Ik ben voorstander van volledige vrije rijstrookkeuze binnen de bbk.
Wat wettelijk mag binnen de bebouwde kom (tussen F1 en F3), ook als er amper verkeer is.
En volgens Art 16.2 mag er dan ook rechts "voorbijgereden" worden enkel op basis van Art 9.4.
16.2. ... wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 (of 9.5) wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook (of een file) ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook (of file) niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art9#9.4
Artikel 9: Plaats van de bestuurders op de openbare weg
...
9.4. Binnen de bebouwde kommen mogen de bestuurders de rijstrook volgen die het best aan hun bestemming beantwoordt :
1° op de rijbanen met éénrichtingsverkeer in rijstroken verdeeld;
2° op de rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting.
Uiteraard mag men door zijn snelheid de normale gang van het verkeer niet hinderen, en aangezien de meeste snelheidsbeperkingen op 2+2 rijstroken binnen bbk - voor de meerderheid, denk ik - uitermate laag uitvallen... kan men best - zeker op het linkerrijvak dat vooral inhaalvak genoemd wordt - de max toegelaten snelheid rijden, en liefst iets sneller op de kmh-meter
(behalve uitzonderingen volgens 10.1, maar dan is meestal het rechterrijvak geschikter)Die snelheid (en) op het linkervak (beide eigenlijk), is nu eenmaal de "normale gang" van verkeer dat -iets sneller- wil "inhalen/voorbijrijden".
Want het is nu eenmaal zeer onveilig veel langer als nodig in de dode hoek te blijven hangen vh verkeer op de rechterstrook...
Ik noem dat "conflictrijdend", en tesamen met te weinig veiligheidsafstand een van de voornaamste oorzaken van ongevallen op een -V-beperkte - (snel)(auto)(2+2 en>)-weg met meerdere rijstroken in één richting10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.
In de bebouwde kommen kunnen hogere snelheden toegelaten zijn als 50 kmh, Art 11.1
11.1. Binnen de bebouwde kommen is de snelheid beperkt tot 50 km per uur.
Op sommige openbare wegen kan evenwel een lagere of hogere snelheidsbeperking opgelegd of toegelaten worden door het verkeersbord C43.
Niemand die sneller rijdt maar ook niemand die trager rijdt, zodat wisselen van rijstrook geen probleem zou mogen vormen gezien de snelheid en de tussenafstanden.
Die redenering is natuurlijk ideaal, maar het probleem is niet alleen de bestuurders die té ... rijden, maar vooral ook de onaangepaste snelheidsbeperkingen...
Als "ze" nu eens de V85 zouden invoeren op 2+2 binnen bebouwde kom rijdt minstens al 85% aan +/- gelijkmatige doorstroomsnelheid. De neiging tot veel té weinig veiligheidsafstand zal ook veel minder zijn.
Naargelang er meer wevend verkeer mogelijk is op plaatsen mag -enkel daar- de beperking lager. Het zet ook aan tot extra alertheid op die plaatsen
(op invoegplaatsen -in Duitsland toch- met redelijk veel invoegverkeer, wordt dat gedaan; meestal ook door dynamisch/variabele snelheidsbeperking op basis van verkeerstellingen (lussen)).Uiteraard voeren "ze" dan 50 kmh in op 2+2 bibbk, waar vroeger 70 kmh of zelfs 90 kmh mocht gereden worden.
Die 50 kmh leidt tot amper draagvlak, met vele provocaties en zeer verschillende rijsnelheden tot gevolg.
Zet er bvb borden met 80 kmh en ge zult zien dat
uw redenering quasi (bijna) wel opgaat.