Ik zou niet eens weten waar ik dat moet melden, en velen met mij denk ik.
http://www.meldpuntwegen.be/
Volgens een Europees onderzoek van 2003 zijn de belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen:
- Onaangepaste snelheid
- Alcohole/drugs/vermoeidheid
- Niet gebruiken gordel/valhelm
- Niet naleven rij- en rusttijden
- Onvoldoende zichtveld
- Infrastructuur
Het blijkt dus dat zowat 90% te wijten is aan de menselijke fout zodat daar aan gewerkt moet worden.
In echte toplanden qua verkeersveiligheid/verkeersopleiding/enz.. kan die 90 % kloppen.
(Baden-Württemberg 88,1 % in 2005, link onderaan)
Zeer onvolledige reeks, en gordel/helm = ongevalgevolgverzwarend (titel moet dan: ...verkeers
ongevallenslachtoffers zijn:
Veiligheidsafstand en voorrangsnegatie staan altijd in de top 3 van de meeste buitenlandse studies.
In Be zou ik zeggen
70- ca. 75 %... bij de -slecht opgeleide- modale Be-bestuurders toch.
Vergeet niet alle tweewielers, 24 % van de verkeersdoden vallen bij tweewielers (moto/bromf./fiets)
Voetgangers zijn ook geen bestuurders, dus hun fouten staan ook onder die 10 %.
En als ik het lijstje zo zie lijken dat ook mede-oorzaken, die zeker niet minder belangrijk zijn: "een dikke druppel teveel die de emmer doet overlopen" kan tot een verkeersongeval leiden, niet alle bestuurders zijn rijvaardig en ervaren anticipeerders.
Bij die dikke druppel denk ik dan als het eens weer fel geregend heeft en sommige slecht-aangelegde/onderhouden wegen in onvoorziene beekjes en diepe plassen veranderen... Ge hoeft na zo´n regen-WE maar de krant open te slaan. Soit.
http://www.zita.be/nieuws/binnenland/811386_een-derde-dodelijke-motorongevallen-door-slechte-infrastructuur.html
Een op de drie verkeersongevallen waarbij een motorrijder het leven laat, is toe te schrijven aan de slechte wegeninfrastructuur. Dat meldt automobilistenorganisatie Touring.
mss ook bromfietsers en fietsers erbij, wel in mindere mate ... 1 op 3 enkel bij de dodelijke ´motor-ongevallen´, wat uiteraard dan meer wordt als men ook de enkel gekwetste motorrijders erbij telt.
http://www.rfbelgium.be/press/broch_nl.pdf van 2002 , page 5
Rol van infrastructuur in verkeersonveiligheid
Volgens een recente Duitse studie veroorzaakt de configuratie van de infrastructuur 27 % van de verkeersongevallen. Aangezien de veiligheid op de Duitse wegen heel wat beter is dan bij ons, moet dit percentage voor België als een minimum worden beschouwd.
Bovendien heeft de recente enquête van het NIS naar de verkeersonveiligheid per provincie uitgewezen dat ongevallen de neiging hebben zich voor te doen op plaatsen waar sneller kan worden gereden, dit wil zeggen in schaars bevolkte en bebouwde gebieden (Luxemburg, Limburg en het Naamse). De rol van de infrastructuur in de verkeersonveiligheid is hier onrechtstreeks: de onderliggende, diepere oorzaak van de ongevallen is niet de gereden snelheid, maar de omgeving van de weg, die snel rijden mogelijk maakt of “aanmoedigt”. In totaal zou de configuratie van de infrastructuur in vrijwel één derde van de ongevallen een – rechtstreekse of onrechtstreekse – rol spelen.
In dit opzicht kan ons wegennet als “ongevalsvatbaar” worden bestempeld.
Eindelijk eens een Duitse studie genomen...
configuratie houdt natuurlijk meer in als enkel weg(rand)infra.
Een Duitse (Baden-Württemberg) registratie van ongevaloorzaken door de bestuurder (Fahrzeugführer) heb ik ook:
88,1 % in 2005, uiteraard in een quasi toptienland, als ik de Bundesländer als land beschouw.
5,2 % enkel onder de
noemer weginfra (9 oorzaken).
Page 2. Ongevaloorzaken
Personenschaden (letselongevallen), ik neem de laatste kolom 2005.
http://www.gib-acht-im-verkehr.de/unfall/pdf/unfall2_unfaelle_registriert.pdf
Unfallursachen *
bei VU - PERS 2005 in %
(Ursachen-Nr.: 01 - 89) davon: = 100% Anteil
1. Fehlverhalten der Fahrzeugführer
(Ursachen-Nr.: 01 - 04; 10 - 49) 88,1 %
2. Technische Mängel
(Ursachen-Nr.: 50 - 55) 1,0 % Technische (voertuig)gebreken
3. Falsches Verhalten der Fußgänger
(Ursachen-Nr.: 01 - 04; 60 - 69) 3,8 % Fout gedrag voetganger(s)
4. Straßenverhältnisse
(Ursachen-Nr.: 70 - 79) 5,2 % Wegdek-omstandigheden/-infra/... enz.. 9 oorzaken
5. Witterungseinflüsse
(Ursachen-Nr.: 80 - 84) 0,8 % Weersomstandigheden onverwacht/onvoorzien
6. Hindernisse und sonstige Ursachen
(Ursachen-Nr.: 85 - 88, 89) 1,1 % Hindernissen, obstakels en andere
Tot. niet aan de bestuurder te wijten: 11,9 % (2. - 6. )
* = Die Zahl der Unfallursachen ist größer als die Zahl der Unfälle, da einem Unfall mehrere Ursachen zugrunde liegen können.
Het aantal ongevaloorzaken is groter als het aantal ongevallen, aangezien een ongeval meerdere oorzaken ´ten grondslag´ kan hebben.Het blijkt dus dat zowat 90% te wijten is aan de menselijke fout zodat daar aan gewerkt moet worden.
Eigenlijk moeten onze bestuurders beter opgeleid worden (rijbewijs) als in het buitenland, men moet tenslotte bepaalde modale Be-bestuurdersmentaliteit, slechte weginfra, enz... compenseren. Een serieuze opfrissing voor de ouderen onder ons zou ook goed doen.
Dus extra meer werk voor "de rijinstructeurs".
Ik neem de Porsche.