Auteur Topic: Doorlopende witte streep overschrijden  (gelezen 56687 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Doorlopende witte streep overschrijden
« Reactie #60 Gepost op: dinsdag 08 juni 2010 - 22:47:52 »
 Hoever voor en na het bord F15 mag je aan rijstrookkeuze doen?
Heeft de wegbeheerder dan niet teveel F15 borden geplaatst voor de doorgaande richtingen?
Mag je bijvoorbeeld op de Antwerpse ring waar om de zoveel meter F15 borden hangen boven alle rijstroken aan vrije rijstrookkeuze doen over gans de lengte van de ring zolang deze borden geregeld herhaald worden?
Waarom staat die vereiste van het opvolgen van de aanwijzing dan in de tekst?

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Doorlopende witte streep overschrijden
« Reactie #61 Gepost op: woensdag 09 juni 2010 - 00:47:46 »
Hoever voor en na het bord F15 mag je aan rijstrookkeuze doen?
Er is nergens in de wegcode bepaald van waar een F15 geldt, noch hoe ver die geldt ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Doorlopende witte streep overschrijden
« Reactie #62 Gepost op: woensdag 09 juni 2010 - 11:39:47 »
Op bijvoorbeeld de E19 naar Antwerpen staan ter hoogte van de afritten F15 borden voor de afrit maar ook F15 borden over de doorgaande drie rijstroken met drie neergaande pijlen die het aantal rijstroken aangeven die richting Antwerpen gaan.
Mag je op die plaats van de autosnelweg dan telkens vrij je rijstrook kiezen?
Mag ik in de linkse strook van de autosnelweg rijden tegen 9O KM uur zonder in te halen of zonder file?
Of voldoe ik niet aan de vereiste?
« Laatst bewerkt op: woensdag 09 juni 2010 - 11:41:54 door mazda »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Doorlopende witte streep overschrijden
« Reactie #63 Gepost op: woensdag 09 juni 2010 - 11:49:21 »
Hoever voor en na het bord F15 mag je aan rijstrookkeuze doen?
Er is nergens in de wegcode bepaald van waar een F15 geldt, noch hoe ver die geldt ...

't Enige wat ik hierover vind is dat de bestuurder die de aanwijzingen van van de verkeersborden F13 en F15 heeft opgevolgd, zijn plaats rechts opnieuw moet innemen zodra de omstandigheden het toelaten.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Doorlopende witte streep overschrijden
« Reactie #64 Gepost op: woensdag 09 juni 2010 - 19:36:03 »
Dat is net één van de redenen waarom ik mij afvraag of die keuze van rijstrook wel zo vrij is?
Want als er zoals op de ring rond Antwerpen bij elke op- en afrit F15 borden zijn geplaatst voor de doorgaande richtingen die telkens dezelfde info/ richting aangeven, dan laten de omstandigheden bij normaal verkeer (dus niet 9.5) toe om je plaats rechts terug of gewoon rechts in te nemen en kan je dus niet de ganse tijd links blijven rijden omdat je volledige vrije rijstrookkeuze zou hebben.
Volgens mij mag je alleen van de "gewone regels " afwijken net zolang als nodig om je in de juiste strook te kunnen plaatsen, hierbij mag je ook rechts voorbijrijden of rechts worden voorbijgereden en moet je niet uiterst rechts houden.
Eénmaal in de juiste richting rij je zo rechts mogelijk tov de rijstroken in die richting behalve bij links inhalen of 9.5.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Doorlopende witte streep overschrijden
« Reactie #65 Gepost op: woensdag 09 juni 2010 - 19:48:44 »
Volgens mij mag je alleen van de "gewone regels " afwijken net zolang als nodig om je in de juiste strook te kunnen plaatsen
En nadien , eens je in de juiste rijstrook zit ?
Moet je dan de gewone regels weer toepassen ?

Probleem is wel dat je dan mogelijk in die juiste rijstrook wel rechts zit in te halen.
Of rechts ingehaald wordt door andere bestuurders die al in hun goede rijstrook zitten.
Of dat je in die juiste rijstrook, verder naar links rijdt dan volgens de gewone regels mag, of links inhaalt terwijl je dat mogelijk verboden is door de gewone regels, ...

Laat het duidelijk zijn dat het opvolgen van de F15 niet stopt wanneer je in de juiste rijstrook gesukkeld bent.
Integendeel, dan begin je pas goed gebruik te maken van de uitzonderingen op de gewone regels die het opvolgen van de F15 biedt ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Doorlopende witte streep overschrijden
« Reactie #66 Gepost op: woensdag 09 juni 2010 - 21:48:25 »
Laat het duidelijk zijn dat het opvolgen van de F15 niet stopt wanneer je in de juiste rijstrook gesukkeld bent.

Wanneer eindigt dat opvolgen dan wél?

Want er is niet bepaald hoelang een F15 geldig is, maar de mogelijkheid om hem niet meer op te volgen is wel degelijk voorzien:

Citaat
AR 9.3.1.
[...]
De bestuurder die de aanwijzingen van de verkeersborden F 13 en F 15 heeft opgevolgd moet zijn plaats rechts opnieuw innemen zodra de omstandigheden het toelaten.
[...]
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Doorlopende witte streep overschrijden
« Reactie #67 Gepost op: woensdag 09 juni 2010 - 22:48:33 »
Wanneer eindigt dat opvolgen dan wél?
De wegcode voorziet dat niet ...

Citaat
Want er is niet bepaald hoelang een F15 geldig is, maar de mogelijkheid om hem niet meer op te volgen is wel degelijk voorzien:
Als je de aangeduide richting uitgereden bent, ttz. voorbij de splitsing van de richtingen.
Da's mijn "best guesstimate"


Voor zover daar dan weer geen F15s hangen, zoals op de Antwerpse Ring vaak het geval is.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Doorlopende witte streep overschrijden
« Reactie #68 Gepost op: donderdag 10 juni 2010 - 18:37:33 »
Citaat
Wanneer eindigt dat opvolgen dan wél?
Als je ze niet meer volgt; je verlaat die keuzestrook (en misschien kies je een andere).
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Doorlopende witte streep overschrijden
« Reactie #69 Gepost op: vrijdag 11 juni 2010 - 06:55:32 »
Volgens mijn redenering probeer je nog altijd zo rechts mogelijk te rijden van de F15 die je wil volgen.
Als je daarbij voertuigen rechts inhaalt die een andere F15 opvolgen of in jou richting de linkse strook volgen omdat ze naar een linkser gelegen rijstrook/ bestemming F15 willen veranderen mag je natuurlijk rechts inhalen/voorbijrijden.
Je wijkt alleen af van dat rechts houden zolang dat nodig is om de aanwijzingen op te volgen.
Dat rechts houden lees ik als rechts houden tov de bestemming die je uitgaat.

De vragen die Inazuma zich stelt mogen dan in principe geen probleem vormen en zijn allemaal toegelaten.
Citaat Inazuma:
"Probleem is wel dat je dan mogelijk in die juiste rijstrook wel rechts zit in te halen."
"Of rechts ingehaald wordt door andere bestuurders die al in hun goede rijstrook zitten."
"Laat het duidelijk zijn dat het opvolgen van de F15 niet stopt wanneer je in de juiste rijstrook gesukkeld bent."

Het rechts voorbijrijden is geen probleem zolang daar een reden toe is, en die reden kan zowel bij jezelf liggen als bij de andere bestuurders die ofwel een andere richting volgen ofwel willen voorsorteren naar links om daar een andere F15 te volgen.
Maar dat neemt niet weg dat iedere bestuurder individueel zijn plaats rechts (en dan lees ik tov zijn rijrichting) zo snel mogelijk terug moet innemen.
AR 9.3.1.
De bestuurder die de aanwijzingen van de verkeersborden F 13 en F 15 heeft opgevolgd moet zijn plaats rechts opnieuw innemen zodra de omstandigheden het toelaten.

Het is niet omdat je je plaats al rechts hebt ingenomen dat je niet meer rechts mag voorbijrijden als daar een reden voor is, die twee zaken moet je apart zien.

Daarom is het niet mogelijk om aan vrije rijstrookkeuze te doen onder de F15 borden voor de doorgaande richtingen, daar deze meestal links gelegen zijn en dan heb je geen enkele reden om nog linkser op te schuiven dan de rechtse strook van die bestemming om de aanwijzingen op te volgen.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Doorlopende witte streep overschrijden
« Reactie #70 Gepost op: vrijdag 11 juni 2010 - 09:17:15 »
Volgens mijn redenering probeer je nog altijd zo rechts mogelijk te rijden van de F15 die je wil volgen.
Als je daarbij voertuigen rechts inhaalt die een andere F15 opvolgen of in jou richting de linkse strook volgen omdat ze naar een linkser gelegen rijstrook/ bestemming F15 willen veranderen mag je natuurlijk rechts inhalen/voorbijrijden.
Waar lees je dat in de wegcode of in rechtspraak ten gronde ?

De wegcode voorziet dat een F15 een uitzondering oplevert op al die punten, waarom zou er daarvan dan plots 1 puntje uitgelicht worden dat dan toch van toepassing is, nl rechts in de gevolgde rijrichting rijden, terwijl al de rest nog steeds mag omdat het verder uitgezonderd wordt door de F15???


Citaat
Maar dat neemt niet weg dat iedere bestuurder individueel zijn plaats rechts (en dan lees ik tov zijn rijrichting) zo snel mogelijk terug moet innemen.
Die verplichting is pas voorzien NA het opvolgen van een F15, niet tijdens het opvolgen ervan.

AR 9.3.1.
De bestuurder die de aanwijzingen van de verkeersborden F 13 en F 15 heeft opgevolgd moet zijn plaats rechts opnieuw innemen zodra de omstandigheden het toelaten.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Doorlopende witte streep overschrijden
« Reactie #71 Gepost op: vrijdag 11 juni 2010 - 22:17:37 »
Op de laatste interventie van Mazda heb ik de volgende opmerking: vermits voor de oude wetgever de veiligheid van het verkeer primeerde om de keuze van rijstrook toe te laten is het niet noodzakelijk om rechts te rijden in de gekozen richting. Immers heeft deze rechtse rijstrook het meest last van in- en uitvoegend verkeer waardoor het in deze rijstrook gevaarlijker kan zijn dan in de tweede of derde (enz.) rijstrook in dezelfde richting. De bedoeling is dus wel degelijk om vlot en zo veilig mogelijk je gekozen richting te volgen, desnoods dus in de tweede, derde (enz.) om uiteindelijk en eventueel terug in de rechtse uit te komen om dan veilig uit te voegen. Als voorbeeld op de Ring van Antwerpen: ik wil naar een concert in het Sportpaleis komende van Brussel. Zodra het veilig kan zal ik dus de tweede, en misschien zelfs de derde, rijstrook kiezen richting Nederland om dan ter hoogte van de afslag naar Wommelgem terug de rechtse te kiezen om zo veiliger de uitrit naar het Sportpaleis te kiezen. Op deze uitrit zal ik ook de linkse strook van de twee om rechtdoor te gaan kiezen om aan de overzijde van de Bischoppenhoflaan gemakkelijk linksaf te kunnen slaan naar de parking van het Sportpaleis. Dit alles zal natuurlijk afhankelijk zijn van de intensiteit van het verkeer en de configuratie van de wegen en rijstroken ter plaatse (denk maar aan linkse uitritten).
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Doorlopende witte streep overschrijden
« Reactie #72 Gepost op: vrijdag 11 juni 2010 - 23:11:32 »
Citaat inazuma:
"Waar lees je dat in de wegcode of in rechtspraak ten gronde ?"

"De wegcode voorziet dat een F15 een uitzondering oplevert op al die punten, waarom zou er daarvan dan plots 1 puntje uitgelicht worden dat dan toch van toepassing is, nl rechts in de gevolgde rijrichting rijden, terwijl al de rest nog steeds mag omdat het verder uitgezonderd wordt door de F15???"



Ik zoek in eerste instantie naar een oplossing voor het probleem dat in een aantal omstandigheden zoals op doorgaande links gelegen rijstroken het onwerkbaar is dat vrije keuze van rijstrook zomaar zou toegelaten zijn zonder vereiste onder de F15 borden die ter hoogte van afritten geplaatst worden.
Ik stel mij daar gewoon een aantal vragen bij.
Hoe zit het bijvoorbeeld met vrachtwagens die gewoon de snelweg rechtdoor blijven volgen zonder de afrit te nemen.
Mogen zij zomaar afwijken van al hun inhaalregels zonder reden ter hoogte van die F15 borden voor de doorgaande richting, en over welke afstand?
Mag een vrachtwagen dan gewoon zonder reden even in de linkse rijstrook gaan rijden van een autosnelweg met drie rijstroken bij regenweer ter hoogte van die borden?
Je verstaat toch wel dat ik dit niet zomaar kan aannemen.
 

Het is een redenering, een gedachtengang.
De bestuurder die de aanwijzingen van de verkeersborden F 13 en F 15 heeft opgevolgd moet zijn plaats rechts opnieuw innemen zodra de omstandigheden het toelaten.
Jij schrijft, Inazuma dat het pas verplicht is dat een bestuurder zijn plaats opnieuw rechts inneemt NA het opvolgen en niet tijdens het opvolgen.
Wat is volgens jou NA en wat TIJDENS?
Volgens mij kan NA betekenen dat éénmaal een bestuurder in de juiste rijstrook zit hij gedaan heeft met opvolgen zelf al is hij nog niet onder de borden zelf doorgereden.
Dat hij op dat moment nog rechts zal moeten voorbijrijden hangt van de plaatsgesteldheid en de intenties van de andere bestuurders af.
Net daarom zegt art.9.3.1 dat een bestuurder na het opvolgen zijn plaats rechts moet innemen zodra de omstandigheden het toelaten maar spreekt niet over een verbod om rechts voorbij te rijden.
Een bestuurder mag volgens mij bij het opvolgen van de F15 borden niet zonder reden zomaar linkser gaan rijden dan nodig, alleen links genoeg om de aanwijzingen op te volgen. Hij mag dus uit noodzaak afwijken van uiterst rechthouden maar alleen voor zover dat vereist is om de aanwijzingen op te volgen.
Hetzelfde geldt voor rechts voorbijrijden. Een bestuurder mag rechts voorbijrijden als dit vereist is om de aanwijzingen op te volgen of omdat een andere bestuurder die aanwijzingen opvolgt. Je mag dus bij mijn redenering van die uitzonderingen gebruik maken als dat vereist is om de aanwijzingen op te volgen.
Het is niet omdat jij zelf al in de juiste strook zit dat de andere bestuurders niet meer veranderen van rijstrook. Daarom is het rechts voorbijrijden nog mogelijk nadat je zelf al rechts zit tov je richting. art 9.3.1.

Waarom is er volgens jou de vereiste van "het opvolgen van de aanwijzingen  van de F15 borden" om mogen af te wijken van rechts houden en links inhalen?
Waarom staat er dan niet gewoon dat er vrije rijstrookkeuze is zonder vereiste?
Ik zou graag jullie redenering volgen maar die is niet werkbaar op de doorgaande richtingen zolang niet alle voertuigen beperkt worden tot DEZELFDE snelheid.
Ofwel worden die borden te pas en te onpas geplaatst op doorgaande richtingen en is de wegbeheerder fout.
Stel je voor dat ik met een zware oplegger doodleuk telkens even volledig links ga rijden tegen 90 km uur ter hoogte van elk bord F15 terwijl ik gewoon de snelweg bijvoorbeeld E411 blijf volgen tot in Luxemburg.
Op zulke plaatsen zou je dus ook kunnen stellen dat die borden daar gewoon niet thuishoren.

 

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Doorlopende witte streep overschrijden
« Reactie #73 Gepost op: zaterdag 12 juni 2010 - 00:28:15 »
Even de "slechte" F15 uit de wegcode nemen:

Citaat
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art16

16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.
  F13                 EN                   F15
EN  

Hier is geen richtingsverandering of een afrit, voor mij is dit eigenlijk geen F15 in de context van de regel.
Alle drie steden wijzen in dezelfde richting, het rechtsrijgebod blijft gelden want men moet aan alle regels gelijktijdig voldoen.
En zulke borden staan er idd veel...  Euhm alle drie steden middelste rijstrook ?   ;D *

* Bekijk deze stadnamen staan duidelijk bij de pijlen, dus die lijkt er al beter op dat mss de volgende F15 wel richtingsveranderingen kunnen komen en dat men langzaam kan voorsorteren...

Maar nu staat de afbeelding F13 er ook langs waar dus wel een richtingsverandering en zelfs een doorlopende witte lijn afgebeeld staat.

En de tekst zegt:
Citaat
16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd

Er staat F13 EN F15, niet F13 OF F15.

Dus zonder F13 met richtingsverandering (links, rechtdoor en rechts), dan is die "slechte" F15 irrelevant.

De F13 past wel beter bij deze "echte" F15 ´s hieronder (tesamen dan), en het is F13 EN deze F15´s.


Van deze redenering hadden we al een topic geloof ik.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 juni 2010 - 00:48:06 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Doorlopende witte streep overschrijden
« Reactie #74 Gepost op: zaterdag 12 juni 2010 - 02:20:49 »
... Als voorbeeld op de Ring van Antwerpen: ik wil naar een concert in het Sportpaleis komende van Brussel. Zodra het veilig kan zal ik dus de tweede, en misschien zelfs de derde, rijstrook kiezen richting Nederland om dan ter hoogte van de afslag naar Wommelgem terug de rechtse te kiezen om zo veiliger de uitrit naar het Sportpaleis te kiezen. Op deze uitrit zal ik ook de linkse strook van de twee om rechtdoor te gaan kiezen om aan de overzijde van de Bischoppenhoflaan gemakkelijk linksaf te kunnen slaan naar de parking van het Sportpaleis. Dit alles zal natuurlijk afhankelijk zijn van de intensiteit van het verkeer en de configuratie van de wegen en rijstroken ter plaatse (denk maar aan linkse uitritten).

Is dat daar veranderd?????????
Bij mijn weten ligt die parking daar rechts naast de ring.
Of heb jij daar een VIP-plaatsje kunnen bemachtigen?