Auteur Topic: Nieuwe regels voor uitzonderlijk vervoer  (gelezen 6254 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Nieuwe regels voor uitzonderlijk vervoer
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 05 juni 2010 - 23:18:32 »
Taken overhevelen naar de verkeerspolitie, is daar dan geld en voldoende personeel voor?
Zonder enige twijfel, maar de organisatie ervan faalt .
Je merkt er niet zoveel van op de weg, maar we hebben in relatieve aantallen meer agenten dan de omliggende landen.

Als je natuurlijk gevatte criminelen weer laat gaan, waardoor je hen in de mogelijkheid stelt om nog meer feiten te begaan, dan kom je uiteindelijk met een personeelstekort om de draaideur te bedienen ...

Als je politionele / sanctionerende diensten opsplitst in diverse organisaties en onder diverse bevoegdheden, dan moet je ook veel meer volk hebben op met elke organisatie apart nog enige dekking te hebben.
Zo lopen er ondertussen stadswachten rond, parkeerwachters, nog wat GAS-bevoegde ambtenaren, de wijkagent(en), er rijdt dan ook nog eens een politiekombi rond, de douane controleert apart, en daarnaast rijdt er ook nog wel eens een controleteam van de Vlaamse gemeenschap rond ...
Exploderende kosten, en minder efficiëntie.

Vergelijkbaar met de Post die intussen wel 3 keer per dag langs komt, maar onze gewone post komt ondertussen wel almaar later ...
(En neen, ik woon niet in een godverlaten boerengat, maar in een winkelstraat in een klein stadje.)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Nieuwe regels voor uitzonderlijk vervoer
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 05 juni 2010 - 23:25:05 »
En wat ga je dan ondertussen met die bedrijfjes zelf doen?  Opdoeken?
Die bedrijfjes hebben hun specifieke werk : aanvragen indienen, vooraf de technische haalbaarheid van een lading op een traject nagaan, het vervoer mee (be)geleiden en signaleren, ...


Bij een ongeval laat je ook de MUG-arts en de verplegers niet het werk doen van de politie.
Al acht ik onze politici wel in staat om in navolging van de brandweer, ook voor de medische hulpdiensten ooit nog zoiets uit hun hoge hoed te toveren (eens die witte konijnen daar uit zijn ...)
In sommige gevallen is dat nu echter met een omwegje de realiteit al : de brandweer doet soms ook ambulance-dienst ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Nieuwe regels voor uitzonderlijk vervoer
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 05 juni 2010 - 23:27:42 »
En wat ga je dan ondertussen met die bedrijfjes zelf doen?  Opdoeken?
Die bedrijfjes hebben hun specifieke werk : aanvragen indienen, vooraf de technische haalbaarheid van een lading op een traject nagaan, het vervoer mee (be)geleiden en signaleren, ...

Alleen die laatste twee taken zouden dan komen te vervallen, als de politie voortaan de begeleiding doet...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

  • Gast
Re: Nieuwe regels voor uitzonderlijk vervoer
« Reactie #18 Gepost op: zondag 06 juni 2010 - 00:29:22 »
Ik vind het opvallend dat na het depenaliseren van inbreuken op de parkeertermijnen, meer en meer politionele taken worden uitgedeeld aan niet-politionele diensten. Met het mexicaanse leger dat onze geïntegreerde politie is, zou je anderzijds toch verwachten dat naar Duits, Engels of Nederlands model we platgecontrolleerd worden door al dat blauwe op de straat. Edoch, de enige politiediensten die ik zie zijn de malloten in Brussel die elke regel aan hun laars lappen, geldtransporten en lokale politiekorpsen die met een aftands autootje naar Brussel rijden voor een cursus. Hell, de enige keren dat je de wegpolitie ziet werken, is als ze verdekt opgesteld staan in de berm, of moeten tussenkomen bij een ongeval.

Maar als je weet hoe stiefmoederlijk de Federale Wegpolitie behandeld wordt, is dat ook logisch... Diensten worden afgebouwd, budgetten beperkt, en dat betekent voor veel uitzonderlijke transporten dat de broodnodige en verplichte verkeersregeling moeilijk te organiseren is met de beperkte mankracht die nog overschiet, in functie van hun beschikbare overuren, verlofdagen etc...

En dan is het dus makkelijk om te zeggen "die polies, die hebben we niet meer nodig als we de verantwoordelijkheid geven aan de pilot cars". Maar die pilot cars staan daar zelf niet voor te springen hoor. Zij zien elke dag ook genoeg medeweggebruikers die het natuurlijk beter weten dan zo een bestuurder van een pilot car, en dat loopt dan soms eens goed mis. Met politiebegeleiding hebben ze nog enige dekking, maar ga maar met een pilot car eens een vierbaansweg met middenberm lam leggen: dat lukt gewoon weg niet, men rijdt gewoon door. En dan komt men halverwege natuurlijk een zeer breed transport tegen dat omwille van de route op een stuk moet spookrijden en dan loopt het natuurlijk in de soep en is het transport vertraagd. En zo een transporten kunnen niet lekker even overuren draaien door net nog de ochtendspits mee te nemen op weg naar bestemming...

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Nieuwe regels voor uitzonderlijk vervoer
« Reactie #19 Gepost op: zondag 06 juni 2010 - 23:32:58 »
Ik vind het opvallend dat na het depenaliseren van inbreuken op de parkeertermijnen, meer en meer politionele taken worden uitgedeeld aan niet-politionele diensten.
En niet te vergeten het Gemeentelijk Autonoom Sanctierecht ...
De fundamentele aanfluiting van de rechtsstaat, waarbij wetgever, verbalisant en "rechter" eigenlijk 1 en dezelfde partij geworden zijn

Citaat
En dan is het dus makkelijk om te zeggen "die polies, die hebben we niet meer nodig als we de verantwoordelijkheid geven aan de pilot cars".
En dat is dus wat men van plan was ...

Citaat
Met politiebegeleiding hebben ze nog enige dekking, maar ga maar met een pilot car eens een vierbaansweg met middenberm lam leggen: dat lukt gewoon weg niet, men rijdt gewoon door.
Uiteraard rijdt men nu door, de begeleiders hebben immers niet eens de bevoegdheid te doen wat ze doen ...

Als dit onzalige plan doorgaat, weet je nu al wat de volgende stap wordt : blaiuwe lichtjes op de begeleidingsvoortuigen ... want die oranje, dat heeft iedereen al.

Het gevolg is een totale degradatie van de blauwe knipperlichten tot het niveau van de tegenwoordig al te vaak gebruikte oranje knipperlichtjes.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Nieuwe regels voor uitzonderlijk vervoer
« Reactie #20 Gepost op: zondag 06 juni 2010 - 23:34:05 »
Citaat
Die bedrijfjes hebben hun specifieke werk : aanvragen indienen, vooraf de technische haalbaarheid van een lading op een traject nagaan, het vervoer mee (be)geleiden en signaleren, ...
Alleen die laatste twee taken zouden dan komen te vervallen, als de politie voortaan de begeleiding doet...
Er is bij een transport vaak ook nog heel wat anders te doen dan enkel maar aanwijzingen geven aan andere bestuurders ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Nieuwe regels voor uitzonderlijk vervoer
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 10 juni 2010 - 20:38:55 »
Waarom de politie best dergelijke transporten blijft begeleiden :

http://www.hulpdienstenforum-vlaanderen.be/forum/showthread.php?p=468254

Je moet er wel registreren voor je wat ziet.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

  • Gast
Re: Nieuwe regels voor uitzonderlijk vervoer
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 11 juni 2010 - 23:00:37 »
Zelfs met politiebegeleiding kan dat mis gaan hoor. Hier was het de vrachtwagenchauffeur die te hard reed, en de combinatie achteraan scheef ging bij hevig remmen. Daar kan je als pilot car niks aan doen.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe regels voor uitzonderlijk vervoer
« Reactie #23 Gepost op: zaterdag 12 juni 2010 - 03:21:11 »
Wooter, je meent het  :o
Ik was al aan het nadenken hoe ik een diplomatische reactie daarop ging plaatsen en toen las ik...

Zelfs met politiebegeleiding kan dat mis gaan hoor. Hier was het de vrachtwagenchauffeur die te hard reed, en de combinatie achteraan scheef ging bij hevig remmen. Daar kan je als pilot car niks aan doen.

Dus mag je met uitzonderlijk vervoer niet remmen, ook al loopt er een kind over straat, want daardoor gebeuren er ongevallen. ::)
Van veralgemening gesproken, tis weer de chauffeur die het gedaan heeft.
Dus iedere chauffeur die met stuurassen rijd en remt veroorzaakt ongevallen.
Een, meer dan waarschijnlijk, technisch mankement is hier niet mogelijk. :-\

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Nieuwe regels voor uitzonderlijk vervoer
« Reactie #24 Gepost op: zaterdag 12 juni 2010 - 12:19:00 »
Het is nu ook geen beginnende firma, die zijn die transporten wel gewoon, veel kans dat die chauffeur dus dat ook al een tijd deed.
Defect zou wel een mogelijke oorzaak zijn.
Nu die zitten op de expressweg, hoeveel zou dat transport daar moeten remmen?
Daar is politiebegeleiding echt aangewezen, transport kan wat snelheid minderen aan de lichten maar politie legt het dwarsverkeer stil....

Wat gaan we doen die transporten een max snelheid opleggen van 50? van 30? Die zitten op de expressweg, ik lees de krantenkoppen al "2 uur achter speciaal transport gehangen...."

Destijds op de binnensingel die transporten van de noodbruggen gezien, 4-5-6 vrachtwagens achter elkaar, politie legt het dwarsverkeer stil, op een halve minuut is de operatie voorbij, haast geen hinder voor het andere verkeer.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Nieuwe regels voor uitzonderlijk vervoer
« Reactie #25 Gepost op: zaterdag 12 juni 2010 - 23:33:06 »
Nu die zitten op de expressweg, hoeveel zou dat transport daar moeten remmen?
Aan alle lichten hé, indien onbegeleid, want daar staan camera's ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Nieuwe regels voor uitzonderlijk vervoer
« Reactie #26 Gepost op: zaterdag 12 juni 2010 - 23:36:23 »
Vandaar dat ik schreef dat politiebegeleiding echt aangewezen is.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

wooter

  • Gast
Re: Nieuwe regels voor uitzonderlijk vervoer
« Reactie #27 Gepost op: zondag 13 juni 2010 - 21:59:25 »
LOL, politiebegeleiding bij uitzonderlijke transporten wordt niet gebruikt om ongestoord door het rood te knallen.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Nieuwe regels voor uitzonderlijk vervoer
« Reactie #28 Gepost op: zondag 13 juni 2010 - 23:04:45 »
LOL, politiebegeleiding bij uitzonderlijke transporten wordt niet gebruikt om ongestoord door het rood te knallen.
Als de politie dat daar beslist wel.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Nieuwe regels voor uitzonderlijk vervoer
« Reactie #29 Gepost op: maandag 14 juni 2010 - 07:42:35 »
LOL, politiebegeleiding bij uitzonderlijke transporten wordt niet gebruikt om ongestoord door het rood te knallen.
Voor transporten die moeilijk te stoppen zijn , moeilijk versnellen, of zeer lang zijn en niet al te snel rijden gebeurt dat anders wel.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder