Auteur Topic: Snelheidsbegrenzer bestelwagens lijkt er te komen  (gelezen 10378 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Snelheidsbegrenzer bestelwagens lijkt er te komen
« Gepost op: dinsdag 22 juni 2010 - 17:52:03 »
Citaat van: autokanaal.be
Snelheidsbegrenzer bestelwagens lijkt er te komen

De commissie transport van het Europees Parlement heeft een amendement van Saïd El Khadraoui (Sp.a) goedgekeurd waarin gepleit wordt voor een snelheidsbegrenzing tot 120 km/u voor lichte bedrijfsvoertuigen. Met de goedkeuring komt een definitieve beslissing hierover dichterbij.

Na de snelheidsbegrenzer voor vrachtwagens is het dus nu de beurt aan de 'cammionette'. Bedoeling van de begrenzer is in eerste instantie de milieu-uitstoot te verminderen.

El Khadroui: "Zowel voor de verkeersveiligheid als voor het milieu is dit een erg goede beslissing. Dat de uitstoot drastisch vermindert bij lagere snelheden is algemeen bekend, maar ook het aantal slachtoffers op de weg zal hierdoor teruglopen. Iedereen kent de bestelwagens op de weg die zich haasten om op de volgende opdracht te zijn. Wie werd er nog niet ingehaald door een cammionette? Concurrentie speelt hier vaak een grote rol: wie het eerst komt, eerst maalt. Door een snelheidsbegrenzer in te voeren halen we die concurrentiestrijd onderuit en zorgen we tegelijk voor minder ongevallen en minder energieverbruik."

El Khadroui stipt tegelijk aan dat firma's op die manier minder slijtage aan de wagens zullen ondervinden en bovendien brandstof uitsparen.

2018?

Later deze week zal ook in de commissie industrie over de begrenzer gestemd worden en in september valt de definitieve beslissing in de commissie milieu. Indien ook de stemming in september positief uitdraait, wordt de begrenzer verplicht vanaf 2018.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

• Meer dan expert
Re: Snelheidsbegrenzer bestelwagens lijkt er te komen
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 22 juni 2010 - 18:16:20 »

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 22 juni 2010 - 18:32:03 »
Die voertuigen mogen bestuurd worden door de eerste de beste 18-jarige die net z'n rijbewijs afgehaald heeft. (Tot 3,5 T MTM tenminste toch, maar da's toch al aardig wat als je nog maar net je rijbewijs hebt). 

Vaak hebben die voertuigen relatief kleine wielen, en een tamelijk hoog koetswerk.  En dat er niet altijd even lichtzinnig omgesprongen wordt met de manier van laden, weten we ook allemaal.  Voeg daar nog een zeer onervaren jonge chauffeur + hoge tijdsdruk aan toe, en je weet wat de gevolgen kunnen zijn.

Dat men nu eindelijk eens stappen gaat ondernemen om er wat aan te doen, wordt hoog tijd.  Een snelheidsbegrenzer is dan mischien niet de ideale oplossing, maar zijn er alternatieven?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 22 juni 2010 - 18:44:54 »
Dien zit ook bij de spa zeker.
Weer een hoop meer ongevallen net zoals de begrenzer bij vrachtwagens veroorzaakt heeft en nog veroorzaakt. ::)

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 22 juni 2010 - 18:51:13 »
Nope.

M'n politieke voorkeur ga ik hier niet online zetten, maar 1 ding is wel zeker: NOT SPa
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 22 juni 2010 - 18:52:23 »
Ach neem een lange Movano, leeg al richting van 3 ton, wat is nu 1 ton laden?  Die Cdti heeft geen probleem om geladen 160 aan te tikken.....
Mogen de lichte vrachtjes dan ter compensatie toch door de konijnepijp rijden??? :-[
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 22 juni 2010 - 19:12:55 »

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 22 juni 2010 - 19:18:03 »
In zo een camionetje heb je wel alles gezien, anoniem vortuig is wat lastiger maar als je die 2keer bent tegengekomen let je de volgende keer daar ook weer op.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 22 juni 2010 - 19:24:37 »

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 22 juni 2010 - 22:07:11 »
Google eens op 'Sprinter' ongevallen en je vindt een hele reeks hits. In Duitsland is dit een ware plaag. Vergeet het maar dat die dingen volgeladen niet sneller dan 120 km/u kunnen. Dagelijks kom ik pas volgeladen camionettes tegen, ze zijn dan pas bij een groot koerriersbedrijf hier in Mechelen vertrokken. Het zijn echte gekken die je zelden trager dan 140 km/u op de snelweg ziet. Die snelheid is nog maar één ding, hun rijgedrag is suicidaal.

Meer inderdaad, geen snelheidsbegrenzer, maar controles op de weg, zodat deze associale en suicidale bestuurders van de weg worden gehaald.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 22 juni 2010 - 22:10:50 »

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 22 juni 2010 - 22:15:35 »
Ik ben in Duitsland ooit voorbij gestoken geweest door een Sprinter, ik reed 175 km/u op de teller. Aan de achteras te zien was die sprinter niet leeg. De krachtiger modellen zitten dikwijls boven de 200 pk. Het volkje dat met die dingen rijdt zal ze dan nog dikwijls chippen om er nog wat meer uit te halen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 22 juni 2010 - 22:16:54 »
Whahahaha, weet ik meteen wat voor een onding ze bij ons op de melkerij hebben.  Een keer moeten gebruiken om een camion op te pikken bij een collega in Limburg.  Dat camionetje haalde leeg zelfs nauwelijks 90 per uur.  Gewoon ni vooruit te branden.  En dan duurt de rit richting Hasselt lang, amaai.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 22 juni 2010 - 23:29:09 »
Google eens op 'Sprinter' ongevallen en je vindt een hele reeks hits. In Duitsland is dit een ware plaag.

Dat klopt. Het probleem is inderdaad dat er met dergelijke voertuigen niet zelden tegen hoge snelheden gereden wordt in omstandigheden waarin dat niet bepaald veilig is, omdat ze nu eenmaal niet de wegeigenschappen en stabiliteit van een personenwagen kunnen hebben.

In Duitsland denkt men daarom in de richting van een maximum toegelaten snelheid voor die voertuigen, doch er is nog niets beslist. Er wordt hier namelijk nogal vlug geschermd met "de persoonlijke vrijheid niet onnodig beperken" en "het vooruitkomen niet onnodig beperken".
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 22 juni 2010 - 23:47:41 »
geef alle lichte vracht- en firmawagens een begrenzer tot 90 km/u
het zal de veiligheid en staatskas ten goede komen

ik ben voor
better a bad day at sea
than a good day at the office