Ik vermoed dat die Duitsers vooral de (oude) pure diesel nog tanken zonder bio, daarvoor wat anders.., daar noemen ze het superdiesel, superdiesel 100 of bluediesel 100. Die wat duurder is.
D moet ook voldoen aan de biobrandstoffen norm opgelegd door de EU.
En wat schrijven die juist voor ?
x % bio in het totaal van alle verkochte brandstoffen, of minimum x % bio in elke liter van elke soort brandstof ?
Vergeet niet dat er nog veel auto´s rijden die
totaal ongeschikt zijn voor biodiesel...
Neem nu aan dat die zeldene bluediesel 100 of ultimate Diesel (D- Wiki: # Premiumdiesel) maar een marktaandeel heeft van 0,000..1 %, begrijp je ?
Ik lees in Wiki:
http://de.wikipedia.org/wiki/Dieselkraftstoff
Sorten
Auf dem deutschen Markt werden zurzeit mehrere Sorten auf Mineralöl basierender Dieselkraftstoffe für PKW angeboten. Alle Sorten erfüllen EN 590:
# „Standard“-Diesel
# Premium-Diesel mit GtL-Beimischung, erhöhter Cetanzahl, sowie speziellen Additiven
Gerade bei den Premium-Kraftstoffen ist zu erkennen, dass Markenfirmen durch spezielle Zusätze bzw. Qualitätsverbesserung versuchen, sich von Mitanbietern abzugrenzen.
- In der neuen 10. BImSchV §7 vom 27. Januar 2009 wurde zur Erfüllung der Biokraftstoffquote nun neben der EN 590, die einen FAME-Anteil von bis zu 5 Vol% zulässt
Er staat bis = tot, dus kan het kan evengoed 0 % zijn of 5 %...
Vergeet niet dat er bepaalde voertuigen zijn die schade kunnen oplopen door langdurig biodiesel te danken, dus die moeten een alternatief hebben zonder bio.
Of moeten die auto´s na x-jaren van de markt?
http://de.wikipedia.org/wiki/Biodiesel#Nicht_Biodiesel-taugliche_Fahrzeuge
Nicht Biodiesel-taugliche Fahrzeuge [Bearbeiten]
Wird ein für Biodiesel nicht taugliches Fahrzeug mit Biodiesel betrieben, so kann dieser in kurzer Zeit die treibstoffführenden Schläuche und Dichtungen zersetzen, wobei auch Dichtungen in der Einspritzanlage und Zylinderkopfdichtungen betroffen sein können. Der Grund liegt auch hier im guten Lösungsmittelverhalten des Biodiesels. Er löst die in Dichtungen und Schläuchen enthaltenen Weichmacher, die Teile verspröden und werden undicht. Auch wenn der Motor ab Werk für Biodieselbetrieb freigegeben ist, muss dies für Zusatzaggregate, wie etwa eine Standheizung, nicht gelten. Beim Kauf eines für den Biodieselbetrieb vorgesehenen Fahrzeugs ist also darauf zu achten, dass wirklich alle verbauten Komponenten biodieseltauglich sind.
Neuere Motoren, die nicht für Biodiesel freigegeben sind, können auf Grund der abweichenden Verbrennungseigenschaften des Biokraftstoffs darüber hinaus Probleme mit der Motorelektronik bekommen, die auf normalen Diesel eingestellt ist.
En volgens jouw link:
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Mss begrijp ik het verkeerd, maar nergens staat dat elke liter verkochte brandstof -welke soort/type ook- zijn 4 of 5 % bioaandeel moet hebben, het gaat toch duidelijk om het totaal der producenten.
Ze draaien er daar zelfs meer bio in dan hier in B.
Mss
ook omdat ze meer van die diesel-speciallekes verkopen waar minder bio in zit ?
Duitsers kunnen trouwens ook al langer echte biodiesel tanken (o.a. RME) wat in B zelfs nu nog niet eens aan de pomp te krijgen is (op bijna letterlijk een paar zeldzame uitzonderingen na).
Idd, ik heb mijn 7 % bio al ervaren...
Uit de Nederlandse Wiki :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Biodiesel#Verkrijgbaarheid
*Biodiesel moet vandaag aan de internationaal geldende norm EN 14214* beantwoorden, die door de producenten en de automobielindustrie gemeenschappelijk uitgewerkt werd. Biodiesel wordt in Duitsland op relatief grote schaal toegepast en is daar bij zo'n 1700 tankstations beschikbaar. Ook in Frankrijk is biodiesel, gemengd met gewone diesel, al op veel plaatsen te verkrijgen. In Nederland is biodiesel nog maar zeer beperkt beschikbaar. Half oktober 2006 is in Emmen de eerste biodieselfabriek van Nederland volledig in bedrijf genomen. De tweede fabriek staat in Kampen, hier wordt biodiesel uit gebruikte oliën geproduceerd. M.i.v. 2007 moet er in Nederland verplicht 2% biobrandstoffen (in de praktijk biodiesel) worden bijgemengd bij de standaarddiesel aan de pomp. Jaarlijks neemt het bij te mengen percentage met 1,25% toe tot 5,75% in 2010.
De doelstelling van de Europese Unie is dat in 2010 5,75% van het totale volume gebruikte brandstof van biologische afkomst is (biobrandstof). Voor benzine auto's kan ethanol als brandstof gebruikt worden.
Dus diesel zonder enige bio zal zeker zolang blijven bestaan als er dieselauto´s rijden die ongeschikt daarvoor zijn, of z€€r moeilijk aanpasbaar zijn.
*Edit: er staat een
"fout" in de NL-wiki* :
EN 14214 = europese Norm
enkel voor het bioaandeel tot x % (FAME), niet voor de totale dieselmengeling met bioaandeel.
EN 590 = europese Norm voor alle dieselsoorten waaronder ook biodiesel.
http://nl.wikipedia.org/wiki/EN_14214http://de.wikipedia.org/wiki/Biodiesel#NomenklaturAls ik zo´n pomp tegenkom, zal ik toch de "zwartste diesel" nemen.