Auteur Topic: Stuurtechnieken  (gelezen 60747 keer)

wooter

• Gast
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #90 Gepost op: woensdag 02 juni 2010 - 21:56:46 »
Stuurtechnieken gaan niet (enkel) over onder- of overstuur, maar hoe je stuur zo efficient mogelijk bedienen. En dan moet ik zeggen dat de RijProf-methode zelfs onvoldoende is om aan aangepaste snelheid een haakse bocht te nemen...  Als je aan dat tempo aan je stuur moet draaien bij een haarspeldbocht, vlieg je uit de bocht.

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #91 Gepost op: woensdag 02 juni 2010 - 21:58:11 »
Dus:
10 over 10 want : - meer beweginsvrijheid
                          - betere alertheid vanwege actievere houding
                          - handen werken als vizier dus betere rechtuitstabiliteit
                          - stuurspaken zitten meestal niet in de weg
                          - betere plaatsing van de duimen mogelijk
                          - geeft automatisch aanzet voor de betere 'overpak'-methode

'overpak'-methode want : - stuur blijft in één vloeiënde beweging draaiën
                                     - je kan makkelijk en snel corrigeren naar tegengestelde richting
                                     - éénvoudig, je hoeft er niet echt bij na te denken of zwaar te oefenen

Wat doe je liever niet? : - je handen verplaatsen alvorens de stuurbeweging aan te vatten
                                  - handen in het stuur steken (binnenkant stuur draaiën)

einde bocht afhankelijk v/d situatie : - licht accelereren en stuur gecontroleerd laten terugglijden
                                                   - niet accelereren het stuur zelf rechtdraaiën

1-hand sturen? mogelijk bij relatief lage snelheid (bvb. bij opschakelen van 1ste naar 2de versnelling)

Dat zijn zowat de grote lijnen. Wat is hier mis mee?

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #92 Gepost op: woensdag 02 juni 2010 - 22:03:17 »
Niks, behalve de opmerking over de duimen. Altijd op het stuur, wat dus ook kan bij kwart voor drie of twintig voor vier.
@Wooter, een haakse bocht is wel wat anders dan een haarspeldbocht. Haaks kan wat sneller dan haarspeld op voorwaarde dat je voldoende zicht hebt op wat er na de bocht zit.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

wooter

• Gast
« Reactie #93 Gepost op: woensdag 02 juni 2010 - 22:04:29 »
Wat is hier mis mee?
Alles?

10 over 10 is niet de meest efficiënte stuurmethode. Ik mag hopen dat je handen niet als vizier dienen, maar de bestuurder zijn blik veel verder op de rijbaan houdt. Een goede grip op het stuur betekent ook dat je je duimen en vingers niet binnen het stuur steekt dus hoor je sowieso al geen hinder van de stuurspaken te hebben, en het is niet voor niets dat op de sportievere stuurtjes de ruimte voor de duimen zo geplaatst is dat de handen een locatie krijgen die kwart-voor-drie is.

De enige overpak-methode waar ik achtersta is de rally/RACB-methode. Daar zit een systeem achter waarbij je ten alle tijde weet hoeveel slagen je moet terugdraaien om je wielen terug rechtdoor te laten wijzen.

En bij het al dan niet accelereren bij het uitkomen van bochten is het devies niet het stuur te laten terugglijden.

En met 1 hand sturen kan enkel een noodzaak zijn om te schakelen.

wooter

• Gast
« Reactie #94 Gepost op: woensdag 02 juni 2010 - 22:05:43 »
twintig voor vier.
You've got to be kidding me...  ::)

@Wooter, een haakse bocht is wel wat anders dan een haarspeldbocht. Haaks kan wat sneller dan haarspeld op voorwaarde dat je voldoende zicht hebt op wat er na de bocht zit.
No shit, sherlock!

Offline Kunde

• Meer dan expert
« Reactie #95 Gepost op: woensdag 02 juni 2010 - 22:10:49 »
Citaat
een locatie krijgen die kwart-voor-drie is.
Yèèèèèèh, daar zitten mijn hendeltjes.

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #96 Gepost op: woensdag 02 juni 2010 - 22:11:20 »
Eens ze voldoende ervaring hebben kunnen ze misschien wat betere technieken aanleren met het oog op nog meer beheersing van een voertuig.
... en dan gaan ze nog meer risico's nemen met nog grotere kans het decor in te gaan tegen nog grotere snelheid ...

Offline Kunde

• Meer dan expert
« Reactie #97 Gepost op: woensdag 02 juni 2010 - 22:11:49 »
Citaat
You've got to be kidding me
Rij eens met vrachtwagen of autocar.

Offline Kunde

• Meer dan expert
« Reactie #98 Gepost op: woensdag 02 juni 2010 - 22:12:58 »
Steft, ALS ZE VOLDOENDE ERVARING HEBBEN....Sommigen hebben dat nooit en velen denken dat ze het hebben.

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #99 Gepost op: woensdag 02 juni 2010 - 22:16:25 »
Een goede grip op het stuur betekent ook dat je je duimen en vingers niet binnen het stuur steekt
???

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #100 Gepost op: woensdag 02 juni 2010 - 22:17:41 »
Steft, ALS ZE VOLDOENDE ERVARING HEBBEN....Sommigen hebben dat nooit en velen denken dat ze het hebben.
Dat is nu net het probleem.

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #101 Gepost op: woensdag 02 juni 2010 - 22:21:46 »
ABS, ESP, winterbanden, slipcursussen, rallytechniekcursussen e.d. allemaal goed en wel maar ze dragen evengoed (of meer) bij aan verkeersonveiligheid als verkeersveiligheid

wooter

• Gast
« Reactie #102 Gepost op: woensdag 02 juni 2010 - 22:22:51 »
Een juiste stuurtechniek lijkt me nu nog redelijk onschuldig...

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #103 Gepost op: woensdag 02 juni 2010 - 22:23:20 »
Een haarspeldbocht - met een straat-legale rijstijl - lijkt me bij uitstek de plaats om de RACB-techniek te gaan gebruiken en het stuur nog sneller rond te draaien.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

• Gast
« Reactie #104 Gepost op: woensdag 02 juni 2010 - 22:24:07 »
Citaat
You've got to be kidding me
Rij eens met vrachtwagen of autocar.
Het is niet omdat de meeste vrachtwagenchauffeurs of buschauffeurs er een foute rijhouding op nahouden, dat dat dan de standaard moet zijn. Een buschauffeur die de chachacha danst met het onderste kwart van zijn stuur om een bocht te nemen is zijn job niet waardig.