Bovenaan scharniert deze deur en onderaan wordt die met 3 of 4 of 5 haken vergrendeld wanneer de kipbak beneden is.
Sommigen gaan automatisch en bij anderen moet je het met een hendeltje bedienen maar telkens worden die haken omhoog geduwd met de aanwezige perslucht die ook gebruikt wordt voor de remmen, luchtvering,...
De haken op de vrachtwagens van mijn vader gingen allemaal zuiver mechanisch dicht rond pennen op de achterklep.
Veer en hefboom, en de zwaartekracht waarmee de bak naar beneden drukt en zo de haak rond de pen houdt.
Dat kan kloppen maar volgens mij heb je het over (oudere?) vaste vrachtwagens. Hier gaat het over een oplegger.
Dat mechanisch word nog zelden gebruikt om dat, door het schokken tijdens het rijden, er een grotere kans bestaat dat bepaalde onderdelen breken.
Met de perslucht blijft de druk min of meer gelijk en is er minder kans op breuk waardoor een groot deel van je lading vroegtijdig uit de laadbak ontsnapt.
Soms gebeurd het dat die extra vergrendeling vergeten wordt of door 1 of andere handeling beschadigd is waardoor ze niet meer kan gebruikt worden.
Soms is nogal zacht uitgedrukt.
Zolang er gekapt wordt met de kleine schuifjes moeten de borgpennen blijven zitten.
Om te kappen met het ganse achterschot zouden ze telkens moeten gestoken en voor het kappen weer getrokken moeten worden, maar dat gebeurt vaak niet.
Een paar keer het achterschot tegen de bak laten klappen, bak naar beneden en doorrijden is eerder de regel ...
En dan gaan ze een nieuwe lading halen, zonder de haken vooraf te controleren of te borgen ...
Afhankelijk van de chauffeur en de omstandigheden klopt dit ook doch zouden de haken moeten gecontroleerd worden en de veiligheid dicht voordat er opnieuw geladen word.
Zo heb ik ook eens een deel klei verloren.
Om met die kleverige klei te rijden moest ik voor 1 dag een oude kortere oplegger aanpikken omdat het gevaar te groot was met mijn nieuwere, langere dat de klei aan 1 kant bleef kleven tijdens het kippen en zo het hele gevaarte kon kantelen.
Toen ik erover ging klagen dat de veiligheid stuk was kreeg ik de reactie "oooh, nie zagen he. Voor die ene dag zal da wel lukken. Het lukt al 20 jaar met die remorque"
Tot de brandweer de halve dorpskern mocht komen opruimen. Toen werd het plots heel stil, na de scheldtirade aan de telefoon, aan de andere kant van het loket.