Het is naar mijn mening nooit de bedoeling geweest om een soort vrije rijstrookkeuze te maken ter hoogte van F15 borden.
Wat was dan wel de bedoeling ?
En wat is de zin van die borden nog als je je rijstrook toch niet meer mag kiezen ...
Dan moet er al een verbod zijn / komen om nog van "richting" * te veranderen na een F15, of je voert dat in met dergelijke interpretatie.
* merk op dat de wegcode "richting" hier gebruikt in een andere betekenis als bij richtingsveranderingen ...
Bij 9.4 spreekt men ook altijd van vrije rijstrookkeuze.
Maar zelfs dat is niet de bedoeling geweest.
9.4. Binnen de bebouwde kommen mogen de bestuurders de rijstrook volgen die het best aan hun bestemming beantwoordt :
Er staat niet dat de bestuurders zonder reden hun rijstrook mogen kiezen.
Dat is al even vaag als "9.5 Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt" ...
En dit is nu net een van de grootste problemen met de wegcode : de subjectieve inschattingen die ze als norm voor een toelating of verbod stelt.
De subjectieve inschatting daarvan zal afhangen van de weggebruiker, de verbalisant, en uiteindelijk de rechter.
Is er nog een overtreding mogelijk als je als weggebruiker zelf vindt dat de gevolgde rijstrook best aan je bestemming beantwoordt ...
Nergens is vastgelegd wat
"het best aan de bestemming voldoen" moet inhouden ...
(Dergelijke redeneringen worden volop tégen de weggebruiikers gebruikt, zoals met de ontbrekende voorwaarden om kleine zoneborden te plaatsen, dus zijn ze allemaal wettig ...)