Auteur Topic: Doorlopende witte streep overschrijden - vervolg  (gelezen 2922 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Doorlopende witte streep overschrijden - vervolg
« Gepost op: zaterdag 03 juli 2010 - 03:03:03 »
Zeer belangrijke voorafgaandelijke opmerking

Sedert mijn permanente verbanning van het GRO Forum zonder enige opgave van overtreding van forumregel(s) door mij op het GRO Forum die daartoe zouden geleid hebben, werd de draad met betrekking tot het overschrijden van de doorlopende witte streep er heropend en aangevuld.

Naar aanleiding daarvan zou ik hier alleen maar graag op een nuchtere en zakelijke manier de gedachtenwisseling over deze materie van het verkeersrecht willen verderzetten.

Het is derhalve daarbij hoegenaamd niet mijn bedoeling om GRO, GRO Forum of één van hun verantwoordelijken ook maar enigszins in een ongunstig daglicht te stellen.

Ik kan evenwel niet beletten dat sommige personen dit desondanks nogmaals ten onrechte als een persoonlijke aanval of belediging zouden interpreteren.

Citaat
Gelezen in het boekje van GOCA 'praktijkopleiding en examen' rijbewijs B
te koop in de examencentra.

Citaat
3.00 Doorlopende streep

Neem de overlangse wegmarkeringen, die de rijstroken op het wegdek aanduiden, in acht. De doorlopende streep kan bestaan uit witte of oranje strepen of uit oranje spijkers.

Behalve bij een hindernis mag je nooit een doorlopende streep overschrijden en nooit links van de doorlopende streep rijden, die twee rijrichtingen scheidt.
Als een doorlopende streep overgaat in een onderbroken gedeelte om toe te laten links af te slaan, mag je alleen dit onderbroken gedeelte gebruiken om links af te slaan.

Beoordeling
In principe weegt het overschrijden van een doorlopende streep altijd zwaar door bij de beoordeling, waarbij rekening wordt gehouden met eventuele andere weggebruikers.
Bij het rijden moet je soms in strijd met de streep handelen. Het gaat hierbij om uitzonderlijke gevallen. Daarbij moet hinder voor anderen tot een minimum worden beperkt (bijvoorbeeld: een geparkeerde (*) vrachtwagen die staat te lossen naast een doorlopende streep).

* Voor de muggezifters zal men wel een stilstaande vrachtwagen bedoelen  ;)

Naar mijn bescheiden mening zou het een weinig gunstige indruk maken op een politierechter als je hem zou zeggen: "Lees wat er hier in het boekje van GOCA staat, hoewel deze publicatie aantoont dat GOCA zelfs geen onderscheid maakt tussen een geparkeerd en een stilstaand voertuig, doch dit onderscheid slechts muggenzifterij is."

Citaat
Trouwens in het dagelijkse leven, handel je net hetzelfde.

Sommigen wel, doch ik beslist niet.

Ik moet eerst een aanvaardbare grond van verschoning hebben alvorens ik een doorlopende witte streep overschrijd.

En die heb je beslist niet als je anders 1 minuut zou moeten wachten.

Of zullen we dan ook maar, als de file op de autosnelweg 1 minuut stil staat, over de pechtstrook naar de nabijgelegen afrit rijden?

Citaat
De politie zal je hiervoor geen bekeuring geven want zij begrijpen ook dat dit een uitzonderlijke situatie is.

Dit lijkt mij een overmoedige uitspraak te zijn.

Enerzijds kan een politiebeamte ons het bevel geven om de doorlopende witte streep te overschrijden. Dan zijn we daartoe, weliswaar mits inachtname van de vereiste voorzichtigheid, verplicht.

Anderzijds beschikt een politiebeamte over een zogenaamd appreciatierecht, dat hem toestaat om te beoordelen of hij het al dan niet aangewezen acht om voor een bepaalde overtreding een PV op te stellen.

Het lijkt mij ons niet toe te komen om uitspraken te doen over hoe een politiebeamte bij een bepaalde overtreding zijn appreciatierecht zal aanwenden.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 03 juli 2010 - 03:07:44 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: Doorlopende witte streep overschrijden - vervolg
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 03 juli 2010 - 20:10:34 »
Gelezen in het vervolg van de heropende draad over het overschrijden van de doorlopende witte streep op het GRO Forum:

Citaat van: Benny Stinkens
Citaat van: bert.covens
Uitstappen en 't es gaan vragen, zou ik nu ook niet meteen doen.

Tuurlijk niet, want dan bega je trouwens zelf een overtreding :idea:
Parkeren op de rijbaan is verboden. :wink:

Mijns insziens is er in dit geval geen sprake van parkeren, want je voertuig is onvrijwillig geïmmobiliseerd door een hindernis op de rijbaan. Het is zoals je stil staat in een file.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: zondag 04 juli 2010 - 15:42:52 »
Mijn vorige posting is opgelost: toen Benny er attent op gemaakt werd dat er geen sprake is van parkeren, gaf een andere moderator aan dat de smiley die Benny gebruikte, zou bedoeld geweest zijn om erop te wijzen dat het om te lachen was.

Om te lachen vond ik vooral dat Benny daarbij geenszins de emoticon "Laughing" gebruikte, doch "Idea" en "Wink".

Maar de truk is wel origineel: als je erop gewezen wordt dat je je vergist hebt, zeg dan dat je dat maar geschreven hebt om te lachen.

Offline eugeen

• Gevorderde
    • GRATIS RIJBEWIJS ONLINE
« Reactie #3 Gepost op: zondag 04 juli 2010 - 18:25:39 »
Citaat
Het is derhalve daarbij hoegenaamd niet mijn bedoeling om GRO, GRO Forum of één van hun verantwoordelijken ook maar enigszins in een ongunstig daglicht te stellen.
Ik kan evenwel niet beletten dat sommige personen dit desondanks nogmaals ten onrechte als een persoonlijke aanval of belediging zouden interpreteren.

Jozef, jij en ik hebben tussen 18 juni en 3 juli 22 mails naar elkaar gestuurd. Ik meende dat jij intussen heel goed begrepen had dat GRO en GRO-forum twee totaal verschillende zaken zijn. Het eerste is een site van mij, het tweede is een VZW waar ik geen deel uitmaak van het bestuur.

Ik vraag mij dus af, waarom je in je rode tekst er weer eens GRO bijhaalt. Stop daar nu eens aub mee.

PS Je mag van mij AL onze mails van de laatste dagen hier publiceren. Ik zal je niet aanklagen wegens schending van het briefgeheim. En als het teveel werk voor jou is, geen mij dan hier een seintje. Ik heb een PDF van onze mails.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: zondag 04 juli 2010 - 19:03:21 »
Ik vraag mij dus af, waarom je in je rode tekst er weer eens GRO bijhaalt.

Dat is nogal wiedes: omdat ik er in het verleden veel te vaak ten onrechte van beschuldigd werd om niet alleen GRO Forum, maar ook GRO in een ongunstig daglicht te stellen.

Citaat
PS Je mag van mij AL onze mails van de laatste dagen hier publiceren. Ik zal je niet aanklagen wegens schending van het briefgeheim. En als het teveel werk voor jou is, geen mij dan hier een seintje. Ik heb een PDF van onze mails.

Die e-mails gingen voornamelijk over meningsverschillen tussen GRO Forum en mij.

Hoewel GRO Forum en ik daaromtrent niet tot een akkoord gekomen zijn, vinden zowel GRO Forum als ik, zoals ik jou heb laten weten, dat het geen zin meer zou hebben om daar nog verder over te discussiëren, vermits de zeer uiteenlopende standpunten van beide partijen onverenigbaar gebleken zijn.

Het zou derhalve ook geen zin hebben om die e-mails hier te publiceren.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #5 Gepost op: zondag 04 juli 2010 - 20:37:19 »
@ Eugeen,

Kijk, ik aprecieer ten zeerste het vrijwillige werk van jou en je moderatoren.  Alleen: kent u deze spreekwoorden: "wie niet in staat is een fout te maken, is tot niets in staat"? of nog: missen is menselijk?

Wat er in het verleden allemaal gebeurd is, zijn m'n zaken niet.  Ik ga hier dus NIEMAND gelijk of ongelijk geven.

Niemand heeft de waarheid in pacht.  (nee, ik ook niet, en Jozef en anderen ook niet).  Maar je zult het ongetwijfeld met me eens zijn dat er af en toe onjuiste dingen geschreven zijn.  Wanneer daarop reactie komt, ligt dat blijkbaar héél erg moeilijk voor sommigen.  Rechtzettingen worden soms gewaardeerd, meestal echter (onnodig) aangevoeld als aanvallen.  En dat moet dan te vuur en te zwaard bestreden worden, heb ik de indruk.  Zo zie ik oa

* dat rechtzettingen als muggenzifterij bestempeld worden
* dat sommigen zich in de meest onwaarschijnlijke bochtjes en kantjes wringen ipv toe te geven iets over 't hoofd te hebben gezien..  En daarbij een foldertje aanhalen van
   GOCA, waarin stilstaan verkeerdelijk als parkeren vernoemd wordt, een flater van formaat  (oh ja sorry, da's waar ook: muggenzifterij).  En nog niet willen toegeven dat daarin
    Inazuma's en Jozef's antwoorden eigenlijk quasi integraal bevestigd worden.
* en het laatste argument wanneer men zich vastrijdt: 't was toch maar om te lachen, zeker..... (heb ik wel gedaan ook, en ja, er was inderdaad genoeg onzin geschreven)

Ik begin me af te vragen wat nu eigenlijk het belangrijkste doel is:

a) Het verschaffen van juiste informatie, op een eenvoudige manier (maw tekst en uitleg en duiding geven).
b) Het krijgen van "gelijk", en voorkomen van "gezichtsverlies"?

Ik had gehoopt op het eerste....

« Laatst bewerkt op: zondag 04 juli 2010 - 21:53:09 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: zondag 04 juli 2010 - 23:16:29 »
Zo, Eugeen, nu lees je het ook eens van iemand anders.

Een wijs en verstandig man is Bert.

Ik zou zijn spreuken met nog twee andere willen aanvullen:

Citaat
Missen is menselijk. Volharden in de boosheid is des duivels.

Citaat
Een mens moet veel weten vooraleer hij weet hoe weinig hij weet.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: maandag 05 juli 2010 - 04:46:27 »
@ Eugeen,

Kijk, ik aprecieer ten zeerste het vrijwillige werk van jou en je moderatoren.  Alleen: kent u deze spreekwoorden: "wie niet in staat is een fout te maken, is tot niets in staat"? of nog: missen is menselijk?

Wat er in het verleden allemaal gebeurd is, zijn m'n zaken niet.  Ik ga hier dus NIEMAND gelijk of ongelijk geven.

Niemand heeft de waarheid in pacht.  (nee, ik ook niet, en Jozef en anderen ook niet).  Maar je zult het ongetwijfeld met me eens zijn dat er af en toe onjuiste dingen geschreven zijn.  Wanneer daarop reactie komt, ligt dat blijkbaar héél erg moeilijk voor sommigen.  Rechtzettingen worden soms gewaardeerd, meestal echter (onnodig) aangevoeld als aanvallen.  En dat moet dan te vuur en te zwaard bestreden worden, heb ik de indruk.  Zo zie ik oa

* dat rechtzettingen als muggenzifterij bestempeld worden
* dat sommigen zich in de meest onwaarschijnlijke bochtjes en kantjes wringen ipv toe te geven iets over 't hoofd te hebben gezien..  En daarbij een foldertje aanhalen van
   GOCA, waarin stilstaan verkeerdelijk als parkeren vernoemd wordt, een flater van formaat  (oh ja sorry, da's waar ook: muggenzifterij).  En nog niet willen toegeven dat daarin
    Inazuma's en Jozef's antwoorden eigenlijk quasi integraal bevestigd worden.
* en het laatste argument wanneer men zich vastrijdt: 't was toch maar om te lachen, zeker..... (heb ik wel gedaan ook, en ja, er was inderdaad genoeg onzin geschreven)

a) Het verschaffen van juiste informatie, op een eenvoudige manier (maw tekst en uitleg en duiding geven).
b) Het krijgen van "gelijk", en voorkomen van "gezichtsverlies"?

Ik had gehoopt op het eerste....

Deze post kan een perfecte aanvulling zijn op de post die ik HIER reeds plaatste.

Kan ik uit de gehele situatie weer maar eens afleiden dat de Belgische verkeerswet en verkeersveiligheid er compleet andere doelstellingen op na houden??
Er blijft nog steeds een klein sprankeltje hoop over van niet al is dit ondertussen tot een uiterste minimum herleid.

Jozef, jij en ik hebben tussen 18 juni en 3 juli 22 mails naar elkaar gestuurd. Ik meende dat jij intussen heel goed begrepen had dat GRO en GRO-forum twee totaal verschillende zaken zijn. Het eerste is een site van mij, het tweede is een VZW waar ik geen deel uitmaak van het bestuur.

Tiens, van wanneer dateert mijn laatste post op GRO-forum ook alweer of toch drastisch verminderd tot geen meer nu, ik volg zelfs al een hele tijd niet meer.
De situatie nu kon ik toen, sinds de splitsing, al voorspellen.

Kijk, ik heb me nooit willen moeien in dergelijke persoonlijke discussies of noem het voor mijn part vetes maar nu komt het echt wel mijn strot uit ....... en dat is nog zwak uitgedrukt.
We zijn er indertijd, hoop ik toch, allemaal mee begonnen in de hoop iet of wat te kunnen bijdragen tot een beter algemeen verkeer.
We rijden allemaal in dezelfde richting en toch kan er zo gebotst worden.
Begrijpe wie begrijpen kan.
Dat we daar eens allemaal bij stil staan.

Offline eugeen

• Gevorderde
    • GRATIS RIJBEWIJS ONLINE
« Reactie #8 Gepost op: maandag 05 juli 2010 - 06:56:39 »
Citaat

Dat probeer ik met GRO te doen voor jongeren die een rijbewijs willen halen. En ik dank de vele mensen die mij geholpen hebben bij het maken en verbeteren van die site. Zeker ook Jozef die daar veel tijd heeft ingestoken. Enkel in het geval van tegenstrijdige interpretaties volg ik het standpunt van GOCA, omdat onze site nu eenmaal als hoofddoel heeft jongeren te helpen slagen bij het examen.

Het verschaffen van goede informatie en het bevorderen van de verkeersveiligheid is een doel dat velen onder ons nauw aan het hart ligt. Terwijl GRO zich voornamelijk richt op het behalen van een rijbewijs, zou dit forum dieper kunnen ingaan op verkeersveiligheid.

Maar het moet de bezoekers van dit forum toch stilaan opvallen dat Jozef in diverse topics zo graag GRO of het GRO-forum erbij haalt.
- de ene keer een topic omdat hij verbannen is;
- de andere keer twee losstaande zinnen totaal uit hun verband gerukt in verband met inhalen op een overweg om er dan een draad over te beginnen;
- hij schijft in een topic een ellelang epistel met zijn historie-visie over het ontstaan van GRO, waarna het topic wordt afgesloten zodat ik geen zaken kan rechtzetten;
- hij publiceert op dit forum enkele goed uitgekozen mails die hij naar mij heeft gericht.
enz enz...

Dit heeft in mijn ogen niet echt meer te maken met het bevorderen van verkeersveiligheid en met de hoofdbedoeling van dit forum. En niemand van de bezoekers hier zal de ware redenen kunnen begrijpen waarom dit allemaal gebeurt, zolang ik van Jozef niet de toelating krijg om een PDF te plaatsen met al onze mails i.v.m. het feit dat hij als gezicht van GRO en de link naar Christophoros werd verwijderd en de mails van de laatste twee weken.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: maandag 05 juli 2010 - 08:21:21 »
Nog maar eens een draadje waar een slot op moet. Op dit forum mag gerust eens naast het topic gepraat worden, maar hier gaat het iets te ver.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519