Ik lig overhoop met de RACB methode bij het terug uit de bocht sturen
Vergeef me dat ik je zeg dat je dan een cursus moet volgen. Eens je de uitleg krijgt, is ze heel eenvoudig, maar ik weet niet hoe ik je ze moet uitleggen
Toch een poging:
RACB stelt dat er 3 soorten bochten zijn, met 3 soorten van manieren om je stuur vast te nemen:
Een 'lichte' bocht naar rechts van 45 graden:
De handen blijven rusten op kwart-voor-drie
Een 'gemiddelde' bocht naar rechts van 90 graden:
De rechterhand neemt het stuur vast naast de linkerhand, en trekt het stuur in de bocht. Terwijl de rechterhand trekt, lost de linkerhand, totdat de rechterhand op kwart na het uur rust, waarna de linkerhand terug grijpt en je in de bocht kwart-voor-drie aanhoudt. De bocht uitsturen, betekent het tegenovergestelde: de linkerhand neemt het stuur vast aan de rechterhand boven de rechterhand, en trekt het stuur terug recht.
Een scherpe bocht, zoals een haarspeldbocht:
De rechterhand neemt het stuur vast onder de linkerhand, en trekt het stuur in de bocht. Terwijl de rechterhand trekt, lost de linkerhand, totdat de rechterhand op kwart na het uur rust, waarna de linkerhand terug grijpt en je in de bocht kwart-voor-drie aanhoudt. De bocht uitsturen, betekent het tegenovergestelde: de linkerhand neemt het stuur vast aan de rechterhand onder de rechterhand, en trekt het stuur terug recht.
Nu is het interessante... Als je nu op een grote parking aan lage snelheid gaat proberen, ga je zien dat als je één keer het stuur 'onderhands' overneemt zoals voor een haarspeldbocht, en één keer het stuur 'bovenhands' voor een gemiddelde bocht, je aan het uiterste punt van je stuuruitslag zit. Als je vervolgens hetzelfde doet in de tegenovergestelde richting, staat je stuur terug recht. Stuur je van het uiterste punt van je stuuruitslag drie keer onderhands naar de andere kant, zit je heel snel aan het andere uiterste van je stuuruitslag. Niet levensnoodzakelijk bij normaal rijden, maar je ziet dat dit wel van belang is bij rally, of als je de controle van je auto verliest en probeert terug controle te krijgen... En als toegevoegde bonus: altijd weet je waar je wielen naartoe wijzen, ook al sta je stil of glij je over vier banden...
Wat dit betekent is dat één keer onderhands sturen, hetzelfde is als twee keer bovenhands sturen. En dan kun je dus combinaties maken, bv bij een rotonde:
Je nadert de rotonde: één keer bovenhands naar rechts. Je zit op de rotonde, één keer onderhands naar links. Je wilt de rotonde verlaten, één keer onderhands naar rechts, je bent uit de rotonde aan het rijden, één keer overhands naar links.
Met doordachte planning kan je dus het aantal keren dat je je handen verplaatst op het stuurwiel aanzienlijk verminderen. Zo een rotonde rijden betekent dan 4 keer overnemen ipv eindeloos doorgeven.