Hedendaags gedrag in Brussel om op kruispunten met voorrang van rechts het kruispunt niet te blokkeren.
Men maakt zolang mogelijk gebruik van zijn voorrang op een defensieve manier welteverstaan, tot als de laatsttoegekomene het kruispunt zodanig zou blokkeren dat alles vast zit.
Bij voorrang van rechts bestaat er niet zoiets als een psychologische hoofdbaan.
Het is niet omdat de ene weg breder is dan de andere dat de voorrang van rechts niet meer toegepast wordt.
Wanneer twee bestuurders het kruispunt naderen is de regel zuiver, de van rechts komende bestuurder heeft voorrang ongeacht welke richting hij uitgaat.
Even stoppen op een kruispunt om voorrang te verlenen aan je tegenligger als je links wil afslaan of om voorrang aan rechts te verlenen wordt aanvaard.
"Even stoppen op een kruispunt" betekent dat men maximum aan "enkele" rijdende bestuurders voorrang verleent. Dit is niet van toepassing bij files want dan spreekt men van blokkeren en mag men het kruispunt niet oprijden.
Bij T kruispunten of andere kruispunten met drie toekomende wegen werk dit als volgt :
Als drie bestuurders toekomen aan een kruispunt met vvr. zal er een probleem ontstaan wanneer twee bestuurders naar links willen afslaan.
De laatst toegekomen bestuurder die naar links wil afslaan zal het kruispunt niet oprijden omdat anders het kruispunt geblokkeerd zou raken.
_______________________
C
________A_ ________
| |
B
Gegeven A, B, C naderen een kruispunt met vvr.
Alle wegen zijn tweerichtingsverkeer.
Mogelijkheid 1: A rijdt rechtdoor, B gaat naar links, C rijdt rechtdoor.
Volgorde : C B A (B stopt even in het midden om C door te laten)
Mogelijkheid 2: A gaat naar rechts, B gaat naar rechts, C gaat naar links
Volgorde : B en A samen dan C
Mogelijkheid 3: A rijdt rechtdoor, B gaat naar links, C gaat naar links en komt iets later toe dan A
Volgorde : B rijdt tot in het midden, A rijdt tot in het midden, C die als laatste toekwam en naar links wil kan het kruispunt niet oprijden omdat dan alles geblokkerd raakt. Eénmaal C gestopt is omdat hij anders het kruispunt blokkeert, is de volgorde B, A, C .
Mogelijkheid 4: A rijdt rechtdoor en komt iets later toe dan C, B gaat naar links, C gaat naar links.
Volgorde : B rijdt tot in het midden, C rijdt tot in het midden, A die als laatste toekomt kan het kruispunt niet oprijden omdat dan alles geblokkeerd raakt.
Eénmaal A gestopt is omdat hij anders het kruispunt blokkeert, is de volgorde C, B, A .
Bij kruispunten met vier of meer toekomende wegen werkt dit als volgt :
Men past dezelfde logica toe dan hierboven.
Men blijft zijn voorrang gebruiken tot in het midden van het kruispunt zolang de mogelijkheid bestaat om het kruispunt na eventueel even stoppen te ontruimen.
De laatst toegekomene, 3e of in dit geval eventueel 4e of zelfs 5e bestuurder die door het oprijden van het kruispunt alles zou vastzetten wacht en rijdt het kruispunt niet op.
Toch nog even verduidelijken dat bij dit gedrag het even stoppen op een kruispunt niet onmiddellijk betekent dat je het kruispunt zou blokkeren.
Dit is na onderzoek het hedendaagse gedrag in Brussel.
De bestuurders moeten om dit toe te passen zeer attent zijn, voldoende inzicht hebben, altijd de juiste voorrangsregel die van toepassing is kennen, en vooral aktief deelnemen aan het verkeer en rekening houden met de anderen.
Sommigen zeggen dat deze manier van handelen de doorstroming zou tegenwerken. Dat is net de bedoeling op kruispunten met vvr binnen de bbk.
Op invalswegen met grote doorstroming zijn voorrangsborden B15 of B9 geplaatst.
Ook fietsers houden zich aan deze afspraken.