Jammer dat er pas op het eind van het artikel stond dat het over slechts 1250 personen ging. Had me weer wat tijd gescheeld die ik nuttiger kon besteden. Dat je met zo'n onderzoek al naar buiten durft te komen. Echt representatief.
Het aantal deelnemers op zich is niet voldoende om uit te maken of een studie representatief is of niet.
Een staal van 1000 is zo'n beetje de gangbare norm. Voor een populatie van 10000000 levert dat een betrouwbaarheid van 95% voor een interval van +/-3% op. Met andere woorden: men is 95% zeker dat 85+/-3% met de stelling akkoord gaat.
Representatief betekent dat het staal willekeurig gekozen moet worden en onafhankelijk moet zijn van de te bepalen eigenschap. Dat is veel moeilijker dan het lijkt. Hoewel een willekeurig staal van 1000 zoals hierboven gesteld betrouwbare resultaten oplevert, zal een staal van 1000 senioren, 1000 treinreizigers ... in dit geval
niet representatief zijn voor de hele bevolking. En dan biedt het staal vergroten geen soelaas.
Een gepaste populatie uitkiezen is een truukje dat nogal eens gebruikt wordt in op maat bestelde studies, waar de gewenste uitkomst op voorhand vastligt...
En dan moet je nog oppassen hoe de vragen geformuleerd werden. In welbepaalde omstandigheden zou je zelfs mij kunnen laten stellen dat 80km/uur theoretisch een betere globale oplossing kan zijn, maar je mag daaruit niet concluderen dat ik daar in alle omstandigheden mee akkoord ga, of dat de praktijk de steriele theorie zal volgen.