Auteur Topic: Doorlopende witte streep overschrijden  (gelezen 56706 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Doorlopende witte streep overschrijden
« Reactie #75 Gepost op: zaterdag 12 juni 2010 - 14:34:09 »
Stel dat je bijvoorbeeld de F15 volgt die Michel aanhaalt met de richtingen GENT LUIK ST NIKLAAS over de drie doorgaande rijstroken (naar beneden gerichte pijlen).
En stel dat rechts naast deze F15 een andere F15 hangt voor twee rijstroken bijvoorbeeld richting Leuven waarvan ook Michel een afbeelding laat zien (met schuin naar boven rechts gerichte pijlen).
Dit niet in combinatie met een F13 zoals ook Michel aanhaalt.
Ik ga ervan uit dat we buiten bbk zitten.
In welke strook moet je dan rijden als je richting LUIK wil zonder dat je onder 9.5 valt of links wil inhalen?
Volgens mij in de rechtse rijstrook van de naar beneden gerichte pijlen.

Stel dat een afrit niet voorzien is van F15 borden boven de rijstroken maar alleen een bord rechts van de snelweg dat aangeeft dat de afrit bijvoorbeeld naar Zulte gaat.
Mag je dan op de uitvoegstrook sneller rijden dan op de snelweg zelf?



  

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Doorlopende witte streep overschrijden
« Reactie #76 Gepost op: zaterdag 12 juni 2010 - 14:34:47 »
Alle drie steden wijzen in dezelfde richting, het rechtsrijgebod blijft gelden want men moet aan alle regels gelijktijdig voldoen.

Ik dacht niet dat het rechtsrijgebod blijft gelden, Michel:

Citaat
9.3.1.   Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15  op te volgen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Doorlopende witte streep overschrijden
« Reactie #77 Gepost op: zaterdag 12 juni 2010 - 14:43:33 »
Alle drie steden wijzen in dezelfde richting, het rechtsrijgebod blijft gelden want men moet aan alle regels gelijktijdig voldoen.

Ik dacht niet dat het rechtsrijgebod blijft gelden, Michel:

Citaat
9.3.1.   Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15  op te volgen.

Ik weet niet Jozef als enkel de F15 er staat, en de F13 ontbreekt.

Want dan kan ik bijna permanent uiterst rechts inhalen tussen Gent en Antwerpen... want ik wil immers richting Luik  ;D


En betreft het rechtsrijden dan mag ik als ik bvb naar Antwerpen moet en Antwerpen ligt nog op 100 km dan mag ik linksplakker blijven tot Antwerpen zodra ik zo´n F15 passeer waar Antwepren bij de linkerrijstrookpijl staat ?   :-\ ???
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 juni 2010 - 14:58:36 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Doorlopende witte streep overschrijden
« Reactie #78 Gepost op: zaterdag 12 juni 2010 - 14:54:58 »
Kan men spreken van gescheiden rijbanen louter door het aanbrengen van F15 borden met bijhorende wegmarkeringen?
Want je moet zo dicht als mogelijk bij de rechterrand blijven van de rijbaan die je volgt.

En om daar vanaf te wijken bij het opvolgen van bepaalde bestemmingen moet je ook nog aan de vereiste voldoen dat dit daadwerkelijk nodig is om de aanwijzingen te kunnen opvolgen.
En vermits er geen reden is om in de linkse strook te gaan rijden om de bestemming LUIK te volgen voldoe je niet aan de vereiste en moet je zo dicht mogelijk bij de rechterrand blijven van de rijbaan die je volgt, namelijk de rijbaan onder de F15 met naar beneden gerichte pijlen.

Ik geraak er niet wijs uit, maar er klopt iets niet.
Vrije rijstrookkeuze zie ik wel zitten maar dan zal men toch eerst beter moeten nadenken alvorens F15 borden te plaatsen.
En wat doe je dan met de vereiste waaraan je moet voldoen?
Binnen 9.4 of 9.5 is er natuurlijk geen probleem.
Maar stel dat een vrachtwagenbestuurder volledig links gaat rijden richting LUIK tegen 90 km uur en rechts voorbijgereden wordt door een aantal voertuigen die sneller rijden, hoe geraakt die vrachtwagen dan terug rechts na (en wat is na, hoever) het opvolgen (en wat is in dit geval opvolgen ) van de aanwijzingen?
Want vanaf het opvolgen gedaan is mag men niet meer rechts VOORBIJRIJDEN.
Al de voertuigen zullen dan tegen 90 km uur achter de vrachtwagen moeten blijven om deze terug naar rechts te laten komen.
Bij de volgende borden F15 met naar beneden gerichte pijlen begint de vrachtwagen hetzelfde op te voeren en herhaalt dit ter hoogte van elke afrit met F15 borden voor de doorgaande richtingen en dit over een afstand van een paar honderd kilometer.
Leuk he.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 juni 2010 - 15:00:00 door mazda »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Doorlopende witte streep overschrijden
« Reactie #79 Gepost op: zaterdag 12 juni 2010 - 14:56:07 »
Ik weet niet Jozef als enkel de F15 er staat, en de F13 ontbreekt.

Want dan kan ik bijna permanent uiterst rechts inhalen tussen Gent en Antwerpen... want ik wil immers richting Luik  ;D

Je kan niet inhalen:

Citaat
AR 16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13  en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.

Of zou dit enkel gelden als er zowel een F13 als een F15 is? Want er staat "Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen", niet "F13 en/of F15".
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Doorlopende witte streep overschrijden
« Reactie #80 Gepost op: zaterdag 12 juni 2010 - 15:08:08 »
Ik weet niet Jozef als enkel de F15 er staat, en de F13 ontbreekt.

Want dan kan ik bijna permanent uiterst rechts inhalen tussen Gent en Antwerpen... want ik wil immers richting Luik  ;D

Je kan niet inhalen:
Voorbijrijden bedoel ik natuurlijk als ik de F15 voor mij zie, en inhalen als ik uit het geldigheidsbereik=hoeveel m/km ? van die gepasseerde F15 ben, tot ik de volgende F 15 zie... en dan weer opnieuw   ??? :-\

Citaat
Citaat
AR 16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13  en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.

Of zou dit enkel gelden als er zowel een F13 als een F15 is? Want er staat "Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen", niet "F13 en/of F15".
Idd, dat bedoel ik juist met mijn redenering, er staat EN, niet (EN/)OF...

De "definitie" van F13 en F15 volgens Artikel 71.2

Citaat
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art71#71.2
F13
 Verkeersbord dat pijlen op de rijbaan aankondigt en de keuze van een rijstrook voorschrijft.
Dit verkeersbord kan de verschillende richtingen aanduiden. De streep tussen de rijstroken kan eventueel onderbroken zijn.
Het bord mag aangevuld worden om de voorsorteringsstroken voorbehouden voor het verkeer van fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen aan te duiden.

F15  Verkeersbord dat de keuze van een richting voorschrijft.
1.- neerwaarts gerichte pijlen hebben betrekking op doorgaande richtingen;
2.- schuin opwaarts gerichte pijlen hebben betrekking op afslaande richtingen;

3.- het aantal pijlen vertegenwoordigt het aantal rijstroken.

F13: bepaald de (te nemen) rijstroken... en automatisch ook de richtingen.
F15 : bepaald de (te nemen) richtingen... en het aantal pijlen staan enkel voor het aantal rijstroken... er kunnen dus veel meer richtingen als rijstroken zijn en die richtingen zijn daarvoor niet definitief of gekoppeld aan ´n/1 rijstrook (zie foto onderaan)
geen bepalingen hoever ze juist geldig blijven...



Volgens mij bestaan deze F15 borden echt, het zou wel eens vanaf/langs de E40 thv Aalst kunnen staan, waar ik aan ´t rijden ben... mag ik dan steeds linksplakken als ik naar Brugge wil; mag ik dan steeds rechts voorbijrijden/inhalen van Aalst tot Gent bijvoorbeeld ?
edit: en middenplakken als ik naar Gent wil ?    ;D :D

Als de neerwaartse pijlen alle in dezelfde doorgaande richtingen wijzen zoals het vb, kan ik eender welke rijstrook kiezen die ik wil... alle 3 steden liggen in dezelfde te volgen E40-richting...  
De geldigheid is nergens bepaald dan neem ik maar aan tot ter hoogte van de eerste stad die men bereikt en dat is op de E40 vanuit Brussel : Gent.

Mss verklaart deze werkelijke foto wat:
welke tussen-rijstrook  ;) op de R0 moet ik nemen als ik naar Bergen of Charleroi wil voorsorteren volgens deze F15 ?


http://www.gratisrijbewijsonline.be/snelwegwet/afbeeldingen/snelwegwet2.JPG

Hoe rijmen deze F15-borden die talrijk op de R0 herhaald worden... na bijna elke afrit (behalve het specifiek afritbord)
met artikel 16.2 ?
Citaat
16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.

Betekent dit "vogelvrij" rechts voorbijrijden/inhalen als men naar Leuven/Luik wil ?  :P :-\

Dan lezen we weer F13 en F15 niet en/of...
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 juni 2010 - 16:04:39 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Doorlopende witte streep overschrijden
« Reactie #81 Gepost op: zaterdag 12 juni 2010 - 22:22:44 »
A)Misschien zouden we ook kunnen stellen dat de afwijkingen op rechts houden en links inhalen alleen van toepassing zijn bij het opvolgen van de  F 15 borden voor afslaande richtingen met schuin opwaarts gerichte pijl of pijlen en niet voor de doorgaande richtingen met neerwaarts gerichte pijl of pijlen.
Er is geen enkele behoefte om af te wijken van de gewone regels als men gewoon zijn weg vervolgt en rechtdoor rijdt.
De afwijking is gekoppeld aan de vereiste dat er behoefte is om van de gewone regels af te wijken om de aanwijzingen kunnen op te volgen.
Er kunnen verschillende F15 borden naast mekaar geplaatst worden maar de afwijking zou dan alleen gelden voor al de afslaande richtingen en niet voor de doorgaande met neerwaarts gerichte pijlen.

B)Verder zou ik aan Michel willen vragen of hij ergens een foto kan vinden met een combinatie van F15 borden met F13 borden.
Want zijn stelling is duidelijk maar dan komen we wel tot een heel andere conclusie, namelijk dat als er geen F13 staat en wel een F15 er geen rijstrookkeuze zou zijn maar ook andersom als er geen F15 staat maar wel een F13 eveneens geen rijstrookeuze vermits beide borden volgens de stelling van Michel aanwezig moeten zijn om aan vrije rijstrookkeuze te mogen doen.
En dat je hieruit zou kunnen afleiden dat op plaatsen waar alleen een F13 staat die de keuze van rijstrook voorschrijft maar niet de vrije keuze van rijstrook, je ook de zo rechts mogelijke rijstrook tov je bestemming zou moeten volgen behalve als er op diezelfde plaats ook F15 borden werden geplaatst. (buiten 9.5 /9.4 welteverstaan)
Deze visie van Michel zou misschien ook de oplossing kunnen zijn voor mijn probleem dat ik aanhaalde in een andere draad namelijk "de rijstroken met pijl naar links" waar ik het probleem aanhaalde met de taxibestuurder die mij vastreed.

« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 juni 2010 - 22:33:43 door mazda »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Doorlopende witte streep overschrijden
« Reactie #82 Gepost op: zaterdag 12 juni 2010 - 22:53:55 »
Mag een vrachtwagen dan gewoon zonder reden even in de linkse rijstrook gaan rijden van een autosnelweg met drie rijstroken bij regenweer ter hoogte van die borden?
Je verstaat toch wel dat ik dit niet zomaar kan aannemen.
Als er bij het opvolgen van een F15 geen sprake is van inhalen, is er ook geen sprake van inhaalverboden ...

Het is goed dat je je vragen stelt, maar ofwel geldt de uitzondering voor alles, ofwel voor niets.

Citaat
Jij schrijft, Inazuma dat het pas verplicht is dat een bestuurder zijn plaats opnieuw rechts inneemt NA het opvolgen en niet tijdens het opvolgen.
Wat is volgens jou NA en wat TIJDENS?
Tijdens is zolang er meerdere richtingsopties zijn, aangeduid op de F15's.
Na  is wanneer een richtingsoptie gevolgd is, wanneer men dus reeds een bepaalde richting uitgegaan is , na de splitsing van de rijbanen, ... waarna men dan uiteraard weer rechts dient te rijden.

Citaat
Volgens mij kan NA betekenen dat éénmaal een bestuurder in de juiste rijstrook zit hij gedaan heeft met opvolgen zelf al is hij nog niet onder de borden zelf doorgereden.
Uiteraard kan dat niet het moment zijn waarop hij de F15 reeds opgevolgd heeft.
Dat is het moment dat hij de F15 nog volop nodig heeft, al naar gelang waar die rijstrook ligt, om ze verder te mogen volgen.

Citaat
Waarom is er volgens jou de vereiste van "het opvolgen van de aanwijzingen  van de F15 borden" om mogen af te wijken van rechts houden en links inhalen?
Omdat men anders de algemene regels van de wegcode overtreedt tiens ...

Citaat
Ik zou graag jullie redenering volgen maar die is niet werkbaar op de doorgaande richtingen zolang niet alle voertuigen beperkt worden tot DEZELFDE snelheid.
Dat is perfect mogelijk.
Het is ook door het bestaan van snelheidsverschillen dat je de uitzonderingen die een F15 oplevert nodig hebt om de algemene regels van de wegcode niet constant te overtreden ...
En snelheidsverschillen bestaan altijd, zelfs als je de max. snelheid voor iedereen even laag legt.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Doorlopende witte streep overschrijden
« Reactie #83 Gepost op: zaterdag 12 juni 2010 - 22:57:44 »
Er staat F13 EN F15, niet F13 OF F15.
Dat is een bekende flater uit de wegcode ...

Er staan eigenlijk zo goed als nooit F13 op de snelwegen, omdat de wegbeheerder vertikt om ze aan te brengen, zelfs al brengt hij voorsorteringspijlen aan.
Vaak zijn die voorsorteringspijlen overigens ook niet reglementair aangebracht.


Je zal uiterst zelden F13 EN F15 tegelijk aantreffen.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 juni 2010 - 23:03:27 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Doorlopende witte streep overschrijden
« Reactie #84 Gepost op: zaterdag 12 juni 2010 - 23:00:54 »
Betekent dit "vogelvrij" rechts voorbijrijden/inhalen als men naar Leuven/Luik wil ?  :P :-\
Ja, als je naar Namen wil, dan hou je daar trouwens best heel erg links omdat je wat verder de mélange met de E40 hebt.

En die laatste steek je gewoon voorbij door pas vrij laat naar rechts te gaan als je naar Leuven wil.  ;)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Doorlopende witte streep overschrijden
« Reactie #85 Gepost op: zaterdag 12 juni 2010 - 23:28:58 »
Blijkbaar bestaat de vrije rijstrookkeuze onder de door ons gekende F15 borden (ander nummer)niet in Nederland en Frankrijk.
Iemand die naar links wil afslaan of voorsorteert naar een linkser gelegen richting of een linkser gelegen richting volgt tov jezelf MOET rechts worden ingehaald.
In al de andere gevallen moeten auto's links inhalen.
Verder moet je zo rechts mogelijk tov je richting rijden, ook bij de door ons gekende F13 (ander nummer)borden.
Wat wil zeggen dat je behalve bij fileverkeer altijd de zo rechts mogelijke strook met pijl naar links moet volgen om links af te slaan.

Waarom is de wegcode bij ons zo ingewikkeld en vol met flaters zoals inazuma schrijft.
Bij ons is er geeneens een verbod om iemand links in te halen die naar links wil afslaan.

Maar natuurlijk zijn in die landen de mogelijkheden daarop voorzien. De wegbeheerder heeft de splitsingen zodanig aangelegd dat problemen vermeden worden waardoor de vrije rijstrookkeuze overbodig wordt.
M.a.w. de Belgische wegeninfrastruktuur is zo complex en fout ingericht dat de overheid dit alleen kon oplossen met zogezgde vrije rijstrookkeuze onder F15 borden.
Wel die vrije rijstrookkeuze op de doorgaande richtingen kunnen niet voor mij.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 juni 2010 - 23:33:58 door mazda »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Doorlopende witte streep overschrijden
« Reactie #86 Gepost op: zaterdag 12 juni 2010 - 23:31:11 »
Bij ons is er geeneens een verbod om iemand links in te halen die naar links wil afslaan.
Toch wel :

16.3.   Het inhalen geschiedt links.

Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Doorlopende witte streep overschrijden
« Reactie #87 Gepost op: zaterdag 12 juni 2010 - 23:41:34 »
Dat had ik even over het hoofd gezien.
Maar in plaats van in verdediging te gaan en toevallige fouten te zoeken in onze teksten zou je beter ook toegeven dat hier duidelijk iets niet klopt.
Zowel Nederland als Frankrijk passen dit niet toe.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Doorlopende witte streep overschrijden
« Reactie #88 Gepost op: zaterdag 12 juni 2010 - 23:43:54 »
Betekent dit "vogelvrij" rechts voorbijrijden/inhalen als men naar Leuven/Luik wil ?  :P :-\
Ja, als je naar Namen wil, dan hou je daar trouwens best heel erg links omdat je wat verder de mélange met de E40 hebt.

En die laatste steek je gewoon voorbij door pas vrij laat naar rechts te gaan als je naar Leuven wil.  ;)
Idd doe ik ook altijd.  ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Doorlopende witte streep overschrijden
« Reactie #89 Gepost op: zaterdag 12 juni 2010 - 23:47:48 »
Citaat
Waarom is er volgens jou de vereiste van "het opvolgen van de aanwijzingen  van de F15 borden" om mogen af te wijken van rechts houden en links inhalen?
Omdat men anders de algemene regels van de wegcode overtreedt tiens ...

Dat is niet de vraag Inazuma.
De vraag is waarom er niet gewoon staat dat bestuurders vrij hun rijstrook mogen kiezen ter hoogte van F15 borden?
Waarom staat er als vereiste "het opvolgen van de aanwijzingen"? Want wat als bestuurders gewoon rechtdoor rijden?