Auteur Topic: Inhalen op een overweg  (gelezen 8162 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Inhalen op een overweg
« Gepost op: vrijdag 02 juli 2010 - 16:07:08 »
Ook omtrent het inhalen op een overweg blijken er nogal wat misvattingen te bestaan.

Zo lezen we bij Gratis Rijbewijs Online:

Citaat
Links inhalen is verboden op overwegen waar geen slagbomen zijn of geen maanwit licht knippert.
Dus: zijn er wel slagbomen of lichten, dan mag je wel links inhalen.

De wegcode luidt evenwel anders:

Citaat
AR 17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:

1° op een overweg gesignaleerd door het verkeersbord A45 of A47, behalve indien het een overweg is met slagbomen of indien het verkeer er door verkeerslichten wordt geregeld;

[...]
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Inhalen op een overweg
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 02 juli 2010 - 17:42:01 »
Citaat
Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:

Nu nog de bepalingen bestuderen welke "voertuigen/bestuurders"  men daar mag inhalen...   ::)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 02 juli 2010 - 17:46:02 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 02 juli 2010 - 17:53:47 »
Nu nog de bepalingen bestuderen welke "voertuigen/bestuurders"  men daar mag inhalen...   ::)

- De bestuurder van een bereden fiets.
- De bestuurder van een niet-gemotoriseerd voortbewegingstoestel dat niet meer dan twee wielen heeft.
- De bestuurder van één of meer in beweging zijnde trek-, last- of rijdieren of vee.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 02 juli 2010 - 17:56:45 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 02 juli 2010 - 18:09:36 »

- De bestuurder van een niet-gemotoriseerd voortbewegingstoestel dat niet meer dan twee wielen heeft.
- De bestuurder van één of meer in beweging zijnde trek-, last- of rijdieren of vee.

- tweewielige bromfietsen toch ook ?  :-\
ach, ik zie het al... het heeft een moteurtje...  ;)

Dus een fietser mag men daar -veilig- inhalen, een bromfietser niet... Be-weg-logica...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 02 juli 2010 - 18:21:37 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 02 juli 2010 - 18:26:05 »
Dus een fietser mag men daar -veilig- inhalen, een bromfietser niet... Be-weg-logica...
Dat is niet eens zo lang geleden gewijzigd, om het inhalen van motoren ook te verbieden.

De uitermate complexe formulering is de typische wegcode-waanzin.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 02 juli 2010 - 22:18:11 »
1) Blijkbaar geldt er dus géén inhaalverbod  als de overweg uitsluitend door verkeersbord A43 gesignaleerd wordt? (dus 1tje zonder sint-andrieskruisen....).  Als er die zijn, tenminste.
2) Rechts inhalen, indien de beide voorwaarden daartoe vervuld zijn, blijft toegelaten?
3) En yep, een fiets mag wel worden ingehaald, de bromfiets niet meer.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 02 juli 2010 - 22:52:20 »
1) Blijkbaar geldt er dus géén inhaalverbod  als de overweg uitsluitend door verkeersbord A43 gesignaleerd wordt? (dus 1tje zonder sint-andrieskruisen....).  Als er die zijn, tenminste.
Ik heb er nog geen zonder gezien .

Citaat
2) Rechts inhalen, indien de beide voorwaarden daartoe vervuld zijn, blijft toegelaten?
Ja, gek he ???

Dat is ook zo bij de nadering van oversteekplaatsen ...
Links inhalen (Art 17) is verboden, rechts inhalen is als bij mirakel plots geen probleem meer ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 03 juli 2010 - 04:56:32 »

Dat zijn er dus stuk voor stuk dat ik daar niet zou inhalen, net omdat het te gevaarlijk is.

Offline eugeen

• Gevorderde
    • GRATIS RIJBEWIJS ONLINE
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 03 juli 2010 - 08:17:41 »
Citaat van: Jozef
Ook omtrent het inhalen op een overweg blijken er nogal wat misvattingen te bestaan.

Zo lezen we bij Gratis Rijbewijs Online:

Citaat
Links inhalen is verboden op overwegen waar geen slagbomen zijn of geen maanwit licht knippert.
Dus: zijn er wel slagbomen of lichten, dan mag je wel links inhalen.

De wegcode luidt evenwel anders:

Jozef. als je een tekst van Gratis Rijbewijs Online citeert en er dan een draad van maakt om het hier te bespreken, doe het dan volledig en haal geen stukken zin uit hun verband. Of gebruik je nu echt dit forum om GRO zoveel mogelijk af te breken?

Dit staat ondermeer op GRO i.v.m. inhalen
http://www.gratisrijbewijsonline.be/kruiswet5.htm

« Laatst bewerkt op: zaterdag 03 juli 2010 - 08:31:17 door eugeen »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 03 juli 2010 - 14:44:55 »
Jozef. als je een tekst van Gratis Rijbewijs Online citeert en er dan een draad van maakt om het hier te bespreken, doe het dan volledig en haal geen stukken zin uit hun verband. Of gebruik je nu echt dit forum om GRO zoveel mogelijk af te breken?

Eugeen,

Je hebt je al wel vaker schuldig gemaakt aan laster en eerroof door aan te geven dat ik GRO zou willen schaden, niettegenstaande dat volstrekt niet het geval is.

Het wijzen op verkeerde informatie in verkeersaangelegenheden kadert in mijn streven om de verkeersveiligheid te bevorderen.

Het feit dat elders op GRO correcte informatie vermeld staat, doet niets af van het feit dat de informatie die ik geciteerd heb, verkeerd is.