou een mogelijkheid moeten bestaan om in welbepaalde gevallen (zonder misbruik, eerst de regel dan de afwijking)je voorrang af te staan zonder dat de voorrangsplichtige hierdoor in de fout gaat.
Je hebt dan natuurlijk problemen bij aanrijding als je geen getuigen hebt.
Er is dus nog heel veel werk aan de winkel.


 












Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. ik mee akkoord. De belemmering kan ook net voorbij het kruispunt staan.
Ik zal mijn zin wat aanpassen.
"Het verkeer moet reeds zodanig belemmerd zijn alvorens de bestuurder het kruispunt niet meer mag oprijden."

Maar dat verandert niets aan mijn interpretatie.
Op het moment dat ze in Brussel het kruispunt oprijden is er geen sprake van belemmering.
Het stoppen om voorrang te verlenen kan geenszins gezien worden als een belemmering.

Als je bijvoorbeeld aan de overkant vh kpt een oversteekplaats voor voetgangers hebt die je moet dwarsen alvorens het kpt te verlaten, kan het best zijn als een voetganger waarvan de intenties, van voor het kruispunt, niet te voorzien zijn  wil oversteken dat je dan zal moeten stoppen op het kruispunt zelf.
Je moet je wel geen kruispunt ergens op den buiten voorstellen waar af en toe een auto komt of een voetganger wil oversteken.
Het krioelt in Brussel op sommige plaatsen van de voetgangers.

Dit kan geen belemmering zijn als het verkeer normaal zijn gangetje gaat.

Er is volgens mij enkel sprake van belemmering als het verkeer zodanig druk is dat het normale gangetje verstoord wordt.
Zie naar de franse en de engelse tekst.  (density is such en encombrement zegt wel veel meer dan het woord belemmering)

Het probeem zit hem volgens mij in het feit dat de meeste vlamingen buiten brussel niet graag stoppen of vertragen als ze rechtdoor rijden voorbij een zijstraat met vvr.
Bij de minste vertraging hebben zij reeds een gevoel van storing op HUN (egoistische gedachte) weg.
Deze manier van denken zit volgens mij zeer diep geworteld in hun genen waardoor al die voorrangsnegatie net ontstaat.  
In ieder geval mist de vvr zijn doel in Brussel niet : vertragen aan elk kruispunt met vvr om de snelheid naar beneden te halen.

Ik zal nog een ander voorbeeld geven.
Stel dat je naar links wil afslaan op een vrij druk maar niet opgestopt kruispunt zonder verkeerslichten en dat er op dat  kruispunt een voorsorteerstrook is om links af te slaan. Waar ga je dan wachten om je tegenliggers die rechtdoor rijden eerst te laten.
Op het kpt in de voorsorteerstrook of voor het kpt?
Als je voor het kpt wacht stoor je de doorgang van de voetuigen achter je want die kunnen er niet naast.
Als je op het kruispunt stopt zou je het dwarsverkeer kunnen hinderen.

Waar wacht je om links af te slaan op een vrij breed kruispunt met vvr om je tegenliggers die rechtdoor rijden door te laten?
Als je voor het kruispunt wacht en er komen ondertussen voertuigen van links moet jou tegenligger die voertuigen voor laten gaan vermits zij dan voorrang hebben op jou tegenligger.  
Als je tot op het breede kruispunt rijdt en daar wacht om naar links af te slaan is de kans groot dat de voertuigen die van links komen gewoon achter je door kunnen rijden.
En als er ondertussen voertuigen van rechts komen kan je die gewoon voor je laten doorrijden.

Het is in Brussel alsof ze schaken, elke zet wordt vrij goed overwogen.
Men lost het allemaal zo goed mogelijk op,  een bestuurder die aan een kruispunt met vvr komt aangereden en ziet dat als hij dit kpt zou oprijden elke oplossing tot ontruimen zou wegvallen (hij is dan de sleutel van de oplossing)  blijft voor het kruispunt even wachten tot wanneer hij weer kan meespelen.

Het zal nooit perfect lopen gezien de Belgische wegcode geen oplossing biedt voor het afstaan van de voorrang.
Deze gewoonte is blijkbaar overgenomen naar Frans voorbeeld waar dit gedrag in bijna alle grote steden is terug te vinden.
Maar volgens die franse wegcode is geen enkele voorrangsregel absoluut. Hiermee wil men zeggen dat zolang er geen aanrijding gebeurt de voorrangsplichtige in welbepaalde situaties geen voorrangsnegatie pleegt. Wel opletten : als er maar twee voertuigen op een kruispunt komen is en blijft de regel vrij zuiver en correct toegepast.
Behalve bijvoorbeeld wanneer een groot voertuig daardoor zijn richtingsverandering niet kan uitvoeren, maar dan heb je weer een bepaalde reden.
Diegene die de voorrang niet verleent onder deze bepaalde voorwaarden moet wel vertragen en kan pas voorzichtig verderrijden als hij de situatie correct heeft ingeschat.


Het probleem is  dat men in Vlaanderen buiten BXL de regel dat "als men zijn voertuig terug in beweging bracht na stoppen dit als maneuver beschouwd werd" volledig heeft misbruikt om voorrangsnegatie te plegen. Men wil gewoon niet weten van vertragen en stoppen aan kpt met vvr als men op een iets bredere weg rijdt.
De wegbeheerder is mede fout door vvr toe te passen buiten de bbk.

Er zou een mogelijkheid moeten bestaan om in welbepaalde gevallen (zonder misbruik, eerst de regel dan de afwijking)je voorrang af te staan zonder dat de voorrangsplichtige hierdoor in de fout gaat.
Je hebt dan natuurlijk problemen bij aanrijding als je geen getuigen hebt.
Er is dus nog heel veel werk aan de winkel.


 












Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. ik mee akkoord. De belemmering kan ook net voorbij het kruispunt staan.
Ik zal mijn zin wat aanpassen.
"Het verkeer moet reeds zodanig belemmerd zijn alvorens de bestuurder het kruispunt niet meer mag oprijden."

Maar dat verandert niets aan mijn interpretatie.
Op het moment dat ze in Brussel het kruispunt oprijden is er geen sprake van belemmering.
Het stoppen om voorrang te verlenen kan geenszins gezien worden als een belemmering.

Als je bijvoorbeeld aan de overkant vh kpt een oversteekplaats voor voetgangers hebt die je moet dwarsen alvorens het kpt te verlaten, kan het best zijn als een voetganger waarvan de intenties, van voor het kruispunt, niet te voorzien zijn  wil oversteken dat je dan zal moeten stoppen op het kruispunt zelf.
Je moet je wel geen kruispunt ergens op den buiten voorstellen waar af en toe een auto komt of een voetganger wil oversteken.
Het krioelt in Brussel op sommige plaatsen van de voetgangers.

Dit kan geen belemmering zijn als het verkeer normaal zijn gangetje gaat.

Er is volgens mij enkel sprake van belemmering als het verkeer zodanig druk is dat het normale gangetje verstoord wordt.
Zie naar de franse en de engelse tekst.  (density is such en encombrement zegt wel veel meer dan het woord belemmering)

Het probeem zit hem volgens mij in het feit dat de meeste vlamingen buiten brussel niet graag stoppen of vertragen als ze rechtdoor rijden voorbij een zijstraat met vvr.
Bij de minste vertraging hebben zij reeds een gevoel van storing op HUN (egoistische gedachte) weg.
Deze manier van denken zit volgens mij zeer diep geworteld in hun genen waardoor al die voorrangsnegatie net ontstaat.  
In ieder geval mist de vvr zijn doel in Brussel niet : vertragen aan elk kruispunt met vvr om de snelheid naar beneden te halen.

Ik zal nog een ander voorbeeld geven.
Stel dat je naar links wil afslaan op een vrij druk maar niet opgestopt kruispunt zonder verkeerslichten en dat er op dat  kruispunt een voorsorteerstrook is om links af te slaan. Waar ga je dan wachten om je tegenliggers die rechtdoor rijden eerst te laten.
Op het kpt in de voorsorteerstrook of voor het kpt?
Als je voor het kpt wacht stoor je de doorgang van de voetuigen achter je want die kunnen er niet naast.
Als je op het kruispunt stopt zou je het dwarsverkeer kunnen hinderen.

Waar wacht je om links af te slaan op een vrij breed kruispunt met vvr om je tegenliggers die rechtdoor rijden door te laten?
Als je voor het kruispunt wacht en er komen ondertussen voertuigen van links moet jou tegenligger die voertuigen voor laten gaan vermits zij dan voorrang hebben op jou tegenligger.  
Als je tot op het breede kruispunt rijdt en daar wacht om naar links af te slaan is de kans groot dat de voertuigen die van links komen gewoon achter je door kunnen rijden.
En als er ondertussen voertuigen van rechts komen kan je die gewoon voor je laten doorrijden.

Het is in Brussel alsof ze schaken, elke zet wordt vrij goed overwogen.
Men lost het allemaal zo goed mogelijk op,  een bestuurder die aan een kruispunt met vvr komt aangereden en ziet dat als hij dit kpt zou oprijden elke oplossing tot ontruimen zou wegvallen (hij is dan de sleutel van de oplossing)  blijft voor het kruispunt even wachten tot wanneer hij weer kan meespelen.

Het zal nooit perfect lopen gezien de Belgische wegcode geen oplossing biedt voor het afstaan van de voorrang.
Deze gewoonte is blijkbaar overgenomen naar Frans voorbeeld waar dit gedrag in bijna alle grote steden is terug te vinden.
Maar volgens die franse wegcode is geen enkele voorrangsregel absoluut. Hiermee wil men zeggen dat zolang er geen aanrijding gebeurt de voorrangsplichtige in welbepaalde situaties geen voorrangsnegatie pleegt. Wel opletten : als er maar twee voertuigen op een kruispunt komen is en blijft de regel vrij zuiver en correct toegepast.
Behalve bijvoorbeeld wanneer een groot voertuig daardoor zijn richtingsverandering niet kan uitvoeren, maar dan heb je weer een bepaalde reden.
Diegene die de voorrang niet verleent onder deze bepaalde voorwaarden moet wel vertragen en kan pas voorzichtig verderrijden als hij de situatie correct heeft ingeschat.


Het probleem is  dat men in Vlaanderen buiten BXL de regel dat "als men zijn voertuig terug in beweging bracht na stoppen dit als maneuver beschouwd werd" volledig heeft misbruikt om voorrangsnegatie te plegen. Men wil gewoon niet weten van vertragen en stoppen aan kpt met vvr als men op een iets bredere weg rijdt.
De wegbeheerder is mede fout door vvr toe te passen buiten de bbk.

Er zou een mogelijkheid moeten bestaan om in welbepaalde gevallen (zonder misbruik, eerst de regel dan de afwijking)je voorrang af te staan zonder dat de voorrangsplichtige hierdoor in de fout gaat.
Je hebt dan natuurlijk problemen bij aanrijding als je geen getuigen hebt.
Er is dus nog heel veel werk aan de winkel.


 












Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. ik mee akkoord. De belemmering kan ook net voorbij het kruispunt staan.
Ik zal mijn zin wat aanpassen.
"Het verkeer moet reeds zodanig belemmerd zijn alvorens de bestuurder het kruispunt niet meer mag oprijden."

Maar dat verandert niets aan mijn interpretatie.
Op het moment dat ze in Brussel het kruispunt oprijden is er geen sprake van belemmering.
Het stoppen om voorrang te verlenen kan geenszins gezien worden als een belemmering.

Als je bijvoorbeeld aan de overkant vh kpt een oversteekplaats voor voetgangers hebt die je moet dwarsen alvorens het kpt te verlaten, kan het best zijn als een voetganger waarvan de intenties, van voor het kruispunt, niet te voorzien zijn  wil oversteken dat je dan zal moeten stoppen op het kruispunt zelf.
Je moet je wel geen kruispunt ergens op den buiten voorstellen waar af en toe een auto komt of een voetganger wil oversteken.
Het krioelt in Brussel op sommige plaatsen van de voetgangers.

Dit kan geen belemmering zijn als het verkeer normaal zijn gangetje gaat.

Er is volgens mij enkel sprake van belemmering als het verkeer zodanig druk is dat het normale gangetje verstoord wordt.
Zie naar de franse en de engelse tekst.  (density is such en encombrement zegt wel veel meer dan het woord belemmering)

Het probeem zit hem volgens mij in het feit dat de meeste vlamingen buiten brussel niet graag stoppen of vertragen als ze rechtdoor rijden voorbij een zijstraat met vvr.
Bij de minste vertraging hebben zij reeds een gevoel van storing op HUN (egoistische gedachte) weg.
Deze manier van denken zit volgens mij zeer diep geworteld in hun genen waardoor al die voorrangsnegatie net ontstaat.  
In ieder geval mist de vvr zijn doel in Brussel niet : vertragen aan elk kruispunt met vvr om de snelheid naar beneden te halen.

Ik zal nog een ander voorbeeld geven.
Stel dat je naar links wil afslaan op een vrij druk maar niet opgestopt kruispunt zonder verkeerslichten en dat er op dat  kruispunt een voorsorteerstrook is om links af te slaan. Waar ga je dan wachten om je tegenliggers die rechtdoor rijden eerst te laten.
Op het kpt in de voorsorteerstrook of voor het kpt?
Als je voor het kpt wacht stoor je de doorgang van de voetuigen achter je want die kunnen er niet naast.
Als je op het kruispunt stopt zou je het dwarsverkeer kunnen hinderen.

Waar wacht je om links af te slaan op een vrij breed kruispunt met vvr om je tegenliggers die rechtdoor rijden door te laten?
Als je voor het kruispunt wacht en er komen ondertussen voertuigen van links moet jou tegenligger die voertuigen voor laten gaan vermits zij dan voorrang hebben op jou tegenligger.  
Als je tot op het breede kruispunt rijdt en daar wacht om naar links af te slaan is de kans groot dat de voertuigen die van links komen gewoon achter je door kunnen rijden.
En als er ondertussen voertuigen van rechts komen kan je die gewoon voor je laten doorrijden.

Het is in Brussel alsof ze schaken, elke zet wordt vrij goed overwogen.
Men lost het allemaal zo goed mogelijk op,  een bestuurder die aan een kruispunt met vvr komt aangereden en ziet dat als hij dit kpt zou oprijden elke oplossing tot ontruimen zou wegvallen (hij is dan de sleutel van de oplossing)  blijft voor het kruispunt even wachten tot wanneer hij weer kan meespelen.

Het zal nooit perfect lopen gezien de Belgische wegcode geen oplossing biedt voor het afstaan van de voorrang.
Deze gewoonte is blijkbaar overgenomen naar Frans voorbeeld waar dit gedrag in bijna alle grote steden is terug te vinden.
Maar volgens die franse wegcode is geen enkele voorrangsregel absoluut. Hiermee wil men zeggen dat zolang er geen aanrijding gebeurt de voorrangsplichtige in welbepaalde situaties geen voorrangsnegatie pleegt. Wel opletten : als er maar twee voertuigen op een kruispunt komen is en blijft de regel vrij zuiver en correct toegepast.
Behalve bijvoorbeeld wanneer een groot voertuig daardoor zijn richtingsverandering niet kan uitvoeren, maar dan heb je weer een bepaalde reden.
Diegene die de voorrang niet verleent onder deze bepaalde voorwaarden moet wel vertragen en kan pas voorzichtig verderrijden als hij de situatie correct heeft ingeschat.


Het probleem is  dat men in Vlaanderen buiten BXL de regel dat "als men zijn voertuig terug in beweging bracht na stoppen dit als maneuver beschouwd werd" volledig heeft misbruikt om voorrangsnegatie te plegen. Men wil gewoon niet weten van vertragen en stoppen aan kpt met vvr als men op een iets bredere weg rijdt.
De wegbeheerder is mede fout door vvr toe te passen buiten de bbk.

Er zou een mogelijkheid moeten bestaan om in welbepaalde gevallen (zonder misbruik, eerst de regel dan de afwijking)je voorrang af te staan zonder dat de voorrangsplichtige hierdoor in de fout gaat.
Je hebt dan natuurlijk problemen bij aanrijding als je geen getuigen hebt.
Er is dus nog heel veel werk aan de winkel.


 












Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. ik mee akkoord. De belemmering kan ook net voorbij het kruispunt staan.
Ik zal mijn zin wat aanpassen.
"Het verkeer moet reeds zodanig belemmerd zijn alvorens de bestuurder het kruispunt niet meer mag oprijden."

Maar dat verandert niets aan mijn interpretatie.
Op het moment dat ze in Brussel het kruispunt oprijden is er geen sprake van belemmering.
Het stoppen om voorrang te verlenen kan geenszins gezien worden als een belemmering.

Als je bijvoorbeeld aan de overkant vh kpt een oversteekplaats voor voetgangers hebt die je moet dwarsen alvorens het kpt te verlaten, kan het best zijn als een voetganger waarvan de intenties, van voor het kruispunt, niet te voorzien zijn  wil oversteken dat je dan zal moeten stoppen op het kruispunt zelf.
Je moet je wel geen kruispunt ergens op den buiten voorstellen waar af en toe een auto komt of een voetganger wil oversteken.
Het krioelt in Brussel op sommige plaatsen van de voetgangers.

Dit kan geen belemmering zijn als het verkeer normaal zijn gangetje gaat.

Er is volgens mij enkel sprake van belemmering als het verkeer zodanig druk is dat het normale gangetje verstoord wordt.
Zie naar de franse en de engelse tekst.  (density is such en encombrement zegt wel veel meer dan het woord belemmering)

Het probeem zit hem volgens mij in het feit dat de meeste vlamingen buiten brussel niet graag stoppen of vertragen als ze rechtdoor rijden voorbij een zijstraat met vvr.
Bij de minste vertraging hebben zij reeds een gevoel van storing op HUN (egoistische gedachte) weg.
Deze manier van denken zit volgens mij zeer diep geworteld in hun genen waardoor al die voorrangsnegatie net ontstaat.  
In ieder geval mist de vvr zijn doel in Brussel niet : vertragen aan elk kruispunt met vvr om de snelheid naar beneden te halen.

Ik zal nog een ander voorbeeld geven.
Stel dat je naar links wil afslaan op een vrij druk maar niet opgestopt kruispunt zonder verkeerslichten en dat er op dat  kruispunt een voorsorteerstrook is om links af te slaan. Waar ga je dan wachten om je tegenliggers die rechtdoor rijden eerst te laten.
Op het kpt in de voorsorteerstrook of voor het kpt?
Als je voor het kpt wacht stoor je de doorgang van de voetuigen achter je want die kunnen er niet naast.
Als je op het kruispunt stopt zou je het dwarsverkeer kunnen hinderen.

Waar wacht je om links af te slaan op een vrij breed kruispunt met vvr om je tegenliggers die rechtdoor rijden door te laten?
Als je voor het kruispunt wacht en er komen ondertussen voertuigen van links moet jou tegenligger die voertuigen voor laten gaan vermits zij dan voorrang hebben op jou tegenligger.  
Als je tot op het breede kruispunt rijdt en daar wacht om naar links af te slaan is de kans groot dat de voertuigen die van links komen gewoon achter je door kunnen rijden.
En als er ondertussen voertuigen van rechts komen kan je die gewoon voor je laten doorrijden.

Het is in Brussel alsof ze schaken, elke zet wordt vrij goed overwogen.
Men lost het allemaal zo goed mogelijk op,  een bestuurder die aan een kruispunt met vvr komt aangereden en ziet dat als hij dit kpt zou oprijden elke oplossing tot ontruimen zou wegvallen (hij is dan de sleutel van de oplossing)  blijft voor het kruispunt even wachten tot wanneer hij weer kan meespelen.

Het zal nooit perfect lopen gezien de Belgische wegcode geen oplossing biedt voor het afstaan van de voorrang.
Deze gewoonte is blijkbaar overgenomen naar Frans voorbeeld waar dit gedrag in bijna alle grote steden is terug te vinden.
Maar volgens die franse wegcode is geen enkele voorrangsregel absoluut. Hiermee wil men zeggen dat zolang er geen aanrijding gebeurt de voorrangsplichtige in welbepaalde situaties geen voorrangsnegatie pleegt. Wel opletten : als er maar twee voertuigen op een kruispunt komen is en blijft de regel vrij zuiver en correct toegepast.
Behalve bijvoorbeeld wanneer een groot voertuig daardoor zijn richtingsverandering niet kan uitvoeren, maar dan heb je weer een bepaalde reden.
Diegene die de voorrang niet verleent onder deze bepaalde voorwaarden moet wel vertragen en kan pas voorzichtig verderrijden als hij de situatie correct heeft ingeschat.


Het probleem is  dat men in Vlaanderen buiten BXL de regel dat "als men zijn voertuig terug in beweging bracht na stoppen dit als maneuver beschouwd werd" volledig heeft misbruikt om voorrangsnegatie te plegen. Men wil gewoon niet weten van vertragen en stoppen aan kpt met vvr als men op een iets bredere weg rijdt.
De wegbeheerder is mede fout door vvr toe te passen buiten de bbk.

Er zou een mogelijkheid moeten bestaan om in welbepaalde gevallen (zonder misbruik, eerst de regel dan de afwijking)je voorrang af te staan zonder dat de voorrangsplichtige hierdoor in de fout gaat.
Je hebt dan natuurlijk problemen bij aanrijding als je geen getuigen hebt.
Er is dus nog heel veel werk aan de winkel.


 












Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. ik mee akkoord. De belemmering kan ook net voorbij het kruispunt staan.
Ik zal mijn zin wat aanpassen.
"Het verkeer moet reeds zodanig belemmerd zijn alvorens de bestuurder het kruispunt niet meer mag oprijden."

Maar dat verandert niets aan mijn interpretatie.
Op het moment dat ze in Brussel het kruispunt oprijden is er geen sprake van belemmering.
Het stoppen om voorrang te verlenen kan geenszins gezien worden als een belemmering.

Als je bijvoorbeeld aan de overkant vh kpt een oversteekplaats voor voetgangers hebt die je moet dwarsen alvorens het kpt te verlaten, kan het best zijn als een voetganger waarvan de intenties, van voor het kruispunt, niet te voorzien zijn  wil oversteken dat je dan zal moeten stoppen op het kruispunt zelf.
Je moet je wel geen kruispunt ergens op den buiten voorstellen waar af en toe een auto komt of een voetganger wil oversteken.
Het krioelt in Brussel op sommige plaatsen van de voetgangers.

Dit kan geen belemmering zijn als het verkeer normaal zijn gangetje gaat.

Er is volgens mij enkel sprake van belemmering als het verkeer zodanig druk is dat het normale gangetje verstoord wordt.
Zie naar de franse en de engelse tekst.  (density is such en encombrement zegt wel veel meer dan het woord belemmering)

Het probeem zit hem volgens mij in het feit dat de meeste vlamingen buiten brussel niet graag stoppen of vertragen als ze rechtdoor rijden voorbij een zijstraat met vvr.
Bij de minste vertraging hebben zij reeds een gevoel van storing op HUN (egoistische gedachte) weg.
Deze manier van denken zit volgens mij zeer diep geworteld in hun genen waardoor al die voorrangsnegatie net ontstaat.  
In ieder geval mist de vvr zijn doel in Brussel niet : vertragen aan elk kruispunt met vvr om de snelheid naar beneden te halen.

Ik zal nog een ander voorbeeld geven.
Stel dat je naar links wil afslaan op een vrij druk maar niet opgestopt kruispunt zonder verkeerslichten en dat er op dat  kruispunt een voorsorteerstrook is om links af te slaan. Waar ga je dan wachten om je tegenliggers die rechtdoor rijden eerst te laten.
Op het kpt in de voorsorteerstrook of voor het kpt?
Als je voor het kpt wacht stoor je de doorgang van de voetuigen achter je want die kunnen er niet naast.
Als je op het kruispunt stopt zou je het dwarsverkeer kunnen hinderen.

Waar wacht je om links af te slaan op een vrij breed kruispunt met vvr om je tegenliggers die rechtdoor rijden door te laten?
Als je voor het kruispunt wacht en er komen ondertussen voertuigen van links moet jou tegenligger die voertuigen voor laten gaan vermits zij dan voorrang hebben op jou tegenligger.  
Als je tot op het breede kruispunt rijdt en daar wacht om naar links af te slaan is de kans groot dat de voertuigen die van links komen gewoon achter je door kunnen rijden.
En als er ondertussen voertuigen van rechts komen kan je die gewoon voor je laten doorrijden.

Het is in Brussel alsof ze schaken, elke zet wordt vrij goed overwogen.
Men lost het allemaal zo goed mogelijk op,  een bestuurder die aan een kruispunt met vvr komt aangereden en ziet dat als hij dit kpt zou oprijden elke oplossing tot ontruimen zou wegvallen (hij is dan de sleutel van de oplossing)  blijft voor het kruispunt even wachten tot wanneer hij weer kan meespelen.

Het zal nooit perfect lopen gezien de Belgische wegcode geen oplossing biedt voor het afstaan van de voorrang.
Deze gewoonte is blijkbaar overgenomen naar Frans voorbeeld waar dit gedrag in bijna alle grote steden is terug te vinden.
Maar volgens die franse wegcode is geen enkele voorrangsregel absoluut. Hiermee wil men zeggen dat zolang er geen aanrijding gebeurt de voorrangsplichtige in welbepaalde situaties geen voorrangsnegatie pleegt. Wel opletten : als er maar twee voertuigen op een kruispunt komen is en blijft de regel vrij zuiver en correct toegepast.
Behalve bijvoorbeeld wanneer een groot voertuig daardoor zijn richtingsverandering niet kan uitvoeren, maar dan heb je weer een bepaalde reden.
Diegene die de voorrang niet verleent onder deze bepaalde voorwaarden moet wel vertragen en kan pas voorzichtig verderrijden als hij de situatie correct heeft ingeschat.


Het probleem is  dat men in Vlaanderen buiten BXL de regel dat "als men zijn voertuig terug in beweging bracht na stoppen dit als maneuver beschouwd werd" volledig heeft misbruikt om voorrangsnegatie te plegen. Men wil gewoon niet weten van vertragen en stoppen aan kpt met vvr als men op een iets bredere weg rijdt.
De wegbeheerder is mede fout door vvr toe te passen buiten de bbk.

Er zou een mogelijkheid moeten bestaan om in welbepaalde gevallen (zonder misbruik, eerst de regel dan de afwijking)je voorrang af te staan zonder dat de voorrangsplichtige hierdoor in de fout gaat.
Je hebt dan natuurlijk problemen bij aanrijding als je geen getuigen hebt.
Er is dus nog heel veel werk aan de winkel.


 












Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. ik mee akkoord. De belemmering kan ook net voorbij het kruispunt staan.
Ik zal mijn zin wat aanpassen.
"Het verkeer moet reeds zodanig belemmerd zijn alvorens de bestuurder het kruispunt niet meer mag oprijden."

Maar dat verandert niets aan mijn interpretatie.
Op het moment dat ze in Brussel het kruispunt oprijden is er geen sprake van belemmering.
Het stoppen om voorrang te verlenen kan geenszins gezien worden als een belemmering.

Als je bijvoorbeeld aan de overkant vh kpt een oversteekplaats voor voetgangers hebt die je moet dwarsen alvorens het kpt te verlaten, kan het best zijn als een voetganger waarvan de intenties, van voor het kruispunt, niet te voorzien zijn  wil oversteken dat je dan zal moeten stoppen op het kruispunt zelf.
Je moet je wel geen kruispunt ergens op den buiten voorstellen waar af en toe een auto komt of een voetganger wil oversteken.
Het krioelt in Brussel op sommige plaatsen van de voetgangers.

Dit kan geen belemmering zijn als het verkeer normaal zijn gangetje gaat.

Er is volgens mij enkel sprake van belemmering als het verkeer zodanig druk is dat het normale gangetje verstoord wordt.
Zie naar de franse en de engelse tekst.  (density is such en encombrement zegt wel veel meer dan het woord belemmering)

Het probeem zit hem volgens mij in het feit dat de meeste vlamingen buiten brussel niet graag stoppen of vertragen als ze rechtdoor rijden voorbij een zijstraat met vvr.
Bij de minste vertraging hebben zij reeds een gevoel van storing op HUN (egoistische gedachte) weg.
Deze manier van denken zit volgens mij zeer diep geworteld in hun genen waardoor al die voorrangsnegatie net ontstaat.  
In ieder geval mist de vvr zijn doel in Brussel niet : vertragen aan elk kruispunt met vvr om de snelheid naar beneden te halen.

Ik zal nog een ander voorbeeld geven.
Stel dat je naar links wil afslaan op een vrij druk maar niet opgestopt kruispunt zonder verkeerslichten en dat er op dat  kruispunt een voorsorteerstrook is om links af te slaan. Waar ga je dan wachten om je tegenliggers die rechtdoor rijden eerst te laten.
Op het kpt in de voorsorteerstrook of voor het kpt?
Als je voor het kpt wacht stoor je de doorgang van de voetuigen achter je want die kunnen er niet naast.
Als je op het kruispunt stopt zou je het dwarsverkeer kunnen hinderen.

Waar wacht je om links af te slaan op een vrij breed kruispunt met vvr om je tegenliggers die rechtdoor rijden door te laten?
Als je voor het kruispunt wacht en er komen ondertussen voertuigen van links moet jou tegenligger die voertuigen voor laten gaan vermits zij dan voorrang hebben op jou tegenligger.  
Als je tot op het breede kruispunt rijdt en daar wacht om naar links af te slaan is de kans groot dat de voertuigen die van links komen gewoon achter je door kunnen rijden.
En als er ondertussen voertuigen van rechts komen kan je die gewoon voor je laten doorrijden.

Het is in Brussel alsof ze schaken, elke zet wordt vrij goed overwogen.
Men lost het allemaal zo goed mogelijk op,  een bestuurder die aan een kruispunt met vvr komt aangereden en ziet dat als hij dit kpt zou oprijden elke oplossing tot ontruimen zou wegvallen (hij is dan de sleutel van de oplossing)  blijft voor het kruispunt even wachten tot wanneer hij weer kan meespelen.

Het zal nooit perfect lopen gezien de Belgische wegcode geen oplossing biedt voor het afstaan van de voorrang.
Deze gewoonte is blijkbaar overgenomen naar Frans voorbeeld waar dit gedrag in bijna alle grote steden is terug te vinden.
Maar volgens die franse wegcode is geen enkele voorrangsregel absoluut. Hiermee wil men zeggen dat zolang er geen aanrijding gebeurt de voorrangsplichtige in welbepaalde situaties geen voorrangsnegatie pleegt. Wel opletten : als er maar twee voertuigen op een kruispunt komen is en blijft de regel vrij zuiver en correct toegepast.
Behalve bijvoorbeeld wanneer een groot voertuig daardoor zijn richtingsverandering niet kan uitvoeren, maar dan heb je weer een bepaalde reden.
Diegene die de voorrang niet verleent onder deze bepaalde voorwaarden moet wel vertragen en kan pas voorzichtig verderrijden als hij de situatie correct heeft ingeschat.


Het probleem is  dat men in Vlaanderen buiten BXL de regel dat "als men zijn voertuig terug in beweging bracht na stoppen dit als maneuver beschouwd werd" volledig heeft misbruikt om voorrangsnegatie te plegen. Men wil gewoon niet weten van vertragen en stoppen aan kpt met vvr als men op een iets bredere weg rijdt.
De wegbeheerder is mede fout door vvr toe te passen buiten de bbk.

Er zou een mogelijkheid moeten bestaan om in welbepaalde gevallen (zonder misbruik, eerst de regel dan de afwijking)je voorrang af te staan zonder dat de voorrangsplichtige hierdoor in de fout gaat.
Je hebt dan natuurlijk problemen bij aanrijding als je geen getuigen hebt.
Er is dus nog heel veel werk aan de winkel.


 












Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. ik mee akkoord. De belemmering kan ook net voorbij het kruispunt staan.
Ik zal mijn zin wat aanpassen.
"Het verkeer moet reeds zodanig belemmerd zijn alvorens de bestuurder het kruispunt niet meer mag oprijden."

Maar dat verandert niets aan mijn interpretatie.
Op het moment dat ze in Brussel het kruispunt oprijden is er geen sprake van belemmering.
Het stoppen om voorrang te verlenen kan geenszins gezien worden als een belemmering.

Als je bijvoorbeeld aan de overkant vh kpt een oversteekplaats voor voetgangers hebt die je moet dwarsen alvorens het kpt te verlaten, kan het best zijn als een voetganger waarvan de intenties, van voor het kruispunt, niet te voorzien zijn  wil oversteken dat je dan zal moeten stoppen op het kruispunt zelf.
Je moet je wel geen kruispunt ergens op den buiten voorstellen waar af en toe een auto komt of een voetganger wil oversteken.
Het krioelt in Brussel op sommige plaatsen van de voetgangers.

Dit kan geen belemmering zijn als het verkeer normaal zijn gangetje gaat.

Er is volgens mij enkel sprake van belemmering als het verkeer zodanig druk is dat het normale gangetje verstoord wordt.
Zie naar de franse en de engelse tekst.  (density is such en encombrement zegt wel veel meer dan het woord belemmering)

Het probeem zit hem volgens mij in het feit dat de meeste vlamingen buiten brussel niet graag stoppen of vertragen als ze rechtdoor rijden voorbij een zijstraat met vvr.
Bij de minste vertraging hebben zij reeds een gevoel van storing op HUN (egoistische gedachte) weg.
Deze manier van denken zit volgens mij zeer diep geworteld in hun genen waardoor al die voorrangsnegatie net ontstaat.  
In ieder geval mist de vvr zijn doel in Brussel niet : vertragen aan elk kruispunt met vvr om de snelheid naar beneden te halen.

Ik zal nog een ander voorbeeld geven.
Stel dat je naar links wil afslaan op een vrij druk maar niet opgestopt kruispunt zonder verkeerslichten en dat er op dat  kruispunt een voorsorteerstrook is om links af te slaan. Waar ga je dan wachten om je tegenliggers die rechtdoor rijden eerst te laten.
Op het kpt in de voorsorteerstrook of voor het kpt?
Als je voor het kpt wacht stoor je de doorgang van de voetuigen achter je want die kunnen er niet naast.
Als je op het kruispunt stopt zou je het dwarsverkeer kunnen hinderen.

Waar wacht je om links af te slaan op een vrij breed kruispunt met vvr om je tegenliggers die rechtdoor rijden door te laten?
Als je voor het kruispunt wacht en er komen ondertussen voertuigen van links moet jou tegenligger die voertuigen voor laten gaan vermits zij dan voorrang hebben op jou tegenligger.  
Als je tot op het breede kruispunt rijdt en daar wacht om naar links af te slaan is de kans groot dat de voertuigen die van links komen gewoon achter je door kunnen rijden.
En als er ondertussen voertuigen van rechts komen kan je die gewoon voor je laten doorrijden.

Het is in Brussel alsof ze schaken, elke zet wordt vrij goed overwogen.
Men lost het allemaal zo goed mogelijk op,  een bestuurder die aan een kruispunt met vvr komt aangereden en ziet dat als hij dit kpt zou oprijden elke oplossing tot ontruimen zou wegvallen (hij is dan de sleutel van de oplossing)  blijft voor het kruispunt even wachten tot wanneer hij weer kan meespelen.

Het zal nooit perfect lopen gezien de Belgische wegcode geen oplossing biedt voor het afstaan van de voorrang.
Deze gewoonte is blijkbaar overgenomen naar Frans voorbeeld waar dit gedrag in bijna alle grote steden is terug te vinden.
Maar volgens die franse wegcode is geen enkele voorrangsregel absoluut. Hiermee wil men zeggen dat zolang er geen aanrijding gebeurt de voorrangsplichtige in welbepaalde situaties geen voorrangsnegatie pleegt. Wel opletten : als er maar twee voertuigen op een kruispunt komen is en blijft de regel vrij zuiver en correct toegepast.
Behalve bijvoorbeeld wanneer een groot voertuig daardoor zijn richtingsverandering niet kan uitvoeren, maar dan heb je weer een bepaalde reden.
Diegene die de voorrang niet verleent onder deze bepaalde voorwaarden moet wel vertragen en kan pas voorzichtig verderrijden als hij de situatie correct heeft ingeschat.


Het probleem is  dat men in Vlaanderen buiten BXL de regel dat "als men zijn voertuig terug in beweging bracht na stoppen dit als maneuver beschouwd werd" volledig heeft misbruikt om voorrangsnegatie te plegen. Men wil gewoon niet weten van vertragen en stoppen aan kpt met vvr als men op een iets bredere weg rijdt.
De wegbeheerder is mede fout door vvr toe te passen buiten de bbk.

Er zou een mogelijkheid moeten bestaan om in welbepaalde gevallen (zonder misbruik, eerst de regel dan de afwijking)je voorrang af te staan zonder dat de voorrangsplichtige hierdoor in de fout gaat.
Je hebt dan natuurlijk problemen bij aanrijding als je geen getuigen hebt.
Er is dus nog heel veel werk aan de winkel.


 












Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. ik mee akkoord. De belemmering kan ook net voorbij het kruispunt staan.
Ik zal mijn zin wat aanpassen.
"Het verkeer moet reeds zodanig belemmerd zijn alvorens de bestuurder het kruispunt niet meer mag oprijden."

Maar dat verandert niets aan mijn interpretatie.
Op het moment dat ze in Brussel het kruispunt oprijden is er geen sprake van belemmering.
Het stoppen om voorrang te verlenen kan geenszins gezien worden als een belemmering.

Als je bijvoorbeeld aan de overkant vh kpt een oversteekplaats voor voetgangers hebt die je moet dwarsen alvorens het kpt te verlaten, kan het best zijn als een voetganger waarvan de intenties, van voor het kruispunt, niet te voorzien zijn  wil oversteken dat je dan zal moeten stoppen op het kruispunt zelf.
Je moet je wel geen kruispunt ergens op den buiten voorstellen waar af en toe een auto komt of een voetganger wil oversteken.
Het krioelt in Brussel op sommige plaatsen van de voetgangers.

Dit kan geen belemmering zijn als het verkeer normaal zijn gangetje gaat.

Er is volgens mij enkel sprake van belemmering als het verkeer zodanig druk is dat het normale gangetje verstoord wordt.
Zie naar de franse en de engelse tekst.  (density is such en encombrement zegt wel veel meer dan het woord belemmering)

Het probeem zit hem volgens mij in het feit dat de meeste vlamingen buiten brussel niet graag stoppen of vertragen als ze rechtdoor rijden voorbij een zijstraat met vvr.
Bij de minste vertraging hebben zij reeds een gevoel van storing op HUN (egoistische gedachte) weg.
Deze manier van denken zit volgens mij zeer diep geworteld in hun genen waardoor al die voorrangsnegatie net ontstaat.  
In ieder geval mist de vvr zijn doel in Brussel niet : vertragen aan elk kruispunt met vvr om de snelheid naar beneden te halen.

Ik zal nog een ander voorbeeld geven.
Stel dat je naar links wil afslaan op een vrij druk maar niet opgestopt kruispunt zonder verkeerslichten en dat er op dat  kruispunt een voorsorteerstrook is om links af te slaan. Waar ga je dan wachten om je tegenliggers die rechtdoor rijden eerst te laten.
Op het kpt in de voorsorteerstrook of voor het kpt?
Als je voor het kpt wacht stoor je de doorgang van de voetuigen achter je want die kunnen er niet naast.
Als je op het kruispunt stopt zou je het dwarsverkeer kunnen hinderen.

Waar wacht je om links af te slaan op een vrij breed kruispunt met vvr om je tegenliggers die rechtdoor rijden door te laten?
Als je voor het kruispunt wacht en er komen ondertussen voertuigen van links moet jou tegenligger die voertuigen voor laten gaan vermits zij dan voorrang hebben op jou tegenligger.  
Als je tot op het breede kruispunt rijdt en daar wacht om naar links af te slaan is de kans groot dat de voertuigen die van links komen gewoon achter je door kunnen rijden.
En als er ondertussen voertuigen van rechts komen kan je die gewoon voor je laten doorrijden.

Het is in Brussel alsof ze schaken, elke zet wordt vrij goed overwogen.
Men lost het allemaal zo goed mogelijk op,  een bestuurder die aan een kruispunt met vvr komt aangereden en ziet dat als hij dit kpt zou oprijden elke oplossing tot ontruimen zou wegvallen (hij is dan de sleutel van de oplossing)  blijft voor het kruispunt even wachten tot wanneer hij weer kan meespelen.

Het zal nooit perfect lopen gezien de Belgische wegcode geen oplossing biedt voor het afstaan van de voorrang.
Deze gewoonte is blijkbaar overgenomen naar Frans voorbeeld waar dit gedrag in bijna alle grote steden is terug te vinden.
Maar volgens die franse wegcode is geen enkele voorrangsregel absoluut. Hiermee wil men zeggen dat zolang er geen aanrijding gebeurt de voorrangsplichtige in welbepaalde situaties geen voorrangsnegatie pleegt. Wel opletten : als er maar twee voertuigen op een kruispunt komen is en blijft de regel vrij zuiver en correct toegepast.
Behalve bijvoorbeeld wanneer een groot voertuig daardoor zijn richtingsverandering niet kan uitvoeren, maar dan heb je weer een bepaalde reden.
Diegene die de voorrang niet verleent onder deze bepaalde voorwaarden moet wel vertragen en kan pas voorzichtig verderrijden als hij de situatie correct heeft ingeschat.


Het probleem is  dat men in Vlaanderen buiten BXL de regel dat "als men zijn voertuig terug in beweging bracht na stoppen dit als maneuver beschouwd werd" volledig heeft misbruikt om voorrangsnegatie te plegen. Men wil gewoon niet weten van vertragen en stoppen aan kpt met vvr als men op een iets bredere weg rijdt.
De wegbeheerder is mede fout door vvr toe te passen buiten de bbk.

Er zou een mogelijkheid moeten bestaan om in welbepaalde gevallen (zonder misbruik, eerst de regel dan de afwijking)je vo[color=red
« Laatst bewerkt op: vrijdag 21 mei 2010 - 09:59:37 door mazda »

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: blokkeren kpt
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 13:50:48 »
Maar dat verandert niets aan mijn interpretatie.
Op het moment dat ze in Brussel het kruispunt oprijden is er geen sprake van belemmering.
Het stoppen om voorrang te verlenen kan geenszins gezien worden als een belemmering.
kan je op de bijgevoegde tekening eens aanduiden welke voertuigen volgens jou het verkeer niet belemmeren (ik heb ze al in het rood gezet ;) )
better a bad day at sea
than a good day at the office

wooter

  • Gast
Re: blokkeren kpt
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 14:03:10 »
Je moet nog niet eens zover zoeken...


Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: blokkeren kpt
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 14:06:53 »
Sniper,
Wat mij vooral intresseert is waarom in jou gedachtengang net die autos die uit de T komen het kruispunt blokkeren?
Waarom heb je die op het kruispunt gezet en niet die andere auto's?
Waarom heb je bijvoorbeeld de doorlopende straat horizontaal getekend?
Onbewust ga je hoogstwaarschijnlijk antwoorden.

Volgens mij zit jij onbewust toch met een psychologische hoofdbaan in je gedachten.
Je moet  eerst je hoofd volledig zuiveren van alle foute gedachten.
Je moet beginnen met elk kruispunt apart te zien en dan zal toch één van de drie zijn voorrang moeten afstaan volgens de timing waarop hij toekomt en de richting die hij uitgaat.
Als je uit de T komt en je wil naar rechts is er bijgevolg geen probleem.
Je tekening alleen al veklapt je gedachten Sniper.
Ook de voertuigen aan de doorlopende zijde rijden het kruispunt op en blokkeren daardoor de rode voertuigen in jou tekening.(niets te zien met de naastbijgelegen rand zoals bij het parkeren)
Je kan op deze tekening ook niet zien wie als laatste op het kruispunt reed.
De voetuigen zijn niet in beweging.
De boel zit vast en jij geeft de rode auto de schuld hiervan?
Alles hangt af van het moment dat je  het kruispunt oprijdt

Maar op deze drukke kruispunten waar aan al de toekomende straten files staan  zou men  beter lichten plaatsen want het is daar veel te druk om de vvr toe te passen.
Dit is één van de zovele situaties waarin de vvr vervangen moet worden door een andere regeling.
Dat is dan weer werk voor de wegbeheerder.

De vvr moet ook werkbaar zijn en dat kan hier niet de bedoeling zijn.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 21 mei 2010 - 14:24:41 door mazda »

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: blokkeren kpt
« Reactie #24 Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 14:08:51 »
Je moet nog niet eens zover zoeken...



De laatst toegekomene stopt want die zet alles vast.
De laatst toegekomene wacht totdat diegenen die op het kruispunt zitten dit ontruimd hebben.

wooter

  • Gast
Re: blokkeren kpt
« Reactie #25 Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 14:26:19 »
Zo?

Door de VVR mag degene die hier van links komt, toch niet doorrijden?

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: blokkeren kpt
« Reactie #26 Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 14:39:25 »
Jongens, het heeft geen zin daarover te palaveren want er is geen oplossing die en het probleem oplost en in overeenstemming is met de wegcode.

En een oplossing voor het probleem is allerminst eenvoudig zolang men aan de VVR vasthoudt.
Je komt deze deadlock-situaties hier geregeld wel eens tegen, in het UK niet ... daar is natuurlijk overal de voorrang nadrukkelijk geregeld.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: blokkeren kpt
« Reactie #27 Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 15:01:56 »
Volgens mij zit jij onbewust toch met een psychologische hoofdbaan in je gedachten.
Je moet  eerst je hoofd volledig zuiveren van alle foute gedachten.
Je moet beginnen met elk kruispunt apart te zien en dan zal toch één van de drie zijn voorrang moeten afstaan volgens de timing waarop hij toekomt en de richting die hij uitgaat.
Als je uit de T komt en je wil naar rechts is er bijgevolg geen probleem.
Je tekening alleen al veklapt je gedachten Sniper.
Ook de voertuigen aan de doorlopende zijde rijden het kruispunt op en blokkeren daardoor de rode voertuigen in jou tekening.(niets te zien met de naastbijgelegen rand zoals bij het parkeren)
Je kan op deze tekening ook niet zien wie als laatste op het kruispunt reed.
De voetuigen zijn niet in beweging.
De boel zit vast en jij geeft de rode auto de schuld hiervan?
Alles hangt af van het moment dat je  het kruispunt oprijdt
jij steekt wel veel onbewustheden in mijn hoofd
ik heb een bestaande situatie getekend waar ik regelmatig langskom
alle wegen zijn even groot, dus geen denkbeeldige voorrangsweg of zo
nu blijft hier in tegenstelling tot brussel wel iedereen van het kruispunt af

je kan op mijn tekening wel zien wie het laatst het kruispunt opreed
de rode auto's

wat jij beweert is dat de voorrangsgerechtigden niet het kruispunt opmochten (wat juist is)
en dat de rode dan kon doorrijden en zodanig niet het kruispunt zou blokkeren
maar dan heeft die rode geen voorrang verleend

zoals op mijn nieuwe tekening zou het dus wel mogen van jou??
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: blokkeren kpt
« Reactie #28 Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 16:35:42 »
Zo?

Door de VVR mag degene die hier van links komt, toch niet doorrijden?

En toevallig komen ze hier alle vier van links.

En net daarom probeert men in BXL een systeem toe te passen waarbij diegene die later toekomt en het kpt zodanig zou vastzetten dat er geen oplossing meer mogelijk is zoals op jou tekening voor het kpt te laten wachten.

Maar als je mijn voorgaande topics hebt gelezen weet je ook wel dat de wegbeheerder bewust zou moeten  kiezen op welk kpt de vvr toegepast zal worden,
rekening houdend met het verkeer, de snelheid en mogelijkheid tot éénrichtingsverkeer.

Je moet dat probleem wel in zijn totaliteit bekijken.

Zowel de wegbeheerder als de weggebruiker zouden hier moeten bewust van zijn.


wooter

  • Gast
Re: blokkeren kpt
« Reactie #29 Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 16:52:51 »
Ach, wegbeheerder zet VVR om de snelheid te minderen (door voorrangsgerechtigden als levende verkeersremmers te gebruiken) en de lokale bestuurders geven het hun eigen invulling.  De door jou voorgestelde methode is allerminst legaal, en draait falikant in de soep als de laatste met een taxi rijdt en dus gewoon het kruispunt oprijdt.