Waarom is volgens jullie het éne fout en het andere juist? Ik ben voorstander van 10 over 10 houding met trektechniek en, in de meeste gevallen, bij het uitrijden het laten glijden van het stuur.
Nóg maar eens een (hoogstwaarschijnlijk vergeefse) poging:
- 10 over 10
Aanvaardbaar in rechte lijn en bij gering bochtenwerk, want minder vermoeiend dan "kwart voor drie".
De grootste nauwkeurigheid bereik je uiteraard met de handen op de uiteinden van een diagonaal van het stuurwiel. Bij 10 voor 10 heb je nog 89% van die nauwkeurigheid (want cos 30° = 0,89).
Het duidelijkst wordt deze verminderde nauwkeurigheid als je nog verder gaat en de handen vlak naast elkaar op het stuurwiel plaatst.
- trektechniek
Minder nauwkeurig dan duwtechniek (eigen aan de werking van onze spieren). Gewoon proefondervindelijk vast te stellen.
Zodra je duwen gewend bent, is het niet vermoeiender meer dan trekken.
- stuurwiel laten terugglijden
Het is op die manier vanzelfsprekend onmogelijk om even nauwkeurig de snelheid te regelen waarmee het stuurwiel terugkeert dan wanneer je het begeleidt.
Bij een voorwielaangedreven wagen is deze snelheid afhankelijk van de aandrijfkracht die op de aandrijfwielen overgebracht wordt en volgens de raaklijn van de bochten die de voorwielen beschrijft werkt. Doe de proef met een voorwielaangedreven wagen: terwijl je het stuurwiel laat terugglijden, geef je eerst flink wat gas bij, en laat je daarna het gaspedaal los. Je zult zien dat, zodra je het gaspedaal loslaat, het stuurwiel veel sneller terugkeert.
Ook onregelmatigheden in het wegdek kunnen het terugkeren van het stuurwiel sterk beïnvloeden.