Ik vind het opvallend dat na het depenaliseren van inbreuken op de parkeertermijnen, meer en meer politionele taken worden uitgedeeld aan niet-politionele diensten. Met het mexicaanse leger dat onze geïntegreerde politie is, zou je anderzijds toch verwachten dat naar Duits, Engels of Nederlands model we platgecontrolleerd worden door al dat blauwe op de straat. Edoch, de enige politiediensten die ik zie zijn de malloten in Brussel die elke regel aan hun laars lappen, geldtransporten en lokale politiekorpsen die met een aftands autootje naar Brussel rijden voor een cursus. Hell, de enige keren dat je de wegpolitie ziet werken, is als ze verdekt opgesteld staan in de berm, of moeten tussenkomen bij een ongeval.
Maar als je weet hoe stiefmoederlijk de Federale Wegpolitie behandeld wordt, is dat ook logisch... Diensten worden afgebouwd, budgetten beperkt, en dat betekent voor veel uitzonderlijke transporten dat de broodnodige en verplichte verkeersregeling moeilijk te organiseren is met de beperkte mankracht die nog overschiet, in functie van hun beschikbare overuren, verlofdagen etc...
En dan is het dus makkelijk om te zeggen "die polies, die hebben we niet meer nodig als we de verantwoordelijkheid geven aan de pilot cars". Maar die pilot cars staan daar zelf niet voor te springen hoor. Zij zien elke dag ook genoeg medeweggebruikers die het natuurlijk beter weten dan zo een bestuurder van een pilot car, en dat loopt dan soms eens goed mis. Met politiebegeleiding hebben ze nog enige dekking, maar ga maar met een pilot car eens een vierbaansweg met middenberm lam leggen: dat lukt gewoon weg niet, men rijdt gewoon door. En dan komt men halverwege natuurlijk een zeer breed transport tegen dat omwille van de route op een stuk moet spookrijden en dan loopt het natuurlijk in de soep en is het transport vertraagd. En zo een transporten kunnen niet lekker even overuren draaien door net nog de ochtendspits mee te nemen op weg naar bestemming...