Auteur Topic: rijstroken met pijl naar links  (gelezen 6984 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: rijstroken met pijl naar links
« Reactie #15 Gepost op: zondag 06 juni 2010 - 22:12:18 »
Niet vergeten dat 77.1 ook nog bestaat. Is een wegmarkering die gevolgd moet worden en als er twee, drie of misschien zelfs vier in de jouw gewenste richting zijn kan je weer kiezen omdat dergelijke situaties door een F13 worden voorafgegaan.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: rijstroken met pijl naar links
« Reactie #16 Gepost op: zondag 06 juni 2010 - 22:41:16 »
Inderdaad. Wegmarkeringen zijn verkeerstekens, die als dusdanig boven de verkeersregels gaan.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: rijstroken met pijl naar links
« Reactie #17 Gepost op: zondag 06 juni 2010 - 23:23:26 »
Stel dat je niet onder 9.4 of 9.5 valt, mag je dan een rechtser gelegen strook nemen met pijl naar links wel te verstaan om links af te slaan?
Schrijft de wegcode niet voor dat je je zo links mogelijk moet opstellen om naar links af te slaan om vervolgens je richtingsverandering zo ruim mogelijk uit te voeren om rechts uit te komen op de ingeslagen weg?

19.6. Geschiedt het verkeer overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5., dan mag de bestuurder slechts rechts afslaan indien hij zich in de rechterstrook of file bevindt, en links indien hij zich in de linkerstrook of file bevindt.

Artikels 19.3.2° en 19.6 schrijven dat inderdaad voor, maar de verkeerstekens uit Art 77.1 gaan hierboven (Art 6.2) en duiden dan de mogelijke rijstroken aan van waaruit men links moet afslaan.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: rijstroken met pijl naar links
« Reactie #18 Gepost op: maandag 07 juni 2010 - 19:44:33 »
Ja, inderdaad.
Ik dacht wel dat er iets was maar was het even uit het oog verloren.
Dank om mijn geheugen op te frissen

Maar dat lost maar de helft van mijn probleem op
19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
5° op de kruispunten de beweging zo ruim mogelijk uitvoeren zodat hij de ingeslagen rijbaan rechts oprijdt, behalve in de gevallen dat het verkeer op die rijbaan geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5.

Mijn vraag was duidelijk geen 9.4 en 9.5.
De weg die je naar links gaat verlaten vallen eventueel onder 77.1met F13
Maar de weg die je oprijdt omvat geen pijlen met F13 maar wel rijstroken.
« Laatst bewerkt op: maandag 07 juni 2010 - 20:09:28 door mazda »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: rijstroken met pijl naar links
« Reactie #19 Gepost op: maandag 07 juni 2010 - 20:27:19 »
Ga in de rechtse rijstrook staan om af te slaan, en rij de andere rijbaan rechts op.
Voorrang van rechts ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: rijstroken met pijl naar links
« Reactie #20 Gepost op: maandag 07 juni 2010 - 22:18:26 »
Ga in de rechtse rijstrook staan om af te slaan, en rij de andere rijbaan rechts op.
Voorrang van rechts ...

De vraag is :
Mag je links staan en links uitkomen zonder 9.5 of 9.4

Blijkbaar niet.
Je mag wel links staan en rechts uitkomen?
« Laatst bewerkt op: maandag 07 juni 2010 - 22:20:02 door mazda »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: rijstroken met pijl naar links
« Reactie #21 Gepost op: maandag 07 juni 2010 - 22:35:03 »
De vraag is :
Mag je links staan en links uitkomen zonder 9.5 of 9.4
Blijkbaar niet.
Dat mag inderdaad eigenlijk niet ...


Citaat
Je mag wel links staan en rechts uitkomen?
Dat wordt nergens door de wegcode verboden, integendeel, "de beweging zo ruim mogelijk uitvoeren" wijst er zelfs op dat dit zou moeten ...

Ik ben dan ook uitermate benieuwd of Kunde een verwijzing naar of citaat van het vonnis kan geven dat hij eerder aanhaalde, en volgens welk dit wel zou verplicht zijn.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: rijstroken met pijl naar links
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 08 juni 2010 - 07:42:45 »
Daarom is het zoals Inazuma schrijft aan te raden om altijd zo rechts mogelijk te gaan staan als er verschillende rijstroken naar links afslaan buiten bbk op een rustig moment, dus niet onder 9.5.
Je mag dan wel links vertrekken omdat er pijlen in staan maar niet links uitkomen omdat je niet onder 9.5 /9.4 valt en je aldus zo ruim mogelijk moet afslaan.

Wat ik voorhad met die taxi viel wel onder 9.4.
Het zou kunnen dat het vonnis waarvan Kunde spreekt over een situatie gaat binnen bbk en/of bij druk file verkeer en dan kan ik daar wel inkomen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 08 juni 2010 - 07:45:13 door mazda »

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: rijstroken met pijl naar links
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 16 juni 2010 - 17:08:54 »
Wanneer pijlen op de rijbaan aangebracht zijn, moeten de bestuurders ze volgen. Wanneer op een weg met verkeer in evenwijdige rijstroken, twee gelijklopende Rijstroken voorzien zijn van naar links gewende pijlen, dan moet de bestuurder die de uiterst linkse volgt, na zich naar links te hebben begeven om af te slaan, zijn bocht zo kort mogelijk nemen. Hij mag niet rechtdoor rijden en de weg afsnijden aan de bestuurder die de strook rechts van hem volgt en eveneens naar links afslaat volgens de aanduidingen van de richtingspijl in die strook ( H.R. Brussel, 28.06.1968, B.A. 1969, blz. 121, R.G.A.R. 1969, nr.8262; Vred. Brussel 21.01.1991, Verkeersrecht 1991, nr. 91/81, blz. 162; Vred. Brussel, 29.05.1995, Verkeersrecht 1995, nr. 95/102, blz. 216).
Wanneer 2 rijstroken bestemd zijn voor de weggebruikers die naar rechts willen afdraaien, is deze die links rijdt ten opzichte van de weggebruiker die rechts van hem is voorrangsplichtig, indien de in te slagen weg niet voorzien is van rijstroken en een gezamenlijk indraaimanoeuvre niet mogelijk is ( Rb. Antwerpen 24.11.1983, Verkeersrecht 1985, nr. 85/24).
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: rijstroken met pijl naar links
« Reactie #24 Gepost op: woensdag 16 juni 2010 - 17:27:22 »
Wanneer pijlen op de rijbaan aangebracht zijn, moeten de bestuurders ze volgen...
... op het kruispunt !

Citaat
Wanneer op een weg met verkeer in evenwijdige rijstroken, twee gelijklopende Rijstroken voorzien zijn van naar links gewende pijlen, dan moet de bestuurder die de uiterst linkse volgt, na zich naar links te hebben begeven om af te slaan, zijn bocht zo kort mogelijk nemen.
Deze verplichting staat evenwel nergens in de wegcode - die vermeldt immers net het tegendeel !
Dit is evenmin een uitspraak ten gronde (en deels gebaseerd op de oude wegcode)

Citaat
Hij mag niet rechtdoor rijden en de weg afsnijden aan de bestuurder die de strook rechts van hem volgt en eveneens naar links afslaat
Uiteraard mag hij niet rechtdoor rijden op het KP (wegens 77.1)
Van rijstrook veranderen = maneuver, dus voorrang verlenen.
Maar de wegcode verbiedt dat nergens ...


Citaat
Wanneer 2 rijstroken bestemd zijn voor de weggebruikers die naar rechts willen afdraaien, is deze die links rijdt ten opzichte van de weggebruiker die rechts van hem is voorrangsplichtig, indien de in te slagen weg niet voorzien is van rijstroken en een gezamenlijk indraaimanoeuvre niet mogelijk is ( Rb. Antwerpen 24.11.1983, Verkeersrecht 1985, nr. 85/24).
Toepassing van de voorrang van rechts.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: rijstroken met pijl naar links
« Reactie #25 Gepost op: woensdag 16 juni 2010 - 19:36:20 »
Ina, op je punt 1, 2 en 3 heb ik er geen probleem mee dat het niet expliciet in de wegcode staat of geen uitspraak ten gronde is. Uit veiligheidsoverwegingen pas ik het echter wel toe wat me beter lijkt dan punctueel de wegcode te volgen.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.