Auteur Topic: Stuurtechnieken  (gelezen 60756 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Stuurtechnieken
« Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 00:00:58 »
Citaat van: Stefto in [i]Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)[/i] in de rubriek [i]Praatcafé[/i]
Jozef,
Leg mij eens uit wat de 'correcte stuurtechniek' is. Je kan best een nieuwe draad openen want ik denk dat het een lange discussie kan worden.

Enkele tips:

Een goede stuurtechniek begint met een goede houding aan het stuur:

- Zorg ervoor dat je linker been nog lang niet gestrekt is als je het koppelingspedaal volledig intrapt, maar ook dat je bovenbenen voldoende gesteund worden door de zitting en je comfortabel zit.

- Zet de rugleuning zodanig recht, dat je je polsen op de bovenrand van het stuurwiel kunt leggen en je schouderbladen daarbij nog een goed contact hebben met de rugleuning. Het is in onze schouders en ons zitvlak dat we onderweg zullen voelen wat de wagen doet (de linker voet op de voetsteun plaatsen helpt ook hierbij).

- Voor het geval de wagen over kop gaat, zorgen we ervoor dat we onze vuist tussen de bovenkant van ons hoofd en het dak kunnen plaatsen.

- Het heeft niet rechtstreeks met stuurtechniek te maken, maar uiteraard stellen we veiligheidshalve ook de hoofdsteunen correct af, evenals de spiegels, en dragen we de veiligheidsgordel zoals het hoort (niet verdraaid, voldoende aangespannen, en niet op de buik maar over het bekken).

Wat de plaatsing van de handen op het stuurwiel betreft, kunnen we het nauwkeurigst sturen als ze zich aan de uiteinden van een diagonaal van het stuurwiel bevinden (de 10 over 10 plaatsing is evenwel minder vermoeiend op rechte stukken).

In een bocht trekken we niet aan het stuurwiel, doch duwen we eraan met de rechter hand voor een bocht naar links en met de linker hand voor een bocht naar rechts. Het voelt in het begin een beetje onwennig aan als je het niet gewoon bent, maar we kunnen zo veel nauwkeuriger sturen.

Hoe minder we de handen moeten verplaatsen bij het nemen van een bocht, hoe beter. Zo nodig plaatsen we dus vóór een bocht naar links de linker hand aan de bovenkant van het stuurwiel en de rechter hand aan de onderkant. Zo kunnen we het stuurwiel 3/4 slag verdraaien zonder onze handen te verplaatsen. In een bocht naar rechts wordt dat dan de rechterhand aan de bovenkant van het stuurwiel en de linker hand aan de onderkant van het stuurwiel.

We nemen een bocht zo ruim mogelijk. Laten we even uitgaan van een weg met één rijstrook voor elke rijrichting, wijl die rijstroken gescheiden zijn door een onderbroken witte streep. Een bocht naar links beginnen we dan zo ver mogelijk aan de rechter kant van onze rijstrook, in het midden van de bocht bevinden we ons zo dicht mogelijk bij de onderbroken witte streep, en we verlaten de bocht weer zo ver mogelijk aan de rechter kant. Het omgekeerde geldt natuurlijk voor een bocht naar rechts. Enkel een haarspeldbocht naar links nemen we volledig aan de buitenkant, en een haarspeldbocht naar rechts volledig zo dicht mogelijk bij de onderbroken witte streep.

Kijken naar waar we willen rijden in plaats van naar de obstakels helpt ook hier zeer veel.

Wat we op de openbare weg niet doen is door een bocht "zagen" (de wagen met korte rukjes aan het stuurwiel er insturen).

Wat we ook niet doen, is het stuurwiel terug naar de rechtuitstand laten keren door het door onze handen te laten glijden.

We plaatsen natuurlijk onze handen nooit nabij het midden van het stuurwiel, want als de airbag dan geactiveerd wordt, slaat hij onze handen tegen ons aangezicht.

Het stuurwiel ook niet stevig vastgrijpen met de duimen, dat vermijdt gebroken duimen bij een aanrijding.

Ik denk dat ik zo hier al wat belangrijke punten aangehaald heb. Graag aanvulling waar nodig.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

• Meer dan expert
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 09:58:35 »
Wat we ook niet doen, is het stuurwiel terug naar de rechtuitstand laten keren door het door onze handen te laten glijden.
Waarom niet ?  Dat doe ik al jaren, zorgt voor een vloeiende terugkeer naar "rechtdoor", indien nodig knijp ik gewoon mijn hand weer dicht om het glijden te stoppen en het stuurwiel te bewegen volgens de behoefte van het moment

We plaatsen natuurlijk onze handen nooit nabij het midden van het stuurwiel, want als de airbag dan geactiveerd wordt, slaat hij onze handen tegen ons aangezicht.
Klint logisch
Als de claxon op je stuur staat, zoals bij mij, en je probeert nog een ongeval te vermijden door te claxoneren, heb je wel een probleem als je je hand niet op tijd van de claxon haalt
Kan wschlk wel voor een gebroken neus e.d. zorgen ...

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 10:22:26 »
Waarom niet ?  Dat doe ik al jaren, zorgt voor een vloeiende terugkeer naar "rechtdoor", indien nodig knijp ik gewoon mijn hand weer dicht om het glijden te stoppen en het stuurwiel te bewegen volgens de behoefte van het moment
Omdat het een foute rijtechniek is ?
Als je wiel een stevige put of bult raakt, en daar hebben we er wel een paar van na de afgelopen winter, schiet het stuur mogelijk uit je handen. Dat gebeurt met een stevige slag.
Je kan die beweging stoppen of minstens afremmen als je het stuur nog vasthebt.
Hopen dat je die beweging nog kan stoppen als het stuur door je handen glijdt,kan wel eens ijdele hoop zijn.

Citaat
Als de claxon op je stuur staat, zoals bij mij, en je probeert nog een ongeval te vermijden door te claxoneren, heb je wel een probleem als je je hand niet op tijd van de claxon haalt
Kan wschlk wel voor een gebroken neus e.d. zorgen ...
Idd., er is naar wat ik hoor een hele reeks airbag-verwondingen, ook aan duimen en vingers die op het verkeerde moment op de verkeerde plaats zitten.

Als het er echt om gaat nijpen, zijn er trouwens betere dingen te doen dan op de claxon te gaan duwen.
Dat ding wordt ook meer onreglementair dan reglementair gebruikt, meer achteraf dan voor een gevaarlijke situatie.
Misschien kan de (Europese) wetgever het eigenlijk beter uit auto's laten uithalen ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 10:29:57 »
Er is een hele hoop van rijvaardigheden die niet aan bod komen om je rijbewijs te halen, en als je de interesse ontbreekt kan je perfect je hele carrière als chauffeur onveilig rijden.

De stuur- en kijktechniek is daar een belangrijke van, maar wat ik ook vaak zie is dat mensen ook moeite hebben met positie, snelheid, kiezen van de versnelling en anticiperen...

Het probleem in het wereldje van de geavanceerde rijopleidingen is dat iedereen zijn eigen waarheid heeft, afhankelijk van de lengte en moeilijkheidsgraad van de cursus, en de kostprijs.  Dit forum heeft nog een hele tijd overhoop gestaan omdat ik technieken kreeg aangeleerd die volgens anderen absoluut onmogelijk waren :)

Persoonlijk raad ik de opleidingen van RACB aan, en deze van BMW zelf. Doe geen moeite met een opleiding van een halve dag, dat schiet niet op.  Enneuh, bij alle opleidingen van een dag voor weggebruik kwam men niet verder dan "kijk naar waar je wil rijden, en handen op kwart-voor-drie/tien-voor-twee", terwijl ik bij de laatste RACB-cursus "Hoge Prestaties" die mikt op race- en rallypiloten in spé niks anders dan een stuurtechniek en kijktechniek heb gedaan die heel wat strikter was mbt insturen en overnemen.  Nu, die stuurtechniek had niet alleen de bedoeling om te sturen, maar om ook altijd te weten naar waar je wielen wijzen. Daarom is het door je handen glijden van het stuur absoluut fout, en werd me zelfs aangeleerd om tijdens het driften doorheen gravel altijd te sturen zonder het stuur automatisch terug te laten glijden. Het resultaat is dat je verlost bent van abrupte slagen in het koetswerk als je uit een drift komt, en ook altijd weet naar waar je wielen wijzen.

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 12:09:43 »
Alles wat Jozef aanhaalt over de zithouding vind ik terug bij de site van de rijprof die dan weer gelinkt is naar GRO.

Met één hand duwen in de bochten is correct. Eén hand moet zowieso leidend zijn, de andere hand moet volgen, anders ga je zagen.
Wat betreft het laten terugglijden van het stuur tussen je handen mag je wel een verschil maken of je uit stilstand kort rechts of links afslaat (dan kan het eventueel wel, maar liever niet) op voorwaarde dat je het stuur wel lichtjes blijft voelen tussen je handen zodat je onmiddllijk kan toeknijpen.
Maar zeker niet als je al rijdend, zelfs in tweede de richtingsverandering ingaat of aan hogere snelheid een bocht neemt.

wooter

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 13:16:55 »
En zie je, daar gaan we weer met de verschillen :)

RACB houdt ook een andere manier aan om de zithouding te controleren, net omdat het leggen van de polsen op de bovenkant van het stuur niet de garantie geeft dat je, eens je je stuur 180 hebt gedraaid zonder de handen te lossen, je schouder nog in de zetel zit.

Dat duwen en trekken aan het stuurwiel... Ook daar verschillen de meningen weer...  Dit is wat RACB aanleert: http://www.youtube.com/watch?v=lLw4N5V7DrQ

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 13:31:51 »
Dat duwen en trekken aan het stuurwiel... Ook daar verschillen de meningen weer...  Dit is wat RACB aanleert: http://www.youtube.com/watch?v=lLw4N5V7DrQ
Trekken dus.
Met de vermelding dat het een klassieke rally-techniek is.
En je komt nog steeds met de handen/armen "voor" de airbag.

Voor straatgebruik wordt wel zeer vaak het duwen aan de "buitenkant bocht' aangeraden.
Nu, zolang je geen van de algemeen als slecht aanziene stuurtechnieken gaat gebruiken, zal het eerder een discussie in de marge zijn vrees ik.
Weg Wanbeheer.be

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 17:11:58 »
Alles wat Jozef aanhaalt over de zithouding vind ik terug bij de site van de rijprof die dan weer gelinkt is naar GRO.

Met één hand duwen in de bochten is correct. Eén hand moet zowieso leidend zijn, de andere hand moet volgen, anders ga je zagen.
Wat betreft het laten terugglijden van het stuur tussen je handen mag je wel een verschil maken of je uit stilstand kort rechts of links afslaat (dan kan het eventueel wel, maar liever niet) op voorwaarde dat je het stuur wel lichtjes blijft voelen tussen je handen zodat je onmiddllijk kan toeknijpen.
Maar zeker niet als je al rijdend, zelfs in tweede de richtingsverandering ingaat of aan hogere snelheid een bocht neemt.
ja, tegen 90 of 120 laat ik het ook niet glijden  :-\

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 17:30:55 »
Citaat van: Stefto in [i]Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)[/i] in de rubriek [i]Praatcafé[/i]
Jozef,
Leg mij eens uit wat de 'correcte stuurtechniek' is. Je kan best een nieuwe draad openen want ik denk dat het een lange discussie kan worden.
Wat de plaatsing van de handen op het stuurwiel betreft, kunnen we het nauwkeurigst sturen als ze zich aan de uiteinden van een diagonaal van het stuurwiel bevinden (de 10 over 10 plaatsing is evenwel minder vermoeiend op rechte stukken).
Zie je dat we vertrokken zijn?
Ik ben met een hele hoop akkoord. Voor mij lijkt de 10 over 10 houding echter de beste. Meer bewegingsvrijheid (zeker in het geval van een buikje), allerter en minder stijf, echter vermoeiender op lange rechte stukken.
Citaat
In een bocht trekken we niet aan het stuurwiel, doch duwen we eraan met de rechter hand voor een bocht naar links en met de linker hand voor een bocht naar rechts. Het voelt in het begin een beetje onwennig aan als je het niet gewoon bent, maar we kunnen zo veel nauwkeuriger sturen.
Dat hangt af van het soort bocht denk ik. Een kort bochtje (bvb. 90° richtingsverandering of scherper) in een smalle straat met paaltjes en of geparkeerde voertuigen lijkt mij het zogenaamde 'overpakken' (trekken) veruit het snelste, efficiëntste en dus het veiligste. Een minder scherpe, snellere bocht lijkt me beter met duwtechniek en bijpassend 'doorgeven'.

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 17:56:22 »
Citaat
We nemen een bocht zo ruim mogelijk. Laten we even uitgaan van een weg met één rijstrook voor elke rijrichting, wijl die rijstroken gescheiden zijn door een onderbroken witte streep. Een bocht naar links beginnen we dan zo ver mogelijk aan de rechter kant van onze rijstrook, in het midden van de bocht bevinden we ons zo dicht mogelijk bij de onderbroken witte streep, en we verlaten de bocht weer zo ver mogelijk aan de rechter kant. Het omgekeerde geldt natuurlijk voor een bocht naar rechts. Enkel een haarspeldbocht naar links nemen we volledig aan de buitenkant, en een haarspeldbocht naar rechts volledig zo dicht mogelijk bij de onderbroken witte streep.
Jozef,

Let op. Hier begeef je je op glad ijs (slipgevaar). Eerst onderschijt (sorry, heb al wat gedronken) maken tussen richtingverandering en gewone bocht in de rijbaan.
In beide gevallen is je uitleg niet regelmatig. Bovendien gaat jouw tip niet over een correcte stuurtechniek maar over: hoe neem je een bocht zo snel mogelijk. Als dat de bedoeling is hoor je niet thuis op de openbare weg maar op een circuit.
Let ook goed op met je tip om zo dicht mogelijk bij 'rijrichtingscheidende' strepen te komen. Denk aan vrachtwagens die mogelijks noodzakelijkerwijs zéér dicht bij die lijn moeten komen om hun bocht te kunnen nemen (als ze er al niet over komen). Uit pure schrik vogt een rukje aan het stuur richting buitenkant bocht. Vermits je bij toepassing van jouw tip waarsch. zo snel mogelijk tracht te rijden, beland je misschien wel in het decor.

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 18:09:27 »
Citaat
Lijkt me nochthans in vele gevallen een normale, vlotte techniek.
Citaat
Omdat het een foute rijtechniek is ?
Als je wiel een stevige put of bult raakt, en daar hebben we er wel een paar van na de afgelopen winter, schiet het stuur mogelijk uit je handen. Dat gebeurt met een stevige slag.
Je kan die beweging stoppen of minstens afremmen als je het stuur nog vasthebt.
Hopen dat je die beweging nog kan stoppen als het stuur door je handen glijdt,kan wel eens ijdele hoop zijn.
Inazuma,
Ieder z'n mening maar om het nu een 'foute' techniek te noemen lijkt me wat vergaand. Ik kan je argumenten wel begrijpen maar ze lijken me meer op te gaan voor éénhandstuurders (oftewel glazenwassers). Bij redelijke wegoppervlakken en in niet te smalle situaties (omdat acceleratie vereist is) geef ik de voorkeur aan een goed gecontroleerde 'glijtechniek'.

wooter

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 20:31:26 »
Ja, helemaal over Jozef's bochtentechniek gelezen, maar die is idd achterhaald.

http://www.drivingfast.net/techniques/racing-line.htm

Ja, dit gaat over de racing line, maar het voordeel van de racing line is dat je ook dieper de bocht in kan kijken, en pas de bocht gaat 'afsnijden' en accelereren als je doorheen de bocht kan kijken. Ga je nog verder, op zicht rijden, ga je eigenlijk nog langer aan de buitenkant van de bocht blijven tot je alles kan zien voorbij de bocht.

http://www.motoplus.nl/Frontend/perfectrijden/magazine.html vanaf pagina 6 krijg je meer inzicht over hoe dit werkt op de openbare weg.

http://www.luiemotorfiets.nl/tips/bochten/

Enneuh, de glijtechniek is geen techniek...

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 21:19:44 »
Hoe laten jullie het stuur weerkeren als je tegen lage snelheid een scherpe bocht hebt genomen ?
Of vanuit stilstand bvb ?

Ik heb er in mijn 20 jaar rijervaring alleszins nog nooit een probleem mee gehad

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 21:47:44 »
Bovendien gaat jouw tip niet over een correcte stuurtechniek maar over: hoe neem je een bocht zo snel mogelijk.

Je kan die techniek aanwenden om sneller door de bochten te rijden, waarbij je er wel rekening moet mee houden dat je kunt stoppen op de afstand die je kunt overzien.

Maar ook als je hem daarvoor niet aanwendt, is de wagen, door de bocht zo ruim mogelijk te nemen, aan een zo gering mogelijke centrifugaalkracht onderworpen. Dit vermindert niet alleen de kans op een slippartij (bijvoorbeeld als het wegdek plaatselijk gladder is door een olievlek of iets dergelijks), maar vergroot tevens de remkracht die zo nodig nog door de voorwielen, naast de stuurkrachten, op het wegdek kunnen overgebracht worden.

Citaat
Let ook goed op met je tip om zo dicht mogelijk bij 'rijrichtingscheidende' strepen te komen. Denk aan vrachtwagens die mogelijks noodzakelijkerwijs zéér dicht bij die lijn moeten komen om hun bocht te kunnen nemen (als ze er al niet over komen).

Uiteraard moet je in een bocht rekening houden met eventuele tegenliggers.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 22:55:12 »
Hoe laten jullie het stuur weerkeren als je tegen lage snelheid een scherpe bocht hebt genomen ?
Of vanuit stilstand bvb ?
Ik stuur alles in, en alles weer uit.
Ook scherpe (haakse) bochten aan lage snelheid.
Nooit stuur door je 2 handen laten glijden.

In zachtere bochten normaal altijd 2 handen op het stuur. Niks verplaatsen, niks glijden. In en uit sturen.
Als het wat scherper is, gebeurt het dat mijn 2 handen elk zo goed als aan de verkeerde kant eindigen - gekruist dus - dat zijn bochten waarvan ik weet of kan zien dat ik met die stuuruitslag toekom.
Die techniek wordt wel eens scheef bekeken, maar hey, in Monaco hebben ze dat vorige zondag wel allemaal gedaan zenne  ...  8)

Nog scherper : verplaatsen 1 hand vooraf, eerste deel bocht stuur even door de andere hand laten glijden tot ze weer tegenover elkaar staan, en dan zoals boven verder draaien.

Haakse bochten, overpakken maar niet op de RACB-manier.
Start als een wat scherpere bocht, duwen tot de hand onderaan grip gaat verliezen omdat de pols niet ronddraait, en dan overpakken en trekken.

Ik lig overhoop met de RACB methode bij het terug uit de bocht sturen  :-\
Weg Wanbeheer.be