Auteur Topic: Stuurtechnieken  (gelezen 57358 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #60 Gepost op: maandag 31 mei 2010 - 21:19:16 »
Bij rally rijden is het vooral de bedoeling om zo snel mogelijk uit de bocht te komen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

wooter

  • Gast
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #61 Gepost op: maandag 31 mei 2010 - 21:34:49 »
... En bij rallyrijden zijn correcte stuurcorrecties des te belangrijker.

Ina, ik kan je enkel aanraden om eens cold hard cash neer te leggen voor die RACB-opleiding.  In het begin draai je je handen in de knoop, maar het geeft zoveel voldoening om op het einde van de dag (of de drie dagen cursus in groep) feilloos en soepel overstuur te controleren op gravel zonder tankslappers of abrupte schokken op de achteras, en eens op asfalt ook perfect overstuur te controleren op een RWD, om nog maar te zwijgen van het onderdrukken van over- of onderstuur op FWD en RWD op natgespoten epoxy wegdek.

De door de rijprof aangeraden techniek is allerminst voldoende om doeltreffend een slip op te kunnen vangen, daarvoor moet je gewoon erg snel kunnen sturen en erg snel gericht kunnen sturen. En de RACB rally-techniek zorgt ervoor dat je in drie halen van uiterst rechts naar uiterst links kan sturen, wat betekent dat als je dat geoefend hebt, je op minder dan anderhalve seconde van full-lock rechts naar full-lock links kan.

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: Stuurtechnieken van GRO en De Rijprof
« Reactie #62 Gepost op: maandag 31 mei 2010 - 22:09:33 »
Ofwel beginnen we met één hand op 12 uur en de andere hand op 6 uur. Ook dan kunnen we het stuurwiel gemakkelijk een kwart slag verdraaien zonder onze handen te verplaatsen.
... en als je dan onverwacht plots moet uitwijken naar de andere richting dan waar je naartoe wilde? Dan zit je daar als een kieken. Oeps te laat. Kleine omvergereden.
Nee. Op 6 en 12 uur doe je nooit op de OW.

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: Stuurtechnieken van GRO en De Rijprof
« Reactie #63 Gepost op: maandag 31 mei 2010 - 22:18:30 »
Nóg maar eens een (hoogstwaarschijnlijk vergeefse) poging:
Jazeker.
Vergeet niet hoe we hieraan begonnen zijn. Jij verweet een Belgische rijschool dat jouw vrouw geen 'correcte stuurtechniek' had. Waarop ik schreef dat er geen algemene consensus was voor een 'correcte stuurtechniek' voor gebruik op de OW.
Ik ben toch niet de enige die niet mee is met jouw verhaal?

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: Stuurtechnieken van GRO en De Rijprof
« Reactie #64 Gepost op: maandag 31 mei 2010 - 22:27:46 »
- 10 over 10

Aanvaardbaar in rechte lijn en bij gering bochtenwerk, want minder vermoeiend dan "kwart voor drie".
Volgens mij is het net andersom. Ik zeg dit niet om moeilijk te doen. Gewoon persoonlijke ervaring. Zoals ik al eerder schreef:
Citaat
Voor mij lijkt de 10 over 10 houding echter de beste. Meer bewegingsvrijheid (zeker in het geval van een buikje), allerter en minder stijf, echter vermoeiender op lange rechte stukken.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #65 Gepost op: maandag 31 mei 2010 - 22:45:00 »
Ina, ik kan je enkel aanraden om eens cold hard cash neer te leggen voor die RACB-opleiding. 
Hun webpagina verwijst naar de PSA en RSC voor opleidingen.
Welke heb je precies gevolgd ?

Citaat
De door de rijprof aangeraden techniek is allerminst voldoende om doeltreffend een slip op te kunnen vangen
Nu, als je moet gaan overpakken om een overstuur-reactie tegen te gaan, dan denk ik eerlijk gezegd dat er niet veel gaan in slagen om op de weg te blijven ...
Ikke ook niet vrees ik, en ik heb leren rijden met een erg tail-happy RWD : nauwelijks 75 pk, maar zonder deftige ophanging.


Citaat
En de RACB rally-techniek zorgt ervoor dat je in drie halen van uiterst rechts naar uiterst links kan sturen, wat betekent dat als je dat geoefend hebt, je op minder dan anderhalve seconde van full-lock rechts naar full-lock links kan.
Dat het stuur zo erg snel rond gaat werd me gelijk bij de eerste keer al duidelijk.
Met een paar keer proberen weet je ook in wat voor bochten je best boven of onder de andere hand begint te trekken
Nu nog de gewoonte er proberen in te krijgen om op dezelfde manier ook terug te sturen.

Maar ik verwacht niet dat ik er een gewoonte van 20 jaar op een paar dagen uit krijg   ;)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

  • Gast
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #66 Gepost op: dinsdag 01 juni 2010 - 08:50:19 »
Mijn lesgever gaf aan dat het hem een half jaar duurde alvorens hij het zelf onder de knie had.

RACB Safety heeft al wat watertjes doorzwommen met hun opleidingen, en na wat marktwerking zijn hun activiteiten samengevoegd met deze van de Peugeot School voor Automobielbeheersing. Het terrein Francorchamps - Eau Rouge is bv ex-RACB, terwijl de terreinen in Nijvel en het terrein les Combes dan weer ex-Peugeot zijn.

Ik heb de Stage Hoge Prestaties gevolgd, in een individuele cursus van één dag.
http://www.maitriseautomobile.com/NL/hautes-performances/programme.html

Nu, ikzelf ben van plan om dit jaar nog enkele BMW-cursussen te volgen omdat het RACB-aanbod wel goed is, maar niet gespecifieerd op de natuur van mijn eigen auto.  Ik denk/hoop om met de 1-reeksen en 3-reeksen van de BMW-opleidingen nog wat meer voeling te creëren met RWD. Er is me ook een cursus in Lelystad aangeboden op het RDW-terrein, maar deze zou prijziger zijn dan die van de RACB, en dan nog met eigen wagen en veel rubber :).

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #67 Gepost op: dinsdag 01 juni 2010 - 13:29:42 »
700 euro is niet mis , maar met opleidingscheques is daar al 125 euro af te pitsen, rest 570 euro.

Daarvoor kan je niet eens voorzichtig ergens tegen tikken met de auto  ;)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 01 juni 2010 - 13:33:36 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Stuurtechnieken van GRO en De Rijprof
« Reactie #68 Gepost op: dinsdag 01 juni 2010 - 16:26:39 »
Ofwel beginnen we met één hand op 12 uur en de andere hand op 6 uur. Ook dan kunnen we het stuurwiel gemakkelijk een kwart slag verdraaien zonder onze handen te verplaatsen.
... en als je dan onverwacht plots moet uitwijken naar de andere richting dan waar je naartoe wilde? Dan zit je daar als een kieken. Oeps te laat. Kleine omvergereden.
Nee. Op 6 en 12 uur doe je nooit op de OW.

Ik ben eventjes niet mee.

Stel dat je een bocht naar links moet nemen en je plaatst je linker hand op 12 uur en je rechter hand op 6 uur.

Waar wil je in die bocht naar links dan naartoe door het stuurwiel nog voorbij de rechtuitstand naar rechts te draaien? Hier in de bergen kun je kiezen: tegen een rotsblok, of 100 meter dieper in een ravijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Stuurtechnieken van GRO en De Rijprof
« Reactie #69 Gepost op: dinsdag 01 juni 2010 - 16:31:56 »
Vergeet niet hoe we hieraan begonnen zijn. Jij verweet een Belgische rijschool dat jouw vrouw geen 'correcte stuurtechniek' had. Waarop ik schreef dat er geen algemene consensus was voor een 'correcte stuurtechniek' voor gebruik op de OW.
Ik ben toch niet de enige die niet mee is met jouw verhaal?

Als er al meerdere goede stuurtechnieken zouden bestaan, dan zou er daarvan toch minstens één moeten aangeleerd worden tijdens een praktische rijopleiding. Maar tijdens wat men in België een praktijkopleiding durft noemen, is daar uiteraard geen tijd voor.

Het verschil is dat ik mijn standpunten wel technisch onderbouw, en niet baseer op mijn gevoel. Als je op dezelfde objectieve manier mijn standpunten kunt weerleggen, wil ik ze graag herzien.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #70 Gepost op: dinsdag 01 juni 2010 - 16:58:18 »
700 euro is niet mis

Zeg dat wel!

Steek even de grens over en volg voor 155 Euro 8 uren PKW-Perfektionstraining bij de ADAC.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

  • Gast
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #71 Gepost op: dinsdag 01 juni 2010 - 17:03:29 »
Jozef, ik denk dat de doelgroep toch wel anders is...

Bij BMW kan je voor dat bedrag ook dergelijke veiligverkeerrijstages volgen. Ga je smossen met de BMW Performance of M-training, smos je ook aan RACB "Hoge Prestaties"-prijzen. Die M-training is dan ook nog eens met je eigen auto! En dan is de marketing van BMW voor dergelijke stages nog altijd veiligheid, terwijl "Hoge Prestaties" van RACB gemikt is op piloten. Als je je licentie wil halen voor circuit of rally, wordt die Hoge Prestaties als een minimum gezien.

En ja, op de openbare weg kom ik maar zelden situaties tegen die ik tijdens Hoge Prestaties heb geleerd, maar je kan niet ontkennen dat de reacties die daar aangeleerd werden, nuttig zijn als je op de gewone weg plots met een extreme situatie geconfronteerd wordt.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #72 Gepost op: dinsdag 01 juni 2010 - 17:27:25 »
Die M-training is dan ook nog eens met je eigen auto!

Volgens mij nog altijd het beste, zou ook het "goedkoopste" moeten zijn, de bandenslijtage (vrij circuit, laatste namiddag) wel niet meegerekend...  ;)

(ik heb in ´84 en ´85, 2 doorgedreven Sicherheitstrainningen gedaan met eigen auto, + slalom met vreemde auto)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 01 juni 2010 - 17:30:17 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: Stuurtechnieken van GRO en De Rijprof
« Reactie #73 Gepost op: dinsdag 01 juni 2010 - 19:04:58 »
Ofwel beginnen we met één hand op 12 uur en de andere hand op 6 uur. Ook dan kunnen we het stuurwiel gemakkelijk een kwart slag verdraaien zonder onze handen te verplaatsen.
... en als je dan onverwacht plots moet uitwijken naar de andere richting dan waar je naartoe wilde? Dan zit je daar als een kieken. Oeps te laat. Kleine omvergereden.
Nee. Op 6 en 12 uur doe je nooit op de OW.

Ik ben eventjes niet mee.

Stel dat je een bocht naar links moet nemen en je plaatst je linker hand op 12 uur en je rechter hand op 6 uur.

Waar wil je in die bocht naar links dan naartoe door het stuurwiel nog voorbij de rechtuitstand naar rechts te draaien? Hier in de bergen kun je kiezen: tegen een rotsblok, of 100 meter dieper in een ravijn.
Tegen het rotsblok dan maar. Ik toch. Met de 6/12 houding kan je niet meer kiezen. Verplicht die kleine omverkegelen blijft jouw enige optie. Hier in vlaanderen hebben we natuurlijk wel wat minder rotsblokken en 100m diepe ravijnen.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #74 Gepost op: dinsdag 01 juni 2010 - 19:20:33 »
Jozef, ik denk dat de doelgroep toch wel anders is...

Dat is ze inderdaad. En ik kan me voorstellen dat sommige mensen erin geïnteresseerd zijn, wijl die kennis en vaardigheden uiteraard ook in een noodsituatie op de openbare weg nuttig kunnen zijn.

Alleen denk ik dat louter voor de openbare weg een Perfektionstraining van de ADAC al ruimschoots volstaat voor de overgrote meerderheid van de probleemsituaties. We achten het immers ook niet onontbeerlijk om met een gepantserd voertuig te rijden, hoewel dat in sommige gevallen van verkeersagressie natuurlijk veiliger zou zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."