Auteur Topic: Stuurtechnieken  (gelezen 57383 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #45 Gepost op: donderdag 27 mei 2010 - 23:42:26 »
Renault doet proeven met pilootsticks. ;) ;D
Dan gaan we zeker in het begin helemaal rare dingen zien gebeuren op de weg  :o
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

  • Gast
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #46 Gepost op: vrijdag 28 mei 2010 - 05:56:44 »
Denk er eens even over na hoe ESP werkt. Een menselijk lichaam kan dezelfde info, die ESP gebruikt, ook voelen en, als er dan nog verstand in dat lichaam zit, op deze info adequaat reageren.
Als je hebt over het aanvoelen van gripverlies bij een voorwielaangedreven auto tijdens het in een bocht accelereren... Dat doe ik toch met twee handen hoor :).

Het blijft voor mij onduidelijk in welke omstandigheid onder uitzonderlijke rijcondities één hand op het stuur beter zou zijn dan twee handen...

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #47 Gepost op: vrijdag 28 mei 2010 - 14:50:43 »
Denk er eens even over na hoe ESP werkt. Een menselijk lichaam kan dezelfde info, die ESP gebruikt, ook voelen en, als er dan nog verstand in dat lichaam zit, op deze info adequaat reageren.

Ik zie niet in hoe ik, net als ESP, de aandrijfkracht afzonderlijk op elk aangedreven wiel zo kunnen regelen, en de remkracht op elk wiel afzonderlijk, en dan nog zo snel als ESP.

Ik weet wel dat ik in de winter ESP even moet uitschakelen op onze besneeuwde oprit, want anders geraakt de Touran er nooit op.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #48 Gepost op: vrijdag 28 mei 2010 - 15:51:10 »
Kan je me zeggen van wie je onderricht in die techniek gehad hebt?

Wouter, die techniek kun je alleen bij de politie leren. Daar leren ze je namelijk voortdurend dusdanig met de velgen tegen de trottoirranden te knallen, dat de balanceerloodjes eraf vliegen, waardoor het stuur gaat vibreren.  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #49 Gepost op: vrijdag 28 mei 2010 - 21:44:27 »
Wouter, die techniek kun je alleen bij de politie leren. Daar leren ze je namelijk voortdurend dusdanig met de velgen tegen de trottoirranden te knallen, dat de balanceerloodjes eraf vliegen, waardoor het stuur gaat vibreren.  ;D
... en als die vluchtende criminelen de flikken al vibrerend over de weg zien zwalpen geven ze zich over omdat zij niet willen dat de flikken zouden verongelukken. En dan heet dat een 'geslaagde achtervolging' t.g.v. 'speciale technieken'.

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #50 Gepost op: zaterdag 29 mei 2010 - 00:40:15 »
Wouter, die techniek kun je alleen bij de politie leren. Daar leren ze je namelijk voortdurend dusdanig met de velgen tegen de trottoirranden te knallen, dat de balanceerloodjes eraf vliegen, waardoor het stuur gaat vibreren.  ;D
... en als die vluchtende criminelen de flikken al vibrerend over de weg zien zwalpen geven ze zich over omdat zij niet willen dat de flikken zouden verongelukken. En dan heet dat een 'geslaagde achtervolging' t.g.v. 'speciale technieken'.

Of noemt dit nieuwe wapen dat voorzien is in de basisuitrusting misschien wel de elektrische vibracy zodat verdachten ten gronde vibreren...Alzo legt men het loodje erbij neer. ;D ;D ;D
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Stuurtechnieken van GRO en De Rijprof
« Reactie #51 Gepost op: zondag 30 mei 2010 - 16:58:30 »
Hoe gaan we tewerk voor een bocht waarbij we het stuurwiel slechts ongeveer een kwart slag zullen moeten verdraaien?

Ofwel beginnen we met de linker hand op 9 uur en de rechter hand op 3 uur, want een kwart slag kunnen we dan het stuurwiel gemakkelijk verdraaien zonder onze handen te verplaatsen.

Ofwel beginnen we met één hand op 12 uur en de andere hand op 6 uur. Ook dan kunnen we het stuurwiel gemakkelijk een kwart slag verdraaien zonder onze handen te verplaatsen.

Niet zo volgens GRO en de Rijprof.

In deze draad op het GRO forum vraagt Fientje uitleg over stuurtechnieken. Als antwoord verwijst Xantingo haar door naar de animaties op de site van de Rijprof. En wat zien we daar? Jawel: om het stuurwiel amper iets meer dan een kwart slag te verdraaien, dient het stuurwiel doorgegeven te worden!

Het is niet de eerste blunder van De Rijprof, en ook dat behoort tot het arsenaal waarmee GRO en De Rijprof bijdragen tot de vekeersonveiligheid.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #52 Gepost op: zondag 30 mei 2010 - 17:59:37 »
Lijkt me een typisch Belgische bocht die genomen wordt. De eerste keer bijna eruit, herpakken, en dan er helemaal uit. ;D ;D ;D
Enkele voorbeelden op 1 plaats.
http://maps.google.be/?ie=UTF8&ll=51.011068,3.7262&spn=0.004509,0.009559&t=h&z=17

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #53 Gepost op: maandag 31 mei 2010 - 11:00:00 »
Citaat
Ik zie niet in hoe ik, net als ESP, de aandrijfkracht afzonderlijk op elk aangedreven wiel zo kunnen regelen
Dat kan je inderdaad niet maar je kan wel adequaat bijsturen als je voelt dat je voertuig uit balans raakt. Zelf meegemaakt dat een vrachtwagen vlak voor mijn neus naar de tweede rijstrook uitweek zodat ik moest kiezen tussen er op rijden of naar de derde wegvluchten, die weliswaar vol met sneeuw lag. Dank zij de duwtechniek kon ik mijn voertuig stabiel houden, ondanks dat dit aan 90 km/u geschiedde. Als je in die omstandigheden aan je stuur gaat trekken verdwijn je zeker in het decor.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: Stuurtechnieken van GRO en De Rijprof
« Reactie #54 Gepost op: maandag 31 mei 2010 - 15:00:55 »
Hoe gaan we tewerk voor een bocht waarbij we het stuurwiel slechts ongeveer een kwart slag zullen moeten verdraaien?

Ofwel beginnen we met de linker hand op 9 uur en de rechter hand op 3 uur, want een kwart slag kunnen we dan het stuurwiel gemakkelijk verdraaien zonder onze handen te verplaatsen.

Ofwel beginnen we met één hand op 12 uur en de andere hand op 6 uur. Ook dan kunnen we het stuurwiel gemakkelijk een kwart slag verdraaien zonder onze handen te verplaatsen.
Ofwel handen op 10 over 10, want een kwart slag kunnen we het stuurwiel gemakkelijk verdraaien zonder onze handen te verplaatsen.
Zelf meegemaakt dat een vrachtwagen vlak voor mijn neus naar de tweede rijstrook uitweek zodat ik moest kiezen tussen er op rijden of naar de derde wegvluchten, die weliswaar vol met sneeuw lag. Dank zij de duwtechniek kon ik mijn voertuig stabiel houden, ondanks dat dit aan 90 km/u geschiedde. Als je in die omstandigheden aan je stuur gaat trekken verdwijn je zeker in het decor.
Waarom dankzij de duwtechniek? Hoeveel zouden er ondanks de duwtechniek al in het decor beland zijn?

Waarom is volgens jullie het éne fout en het andere juist? Ik ben voorstander van 10 over 10 houding met op de gepaste moment zowel duw- als trektechniek en, in de meeste gevallen, bij het uitrijden het laten glijden van het stuur.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 08 juni 2010 - 22:23:06 door Stefto »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Stuurtechnieken van GRO en De Rijprof
« Reactie #55 Gepost op: maandag 31 mei 2010 - 15:55:15 »
Waarom is volgens jullie het éne fout en het andere juist? Ik ben voorstander van 10 over 10 houding met trektechniek en, in de meeste gevallen, bij het uitrijden het laten glijden van het stuur.

Nóg maar eens een (hoogstwaarschijnlijk vergeefse) poging:

- 10 over 10

Aanvaardbaar in rechte lijn en bij gering bochtenwerk, want minder vermoeiend dan "kwart voor drie".

De grootste nauwkeurigheid bereik je uiteraard met de handen op de uiteinden van een diagonaal van het stuurwiel. Bij 10 voor 10 heb je nog 89% van die nauwkeurigheid (want cos 30° = 0,89).

Het duidelijkst wordt deze verminderde nauwkeurigheid als je nog verder gaat en de handen vlak naast elkaar op het stuurwiel plaatst.

- trektechniek

Minder nauwkeurig dan duwtechniek (eigen aan de werking van onze spieren). Gewoon proefondervindelijk vast te stellen.

Zodra je duwen gewend bent, is het niet vermoeiender meer dan trekken.

- stuurwiel laten terugglijden

Het is op die manier vanzelfsprekend onmogelijk om even nauwkeurig de snelheid te regelen waarmee het stuurwiel terugkeert dan wanneer je het begeleidt.

Bij een voorwielaangedreven wagen is deze snelheid afhankelijk van de aandrijfkracht die op de aandrijfwielen overgebracht wordt en volgens de raaklijn van de bochten die de voorwielen beschrijft werkt. Doe de proef met een voorwielaangedreven wagen: terwijl je het stuurwiel laat terugglijden, geef je eerst flink wat gas bij, en laat je daarna het gaspedaal los. Je zult zien dat, zodra je het gaspedaal loslaat, het stuurwiel veel sneller terugkeert.

Ook onregelmatigheden in het wegdek kunnen het terugkeren van het stuurwiel sterk beïnvloeden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Stuurtechnieken van GRO en De Rijprof
« Reactie #56 Gepost op: maandag 31 mei 2010 - 16:14:00 »
- trektechniek
Minder nauwkeurig dan duwtechniek (eigen aan de werking van onze spieren). Gewoon proefondervindelijk vast te stellen.
Zodra je duwen gewend bent, is het niet vermoeiender meer dan trekken.
Het is volgens wat ik over de trek-stuurtechnieken intussen gelezen heb net andersom : je hebt net bij het trekken meer controle.
Duwen lijkt echter altijd net wat meer kracht te kosten.

Zelfs bij het beginnen gebruiken van de trekmethode / RACB-stijl in haakse bochten die wooter al eerder uitlegde, merk ik geen achteruitgang in stuurcontrole.
Integendeel, ook onder de andere hand overpakken en ineens het stuur rond gaat verbazend gemakkelijk en snel, zonder molenwieken.
Ik lig wel nog altijd volledig over de oorlog met het terugsturen ...  ::)

Merk op dat je bij het "overnemen" in korte bochten, ook trekt aan het stuur.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #57 Gepost op: maandag 31 mei 2010 - 17:22:26 »
Citaat
Es gibt heutzutage immer noch Autofahrer die glauben, das es leichter ist das Lenkrad zu ziehen als zu schieben! Ja und was soll ich sagen, die Leute haben recht.

Man braucht sich dazu nur den Aufbau der "Muskeln" eines Menschen anzuschauen und wird dies bestätigt finden. Wer kein Anatomie Handbuch zur Hand hat, muß sich nur an seinen Sportunterricht erinnern und mal drüber nachdenken wie der grösste Teil der Schüler typischerweise beim Klimmziehen die Stange greift.

Nun gut bzw. nicht gut. Diese Art und Weise des Lenkens ist Bockmist. Es gibt zwei Ausnahmefälle in denen das Ziehen erlaubt ist, aber ansonsten sollte man davon die Finger lassen.

Apropo, ich habe mal einen Trainer kennen gelernt, der hat mit seinen Schützlingen das Ziehen des Lenkrades trainiert! Ich war einer der Teilnehmer des Trainings und bis heute hat mich diese Technik nicht begeistern können.

Beim Ziehen des Lenkrades zieht man seinen Oberkörper aus dem Sitz leicht heraus, wodurch sich der Kontakt zum Wagen verschlechtert. Man bekommt einfach nicht so gut mit, wie stark und in welche Richtung das Auto zu driften beginnt.

Wenn bei der Kurvenfahrt das Kfz zu untersteuern beginnt, fühlt man die zuerst ansteigende und dann plötzlich abfallende Lenkkraft beim Schieben des Lenkrades viel deutlicher als beim Ziehen. Begründet ist das bessere Gefühl wieder durch den Aufbau der Muskeln. Wenn es mir schon leichter fällt das Lenkrad zu ziehen, dann fällt mir der kleinere Unterschied beim Wechseln des Aufbaus und Verlustes der Lenkkraft auch viel weniger auf. Unterstützt wird das bessere Gefühl für das Verhalten des Kfz durch das automatische Andrücken des Oberkörpers in die Rückenlehne beim  Schieben.

Geschoben wird immer mit der kurvenäußeren Hand. Man kann sich auch merken, das in Rechtskurven immer die linke Hand und in Linkskurven immer die rechte Hand schiebt. In der gleichen Zeit bleibt die andere Hand einfach am Lenkrad.

In welchem Falle darf man denn nun Ziehen?

Der erste Fall ist das Linksabbiegen. Man stelle sich vor, man steht an der Ampelkreuzung, hat den Blinker links gesetzt und die Ampel wird grün. Dann lässt man die Kupplung kommen, gleitet mit der linken Hand auf die 3 Uhr Position, greift zu und zieht dann entsprechend des Kurvenverlaufes das Lenkrad nach links, maximal bis zur 6 Uhr Position. In der gleichen Zeit schaltet man mit der rechten Hand vom ersten in den zweiten Gang.

Das Ziehen ist auch beim Übergreifen erlaubt.

Übergreifen am Beispiel eines Versuches irgend wie ein Stückchen nach Rechts zu kommen

Zunächst schiebt die linke Hand so weit, bis es die 12 Uhr Stellung erreicht. Dann zieht die Linke das Lenkrad weiter bis in die 3 Uhr Stellung. Die rechte Hand hat die ganze Zeit der Dinge geharrt, auf die da kommen werden. Jetzt greift die Rechte auf die 9 Uhr Position und zieht das Lenkrad bis in die 3 Uhr Position. Mit Beendigung des Vorganges, sollte die linke Hand wieder an die 9 Uhr Position und damit beide Hände in Grundstellung kommen.

Warum ist nun das Ziehen in diesen Fällen erlaubt?

Ganz einfach. In diesen Fällen fahren Sie relativ langsam, so das die Bewegungsarten Untersteuern oder Übersteuern nicht auftreten und ein potientieller Lenkfehler keine Folgen hat.

Bron
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #58 Gepost op: maandag 31 mei 2010 - 18:31:40 »
Probleem voor die stelling is natuurlijk wel dat de trek-techniek net bij het rally-rijden (en dus met stevige overstuur-situaties aan hogere snelheden) gebruikt wordt.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #59 Gepost op: maandag 31 mei 2010 - 19:58:31 »
Probleem voor die stelling is natuurlijk wel dat de trek-techniek net bij het rally-rijden (en dus met stevige overstuur-situaties aan hogere snelheden) gebruikt wordt.

Bij het rally-rijden liggen de prioriteiten dan ook enigszins anders dan in het wegverkeer. De bedoeling van een rally-rijder is zo snel mogelijk door de bocht te gaan, en wel zodanig dat hij bij het uitrijden van de bocht zo sterk mogelijk kan versnellen, want daarmee valt de meeste winst te behalen. Rally-wagens hebben geen voorwielaandrijving, en niet zelden "zaagt" de piloot door een bocht, waarbij voortdurend in fracties van een seconde overstuur dient gecorrigeerd te worden. De bandenslijtage speelt geen rol bij rally-rijden.

Met mijn zeer beperkte kennis van rally-rijden, sluit ik dan ook niet uit dat sommige technieken daar meer aangewezen zijn dan de aanbevolen technieken voor het wegverkeer.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."