Auteur Topic: Stuurtechnieken  (gelezen 60749 keer)

Offline Stefto

• Expert
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #165 Gepost op: donderdag 10 juni 2010 - 20:51:24 »
Citaat
een locatie krijgen die kwart-voor-drie is.
Yèèèèèèh, daar zitten mijn hendeltjes.
Niet voor niks dat de bedieningsorganen inderdaad ook op die hoogte bevinden. Of de knopjes om de radio en de telefoon te bedienen op het stuur. Of de claxon.
Allee, nog ééntje. Bij mijn (bedrijfs)wagen zitten de knopjes voor radiobediening etc. ... jawel, op 20 voor 4! Zou dat dan ook goed zijn?

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #166 Gepost op: donderdag 10 juni 2010 - 20:56:12 »

Hier met wipschakeling - door de vingers-  achteraan het stuur, het spreekt voor zichzelf hoe de handen-/duimpositie is.
Ja. héél duidelijk. Crimineel stuur. Bij een stevige aanrijding liggen je duimen er zowat af. (tenzij je het geluk hebt om dat gevaarlijke stuur net op tijd te kunnen lossen)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #167 Gepost op: donderdag 10 juni 2010 - 21:58:07 »
Ja. héél duidelijk. Crimineel stuur. Bij een stevige aanrijding liggen je duimen er zowat af. (tenzij je het geluk hebt om dat gevaarlijke stuur net op tijd te kunnen lossen)

Stefto weet zelfs beter wanneer een stuurwiel niet veilig is dan de ingenieurs van uitgerekend Daimler-Benz... 
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #168 Gepost op: donderdag 10 juni 2010 - 22:06:02 »

Stefto weet zelfs beter wanneer een stuurwiel niet veilig is dan de ingenieurs van uitgerekend Daimler-Benz... 

Terloops wil ik ook meedelen om het volume van de Mercedes airbags eens te vergelijken met andere voertuigen....

De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #169 Gepost op: donderdag 10 juni 2010 - 23:13:05 »

En van wie kwam dit citaat nu ook alweer?;
Citaat
Het stuurwiel ook niet stevig vastgrijpen met de duimen, dat vermijdt gebroken duimen bij een aanrijding.
En met dat gevaarlijke stuur ga je vanzelf je duimen blokkeren. Als er nu één ding was waar iedereen het van begin af aan mee eens was, was het dat we onze duimen bovenop het stuur gingen houden.
Wat wil je nu eigenlijk Jozef? Je bent mij aan het uitlachen met iets wat je ook zelf hebt geschreven. Als ik (zogezegd) met jou lach plaats je m'n bericht in de schrootpers. Knap! We hebben trouwens ondertussen een consensus bereikt hé. 10 over 10.
« Laatst bewerkt op: donderdag 10 juni 2010 - 23:17:26 door Stefto »

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #170 Gepost op: donderdag 10 juni 2010 - 23:23:57 »
En tot wat zorgt nou net de grotere volumes van airbags in Mercedessen die we ook kunnen aantreffen in de Smartjes?

En reeds veel vroeger:

In 1978 werd in het opleidingscentrum OC 3 te Turnhout, Kazerne Majoor Blairon, aangeleerd om duimen op het stuurwiel te houden. Om redenen dat bij maneuvers in de velden het stuurwiel bij ernstig terugslaan, de duimen niet zouden gebroken worden door de spaken van het stuurwiel.

www.mattys-music.be

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #171 Gepost op: donderdag 10 juni 2010 - 23:52:01 »

En van wie kwam dit citaat nu ook alweer?;
Citaat
Het stuurwiel ook niet stevig vastgrijpen met de duimen, dat vermijdt gebroken duimen bij een aanrijding.
En met dat gevaarlijke stuur ga je vanzelf je duimen blokkeren. Als er nu één ding was waar iedereen het van begin af aan mee eens was, was het dat we onze duimen bovenop het stuur gingen houden.
Heb je ergens iets anders gelezen of begrepen ?   :-\

Het zijn de lichte verticale langwerpige uithollingen in de stuurkrans waar de duimen -verticaal - en quasi
 volledige lengte van de duim
op rusten (deel van duimbal ook), enkel goed te zien op positie 3 hr(hieronder) in het Mercedes stuur.

NIET de horizontale uitholling tussen spaak en krans !

Je neemt het stuur dus vast waar de de brede spaken uitmonden (meer steunvlak), en laat de duimen vertikaal gericht rusten; de vier vingers "losjes" of tesamen achter de spaak op de achterkant van de krans (niet pitsen hé), niet erin of erboven of eronder; met het onderste van de handpalm + duimbal duw je lichtjes af.

Ik had trouwens bovenaan een filmpje bijgevoegd waar je stuurhouding en arm-handpositie goed kunt volgen.
Niet aangeklikt wslk ?
Nog eens de link:
Citaat van: Michel
http://www.youtube.com/watch?v=kxdlOKbeWWE

Hier een test van 4 verschillende auto´s (ACC) door AMS-journalisten, die wslk niets anders doen als auto´s testen.

Kijk eens naar de ontspannen stuurhouding en -stuurposities.

Ergens bij 1´30 en kort voor 2´ is het wat langer te zien, anders even pauzeren.  

Aja, de meeste degelijke sturen zijn zo gemaakt dat men niet anders kan als de "kwart-voor-drie-positie".

Bij mijn BMW (driespakenstuur) is er speciaal een passende lichte uitholling voorzien waar de duimen boven op rusten.
Bij andere sturen is dat meestal ook zo. De ene "duimuitholling" soms wat dieper als de andere.

Hieronder een foto vooral hoe de duim verticaal rust en hoe men met de onderste handpalm licht duwend stuurt, af en toe gesteund door enkele grijpende vingers als het nodig is. Daarvoor moet je best het filmpje in de link bekijiken.

De handen zijn net ietjes te hoog geplaatst (links zeker), dat heb je meestal met sturen zonder die lichte verticale uithollingen.
Bij het Mercedes stuur zal ze wslk haar handen/duimen iets lager houden, zodat de onderste handpalm en halve duimballen verticaal tegen de spaakuitmondingen-krans rusten.

De vingers moeten zoals hier losjes zitten, maar dan wel iets lager - achter de brede spaak dan -. Dan heeft de onderste handpalm en duimbal meer steun ter hoogte van de spaken.

Hier is de handenpositie iets lager, maar de duimen zelf -verkrampt- en verkeerd eerder trekkend in het stuur...

dus de duim zelf moet veel meer erboven verticaal liggen zoals in foto (Honda stuur) erboven, hoogstens mag het duimtop (bovenste lid) wat boven de spaak/krans afglijden bij het fors insturen (bijna 1/2 onwenteling), zoals in volgende foto bij een slalomkoers.

bron: http://www.uebungsplatz.at/B_Grundschulung.php

« Laatst bewerkt op: vrijdag 11 juni 2010 - 00:58:49 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #172 Gepost op: vrijdag 11 juni 2010 - 13:41:22 »
Citaat
Het zijn de lichte verticale langwerpige uithollingen in de stuurkrans waar de duimen -verticaal - en quas
Michel,

Jij hebt een bijzondere interpretatie van 'vertikaal'.
Als je naar de rechterstuurhelft kijkt (foto) lijkt het mischien een lichte uithollling. Als je links kijkt zie je duidelijk dat het stuur daar maar half zo dik is dan enkele cm hoger. Je gaat je duimen er echt uit moeten tillen. Maar ja. Ik ben geen ingenieur en zelfs geen duitser.

wooter

• Gast
« Reactie #173 Gepost op: vrijdag 11 juni 2010 - 14:01:48 »
Bon. De bedoeling is niet om met je duimen aan de spaken te gaan hangen, maar op het stuur te leggen.  Als je dat doet met die vormpjes, dan win je extra grip op het stuur, zonder dat je duimen of vingers in de regio moet duwen waar spaken passeren.

Straks zeg je nog dat die dingen er voor de versiering opzitten, en 10-voor-2 de gewenste stuurhouding is hoewel de meeste stuurtjes daar net niet extra grip voorzien.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 11 juni 2010 - 14:05:38 door wooter »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #174 Gepost op: vrijdag 11 juni 2010 - 14:33:19 »
Ik ben [...] geen duitser.

God zij dank !
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #175 Gepost op: vrijdag 11 juni 2010 - 14:59:04 »
Bon. De bedoeling is niet om met je duimen aan de spaken te gaan hangen, maar op het stuur te leggen.  Als je dat doet met die vormpjes, dan win je extra grip op het stuur, zonder dat je duimen of vingers in de regio moet duwen waar spaken passeren.

Straks zeg je nog dat die dingen er voor de versiering opzitten, en 10-voor-2 de gewenste stuurhouding is hoewel de meeste stuurtjes daar net niet extra grip voorzien.

De meeste modale sturen zijn idd zelfs helemaal niet van die vertikale "krans-uithollingen" voor de duim voorzien.

Het betreft steeds de "sportievere" merken of auto´s en dan nog, in optie zijn wel meestal (betere= meer grip en comfort) sturen te verkrijgen.

De tekening van het Mercedes stuur is zelfs het sportiefste stuur want het betreft namelijk een AMG 63 SL...   ;)
Voor de leken: 150.000 € netto, 525 PK , 630 nM, V12-cilinders
http://www.phj.at/Tests/SL63AMG_Lenkrad.jpg

http://www.sportauto-online.de/fahrberichte/eine-klasse-fuer-sich-der-neue-sl-ueberzeugt-mit-525-ps-1040508.html
http://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-AMG
« Laatst bewerkt op: vrijdag 11 juni 2010 - 15:05:26 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #176 Gepost op: vrijdag 11 juni 2010 - 15:16:36 »
Je gaat je duimen er echt uit moeten tillen. Maar ja. Ik ben geen ingenieur en zelfs geen duitser.
 ???  Waarom tillen als ze tegen het stuur steun vinden ?

Ik weet echt niet hoe jouw duimen tov uw vingers staan als je je hand in een ontspannen positie houdt.

Draai uw handen losjes om en kijk naar je handpalmen en je gaat zien dat de natuurlijke positie van de duim ca 50-60 ° gemiddeld tov de vingers een hoek vormt.

klik op:
http://images.google.be/images?sourceid=navclient&ie=UTF-8&hl=de&rlz=1T4GGLD_deBE306BE306&q=Handpalm
of:

Draai je polsen en handpalmen naar binnen en leg de handen losjes op het stuur dan zijn je duimen automatisch naar boven gericht, en rusten ~ ontspannen ongeveer in die lichte uithollingen van een ergonomisch stuur...

Ik ben ook geen ingenieur  ;)

Info:
http://en.wikipedia.org/wiki/Thumb
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ergonomie

Hier kun je de lichte uithollingen voor de duimen onderaan wat te steunen zeer goed zien:
Citaat
http://www.ernstcardesign.com/ML-Lenkrad-Wurzelnuss-Holz-Ergonomisch/117_267.html
ML Lenkrad Wurzelnuss Holz Ergonomisch
[Mkl0002] 299.00 EUR inkl. gesetzl. MwSt.  zzgl. Versandkosten

Dit is ook een Mercedes stuur zonder die uithollingen, zie je het verschil ?

En dat Wurzelholz (glad) wortelhout bovenaan is echt niet om het stuur permanent vast te houden hé, daarvoor is het leder ... best polsen ca. op  9 voor 3...

duimen ontspannnen iets tegen de binnenkant van de krans omhoog, ZO ! (handen-duimballen iets lager was nog beter)

als de spaak redelijk smal is kunnen pinktop eventueel ook ringvinger onder de spaak te zien zijn.

of de natuurlijke vingers-duimhouding als je autostop doet, sommigen doen dat uúren...

Nog een fotootje nodig ?  ;)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 11 juni 2010 - 16:19:10 door Michel »
© Koning Willem I

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #177 Gepost op: vrijdag 11 juni 2010 - 21:32:46 »
Citaat van: Michel
Ik ben ook geen ingenieur  ;)

Maar duidelijk toch geschikt voor bekwaam rijschoolinstructeur... ;D ;D ;D

www.mattys-music.be

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #178 Gepost op: vrijdag 11 juni 2010 - 22:23:51 »
Ga allemaal eens rijden met een racewagen en test uit; jullie zullen allemaal verbaasd zijn. Een jaartje achter het stuur van een dergelijk voertuig heeft me heel wat geleerd dat ook bruikbaar was in de modale wagen. Maar wie ben ik.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #179 Gepost op: vrijdag 11 juni 2010 - 22:46:14 »
Maar wie ben ik.

Ook een zeer bekwaam iemand. Mede dankzij en door beroepskennis. Heb ik woensdag jl. nog aan iemand van het forum telefonisch medegedeeld. Ik herinner me nog zeer goed de winterbandendiscussie van enkele jaren geleden.

www.mattys-music.be