Wat ik niet begrijp is waarom drukke wegen met files onveilig moeten zijn.
Enerzijds verlagen files de ongevallen, of minstens de gevolgen ervan, omdat alles toch al zo goed als stil staat.
Anderzijds gebeuren er veel kop-staart aanrijdingen in files (doorgaans zonder veel erg), maar knalt er wel eens éne vanachter op een file ... en dan zijn de gevolgen doorgaans ook ernstig.
Weinig verkeersdrukte levert minder conflictsituaties op tussen weggebruikers, maar kan onaangepaste (*) snelheden mogelijk maken waardoor dan weer (veelal eenzijdige) ongevallen kunnen gebeuren.
(en op onveilig aangelegde wegen, zijn snelheden sneller onaangepast dan op goede wegen ...)
Naarmate de weg drukker wordt, ga je meer ongevallen door conflictsituaties krijgen, en minder doordat men er onaangepast snel kan rijden.
(*) onaangepast heeft niets te maken met de aangebrachte snelheidsbeperkingen, laat dat duidelijk zijn.
Ik schreef : Hoe is het toch mogelijk dat wij onveilige wegen kunnen hebben in een land dat quasi plat is dus zonder ravijnen en afgronden zonder steile hellingen en afdalingen, zonder onoverzichtelijke haarspeldbochten en bijna overal verlicht met straatverlichting.
Omdat die wegen inherent onveilig aangelegd zijn en onveilig heraangelegd worden zonder enige marge voor foutjes ...
De straatverlichting is op tal van plaatsen al deels gedoofd, resultaat : je rijdt voortdurend van licht naar donker, licht, donker, licht, ...
Slechtst mogelijke toestand voor je ogen.
Reflectoren en wegmarkeringen zijn vaak in slechte toestand, niet meer zichtbaar of ontbreken gewoon.
Voorrangsregelingen die verkeerd staan aangegeven ...
Daarbovenop komt nog een verkeershandhavingsbeleid dat buiten (betalend) parkeren en snelheidscontroles, praktisch onbestaande is.
Je kan hier dus ongestraft je gangen gaan zolang je maar niet te snel rijdt en nadien een beetje netjes parkeert.
Of je daartussen ook netjes voorrang geeft waar nodig, daar trekt geen kat zich wat van aan ...
Tussen de aangekondigingen van de akties van de Lierse politie staat bvb nooit "voorrang".