Auteur Topic: Enkelrichting  (gelezen 3392 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bertje

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
Enkelrichting
« Gepost op: zaterdag 25 november 2006 - 11:31:04 »
Ik heb een aantal bedenkingen bij onderstaande foto:


Het rechtse bord C1 staat correct opgesteld aan de rechterkant van de openbare weg, zoals Artikel 68.1, eerste lid het voorschrijft.

Over de noodzaak van de herhaling van het bord C1 aan de linkerkant van de openbare weg heb ik mijn twijfels:
- Artikel 68.1, tweede lid schrijft voor dat een herhaling mag als het verkeer het rechtvaardigt; in deze situatie kan ik me echter geen rechtvaardiging inbeelden.
- volgens Artikel 9.1 2° is de herhaling niet verplicht; met het verbod op herhaling weet ik niet waar men op doelt.

Het bord D7 staat correct opgesteld in de hoedanigheid van aanduiding dat de rode strook een fietspad is; het houdt evenwel geen enkele aanwijzing in over de richting waarin bestuurders mogen rijden.

Nu komt puntje bij paaltje: volgens Artikel 9.1 3° a) mag de betekenis van een bord C1 worden beperkt door aanbrenging van een onderbord M2. In dit specifieke geval echter heeft het bewuste bord C1 geen betekenis: het is een herhaling van een ander bord C1 waarvan de betekenis niet is beperkt door een onderbord.

Indien deze interpretatie van de verkeerswetgeving correct is, mogen fietsers, ondanks de borden D7 en het onderbord M2, toch deze straat niet inrijden en zijn zij, net zoals alle andere bestuurders, verplicht de enkelrichting te eerbiedigen.

Offline Bert De Meyer

  • Starter
  • *
  • Berichten: 36
Re: Enkelrichting
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 25 november 2006 - 16:06:17 »
Je hebt gelijk volgens mij. Onder het C1-bord rechts zou ook een onderbordje moeten...

Men heeft het hier anders gedaan om de fietsers naar het verplichte fietspad te lokken blijkbaar.

Misschien wel goed bedoeld en 't werkt waarschijnlijk ook wel in de praktijk...


Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: Enkelrichting
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 25 november 2006 - 18:10:34 »
Ook ik ben van mening dat onder de rechtse C1 een onderbordje niet zou misstaan.

Bertje schreef
Citaat
Het bord D7 staat correct opgesteld in de hoedanigheid van aanduiding dat de rode strook een fietspad is; het houdt evenwel geen enkele aanwijzing in over de richting waarin bestuurders mogen rijden.

Hier ben ik het dan weer niet mee eens. namelijk is er wel een aanwijzing in welke richting deze bestuurders moeten (mogen) rijden.
Vanaf het moment dat het bord D7 met de blauwe kant naar je toe staat mag je het fietspad gebruiken.
Kijk je tegen de achterkant van het bord aan ben je dus verkeerd bezig en is het aan beide kanten een blauw bord mag ik het dus ook in beide richtingen gebruiken.

Offline Bertje

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
Re: Enkelrichting
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 25 november 2006 - 18:33:57 »
Het bord D7 staat inderdaad rechts van de bedoelde rijrichting opgesteld, maar het houdt nog steeds geen toelating in om in die richting van het fietspad gebruik te maken. Het betekent enkel dat, wanneer er fietsers op deze openbare weg rijden, ze verplicht gebruik moeten maken van de rode strook.
Indien een fietser toch in deze straat zou rijden, negeert hij het bord C1 dat rechts van hem is opgesteld en begaat hij daardoor een overtreding.

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: Enkelrichting
« Reactie #4 Gepost op: zondag 26 november 2006 - 17:43:43 »
Nogmaals Bertje,

Citaat
Indien een fietser toch in deze straat zou rijden, negeert hij het bord C1 dat rechts van hem is opgesteld en begaat hij daardoor een overtreding.

Hier ben ik het wel met je eens omdat ik reeds eerder schreef dat ik ook vond dat er rechts best een onderbord moest staan.

Citaat
Het bord D7 staat inderdaad rechts van de bedoelde rijrichting opgesteld, maar het houdt nog steeds geen toelating in om in die richting van het fietspad gebruik te maken. Het betekent enkel dat, wanneer er fietsers op deze openbare weg rijden, ze an twverplicht gebruik moeten maken van de rode strook.

Hier ben ik het niet met je eens omdat jij beweert dat het nog steeds geen toelating inhoudt om in die richting gebruik te maken van het fietspad !!!

Citaat
Artikel 9. - Plaats van de bestuurders op de openbare weg.
9 1.1. Wanneer de openbare weg een rijbaan omvat moeten de bestuurders deze rijbaan volgen.
[9.1.2.1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.
Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders veewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd. Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.
[/color]

Als het bord met de blauwe kant naar je toe staat moet je zelfs het fietspad volgen tenzij het links van je ligt en bijzondere omstandigheden het rechtvaardigen om het niet te doen.

Dus als je schrijft dat het bij het bord C1 rechts een onderbord ontbreekt en de fietser om die reden een overtreding zou maken door zogezegd in de verkeerde richting te rijden ben ik het met je eens.
Maar je schreef ook dat D7 geen enkele aanwijzing gaf in welke richting de fietser mag/moet rijden en daar scheiden dus onze meningen  ;)