Auteur Topic: lading kiezels  (gelezen 6040 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
lading kiezels
« Gepost op: zondag 06 juni 2010 - 13:47:08 »
http://www.deredactie.be/permalink/1.794860


Oeps, die zal nogal een rekening krijgen....

Dertig auto's beschadigd, autosnelweg afgesloten, boete..
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: lading kiezels
« Reactie #1 Gepost op: zondag 06 juni 2010 - 15:21:35 »
Slecht nieuws dus voor zijn verzekeraar.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: lading kiezels
« Reactie #2 Gepost op: zondag 06 juni 2010 - 17:47:05 »
Tja ga eens kijken waar Van Pelt op de Bisschoppenhoflaan komt, dagelijks ligt dat daar vol kiezel.
Is dus niet zo speciaal want een afgedekte lading bestaat meestal enkel in de boekskes alhoewel er extra controle op ging komen. ???
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: lading kiezels
« Reactie #3 Gepost op: zondag 06 juni 2010 - 17:57:30 »
Tja ga eens kijken waar Van Pelt op de Bisschoppenhoflaan komt, dagelijks ligt dat daar vol kiezel.

Da's waar.  Ik passeer daar geregeld, opweg naar INZA.  En 't ligt daar idd geregeld vol kiezel.  Lading behoorlijk afdekken, duurt te lang, zeker?  Het tijdverlies (en geldverlies) die daardoor eventueel door veroorzaakt worden, daar liggen die bazen niet wakker van.  Ze vragen zich wellicht niet af of die vijf minuten om zo'n zeil aan te brengen, wel opwegen tegen de risico's.  Tot het dan es mis gaat, natuurlijk.  En dan blijkt al snel dat er véél meer tijd en geld verloren zijn gegaan.  En gelukkig bleef het hier nog beperkt tot materiële schade en tijdverlies.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: lading kiezels
« Reactie #4 Gepost op: zondag 06 juni 2010 - 23:08:22 »
Op de beelden ligt er toch een dekzeil op.

Wanneer dat aangebracht is ???
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: lading kiezels
« Reactie #5 Gepost op: maandag 07 juni 2010 - 01:11:15 »
Het dekzeil kan slecht aangebracht geweest zijn, zodat het door de rijwind dermate omhoog kon flapperen, dat er kiezel op de weg kon terechtkomen.

Ik begrijp niet waarom ladingverlies in België zo dikwijls voorkomt, terwijl dat hier in Duitsland vrijwel altijd alleen maar het geval is bij een aanrijding.

Ik begrijp ook niet waarom men zegt dat hij zijn lading verloren is, terwijl men goed weet waar ze ligt. Dan is ze van de vrachtwagen gevallen, maar toch niet verloren.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: lading kiezels
« Reactie #6 Gepost op: maandag 07 juni 2010 - 01:34:49 »
Met kiezels doet dat dekzeil niet veel, stenen waaien niet zomaar weg.
Als je achterdeur open vliegt op dat perfecte biljartlaken die de Belgische wegen zijn helpt een net of zeil al zeker niet.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1114862/2010/06/06/Tientallen-auto-s-beschadigd-door-ladingverlies-op-E19.dhtml
« Laatst bewerkt op: maandag 07 juni 2010 - 01:38:02 door bibi585 »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: lading kiezels
« Reactie #7 Gepost op: maandag 07 juni 2010 - 10:59:44 »
Ik begrijp niet waarom ladingverlies in België zo dikwijls voorkomt, terwijl dat hier in Duitsland vrijwel altijd alleen maar het geval is bij een aanrijding.
Omdat er zeer weinig aandacht aan besteed wordt en nauwelijks controles op uitgevoerd worden.

Ik kom zowat dagelijks voertuigen tegen waarbij ik zware twijfels heb over de bevestiging van de lading.
Containers op een platte, houten laadvloer is zo een klassieker, met of zonder spanband / ketting die eender hoe niet veel gaat tegenhouden ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: lading kiezels
« Reactie #8 Gepost op: maandag 07 juni 2010 - 12:21:21 »
Omdat er zeer weinig aandacht aan besteed wordt en nauwelijks controles op uitgevoerd worden.

En in Duitsland véél meer, vermoed ik....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: lading kiezels
« Reactie #9 Gepost op: maandag 07 juni 2010 - 12:23:10 »
Met kiezels doet dat dekzeil niet veel, stenen waaien niet zomaar weg.
Als je achterdeur open vliegt op dat perfecte biljartlaken die de Belgische wegen zijn helpt een net of zeil al zeker niet.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1114862/2010/06/06/Tientallen-auto-s-beschadigd-door-ladingverlies-op-E19.dhtml

Ik ben er niet helemaal zeker van, maar ik heb eerder de indruk dat het eerder via het spon langs achter onderaan, op de grond is terechtgekomen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: lading kiezels
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 08 juni 2010 - 03:15:56 »
Als ik me niet vergis zeggen ze in het Antwerpse inderdaad spon tegen de achterdeur/achterklep.
Van zo'n oplegger/kipper is dat meestal de enige plaats waar de lading er uit kan, tenzij men langs boven gaat scheppen natuurlijk.
Sommigen hebben zijdeuren/sponnen ook maar dat zie je in België niet zo vaak bij kipopleggers.
Die achterdeur kan soms op 2 manieren geopend worden, wat bij deze niet het geval is op het eerste zicht.
Bovenaan scharniert deze deur en onderaan wordt die met 3 of 4 of 5 haken vergrendeld wanneer de kipbak beneden is.
Sommigen gaan automatisch en bij anderen moet je het met een hendeltje bedienen maar telkens worden die haken omhoog geduwd met de aanwezige perslucht die ook gebruikt wordt voor de remmen, luchtvering,...
Op die haken zit toch redelijk wat kracht gezien kiezels, gewone stukjes baksteen,... daar gewoon tot gruis mee geperst worden. Keien, stukjes metaal, ... zijn al wat moeilijker.
In ieder geval wanneer je vingers ertussen geraken kan je met gebarentaal geen 5 pinten meer bestellen met 1 hand.
Ik bedoel maar dat dit in normale omstandigheden niet kan open gaan en bovendien zit er nog een extra beveiliging om de vergrendeling extra te beveiligen. Soms gebeurd het dat die extra vergrendeling vergeten wordt of door 1 of andere handeling beschadigd is waardoor ze niet meer kan gebruikt worden.
Wanneer die extra vergrendeling door 1 of andere reden niet gebruikt wordt en je rijd door 1 van die zeldzame diepe putten of naden die 20 cm omhoog steken kan het toch al eens voorvallen dat het slot er toch uit schiet.
DE verklaring waarom dit in België zo vaak voor valt en in het buitenland zelden of nooit.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: lading kiezels
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 08 juni 2010 - 11:52:18 »
Bovenaan scharniert deze deur en onderaan wordt die met 3 of 4 of 5 haken vergrendeld wanneer de kipbak beneden is.
Sommigen gaan automatisch en bij anderen moet je het met een hendeltje bedienen maar telkens worden die haken omhoog geduwd met de aanwezige perslucht die ook gebruikt wordt voor de remmen, luchtvering,...
De haken op de vrachtwagens van mijn vader gingen allemaal zuiver mechanisch dicht rond pennen op de achterklep.
Veer en hefboom, en de zwaartekracht waarmee de bak naar beneden drukt en zo de haak rond de pen houdt.

Citaat
Soms gebeurd het dat die extra vergrendeling vergeten wordt of door 1 of andere handeling beschadigd is waardoor ze niet meer kan gebruikt worden.
Soms is nogal zacht uitgedrukt.
Zolang er gekapt wordt met de kleine schuifjes moeten de borgpennen blijven zitten.
Om te kappen met het ganse achterschot zouden ze telkens moeten gestoken en voor het kappen weer getrokken moeten worden, maar dat gebeurt vaak niet.

Een paar keer het achterschot  tegen de bak laten klappen, bak naar beneden en doorrijden is eerder de regel ...
En dan gaan ze een nieuwe lading halen, zonder de haken vooraf te controleren of te borgen ...
« Laatst bewerkt op: dinsdag 08 juni 2010 - 11:54:35 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: lading kiezels
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 09 juni 2010 - 01:35:33 »
Bovenaan scharniert deze deur en onderaan wordt die met 3 of 4 of 5 haken vergrendeld wanneer de kipbak beneden is.
Sommigen gaan automatisch en bij anderen moet je het met een hendeltje bedienen maar telkens worden die haken omhoog geduwd met de aanwezige perslucht die ook gebruikt wordt voor de remmen, luchtvering,...
De haken op de vrachtwagens van mijn vader gingen allemaal zuiver mechanisch dicht rond pennen op de achterklep.
Veer en hefboom, en de zwaartekracht waarmee de bak naar beneden drukt en zo de haak rond de pen houdt.

Dat kan kloppen maar volgens mij heb je het over (oudere?) vaste vrachtwagens. Hier gaat het over een oplegger.
Dat mechanisch word nog zelden gebruikt om dat, door het schokken tijdens het rijden, er een grotere kans bestaat dat bepaalde onderdelen breken.
Met de perslucht blijft de druk min of meer gelijk en is er minder kans op breuk waardoor een groot deel van je lading vroegtijdig uit de laadbak ontsnapt.

Citaat
Soms gebeurd het dat die extra vergrendeling vergeten wordt of door 1 of andere handeling beschadigd is waardoor ze niet meer kan gebruikt worden.
Soms is nogal zacht uitgedrukt.
Zolang er gekapt wordt met de kleine schuifjes moeten de borgpennen blijven zitten.
Om te kappen met het ganse achterschot zouden ze telkens moeten gestoken en voor het kappen weer getrokken moeten worden, maar dat gebeurt vaak niet.

Een paar keer het achterschot  tegen de bak laten klappen, bak naar beneden en doorrijden is eerder de regel ...
En dan gaan ze een nieuwe lading halen, zonder de haken vooraf te controleren of te borgen ...


Afhankelijk van de chauffeur en de omstandigheden klopt dit ook doch zouden de haken moeten gecontroleerd worden en de veiligheid dicht voordat er opnieuw geladen word.

Zo heb ik ook eens een deel klei verloren.
Om met die kleverige klei te rijden moest ik voor 1 dag een oude kortere oplegger aanpikken omdat het gevaar te groot was met mijn nieuwere, langere dat de klei aan 1 kant bleef kleven tijdens het kippen en zo het hele gevaarte kon kantelen.
Toen ik erover ging klagen dat de veiligheid stuk was kreeg ik de reactie "oooh, nie zagen he. Voor die ene dag zal da wel lukken. Het lukt al 20 jaar met die remorque"
Tot de brandweer de halve dorpskern mocht komen opruimen. Toen werd het plots heel stil, na de scheldtirade aan de telefoon, aan de andere kant van het loket.

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: lading kiezels
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 09 juni 2010 - 01:46:08 »
Omdat er zeer weinig aandacht aan besteed wordt en nauwelijks controles op uitgevoerd worden.

En in Duitsland véél meer, vermoed ik....

Kijk maar, een voorbeeldje:

http://www.youtube.com/watch?v=qD_Ufv39ICg

De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: lading kiezels
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 09 juni 2010 - 02:13:23 »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be