Auteur Topic: Doorlopende witte streep overschrijden  (gelezen 56718 keer)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Doorlopende witte streep overschrijden
« Reactie #90 Gepost op: zaterdag 12 juni 2010 - 23:56:59 »
Maar in plaats van in verdediging te gaan en toevallige fouten te zoeken in onze teksten zou je beter ook toegeven dat hier duidelijk iets niet klopt.
Ik zou niet weten waarom ik zou moeten toegeven dat er iets niet klopt ...
Het mag uiteraard duidelijker en ondubbelzinnig in de wegcode terechtkomen.

Maar "vrije rijstrookkeuze" is een zeer goede regeling bij druk wevend verkeer zoals we dat hier op vele plaatsen kennen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bibi585

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #91 Gepost op: zondag 13 juni 2010 - 00:06:42 »
Betekent dit "vogelvrij" rechts voorbijrijden/inhalen als men naar Leuven/Luik wil ?  :P :-\
Ja, als je naar Namen wil, dan hou je daar trouwens best heel erg links omdat je wat verder de mélange met de E40 hebt.

En die laatste steek je gewoon voorbij door pas vrij laat naar rechts te gaan als je naar Leuven wil.  ;)
Idd doe ik ook altijd.  ;)

Om dan vast te stellen dat je naast de file naar Leuven aan het rijden bent en het verkeer op de ring moet hinderen om je er nog tussen te kunnen forceren.
En dan jammeren dat 40tonners naar de linkerrijstrook gaan om tijdens die klim (ja, het is daar bergop al voel je dat mss niet met een auto) niet alles te moeten dichtgooien wanneer die rechtdoor moeten. :-X

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #92 Gepost op: zondag 13 juni 2010 - 00:25:51 »
Om dan vast te stellen dat je naast de file naar Leuven aan het rijden bent en het verkeer op de ring moet hinderen om je er nog tussen te kunnen forceren.
Ik niet, want daar waar ik invoeg vallen altijd grote gaten zodat ik niemand hinder.
Nu nog weten waar juist hé Bibi.  ;)

Het is wel al een viertal  jaar geleden dat ik dat daar de laatste keer deed.
Die lange afritwissel R0 naar Leuven E40 is toch nog altijd 2-sporig of niet ?
« Laatst bewerkt op: zondag 13 juni 2010 - 00:33:46 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #93 Gepost op: zondag 13 juni 2010 - 01:38:43 »
Ik was er gisteren nog. Is inderdaad nog 2-sporig. En ik deed het net als jullie  :-[ ;D
Tijdens de avondspits is dat echter niet zo'n goed idee omdat ze dan op de E40 stilstaan richting Leuven en die "grote gaten" op dat moment niet zo groot meer zijn. :'(

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #94 Gepost op: zondag 13 juni 2010 - 07:09:21 »
Maar in plaats van in verdediging te gaan en toevallige fouten te zoeken in onze teksten zou je beter ook toegeven dat hier duidelijk iets niet klopt.
Ik zou niet weten waarom ik zou moeten toegeven dat er iets niet klopt ...
Het mag uiteraard duidelijker en ondubbelzinnig in de wegcode terechtkomen.

Maar "vrije rijstrookkeuze" is een zeer goede regeling bij druk wevend verkeer zoals we dat hier op vele plaatsen kennen.

Bij druk verkeer val je meestal onder 9.5.en heb je aldus geen bijkomende afwijking nodig.
Wevend verkeer is prachtig op plaatsen waar iedereen zowat moet wisselen van rijstroken die VERSCHILLENDE richtingen uitgaan.
Maar hier gaat het nu specifiek over de doorgaande richtingen vandezelfde weg.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #95 Gepost op: zondag 13 juni 2010 - 10:06:46 »
Nee hoor, dat zijn ze dan volop achter je aan het doen ...

Er zijn er blijkbaar die niet gelukkig zijn als ze niet al van de eerste meters naar die rijstroken kunnen opschuiven.
Vergelijk ze met wie de linker rijstrook blokkeert om toch maar snel snel in de rechter file te geraken ... 3 kilometer voor een versmalling.
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #96 Gepost op: zondag 13 juni 2010 - 10:09:37 »
Bij druk verkeer val je meestal onder 9.5.en heb je aldus geen bijkomende afwijking nodig.
De meeste mensen vinden veel sneller dat er sprake is van "druk verkeer" dan de politie of de rechters ...

Trouwens : je moet er ook kunnen voorsorteren als je alleen op de rijbaan bent...

Citaat
Wevend verkeer is prachtig op plaatsen waar iedereen zowat moet wisselen van rijstroken die VERSCHILLENDE richtingen uitgaan.
Maar hier gaat het nu specifiek over de doorgaande richtingen vandezelfde weg.
Er zijn toch altijd doorgaande richtingen naast de afslaande richtingen ...

Bovendien : waar maakt de wegcode een dergelijk onderscheid ???
Weg Wanbeheer.be

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #97 Gepost op: zondag 13 juni 2010 - 11:12:50 »
Ik was er gisteren nog. Is inderdaad nog 2-sporig. En ik deed het net als jullie  :-[ ;D
Tijdens de avondspits is dat echter niet zo'n goed idee omdat ze dan op de E40 stilstaan richting Leuven en die "grote gaten" op dat moment niet zo groot meer zijn. :'(
In de avondspits zelf heb ik het nog nooit gedaan, ik had altijd de luxe te kiezen vóór (of na) de avondspits daar te passeren.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #98 Gepost op: zondag 13 juni 2010 - 15:12:51 »
Waarom is de wegcode bij ons zo ingewikkeld en vol met flaters zoals inazuma schrijft.

Meen je die vraag nu écht, mazda?

Wat functioneert er in België nu nog wél naar behoren?

Waarom denk je dat zovele Belgen hun land "absurdistan" of "een apenland" of "een bananenrepubliek" noemen?

Waarom denk je dat ik me al weken vooraf echt rot voel als ik weer eens nog geen 24 uren in België moet gaan doorbrengen?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #99 Gepost op: zondag 13 juni 2010 - 19:11:18 »
Beste Jozef,
Je moet wel de in de mogelijkheid verkeren om naar een ander land te vertrekken.
Financieel, maar ook kinderen en ouders die behoeftig zijn kan je niet zomaar achterlaten.
Als je natuurlijk om gezondheidsredenen genoodzaakt bent om zuivere oorden op te zoeken zal ook je familie je daarin moreel steunen.
 Maar ondertussen hopen wij hier in Belgie op een wonder.
Wedden dat we volgend jaar weer moeten gaan stemmen.

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #100 Gepost op: zondag 13 juni 2010 - 19:20:12 »
Heb eens nagekeken wat er als uitleg staat over F15 borden in het groene boekje van new traffic books, autorijden van A tot Z.
16e druk Augustus 2009 pagina 84.

Letterlijke tekst:
Waar en wanneer moet je niet rechts rijden.
Als een bord F15 op een portiek boven de rijbaan de keuze van richting aanduidt.
Als je bestemming twee of meer rijstroken telt, moet je in principe en als de omstandigheden het toelaten op de meest rechtse daarvan gaan rijden.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #101 Gepost op: zondag 13 juni 2010 - 20:47:59 »
Kan best, maar wat telt is wat er daarover in de wegcode staat.

En die voorziet net dat een F15 een afwijking geeft op de regel om zo rechts mogelijk te rijden.
Een bepaling die verplicht om zo rechts mogelijk in de gevolgde rijrichting te rijden bij een F15, vind ik niet terug in de wegcode.

Als je een arrest ten gronde in die zin kan opduiken, dan hoor ik het graag ...
« Laatst bewerkt op: maandag 14 juni 2010 - 07:27:38 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #102 Gepost op: zondag 13 juni 2010 - 20:55:12 »
@ Inazuma,

Wanneer er meerdere rijstroken zijn die een bepaalde richting volgen van zo'n F15, kan er dan nog steeds geen sprake zijn van inhalen?  Neem nu bvb het eerder aangehaalde voorbeeld op de E17 tussen Melsele en de Kennedytunnel.  Daar heb je op een bepaald ogenblik twee rijstroken die links afbuigen richting Brugge, Rotterdam N49/E34.  Wanneer daar een voertuig in de meest linkse rijstrook sneller rijdt dan een ander voertuig, en vervolgens weer in het rechtse van die twee gaat rijden, dat eveneens dezelfde kant uitgaat.  Da's dan ook geen inhalen, dan?

En de Antwerpse Ring, die hangt zowat vol met F15's.  Dan kan ik op zowat de ganse Antwerpse Ring ook nooit beboet worden wegens inhalen in de regen met de camion, dan?

PS: Ik heb 't nog niet getest (en voel er weinig voor om 't es te gaan testen)
« Laatst bewerkt op: zondag 13 juni 2010 - 21:09:33 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #103 Gepost op: zondag 13 juni 2010 - 21:32:18 »
Heb eens nagekeken wat er als uitleg staat over F15 borden in het groene boekje van new traffic books, autorijden van A tot Z.
16e druk Augustus 2009 pagina 84.

Letterlijke tekst:
Waar en wanneer moet je niet rechts rijden.
Als een bord F15 op een portiek boven de rijbaan de keuze van richting aanduidt.

Dat lijkt me ook, en logisch.

Bij een "blauw aanwijzingsbord" die maar één richting aanduidt op alle rijstroken heb je geen keuze van richting want er is maar één richting.

Besluit: dat aanwijzingsbord is géén F15...

Want lees goed:
Citaat
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art71#71.2

F15  Verkeersbord dat de keuze van een richting voorschrijft.

1.- neerwaarts gerichte pijlen hebben betrekking op doorgaande richtingen;
2.- schuin opwaarts gerichte pijlen hebben betrekking op afslaande richtingen;
3.- het aantal pijlen vertegenwoordigt het aantal rijstroken.
punt 1. spreekt wel van een F15 met doorgaande richtingen, maar spreekt dus de context van keuze van een richting tegen.
Een F15 moet toch aan de context en aan 1. of 2. voldoen. 3. spreekt enkel van aantal rijstroken
( F13 is voor de keuze van rijstroken bepalend, F15 eigenlijk niet
F13
 Verkeersbord dat pijlen op de rijbaan aankondigt en de keuze van een rijstrook voorschrijft.
Dit verkeersbord kan de verschillende richtingen aanduiden. De streep tussen de rijstroken kan eventueel onderbroken zijn.
Het bord mag aangevuld worden om de voorsorteringsstroken voorbehouden voor het verkeer van fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen aan te duiden
.)

m.a.w. deze afbeeldingen zijn volgens Art 71.2 geen F15 volgens de context *keuze*:   :-\   :P

Indien wel, dan zeg me eens welke keuze van rijrichting ik bij bovenstaande aanwijzingsborden heb...

Citaat
keu·ze, keus de; v(m) keuzen, keuzes 1 de daad vh kiezen 2 de gelegenheid, de vrijheid om te kiezen: we hebben geen (andere) keus er kan slechts één ding gedaan worden 3 voorkeur

*vandale.nl*
  ;D  ;)

« Laatst bewerkt op: zondag 13 juni 2010 - 21:45:01 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #104 Gepost op: zondag 13 juni 2010 - 21:36:07 »
m.a.w dit zijn volgens Art 71.2 geen F15:   :-\   :P

Indien wel, dan zeg me eens welke keuze van rijrichting ik bij bovenstaande aanwijzingsborden heb...

Het zijn wél F15 borden.

Je mag alleen een plaatsnaam niet associëren met slechts één welbepaalde pijl. Voor een goede leesbaarheid hebben ze de plaatsnamen zoveel mogelijk verspreid.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."