Auteur Topic: afremmen motor / pinker  (gelezen 4578 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
afremmen motor / pinker
« Gepost op: zondag 27 juni 2010 - 22:15:59 »
Ben eens gaan lezen op het GRO forum waar Inazuma twee vragen beantwoord van een zekere Michiel

Citaat:
Citaatmichiel1551 schreef:
1. Moet je op de motor remmen?

Ja.

Weet je hoe dat gaat / heb je er al op geoefend tijdens de stageperiode

mijn rijinstructeur zegt van niet, maar andere instructeurs blijkbaar van wel.

  
Correcte remtechniek hoort een standaarddeel van je rijopleiding bij de rijschool te zijn, en remmen op de motor hoort daar zeker bij.


Citaat:
2. als je bijvoorbeeld een stilstaand voertuig of "plantenbak" voorbijgaat, moet je dan telkens je knipperlicht/pinker gebruiken?

Uiteraard.

_________________
Welkom in het meest verkeersonveilige land van West-Europa


Ik stel mij toch vragen bij deze antwoorden.
Bij de vraag over het remmen op de moter antwoord Inazuma : Ja.

Volgens mij moet je niet op de moter remmen. Op de motor remmen is nodig zijn bij afdalingen in bergachtige streken, maar het is niet nodig en niet milieuvriendelijk om op platte weg telkens je toerental de hoogte in te jagen door vroeger terug te schakelen dan normaal opdat je voertuig op de motor zou afremmen.
Laat ons wel duidelijk stellen dat het intrappen van de koppeling zonder dat men terugschakelt volledig uit den boze is.
Volgens mij moet je afremmen door je gas te lossen en bij te remmen met je rempedaal zonder de koppeling in te duwen. Je schakelt pas terug als het toerental bereikt is om naar een lagere versnelling te gaan zonder het toerental de hoogte in te jagen om op de motor af te remmen.  
Afremmen op de motor wordt bij mijn weten in Vlaanderen nergens bij het rijexamen verwacht, integendeel het verbruikt meer en is aldus niet milieubewust.
Zuiver afremmen op de motor met  verhoogd toerental is geen correcte remtechniek op horizontale weg.
Afremmen met ingetrapte koppeling is ook fout en niet toegelaten tijdens de rijexamens.

Volgens Michiel verschillen de meningen van de intructeurs daaromtrent.
Volgens mij niet, er bestaat wel de mogelijkheid dat de techniek die men aanleert in de verschillende  rijscholen dezelfde is maar dat de benaming "afremmen op de moter" bij de ene intrukteur betekent dat je gewoon het gaspedaal lost en bij de andere dat je werkelijk sterk gaat afremmen door vrij vroeg naar een lagere versnelling te schakelen zoals ik hierboven beschreef.

Voor alle duidelijkheid : het afremmen op de motor met verhoogd toerental zoals dat bij afdalingen hoeft te gebeuren mag naar mijn mening niet op horizontale weg.


Bij vraag twee ivm de richtingaanwijzer bij het voorbijrijden van een stilstaand voertuig of plantenbak antwoord Inazuma : uiteraard.
Ook hier stel ik mij een aantal vragen.
Is deze vastgeplaatste plantenbak een hindernis op de rijbaan zoals een geparkeerd voertuig, of vormt deze plantenbak de werkelijke rand van de rijbaan?
Want als die plantenbak niet als hindernis aanzien kan worden omdat deze vast geplaatst is dan volg je gewoon de welliswaar grillige rand van de rijbaan en dan zou je eigenlijk niet moeten pinken.
Verder is het volgens mij zo dat je niet bij elk voertuig dat op de rijbaan staat moet pinken.
Het hangt allemaal af van de rijlijn waarop men rijdt en de breedte van de weg.
Maw, als er tussen geparkeerde of stilstaande voertuigen een open ruimte is hoef je niet onmiddellijk van je rijlijn af te wijken behalve als je hierdoor tegenliggers zou hinderen als de weg niet breed genoeg is.
Het is niet de bedoeling om zigzag te gaan rijden en telkens te pinken.
Als je moet uitwijken van je (denkbeeldige) rijlijn moet je pinken.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: afremmen motor / pinker
« Reactie #1 Gepost op: zondag 27 juni 2010 - 22:51:28 »
De 2 vragen van die Michiel zijn wat onvolledig gesteld om beter op te kunnen antwoorden.

Omdat de vragen te weinig verklaren, zijn de antwoorden kort en eenvoudig.

De antwoorder denkt zichzelf bepaalde rij-omstandigheden erbij en antwoord dan correct.

De vraagsteller kent natuurlijk die rij-omstandigheden niet, eigen fout.

Als de vraagsteller geen leek is kan hij zich die rij-omstandigheden wel voorstellen uit het korte antwoord...  ;)

 
« Laatst bewerkt op: zondag 27 juni 2010 - 22:57:36 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: afremmen motor / pinker
« Reactie #2 Gepost op: maandag 28 juni 2010 - 09:53:31 »
Ik stel mij toch vragen bij deze antwoorden.
Bij de vraag over het remmen op de moter antwoord Inazuma : Ja.

Volgens mij moet je niet op de moter remmen.
Er wordt van de kandidaat-bestuurders een correcte remtechniek verwacht, en daar hoort het afremmen op de motor bij.

Citaat
Op de motor remmen is nodig zijn bij afdalingen in bergachtige streken, maar het is niet nodig en niet milieuvriendelijk om op platte weg telkens je toerental de hoogte in te jagen door vroeger terug te schakelen dan normaal opdat je voertuig op de motor zou afremmen.
Je zit met een foutief beeld van wat remmen op de motor inhoudt.
Gewoon gas lossen is al remmen op de motor ... je hoeft niet de versnellingsbak meteen in een lagere versnelling te rammen.

Citaat
Want als die plantenbak niet als hindernis aanzien kan worden omdat deze vast geplaatst is
Waarom zou iets dat vast geplaatst is, geen hindernis kunnen zijn ???

ELKE zijdelingse verplaatsing moet vooraf aangegeven worden volgens Art 13 ...
De wegcode stelt zelfs nergens waartegen die zijdelingse verplaatsing gerefereerd wordt.
Is het tegenover de rand van de weg ? Tegenover de rand van de rijbaan ? Tegenover de rand van het weggedeelte waarop men zich bevindt ? Onbepaald ...

Talloze plantenbakken staan vast geplaatst, en staan feitelijk OP de rijbaan of springen in de rijbaan in - om doelbewust het verkeer te hinderen, en het daardoor onveiliger te maken...


De enige situatie waarin niet gepinkt hoeft te worden, is een situatie waarin de rijstroken de uitstulpingen van de rand van de rijbaan volgen en men dus netjes in zijn rijstrook blijft rijden.


Citaat
dan volg je gewoon de welliswaar grillige rand van de rijbaan en dan zou je eigenlijk niet moeten pinken.
En levert het mogelijk net dat extra "voorbehoud" dat een kandidaat doet buizen ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: afremmen motor / pinker
« Reactie #3 Gepost op: maandag 28 juni 2010 - 10:41:35 »
Ik ga hier toch in grote lijn akkoord met mazda.
De term 'afremmen op de motor' is misschien een beetje verwarrend. Ik spreek liever over 'het remmend vermogen van de motor' benutten. Daarvoor hoef je niet noodzakelijk terug te schakelen.

Bij de vraag of je al dan niet moet pinken zie ik het als volgt.
Een plantenbak maakt geen deel uit van de rijbaan en maakt de rand van de rijbaan gewoon grillig. Bijgevolg hoef je niet te pinken. (alhoewel pinken soms toch verstandiger is)
Een geparkeerd voertuig op een parkeerstrook is geen hindernis OP de rijbaan dus niet noodzakelijk pinken.
Een geparkeerd voertuig op de rijbaan is een hindernis op die rijbaan. Als je er voorbij gaat doe je een zijdelingse verplaatsing en moet je dus ook pinken.

wooter

  • Gast
Re: afremmen motor / pinker
« Reactie #4 Gepost op: maandag 28 juni 2010 - 10:54:25 »
Hmja... Alles wat ervoor zorgt dat de rand van de rijbaan opmerkelijk doet verschuiven en waar de breedtte van de weg ook veranderd (bloembakken, parkeervakken, geparkeerde wagens, wegversmallingen, ...) zal ik voor pinken.  Als het een asverschuiving is, waarbij aan mijn kant een bloembak en parkeerstroken verschijnen en aan de andere kant die dingen net verdwijnen (vaak ook nog eens geholpen met een middenlijn die mee verschuift zodat beide richtingen probleemloos mekaar kunnen blijven passeren) zal ik niet pinken.

Remmen op de motor is een basisbegrip. Al is het maar het lossen van het gaspedaal, tot 3 versnellingen lager schakelen na revmatching om de berg af te gaan.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: afremmen motor / pinker
« Reactie #5 Gepost op: maandag 28 juni 2010 - 11:33:01 »
Inazuma schreef dat ik met een foutief beeld zit.
citaat:
"Je zit met een foutief beeld van wat remmen op de motor inhoudt.
Gewoon gas lossen is al remmen op de motor ... je hoeft niet de versnellingsbak meteen in een lagere versnelling te rammen."

Als volgens jou het gas lossen al behoort tot remmen op de motor ben ik het volledig met jou eens.
Alleen is dat volgens mij net het probleem tussen het woordgebruik van de verschillende instrukteurs waarvan Michiel spreekt.

Ik zou dit gekoppeld afremmen durven noemen omdat men volgens ecodriving dan uitrolt.
Het echt afremmen op de motor zie ik dan als vrij vroeg terugschakelen waardoor de auto sneller zal afremmen op de motor dan zijn normale allure.
Volgens mij spreken we dan wel allemaal over dezelfde correcte remtechniek maar is er alleen een klein probleem met de woordkeuze.

Over dat pinken met die bloembakken die  zonder verschuivende wegmarkeringen zijn geplaatst is het inderdaad soms veiliger om te pinken.
Ik vroeg mij alleen af hoe wettelijk dat is en als die bakken de werkelijke rand niet gewoon opschuiven.
Van mijn part mogen ze die bakken die zonder bijgaande asverschuivingsmarkeringen zijn geplaatst onmiddellijk weer weghalen.




Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: afremmen motor / pinker
« Reactie #6 Gepost op: maandag 28 juni 2010 - 11:56:34 »
Over dat pinken met die bloembakken die  zonder verschuivende wegmarkeringen zijn geplaatst is het inderdaad soms veiliger om te pinken.
veiliger om te pinken ???
ontwijkt je voertuig die obstakels omdat je pinkt?
tegenliggers zien wel dat je die bloembak zal ontwijken (of toch proberen te ontwijken)
achterkomers zien die bak ook als je van ver genoeg naar links opschuift
bij tegenliggers moet je dan toch vertragen of stoppen, dus achterliggers zijn dan ook op de hoogte

ik zie dus de nood niet in om te pinken als je de rand van de rijbaan blijft volgen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: afremmen motor / pinker
« Reactie #7 Gepost op: maandag 28 juni 2010 - 11:57:24 »
Als volgens jou het gas lossen al behoort tot remmen op de motor ben ik het volledig met jou eens.
Alleen is dat volgens mij net het probleem tussen het woordgebruik van de verschillende instrukteurs waarvan Michiel spreekt.
(Af)Remmen op de motor omvat alle remtechnieken die gebruik maken van de motorcompressie om te vertragen.

Citaat
Ik zou dit gekoppeld afremmen durven noemen omdat men volgens ecodriving dan uitrolt.
Het is daar maar hoe ze het noemen.
Een term als uitrollen komt bij mij echter niet spontaan over als wat men er in ecodriving-kringen blijkbaar mee bedoelt ("gekoppeld afremmen") maar eerder als ongekoppeld laten uitbollen ( "coasting" ).

Coasting is IMHO geen goede rijtechniek, maar wel een zuinige bij vrij extreem eco-rijden : je komt verder, ondanks het verbruik bij vrijloop van de motor.
Bij gas lossen wordt de brandstoftoevoer dan wel onderbroken, maar rem je ook af - en dat is nu net wat men bij hypermiling wil vermijden : remmen = vernietigen van energie.
Engine-off-coasting is bijgevolg nog interessanter inzake verbruik (een Prius kan bergaf EOC'en met de standaardelektronica): je komt verder en het verbruikt niets.


Citaat
Het echt afremmen op de motor zie ik dan als vrij vroeg terugschakelen waardoor de auto sneller zal afremmen op de motor dan zijn normale allure.
Dat remt uiteraard harder ...

Citaat
Van mijn part mogen ze die bakken die zonder bijgaande asverschuivingsmarkeringen zijn geplaatst onmiddellijk weer weghalen.
Van mij ook, dat gaat heel wat ongevallen voorkomen ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: afremmen motor / pinker
« Reactie #8 Gepost op: maandag 28 juni 2010 - 18:48:47 »
Over dat pinken met die bloembakken die  zonder verschuivende wegmarkeringen zijn geplaatst is het inderdaad soms veiliger om te pinken.
veiliger om te pinken ???
ontwijkt je voertuig die obstakels omdat je pinkt?
tegenliggers zien wel dat je die bloembak zal ontwijken (of toch proberen te ontwijken)
achterkomers zien die bak ook als je van ver genoeg naar links opschuift
bij tegenliggers moet je dan toch vertragen of stoppen, dus achterliggers zijn dan ook op de hoogte

ik zie dus de nood niet in om te pinken als je de rand van de rijbaan blijft volgen


Ik in de meeste gevallen ook niet maar als je niet vroeg genoeg kan opschuiven doordat je anders de tegenliggers hindert kan het intressant zijn om je achterligger te verwittigen, zeker  met een gesloten koetswerk.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: afremmen motor / pinker
« Reactie #9 Gepost op: maandag 28 juni 2010 - 22:40:49 »
Ik in de meeste gevallen ook niet maar als je niet vroeg genoeg kan opschuiven doordat je anders de tegenliggers hindert kan het intressant zijn om je achterligger te verwittigen, zeker  met een gesloten koetswerk.

En zeker als een brommertje rechtsachter aan je bumper hangt...  ;D
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I