Zeer belangrijke voorafgaandelijke opmerkingSedert mijn permanente verbanning van het GRO Forum zonder enige opgave van overtreding van forumregel(s) door mij op het GRO Forum die daartoe zouden geleid hebben, werd de draad met betrekking tot het overschrijden van de doorlopende witte streep er heropend en aangevuld.
Naar aanleiding daarvan zou ik hier alleen maar graag op een nuchtere en zakelijke manier de gedachtenwisseling over deze materie van het verkeersrecht willen verderzetten.
Het is derhalve daarbij hoegenaamd niet mijn bedoeling om GRO, GRO Forum of één van hun verantwoordelijken ook maar enigszins in een ongunstig daglicht te stellen.Ik kan evenwel niet beletten dat sommige personen dit desondanks nogmaals ten onrechte als een persoonlijke aanval of belediging zouden interpreteren.
Neem de overlangse wegmarkeringen, die de rijstroken op het wegdek aanduiden, in acht. De doorlopende streep kan bestaan uit witte of oranje strepen of uit oranje spijkers.
Behalve bij een hindernis mag je nooit een doorlopende streep overschrijden en nooit links van de doorlopende streep rijden, die twee rijrichtingen scheidt.
Als een doorlopende streep overgaat in een onderbroken gedeelte om toe te laten links af te slaan, mag je alleen dit onderbroken gedeelte gebruiken om links af te slaan.
Beoordeling
In principe weegt het overschrijden van een doorlopende streep altijd zwaar door bij de beoordeling, waarbij rekening wordt gehouden met eventuele andere weggebruikers.
Bij het rijden moet je soms in strijd met de streep handelen. Het gaat hierbij om uitzonderlijke gevallen. Daarbij moet hinder voor anderen tot een minimum worden beperkt (bijvoorbeeld: een geparkeerde (*) vrachtwagen die staat te lossen naast een doorlopende streep).
* Voor de muggezifters zal men wel een stilstaande vrachtwagen bedoelen
Naar mijn bescheiden mening zou het een weinig gunstige indruk maken op een politierechter als je hem zou zeggen: "Lees wat er hier in het boekje van GOCA staat, hoewel deze publicatie aantoont dat GOCA zelfs geen onderscheid maakt tussen een geparkeerd en een stilstaand voertuig, doch dit onderscheid slechts muggenzifterij is."
Trouwens in het dagelijkse leven, handel je net hetzelfde.
Sommigen wel, doch ik beslist niet.
Ik moet eerst een aanvaardbare grond van verschoning hebben alvorens ik een doorlopende witte streep overschrijd.
En die heb je beslist niet als je anders 1 minuut zou moeten wachten.
Of zullen we dan ook maar, als de file op de autosnelweg 1 minuut stil staat, over de pechtstrook naar de nabijgelegen afrit rijden?
De politie zal je hiervoor geen bekeuring geven want zij begrijpen ook dat dit een uitzonderlijke situatie is.
Dit lijkt mij een overmoedige uitspraak te zijn.
Enerzijds kan een politiebeamte ons het bevel geven om de doorlopende witte streep te overschrijden. Dan zijn we daartoe, weliswaar mits inachtname van de vereiste voorzichtigheid, verplicht.
Anderzijds beschikt een politiebeamte over een zogenaamd appreciatierecht, dat hem toestaat om te beoordelen of hij het al dan niet aangewezen acht om voor een bepaalde overtreding een PV op te stellen.
Het lijkt mij ons niet toe te komen om uitspraken te doen over hoe een politiebeamte bij een bepaalde overtreding zijn appreciatierecht zal aanwenden.