Auteur Topic: Actiegroepen ijveren voor praktijktest tolvrije Liefkenshoektunnel  (gelezen 4204 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Actiegroepen ijveren voor praktijktest tolvrije Liefkenshoektunnel
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 15 juni 2010 - 03:23:52 »
Zoals in Frankrijk, daar zijn er maar 3 maanden op een jaar noemenswaardige verkeersproblemen op tolwegen en dat is tijdens verlofperiodes. (Dus wanneer de Belgen en Nederlanders in grote getallen naar en van het Zuiden rijden)
De andere 9 maanden is het een droom om er te rijden.
Met uitzondering van de Fransen zelf op de baan, wier rijkunsten doorgaans nog slechter zijn dan die van de doorsnee Belg...

 :o :o :o
Die moet ik toch eerst effe doorslikken om deftig te kunnen reageren.

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: Actiegroepen ijveren voor praktijktest tolvrije Liefkenshoektunnel
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 15 juni 2010 - 09:11:14 »
Zoals in Frankrijk, daar zijn er maar 3 maanden op een jaar noemenswaardige verkeersproblemen op tolwegen en dat is tijdens verlofperiodes. (Dus wanneer de Belgen en Nederlanders in grote getallen naar en van het Zuiden rijden)
De andere 9 maanden is het een droom om er te rijden.
Met uitzondering van de Fransen zelf op de baan, wier rijkunsten doorgaans nog slechter zijn dan die van de doorsnee Belg...

 :o :o :o
Die moet ik toch eerst effe doorslikken om deftig te kunnen reageren.
Niet? :P
Het afgelopen jaar zijn we al een aantal keer richting Parijs en Lille gereden en dat was geen pretje! Bij vele Belgen zijn pinkers een optie, maar bij de Fransen al helemaal! Er is daar ook niemand die de rechterrijstrook gebruikt, waardoor je steeds moet slalommen van rechts over middenvak (waar alle Fransen schijnen te rijden) naar links en weer terug naar rechts....

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Actiegroepen ijveren voor praktijktest tolvrije Liefkenshoektunnel
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 15 juni 2010 - 23:58:04 »
Wel, het meeste ervaring in Frankrijk heb ik met de vrachtwagen en dat is ondertussen ook al weer enkele jaren geleden.
Ik moet wel zeggen, toen ik er de laatste keer kwam met de wagen, dat ik een duidelijk verschil merkte bij vroeger op gebied van rijstijl.
Volgens mijn vermoeden te maken met de invoering van het rijbewijs met punten en dat de Fransen een beetje de ziekte van de Vlamingen aan het overnemen zijn op het gebied van struikrovertje spelen waardoor de bestuurders minder "trefzeker" gaan rijden.
Met de vrachtwagen heb (had) je in ieder geval veel minder last van auto's.
Ofwel blijven ze achter je, ofwel gaan ze je voorbij en binnen de kortste keren zijn ze aan de horizon verdwenen.
Inhalen om dan, eens voorbij, sterk te vertragen en aan zeer onregelmatige snelheid voor uw neus blijven hangen zoals je in Belgiƫ om de 5 minuten wel ene tegenkomt gebeurt daar niet of uiterst zelden.

Citaat
Het afgelopen jaar zijn we al een aantal keer richting Parijs en Lille gereden

Vanuit Antwerpen tot in Rijsel kom je in Frankrijk al niet teveel autosnelwegen tegen met 3 rijstroken in iedere richting, behalve die laatste kilometer vlak voor de splitsing en inderdaad, daar rijden ze nog op z'n Vlaams.
Dat verbeterd, richting Parijs, maar een keer je voorbij de splitsing naar Lens/Douai voorbij bent.
Eigenlijk kun je pas daar zeggen "ik ben in Frankrijk".

Citaat
Bij vele Belgen zijn pinkers een optie, maar bij de Fransen al helemaal

Met dat verschil dat een Fransman met z'n rijstijl duidelijk maakt wat hij zal doen en een Belg het meestal maar weet (als hij het al weet) nadat hij het manoeuvre gedaan heeft.

Nu kan ik me best voorstellen hoe je je voelt want ik herinner me nog goed de eerste keren dat ik indertijd Frankrijk binnen reed, meestal toen in de ruime omgeving van Rijsel en met een oplegger nota bene, en toen dacht ik ook "wat een zotten hier".
Toen ik mettertijd meer en meer de gebruikelijke rijstijl, en vooral veel betere infra, leerde kennen rij ik veeeeeeel liever in Frankrijk dan in Vlaanderen.
Moesten ze me vragen een dag te rijden en ik mag kiezen tussen een dag Antwerpen, Gent, Brussel of Parijs zou ik geen seconde twijfelen welke stad ik zou kiezen.