Auteur Topic: Doorlopende witte streep overschrijden  (gelezen 56664 keer)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Doorlopende witte streep overschrijden
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 14:29:49 »
om in te halen.
Mag je inhalen als er F15's staan ?  Volgens mij ben je per definitie aan het voorsorteren en kan van inhalen geen sprake zijn, niettegenstaande je natuurlijk wél sneller kan rijden dan het verkeer op een ander vak
Dat is inderdaad net het punt : door de F15 / Art 16.2 haal je niet meer in.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 14:31:44 »
om in te halen.
Mag je inhalen als er F15's staan ?  Volgens mij ben je per definitie aan het voorsorteren en kan van inhalen geen sprake zijn, niettegenstaande je natuurlijk wél sneller kan rijden dan het verkeer op een ander vak

Als ik mij naar de linker rijstrook begeef, aldaar sneller rijd dan één of meer voertuigen op de middenste rijstrook, en mij daarna terug naar rechts begeef, dan is het toch duidelijk dat ik mij niet naar de linker rijstrook begeven heb om de aanwijzingen van F15 op te volgen, doch enkel maar om in te halen, dacht ik.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 14:33:52 »
om in te halen.

Als ik mij naar de linker rijstrook begeef, aldaar sneller rijd dan één of meer voertuigen op de middenste rijstrook, en mij daarna terug naar rechts begeef, dan is het toch duidelijk dat ik mij niet naar de linker rijstrook begeven heb om de aanwijzingen van F15 op te volgen, doch enkel maar om in te halen, dacht ik.
Maar door de aanwezigheid van een F15 ben je per definitie die aanwijzingen aan het opvolgen, ongeacht wat jouw bedoeling is (inhalen), ben je wettelijk gezien aan het voorsorteren en niét aan het inhalen

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 14:56:04 »
leuk hé die Belgische wegcode

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 15:05:32 »

Inderdaad: iemand die voortdurend naar de linker rijstrook en dan weer terug naar de rechter rijstrook rijdt, is volgens die wegcode niet aan het inhalen, doch aan het voorsorteren... begrijpe wie kan.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 15:13:10 »
Inderdaad: iemand die voortdurend naar de linker rijstrook en dan weer terug naar de rechter rijstrook rijdt, is volgens die wegcode niet aan het inhalen, doch aan het voorsorteren... begrijpe wie kan.
Iemand die hier naar de linker rijstrook gaat en weer naar de rechtse, maakt een zware overtreding, want hij overschrijdt een doorlopende witte streep ...

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #21 Gepost op: zaterdag 22 mei 2010 - 18:04:31 »

Ja, 't gaat meer dan eens om 1 en hetzelfde wetsartikel/verkeerssituatie.  En leg die voor aan tien mensen die ze lezen, en je krijgt vaak tien verschillende interpretaties.  Zoals dit specifieke geval bewijst.

Ofwel redeneert men als volgt.  Er hangen F15's, wat maakt dat bestuurders die deze borden opvolgen, voor de wegcode niet inhalen.  Gevolg: ze kunnen zich er dan ook niet op beroepen dat ze de die dubbele markering hebben overschreden om in te halen.  En daardoor mogen ze die doorlopende markering niet meer terug overschrijden om hun plaats rechts op de rijbaan weer in te nemen.  Ze hebben immers niet ingehaald.

Ofwel redeneert men als volgt.  't Gaat om bestuurders die die borden OPVOLGEN.  Maar ook al hangen die borden daar, kan een bestuurder toch de intentie hebben om zich naar links te begeven om z'n voorligger in te halen, en vervolgens weer z'n normale plaats rechts op de rijbaan in te nemen.  Maw van rijstrook veranderen om een andere reden dan het opvolgen van die borden F15.

Da's een beetje de discussie hier, als ik 't goed begrijp.  Echt helemaal ben ik er nog niet uit.  Al denk ik eerder de eerste redenering te volgen.  100% sluitend, waterdicht zeker voel ik er mij ook niet bij.  Bestaat er hierover al rechtspraak?
« Laatst bewerkt op: zaterdag 22 mei 2010 - 19:21:14 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #22 Gepost op: zondag 23 mei 2010 - 00:04:15 »
Bert, je hebt in ieder geval de problematiek perfect weten te formuleren, en we hebben daardoor alvast een uitstekend vertrekpunt voor verdere gedachtenwisseling.

Citaat
AR 16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen [...] wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd [...]

De aanwijzingen van F13 of F15 opvolgen betekent dat men een bepaalde rijstrook volgt met de bedoeling verder te rijden in één van de de door die borden aangegeven richtingen.

Maar stel dat het mij (voorlopig althans nog) worst is in welke richting ik verder rijd. Dan heb ik de indruk dat ik F13 of F15 niet aan het opvolgen ben, en bijgevolg kan inhalen.
« Laatst bewerkt op: zondag 23 mei 2010 - 00:10:24 door jozef »

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: zondag 23 mei 2010 - 10:09:42 »
Bert, je hebt in ieder geval de problematiek perfect weten te formuleren, en we hebben daardoor alvast een uitstekend vertrekpunt voor verdere gedachtenwisseling.

Citaat
AR 16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen [...] wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd [...]

De aanwijzingen van F13 of F15 opvolgen betekent dat men een bepaalde rijstrook volgt met de bedoeling verder te rijden in één van de de door die borden aangegeven richtingen.

Maar stel dat het mij (voorlopig althans nog) worst is in welke richting ik verder rijd. Dan heb ik de indruk dat ik F13 of F15 niet aan het opvolgen ben, en bijgevolg kan inhalen.
Het feit dat ze e hangen betekent dat je ze volgt, vermoed ik ?

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #24 Gepost op: zondag 23 mei 2010 - 11:12:16 »
Niet noodzakelijk, ik  blijf er toch ook aan twijfelen.

Er staat: Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen , dat het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of file tov van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd wordt voor de toepassing van artikel 17.2.5   

Er staat dus niet: "Wanneer er verkeersborden F13 en F15 hangen, dat er sowieso nooit sprake kan zijn van inhalen.  Iemand kan die rijstroken toch overschrijden om z'n voorligger in te halen, ipv om die aanwijzingen op te volgen, nee?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #25 Gepost op: zondag 23 mei 2010 - 11:28:26 »
Er staat: Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen ,
Er staat dus niet: "Wanneer er verkeersborden F13 en F15 hangen

Kan je nog iets anders doen dan de F13's en  F15's opvolgen als er geen andere mogelijkheden zijn  ?

Er zijn ook nergens bepalingen voorzien die zouden maken dat je een F15 mogelijk niet opvolgt als je in een door dat bord aangegeven rijstrook rijdt.
Weg Wanbeheer.be

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #26 Gepost op: zondag 23 mei 2010 - 11:37:04 »
Ja, je kan wél iets anders doen.  Je voorligger inhalen bijvoorbeeld.  Je kan daar trouwens perfect rijden, en op 't einde alsnog rechtdoor rijden, hoor.  De wegmarkeringen gaan dan weer over in onderbroken witte markeringen.  Wie daar rechtdoor rijdt, heeft toch de F15's niet opgevolgd, of wel?  Er zijn bij mijn weten in deze concrete situatie ook géén bepalingen voorzien die mij met mijn personenauto verplichten om die specifieke richting uit te rijden.  Of wel, soms?

Goed, er hangen F15's.  Even een ander voorbeeld uit de praktijk, dan.  Het regent dat 't giet.  Er staat een file richting Kennedytunnel.  Eén of andere cowboy van een camion krijgt 't op z'n heupen, en gaat onder de F15's rijden.  Hij rijdt de ganse file richting Kennedytunnel voorbij.  Op 't einde rijdt hij dan ipv links richting E34/N49, gewoon rechtdoor, richting Kennedytunnel.  Eénmaal de doorlopende markering rechts naast hem weer overgaat in een onderbroken markering, schuift weer geleidelijk aan op naar de uiterst rechts gelegen rijstrook.

Voilà, denkt 'm dan.  Ik ben niet strafbaar, dus.  Want niet ingehaald bij regen omwille van die F15's.  Of is er toch een verschil?

(before we start: dergelijk gedrag zou ik absoluut niet goedkeuren, maar soit).
« Laatst bewerkt op: zondag 23 mei 2010 - 11:48:30 door bert.covens »

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #27 Gepost op: zondag 23 mei 2010 - 12:22:24 »
Ja, je kan wél iets anders doen.  Je voorligger inhalen bijvoorbeeld.
Je haalt niet meer in ... 16.2.
Ook al verander je van rijstrook, dan volg je nog altijd een F15 (mogelijk een andere) ...

Citaat
 Wie daar rechtdoor rijdt, heeft toch de F15's niet opgevolgd, of wel?
Die heeft de F15 dan een tijdlang opgevolgd, maar uiteindelijk de richtingskeuze niet gevolgd omdat niets hem daartoe verplichte.

F15's zijn borden die toelaten om van de bepalingen inzake inhalen en plaats op de rijbaan af te wijken, om het kiezen van diverse richtingen juridisch mogelijk te maken.

Citaat
 Er zijn bij mijn weten in deze concrete situatie ook géén bepalingen voorzien die mij met mijn personenauto verplichten om die specifieke richting uit te rijden.  Of wel, soms?
Met een F15 al zeker niet, omdat dit praktisch ook niet kan.
Eens in een rijstrook richting X zou je dan nooit meer mogen veranderen naar richting Y.
Dat gaat natuurlijk niet. De F15s dienen net om dat toe te laten ...

Citaat
Voilà, denkt 'm dan.  Ik ben niet strafbaar, dus.  Want niet ingehaald bij regen omwille van die F15's.  Of is er toch een verschil?
Wat gaan ze die kunnen maken ?
Weg Wanbeheer.be

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #28 Gepost op: zondag 23 mei 2010 - 13:06:01 »
Zou men dan niet beter schrijven: "Daar waar F15's hangen" enz. enz.?   Dan kàn er geen enkel misverstand, discussie meer over bestaan.  Want nu merk ik duidelijk dat hetzelfde wetsartikel toch compleet anders gelezen wordt door mezelf, Jozef en jou. (tenminste toch in dit specifieke geval).

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #29 Gepost op: zondag 23 mei 2010 - 14:56:58 »
Even de historiek over de dubbele streep  (doorlopende en onderbroken naast mekaar).

In 1975 bestonden er nog niet zoveel wegen met verschillende rijstroken in dezelfde rijrichting.
Er werd toen op wegen met verschillende rijstroken in dezelfde richting geen gebruik gemaakt van de dubbele streep om rijstroken te scheiden.
Er werd dan gebruik gemaakt van de doorlopende of de onderbroken streep.

De dubbele streep werd enkel en alleen gebruikt om twee rijrichtingen te scheiden op een weg met twee rijstroken, één in elke rijrichting.
Het is dus logisch dat als je die streep overschreed omdat de onderbroken streep aan jou kant lag dat je die terug mocht overschrijden na te hebben ingehaald om je plaats terug rechts in te nemen want anders zou je spookrijden.

De artikels 9.4 , 9.5 en het opvolgen van F13 of F15 kwamen dus nooit in conflict met de dubbele streep.
Want op die plaatsen met verschillende rijstroken waar je kon voorsorteren of mogelijkheid tot meerdere files of  rijstrookkeuze volgens bestemming in bbk kwam die streep nooit voor.

Het is pas later dat men die streep ook is gaan gebruiken om bepaalde richtingen te scheiden of te verbieden.

Het betreffende artikel zal moeten worden aangepast vermits het voor interpretatie vatbaar is.