Auteur Topic: blokkeren kpt  (gelezen 13314 keer)

Offline mazda

• Meer dan expert
Re: blokkeren kpt
« Reactie #45 Gepost op: zondag 23 mei 2010 - 14:36:08 »
Ik ga eens een voobeeld geven dat niets met de wegcode te maken heeft maar wel met respect, beleefdheid en opvoeding.

Ik ga een bakkerszaak binnen in Parijs. Er staat vrij veel volk aan te schuiven. Ik onthou wie net achter mij is binnengekomen en zet mij iets verder in de zaak rustig afwachtend op mijn beurt aan de kant zoals nog anderen die ondertussen de krant lezen.
Op een gegeven moment vraagt de winkeljuffrouw wie de volgende is en de man die achter mij is binnengekomen zegt dat ik reeds voor hem in de winkel was, knikt beleefd en geen haar op zijn hoofd die eraan denkt om mij voor te steken.

Ik sta in mijn eigen straat ergens in Vlaanderen rustig te wachten aan een smoutebollenkraam.
Voor mij staan een aantal mensen die niet onmiddellijk aansluiten.
Daartussen staan twee vrouwen rustig te praten met elkaar tot wanneer het hun beurt is.
De vrouw achter het kraam vraagt telkens wie is de volgende aub?
Op een gegeven moment komt een vrouw van rond de 6O jaar rustig aan de rechterkant van het kraam staan.
Zij volgt in principe pas na mij en nog vijf anderen die na mij zijn komen wachten.
Terwijl de twee vrouwen twee plaatsen voor mij aan het praten zijn roept de vrouw vanachter haar kraam. Wie is de volgende?
En omdat deze vrouwen  eigenlijk niet meer goed weten wanneer ze aan de beurt zijn en naar ons kijken om bevestiging te krijgen geeft de oudere dame van 60 ineens haar bestelling door. Ze steekt zeven wachtenden voor.
Wij zeggen haar dat het niet haar beurt is en dat wij nog allemaal voor haar aan het kraam stonden.
Te laat de smoutebollen zijn al aan het bakken en de vrouw achter het kraam zegt dat ze inderdaad niet alles kan in de gaten houden.
De oudere dame reageert : je moet maar aansluiten.
De oudere dame zou dus willen dat wij storend plak achter mekaar zouden gaan staan, zoals dat zoveel gebeurt in supermarkten aan de kassa.
Laatst reed een  vrouw met haar karretje tegen de beentjes van mijn dochtertje van 2 die in het zitje van het winkelkarretje zat te wachten tot ik alles op de rolband had gelegd omdat het volgens haar blijkbaar niet snel genoeg ging.

Zie je het verschil .
Het gedrag op de weg weerspiegelt het gedrag in het algemeen.
Egoisme, geen elementaire beleefdheid.

Offline sniper

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #46 Gepost op: zondag 23 mei 2010 - 17:28:57 »
Zie je het verschil .

en daarom dat iedereen de regels moet volgen die voorgeschreven zijn
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #47 Gepost op: maandag 24 mei 2010 - 22:30:17 »
Citaat Sniper:

A)van mij zal je steeds voorrang krijgen, maar rijd zoals je omschrijft, en je zal gegarandeerd een klaxonstoot krijgen, wegens niet volgen van de wegcode

B)waar het op neerkomt
iemand die van links komt moet voorrang verlenen aan iemand die van rechts komt
als diegene die van rechts komt niet kan voldoen aan art 14.2 mag die het kruispunt niet oprijden

Hier volg ik jou redenering even niet.

1)Waarom zou je claxonneren op iemand waaraan je absolute voorrang moet verlenen?

Als diegene die van rechts komt niet kan voldoen aan art 14.2 mag die inderdaad het kruispunt niet oprijden.
Dat heb ik ook duidelijk gevraagd aan personen die in Brussel wonen.
Zij rijden het kruispunt zoals ik reeds schreef niet op als het verkeer zodanig belemmerd is dat ze waarschijnlijk zullen vastgeraken op het kruispunt.
Zij rijden het kruispunt wel op wanneer het verkeer niet zodanig belemmerd is op het moment dat ze het kruispunt oprijden om dan pas vast te stellen dat er toch nog een bestuurder van rechts komt aangereden en ze noodgedwongen op het kruispunt moeten stoppen om alsnog te voldoen aan hun voorrangsplicht.

2) Stel dat de van rechtskomende bestuurder volgens art 14.2 het kpt niet oprijdt. Wie ontslaat je dan van je voorrangsplicht? Vermits de voorrang absoluut is.
 Jij vindt dat je moet claxonneren omdat je als dwarsverkeer gehinderd zou worden als de van rechtskomende bestuurder art 14.2 niet naleeft?
Je hebt ten eerste geen enkele reden om te claxonneren vermits je geen ongeval moet voorkomen daar de voorrang absoluut is en dat je ten allen tijde moet kunnen stoppen om de vvr te verlenen.
Je moet alvorens je als dwarverkeer gehinderd te voelen eerst al weten of 14.2 duidelijk is overtreden of als het ontstaan is door een noodsituatie bij het oprijden van een kpt waar de zichtbaarheid klein is.

Het is volgens mij door de gedachtengang die jij hier aanhaalt dat vvr nooit kan werken.
Agressief gedrag noem ik dat.
« Laatst bewerkt op: maandag 24 mei 2010 - 22:54:40 door mazda »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #48 Gepost op: maandag 24 mei 2010 - 23:20:17 »

Daar steken inderdaad de wortels van het kwaad.

Met als voorbeeld een overheid die alleen maar haar eigen belangen en niet die van de burgers behartigt, kan je natuurlijk weinig anders verwachten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #49 Gepost op: dinsdag 25 mei 2010 - 08:06:30 »
Het is volgens mij door de gedachtengang die jij hier aanhaalt dat vvr nooit kan werken.
Agressief gedrag noem ik dat.
de gedachtengang erachter is dat jij niet het kruispunt opmag als je er niet over kan
je schreeuw zelf om hoffelijkheid, maar je gaat zelf een kruispunt blokkeren
ik claxonneer omdat jij een potentieel gevaarlijke overtreding begaat
niet om agressief te zijn
better a bad day at sea

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #50 Gepost op: dinsdag 25 mei 2010 - 13:50:10 »
Een bestuurder die duidelijk ziet dat het verkeer zodanig belemmerd is dat hij het kruispunt niet mag oprijden moet voor het kruispunt blijven wachten.
Zelfs dan ben je nog altijd als je van links komt tov dat voetuig dat van rechts komt en art 14.2 naleeft voorrang verschuldigd aan die bestuurder die mooi wacht.

Maar hier gaat het over bestuurders die een kruispunt oprijden (niets te zien met jou tekeningen waar aan elke zijde files staan) die pas als ze voorbij de rand van het kruispunt zijn bestuurders van rechts zien of kunnen zien aankomen en alsnog in het midden of naar het midden toe  stoppen om aan hun voorrangsplicht te voldoen.

Zelfs als een bestuurder die voor jou van rechts komt en voor het kruispunt stopt volgens art 14.2 moet je voorrang verlenen aan rechts, je kan hier eventueel , in alle voorzichtigheid en door alles in overweging te nemen, gebruik  van maken ( zoals in Brussel gebeurt in laatste instantie omdat dat in bepaalde gevallen de enige sleutel is van de oplossing)om zeer voorzichtig verder te rijden zolang de situatie dat de van rechtkomende niet mag of kan verder rijden volgens art 14.2 aanhoudt.
Je moet er dan wel rekening mee houden dat andere bestuurders die naast de gestopte auto, zoals fietsers hun voorrang blijven behouden.
Eenmaal die gestopte bestuurder terug kan vertrekken (art 14.2 is niet meer voor hem van toepassing)moet je hem zonder twijfel laten vertrekken en hem vvr verlenen.

Hoe kan het dan gevaarlijk zijn?
Dwarsverkeer van rechts bij vvr moet altijd voorzien worden en zal bijna nooit als gevaarlijk beschouwd worden door juristen of rechters.
Wel door de egoistische ik achter het stuur en daarbij nog het feit dat hijzelf geen voorrang verleende of ongegrond gebruik maakte van zijn claxon.
In de situatie die ik beschrijf is het geen overtreding tov 14.2
Zou het in bepaalde gevallen (waarbij je duidelijk kan spreken over een zodanige belemmering dat je waarschijnlijk....) wel een overtreding van 14.2 zijn dan nog zal dit niet als onvoorzien of gevaarlijk bestempeld kunnen worden.
Diegene die dit als gevaarlijk durft te bestempelen neemt volgens mij niet alle voorzorgen om zich aan de regels te kunnen houden.

« Laatst bewerkt op: dinsdag 25 mei 2010 - 14:01:21 door mazda »

wooter

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: dinsdag 25 mei 2010 - 14:13:36 »
Mazda, dat die mensen het kruispunt oprijden omdat ze anders niet zien of ze voorrang moeten verlenen is bedrog...

Op de meeste van die kruispunten kan je perfect zien of er aankomend verkeer van rechts komt.

De enige reden waarom mensen dat toch doen, dat oprijden, is om er zeker van te zijn dat ze daar niet te lang moeten wachten.  Want als jij daar netjes het kruispunt niet oprijdt en wacht totdat de file van rechts opgelost is, dan zal de file van links vlotjes ook voor je doorrijden.  En als die van rechts dan eens voorrang moet geven aan een auto die voor hem van rechts komt, kan jij niet door want dat rijtje auto's van links blijft komen.

Enige manier om dan toch door te geraken is door je neus uit te steken en het verkeer van links te blokkeren.

Het voorbeeld van sniper komt overigens regelmatig voor in Brussel. 's morgens eens op de Jozef II-straat kamperen...

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #52 Gepost op: dinsdag 25 mei 2010 - 20:41:00 »
Beginnen die mensen dan ook zo raar te doen zoals op sommige andere plaatsen in het land? Claxoneren en soms zelfs gebaren dat je gek bent, of hebben zij dan respect voor de situatie?
Aankomend verkeer van rechts betekent nog geen "zodanige belemmering".
Stel dat dit gedrag dat overdag vrij goed loopt, tijdens de spits misbruikt wordt, dan nog moet je klaar zijn om vvr te kunnen verlenen.
Het is niet aan weggebruikers om anderen op hun fouten te wijzen door te claxonneren en schoolmeestertje te spelen.
  Als alles inderdaad zodanig vastzit zoals jou voorbeeld op de jozef II straat waar maken we ons dan druk over, dan is het zowieso chaos en  ooit zal iemand het kpt moeten oprijden uit welke richting dan ook, en daar zit nu net jullie probleem dat sommige zijstaten voor welke reden dan ook als minderwaardig beschouwd worden. Anders kan je er inderdaad gaan kamperen. Het verschil is alleen dat je ofwel voor het kruispunt kampeert, ofwel op het kruispunt kampeert of op de één of andere manier de boel forceert.
En de manier waarop men de boel dan forceert staat je blijkbaar niet aan.
En als je de boel forceert doe je dat best zodanig dat je jezelf bij aanrijding nog safe stelt en aldus zodanig stopt dat de voorranghebbende nog door kan.
Want jij spreekt over een straat wat ook aangeeft dat jij aan de doorstoming in die straat denkt. Ik bekijk kruispunt per kruispunt waar het verkeer bij vvr in elke richting gelijkwaardig is.  
En als je de doorstroming van een bepaalde straat uit je hoofd zet en tot de conclusie komt dat iedereen op dat kpt gelijke rechten en plichten heeft dan zal je begrijpen dat in zulke situaties iedereen op dat kpt in de problemen zit en dat die problemen niet alleen moeten worden opgelost door de bestuurders die uit de andere straat komen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 25 mei 2010 - 21:02:53 door mazda »

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #53 Gepost op: dinsdag 25 mei 2010 - 22:02:55 »
Citaat
De enige reden waarom mensen dat toch doen, dat oprijden, is om er zeker van te zijn dat ze daar niet te lang moeten wachten.
En het resultaat is dat zij, en niet alleen zij, nog langer moeten wachten omdat de boel strop zit. Daarenboven geraken de gemoederen nog meer verhit en is het risico op ongevallen nog groter.
Geduld is toch een mooie deugd.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #54 Gepost op: woensdag 26 mei 2010 - 05:27:25 »
En wanneer je geduld te groot is heb je ambras met je achterligger(s) en is het weer niet goed. :D

wooter

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: woensdag 26 mei 2010 - 07:46:30 »
Ambras? Die rijdt je gewoon voorbij en gaat zelf op het kruispunt staan :)

Enneuh, ik rij op die straatjes ook zo op die manier, want anders kan je idd erg lang wachten.  Als van alle richtingen continu verkeer komt, zit je altijd in een "VVR werkt niet" mode waar je creatief moet zijn.  Wat erop neer komt dat op die kruispunten eigenlijk het Noord-Amerikaanse systeem van 4 stopborden gebeurt.

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #56 Gepost op: woensdag 26 mei 2010 - 08:00:56 »
Citaat
Wat erop neer komt dat op die kruispunten eigenlijk het Noord-Amerikaanse systeem van 4 stopborden gebeurt.
wat ik hier lees is meer het indische systeem
we vagen gewoon ons botten aan de regels en zien wel waar WIJ uitkomen
gij moet aan mij VVR geven, maar ik mag het kruispunt oprijden zonder dat te doen
better a bad day at sea

wooter

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: woensdag 26 mei 2010 - 09:01:16 »
Met verkeer uit de vier richtingen, waarvan de drie andere richtingen enkel voorrang geven aan één voertuig komende van rechts, en het verkeer van links blokkeren, kan je niet veel anders... :)

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #58 Gepost op: woensdag 26 mei 2010 - 11:50:03 »
Mooie discussie voor het invoeren vd voorrang van links.

Gedaan met blokkeren...   ;D  ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #59 Gepost op: woensdag 26 mei 2010 - 19:04:32 »
Citaat
Wat erop neer komt dat op die kruispunten eigenlijk het Noord-Amerikaanse systeem van 4 stopborden gebeurt.
wat ik hier lees is meer het indische systeem
we vagen gewoon ons botten aan de regels en zien wel waar WIJ uitkomen
gij moet aan mij VVR geven, maar ik mag het kruispunt oprijden zonder dat te doen

Wie rijdt het kruispunt op zonder voorrang te verlenen?