Auteur Topic: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen  (gelezen 20873 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #30 Gepost op: zaterdag 25 september 2010 - 10:48:39 »
Citaat
Ik zou niet eens weten waar ik dat moet melden, en velen met mij denk ik.
http://www.meldpuntwegen.be/
Volgens een Europees onderzoek van 2003 zijn de belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen:
  • Onaangepaste snelheid
  • Alcohole/drugs/vermoeidheid
  • Niet gebruiken gordel/valhelm
  • Niet naleven rij- en rusttijden
  • Onvoldoende zichtveld
  • Infrastructuur
Het blijkt dus dat zowat 90% te wijten is aan de menselijke fout zodat daar aan gewerkt moet worden.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #31 Gepost op: zaterdag 25 september 2010 - 11:54:47 »
de belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen:
  • Niet gebruiken gordel/valhelm
???

het is een belgische europese studie zeker?
want de voorrangsnegatie staat er weer niet bij
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #32 Gepost op: zaterdag 25 september 2010 - 12:57:40 »
Citaat
Ik zou niet eens weten waar ik dat moet melden, en velen met mij denk ik.
http://www.meldpuntwegen.be/
Volgens een Europees onderzoek van 2003 zijn de belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen:
  • Onaangepaste snelheid
  • Alcohole/drugs/vermoeidheid
  • Niet gebruiken gordel/valhelm
  • Niet naleven rij- en rusttijden
  • Onvoldoende zichtveld
  • Infrastructuur
Het blijkt dus dat zowat 90% te wijten is aan de menselijke fout zodat daar aan gewerkt moet worden.

In echte toplanden qua verkeersveiligheid/verkeersopleiding/enz.. kan die 90 % kloppen.
(Baden-Württemberg 88,1 % in 2005, link onderaan)

Zeer onvolledige reeks, en gordel/helm = ongevalgevolgverzwarend (titel moet dan: ...verkeersongevallenslachtoffers zijn:

Veiligheidsafstand en voorrangsnegatie staan altijd in de top 3 van de meeste buitenlandse studies.

In Be zou ik zeggen 70- ca. 75 %... bij de -slecht opgeleide- modale Be-bestuurders toch.
Vergeet niet alle tweewielers, 24 % van de verkeersdoden vallen bij tweewielers (moto/bromf./fiets)
Voetgangers zijn ook geen bestuurders, dus hun fouten staan ook onder die 10 %.
En als ik het lijstje zo zie lijken dat ook mede-oorzaken, die zeker niet minder belangrijk zijn: "een dikke druppel teveel die de emmer doet overlopen" kan tot een verkeersongeval leiden, niet alle bestuurders zijn rijvaardig en ervaren anticipeerders.
Bij die dikke druppel denk ik dan als het eens weer fel geregend heeft en sommige slecht-aangelegde/onderhouden wegen in onvoorziene beekjes en diepe plassen veranderen... Ge hoeft na zo´n regen-WE maar de krant open te slaan. Soit.

Citaat
http://www.zita.be/nieuws/binnenland/811386_een-derde-dodelijke-motorongevallen-door-slechte-infrastructuur.html
Een op de drie verkeersongevallen waarbij een motorrijder het leven laat, is toe te schrijven aan de slechte wegeninfrastructuur. Dat meldt automobilistenorganisatie Touring.
mss ook bromfietsers en fietsers erbij, wel in mindere mate ... 1 op 3 enkel bij de dodelijke ´motor-ongevallen´, wat uiteraard dan meer wordt als men ook de enkel gekwetste motorrijders erbij telt.

Citaat
http://www.rfbelgium.be/press/broch_nl.pdf  van 2002 , page 5

Rol van infrastructuur in verkeersonveiligheid

Volgens een recente Duitse studie veroorzaakt de configuratie van de infrastructuur 27 % van de verkeersongevallen. Aangezien de veiligheid op de Duitse wegen heel wat beter is dan bij ons, moet dit percentage voor België als een minimum worden beschouwd.

Bovendien heeft de recente enquête van het NIS naar de verkeersonveiligheid per provincie uitgewezen dat ongevallen de neiging hebben zich voor te doen op plaatsen waar sneller kan worden gereden, dit wil zeggen in schaars bevolkte en bebouwde gebieden (Luxemburg, Limburg en het Naamse). De rol van de infrastructuur in de verkeersonveiligheid is hier onrechtstreeks: de onderliggende, diepere oorzaak van de ongevallen is niet de gereden snelheid, maar de omgeving van de weg, die snel rijden mogelijk maakt of “aanmoedigt”. In totaal zou de configuratie van de infrastructuur in vrijwel één derde van de ongevallen een – rechtstreekse of onrechtstreekse – rol spelen.
In dit opzicht kan ons wegennet als “ongevalsvatbaar” worden bestempeld.

Eindelijk eens een Duitse studie genomen...  :) configuratie houdt natuurlijk meer in als enkel weg(rand)infra.

Een Duitse (Baden-Württemberg) registratie van ongevaloorzaken door de bestuurder (Fahrzeugführer) heb ik ook:
88,1 % in 2005, uiteraard in een quasi toptienland, als ik de Bundesländer als land beschouw.
5,2 % enkel onder de noemer weginfra (9 oorzaken).

Page 2. Ongevaloorzaken Personenschaden (letselongevallen), ik neem de laatste kolom 2005.
Citaat
http://www.gib-acht-im-verkehr.de/unfall/pdf/unfall2_unfaelle_registriert.pdf
Unfallursachen *
bei VU - PERS 2005 in %
(Ursachen-Nr.: 01 - 89) davon: =      100% Anteil

1. Fehlverhalten der Fahrzeugführer
(Ursachen-Nr.: 01 - 04; 10 - 49)    88,1 %

2. Technische Mängel
(Ursachen-Nr.: 50 - 55)                   1,0 %  Technische (voertuig)gebreken
3. Falsches Verhalten der Fußgänger
(Ursachen-Nr.: 01 - 04; 60 - 69)       3,8 %  Fout gedrag voetganger(s)
4. Straßenverhältnisse
(Ursachen-Nr.: 70 - 79)                   5,2 % Wegdek-omstandigheden/-infra/... enz.. 9 oorzaken        
5. Witterungseinflüsse
(Ursachen-Nr.: 80 - 84)                   0,8 %  Weersomstandigheden onverwacht/onvoorzien
6. Hindernisse und sonstige Ursachen
(Ursachen-Nr.: 85 - 88, 89)              1,1 %  Hindernissen, obstakels en andere

Tot. niet aan de bestuurder te wijten: 11,9 % (2. - 6. )
Citaat
* = Die Zahl der Unfallursachen ist größer als die Zahl der Unfälle, da einem Unfall mehrere Ursachen zugrunde liegen können.
Het aantal ongevaloorzaken is groter als het aantal ongevallen, aangezien een ongeval meerdere oorzaken ´ten grondslag´ kan hebben.

Citaat
Het blijkt dus dat zowat 90% te wijten is aan de menselijke fout zodat daar aan gewerkt moet worden.
Eigenlijk moeten onze bestuurders beter opgeleid worden (rijbewijs) als in het buitenland, men moet tenslotte bepaalde modale Be-bestuurdersmentaliteit, slechte weginfra, enz... compenseren. Een serieuze opfrissing voor de ouderen onder ons zou ook goed doen.

Dus extra meer werk voor "de rijinstructeurs".  ;D ;)
Ik neem de Porsche.  ;)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 25 september 2010 - 13:34:20 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #33 Gepost op: zaterdag 25 september 2010 - 14:44:26 »
Citaat
3. Falsches Verhalten der Fußgänger
(Ursachen-Nr.: 01 - 04; 60 - 69)       3,8 %  Fout gedrag voetganger(s)
dat kan in belgie niet volgens de wegcode
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #34 Gepost op: zaterdag 25 september 2010 - 14:49:35 »
ik ben net nog langs de baan van Jabbeke naar Aartrijke gereden (scheve betonplaten)
de bomen staan daar op zeker 20 cm naast de baan
om de paar bomen is er toch een die zijn schors mist

als je daar een kleine stuurfout maakt hang je op een boom
maar het zal zeker niet de fout van het wegdek of de nabijheid van de bomen zijn dat de oorzaak is
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #35 Gepost op: zaterdag 25 september 2010 - 15:48:03 »
ik ben net nog langs de baan van Jabbeke naar Aartrijke gereden (scheve betonplaten)
de bomen staan daar op zeker 20 cm naast de baan
om de paar bomen is er toch een die zijn schors mist

als je daar een kleine stuurfout maakt hang je op een boom
maar het zal zeker niet de fout van het wegdek of de nabijheid van de bomen zijn dat de oorzaak is
Van bomen gesproken... kijk eens waar die bomen staan...  vandaag stond in de krant (live):

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Uit de krant, live bevestiging:
83-j -bestuurder (schoonvader) wordt degelijk onwel en rijdt - schuin over tegenvak- en knalt tegen een boom... net aan de wegrand.

Achteraan in de auto zéér wslk NIET-aangegordeld:
- schoondochter en moeder van 2 kinderen op slag dood (met haar hoofd tegen deurstijl )
- 9 jarige zoon kritiek zwaargewond, dezelfde avond geopereerd, toestand zou nu gestabiliseerd zijn...

Vooraan: aangegordeld
- 83- j schoonvader: naar ziekenhuis toestand direct stabiel.
- 17-jarige zoon: idem
(bekijk goed de foto)

Las ik deze morgen in de krant een halve blz blabla maar helemaal niets over de gordeldracht, alhoewel men direct aan de schade kan zien dat men zeker achteraan zo´n ongeval met gordel-aan -wslk amper lichtgewond- gemakkelijk overleefd. Zeker als beide voorin het overleefd hebben, dankzij de gordel. Weer 2 overlevenden meer dankzij gordeldracht.  :-X

Niets Nichts Nothing Nada in alle politiek-correcte-valse-beleefdheidskranten.
Gewoon kritiekloos onderzoekloos blind copy-paste:
moeder+vroenhoven

Ik google even naar een buitenlandse krant toevallig ook regionaal , wat staat vet in de titel:
Citaat
http://www.regionews.at/?set_ActivMenu=65&special=details&News_ID=7457

Tödlicher Unfall: Junge Braut war vermutlich nicht angegurtet
Die beiden Unfallfahrzeuge werden nun untersucht, kommende Woche soll die Unfallursache feststehen


SALZBURG. Die Spuren jenes Unfalls in Viehhofen im Pinzgau, bei dem eine frischvermählte Frau auf der Heimfahrt von der Hochzeitsfeier tödlich verunglückt ist, werden nun ausgewertet. Die Verstorbene dürfte nicht angegurtet gewesen sein.

Die Staatsanwaltschaft hat die beiden Unfallfahrzeuge beschlagnahmt. Sie werden nun auf einem Werkstättengelände in Zell am See untersucht.

Gutachter Gerhard Kronreif hat die Unfallstelle vermessen und 50 Fotos aufgenommen: "Ein Fahrzeug ist auf den linken Fahrstreifen gekommen und dann mit dem anderen kollidiert. Die Deformationen sind umfangreich."

Als wahrscheinlich gilt, dass die junge Braut wahrscheinlich auf der Rücksitzbank nicht angegurtet gewesen ist. Das wird nun technisch untersucht und auch, ob es sich um Sekundenschlaf beim Fahrer gehandelt hat. Geprüft wird auch, ob ein technischer Defekt den Unfall ausgelöst hat. Anfang nächster Woche soll die Unfallursache feststehen.
Bruid zat achteraan, overleefde het frontaal ongeval niet, waarschijnlijk niet aangegordeld staat zelfs nog eens 2 maal duidelijk in het artikel.

Aan de rationele (technische) tekst is duidelijk te zien welk land/media waarde hecht aan gordeldracht/verkeersveiligheid; en aan degelijk ongevaloorzaak/gevolg - onderzoek.

Tja, waarom bengelt Be onderaan in Europa qua gordeldracht en verkeersveiligheid ?
Ook de media treft hier grote verantwoordelijkheid.   >:(

Eens googlen op * nicht angegurtet *
http://www.google.be/search?sourceid=navclient&hl=de&ie=UTF-8&rlz=1T4GGLD_deBE306BE306&q=nicht+angegurtet
Citaat
Ungefähr 16.600 Ergebnisse (0,06 Sekunden)
 ;D

idem, niet aangegordeld:
Citaat
6 Ergebnisse (0,07 Sekunden)
waarvan geen enkel van een ongevalbericht...  ???  :o
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 02:35:33 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #36 Gepost op: zaterdag 25 september 2010 - 19:08:06 »
Het blijkt dus dat zowat 90% te wijten is aan de menselijke fout zodat daar aan gewerkt moet worden.

Sowieso zijn wegverkeersongevallen bijna altijd te wijten aan een menselijke fout. Want ook als bijvoorbeeld de infrastructuur te wensen overlaat, dient de bestuurder daar rekening mee te houden en zijn rijgedrag in overeenstemming daarmee aan te passen.

Anderzijds is het voor een overheid zeer moeilijk om de mensen te overtuigen van een grotere inzet voor de verkeersveiligheid als ze zelf zo dikwijls net het tegendeel doet.

Een voorbeeld daarvan zijn de talrijke politiebeamten die verkeersovertredingen bij de vleet plegen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #37 Gepost op: zaterdag 25 september 2010 - 19:31:53 »
Citaat van: sniper
Citaat
3. Falsches Verhalten der Fußgänger
(Ursachen-Nr.: 01 - 04; 60 - 69)       3,8 %  Fout gedrag voetganger(s)
dat kan in belgie niet volgens de wegcode

Volgens de wegcode wél, maar volgens de voetgangers niet.

Citaat
de bomen staan daar op zeker 20 cm naast de baan
om de paar bomen is er toch een die zijn schors mist

als je daar een kleine stuurfout maakt hang je op een boom

Als je hier eens graag een kleine stuurfout maakt, kun je kiezen of je aan de ene kant tegen de rotsen wil knallen of aan de andere kant naar beneden wil totteren.

Gisteren heb ik hier nog eens een danske geplaceerd met een lijnbus als tegenligger, die ik op een smalle weg in een onoverzichtelijke bocht ontmoette. Een slow, maar gelukkig geen plakker. Centimeterwerk van de buschauffeur en van mij om elkaar voorbij te geraken.

Ik zou die bocht technisch gemakkelijk tegen 30 km/h kunnen nemen, en vele echte Belgen zouden dat waarschijnlijk ook nog doen. Wij hier halen zoiets uiteraard niet in ons hoofd, omdat we beseffen dat er een groot voertuig als tegenligger kan opduiken.

En verder maken we hier over zulke dingen totaal geen probleem, want we zijn echt niet van plan om hier de bergen af te breken.

Citaat van: Michel
Eigenlijk moeten onze bestuurders beter opgeleid worden (rijbewijs) als in het buitenland, men moet tenslotte bepaalde modale Be-bestuurdersmentaliteit, slechte weginfra, enz... compenseren

Helaas is de Belgische rijopleiding erbarmelijk. Als ik hier vertel wat de Belgische rijopleiding inhoudt, staan ze te kijken alsof ze het in Keulen horen donderen. Ik heb me trouwens voorgenomen om dat, in het belang van de verkeersveiligheid, niet meer te doen. Want stel dat het rondgaat en er ene het in zijn hoofd haalt om in de Belgische oostkantons zijn rijbewijs te behalen en met zo een gebrekkige rijopleiding de wegen hier onveilig te maken... 't is al genoeg dat er zijn die na een weekje vakantie in Polen met een Pools rijbewijs terugkeren.

Op dat gebied heb ik het toch erg moeilijk met de Europese regelgeving inzake rijbewijzen. Vrijwel iedere bestuurder heeft hier geïnvesteerd in een degelijke Duitse rijopleiding, doch die gasten met een Belgisch of Pools rijbewijs mogen er hier ook mee rijden. Als ze hier komen wonen, mogen ze het zelfs omruilen voor een Duits rijbewijs (wat Leslie gaat doen, zodat ze dat nieuwe Belgische rijbewijs vermijdt).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

  • Gast
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #38 Gepost op: zondag 26 september 2010 - 17:21:40 »
Weer een verkeerscrimineel dood!

Oh shit, een moeder van drie kinderen, die haar zus net thuis had afgezet!

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
In de VS loopt een gezegde onder de hulpdiensten: "God saves fools and drunks"... De rest, die heeft nergens op te rekenen.

Nu weet ik dat er in Duitsland en in andere landen ook bomen staan. Maar opvallend is dat ik daar nu niet constant een hele rij bomen naast wegen tegen kom. En dat er naast die wegen meer witte paaltjes met vers gewassen reflectoren staan, dan donkere bomen en palen.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 02:36:09 door jozef »

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #39 Gepost op: zondag 26 september 2010 - 17:35:29 »
En dat er naast die wegen meer witte paaltjes met vers gewassen reflectoren staan, dan donkere bomen en palen.
nog zo iets
op de belgische 'snel'wegen zetten ze de lichten uit, maar hebben ze vergeten om (zichtbare) reflectoren te plaatsen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #40 Gepost op: zondag 26 september 2010 - 17:57:34 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
Citaat van: Michel
Wslk geen gordel gedragen (bestuurscabine lijkt intakt, airbags open), aan de schade te zien heel weinig met (overdreven) snelheid te doen. Ik denk dat daar 90 kmh mag.

Kan ook ingeslapen zijn rond dat uur, die klik brede N2 ter hoogte van Donk is kaarsrecht  en er is zeer veel vaste uitloopstrook tot men zo netjes frontaal tegen een verlichtingspaal (om de 50 m ?) kan rijden.

Mijn eerste vermoedens blijken juist te zijn, het stond deze morgen in de krant:
(letterlijk, zegt ook veel over de omstandigheden en de schade)


Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


De N2 is daar een quasi rechte baan van amper 10 km van Diest tot Herk-de-Stad , Nancy zal om 4 uur al zeer vermoeid teruggekeerd zijn met haar zus van Aarschot(15 km van Diest), maar ik kan me al inbeelden dat dat stukje van 10 km naar Herk-de-Stad - denkbaar - nog te doen was voor haar om nog naar huis te rijden...

Uit mijn ervaring weet ik dat als ge al zeer vermoeid in een koude auto stapt en na ca x-kilometers de chauffage goed aanslaat dat men dan in de problemen komt, en bij de eerste nikkertjes zich dan moed inspreekt och noch een klein stukje en ik ben thuis, men beseft het gevaar niet echt, en trekt de ogen nog eens goed open en probeert men zich te concentreren aan een monotone (ook opgelegde), wslk eerder trage snelheid, op een lange rechte brede (verlichte) weg, enkele kms nog...  

Niemand gaat dan en daar -eerlijk gezegd stoppen- langs die baan en een kort dutje doen enkele kms voor zijn "bed".

Juist die monotone wegen doen pijn, ik - als man - heb in die toestand dan liever wat afwisseling (bochten), en op rechte stukken kan ik me veel beter concentreren aan een hogere - dan verboden - snelheid - in Be - .
Nancy had wslk de ervaring en de moed niet wat vlotter te rijden want dan was ze thuis geraakt.
 :-X
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 02:38:06 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #41 Gepost op: zondag 26 september 2010 - 18:11:44 »
Maar zelfs aan zelfmoord durf ik te denken in dit land.
- impactplaats is juist op bestuurdersplaats.
- wslk zonder gordel.
 :-\

Zou ze dat dan niet tegen een veel hogere snelheid gedaan hebben om er zeker van te zijn dat ze het niet overleeft?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #42 Gepost op: zondag 26 september 2010 - 18:32:22 »
Maar zelfs aan zelfmoord durf ik te denken in dit land.
- impactplaats is juist op bestuurdersplaats.
- wslk zonder gordel.
 :-\

Zou ze dat dan niet tegen een veel hogere snelheid gedaan hebben om er zeker van te zijn dat ze het niet overleeft?
Goed punt. Maar dan kon ze mss niet zo goed mikken.  :-\
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #43 Gepost op: zondag 26 september 2010 - 18:40:34 »
op de belgische 'snel'wegen zetten ze de lichten uit, maar hebben ze vergeten om (zichtbare) reflectoren te plaatsen

En thv opritten/afritten, zijn die snelwegen dan weer helverlicht.  En daarna weer in een donker gat, moeten je ogen telkens weer 2x aanpassen.  Daar krijg ik "de weubben" van zoals ze hier zeggen.  Want opritten/afritten, die hebben we hier meer dan genoeg.  Nee, dan rij ik veel liever voortdurend in 't donker, maar dan wél met goede reflectoren.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #44 Gepost op: zondag 26 september 2010 - 18:55:26 »
Nee, dan rij ik veel liever voortdurend in 't donker, maar dan wél met goede reflectoren.

In onze straat (snelheid beperkt tot 30 km/h, doch er zijn er die denken dat dat per persoon is) staan geen reflectoren, doch enkel houten paaltjes die ongeveer 50 cm uit de grond steken, en waarvan de bovenste 30 cm wit geschilderd zijn. Een nadeel ervan is dat ze in de winter meestal niet meer te zien zijn als de sneeuwruimer enkele keren door de straat gereden is.

Het zijn wel altijd nog jonge paaltjes, want iedere winter sneuvelt ongeveer de helft ervan. De week voor Pasen is er hier geen straat waar geen gemeentearbeiders aan het werk zijn, want met Pasen moet alles in orde zijn voor de toeristen. Dan vervangen ze onder meer die gesneuvelde paaltjes.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."