Auteur Topic: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen  (gelezen 20106 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #45 Gepost op: zondag 26 september 2010 - 19:04:27 »
Zijn het dan toeristen, of mensen die de streek daar niet kennen die daar tegenaan knallen?  Of gebeurt 't meestal omdat ze ondergesneeuwd zijn?  De enige die daar dan content mee is, is wellicht de lokale garagist of carrossier.  ;D

In elk geval: vanuit een donker gat op de autosnelweg, plots weer helverlicht, dan weer in zo'n donker gat,... en dat om de haverklap.  Daar krijg ik behoorlijk de weubben van.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #46 Gepost op: zondag 26 september 2010 - 20:09:31 »
Zijn het dan toeristen, of mensen die de streek daar niet kennen die daar tegenaan knallen?

Helemaal niet, want die houden zich vrijwel allemaal aan de snelheidsbeperking tot 30 km/h.

Het zijn de gasten die hier geboren en getogen zijn die vinden dat het tegen minstens 40 km/h ook wel moet kunnen. De straat is nogal smal, op sommige plaatsen is het centimeterwerk om elkaar te kunnen kruisen. Nog liever dan even te vertragen, rijden ze dan maar die paaltjes omver. Verleden winter heeft er hier ene (voor bibi585: beneden in de straat, ter hoogte van die boer zijn weide) welgeteld 10 paaltjes ineens omver geknald.

Citaat
De enige die daar dan content mee is, is wellicht de lokale garagist of carrossier.  ;D

Slechts in beperkte mate, om drie redenen.

Schuin tegenover ons woont een mecanicien die bij een VW-Audi-Skoda dealer werkt. Hij heeft onlangs onze VW Bora perfect hersteld voor weinig geld, maar een factuur was er wel niet bij, als je begrijpt wat ik bedoel. En hij is er ook mee naar de keuring geweest. De voorste remschijven moeten vervangen worden wegens teveel roest, zo kon hij eigenlijk niet door de keuring. Maar toen hij zei "Ja, ik weet het, ik ben aan die wagen bezig, dat moet ik nog doen" was het in orde. Wat wil je: iedereen kent hier iedereen. Een patrouille van de Polizei komt elke morgen in de keuken van het hotel waar Leslie werkt, ontbijten, zodat ze met de kok een praatje kunnen slaan. Ze hebben met hem hier nog samen op school gezeten, en hij speelt samen met hen op de Lotto. Als zijn wagen dan eens ergens op een trottoir geparkeerd staat en ze komen daar voorbij, kan het al wel eens gebeuren dat ze dat als bij louter toeval niet gezien hebben...  ;)

Toen ik verleden jaar aan de technieker die onze sneeuwfrees komen herstellen was, vroeg hoeveel ik hem verschuldigd was, zei hij: "20 Euro zonder factuur of 30 Euro met factuur". Dan moet je gaan rekenen wat het interessantste is. Want als je in België een woning verhuurt, ben je er voor de belastingen vanaf met de onroerende voorheffing. Hier daarentegen word je belast op de werkelijke huurprijs, maar je mag daar dan wel eerst alle kosten aftrekken die je gehad hebt. Er zijn in ons huis 3 appartementen; dat op de benedenverdieping bewonen we zelf, de twee op de bovenverdieping verhuren we. De oppervlakte van de twee appartementen die we verhuren is samen 9/15 van de oppervlakte van de 3 appartementen samen. Moet de sneeuwfrees hersteld worden, kan kunnen we van die kosten dus 9/15 aftrekken van onze huurinkomsten voor de berekening van de belastingen, mits we van die kosten een factuur kunnen voorleggen.

En de derde reden is dat het hier dikwijls gebeurt dat er iets afgesproken wordt zoals: "Wil jij mijn auto uitblutsen, dan zal ik jouw gevel komen schilderen."

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #47 Gepost op: zondag 26 september 2010 - 23:17:17 »
Citaat
het is een belgische europese studie zeker?

Zoals ik schreef: Europese studie van 2003. Inhoud gaat over al de Europese landen.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #48 Gepost op: maandag 27 september 2010 - 09:29:26 »
Citaat
het is een belgische europese studie zeker?

Zoals ik schreef: Europese studie van 2003. Inhoud gaat over al de Europese landen.
Heb je daar een link van ? Had ik graag eens gelezen.

In jouw ´link´ http://www.meldpuntwegen.be/ vind ik niets.
« Laatst bewerkt op: maandag 27 september 2010 - 13:48:56 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #49 Gepost op: maandag 27 september 2010 - 10:48:54 »
Ik heb mijn eerdere post aangepast -wat ik eigenlijk niet wou - en plaats ze daarom nog eens:
(de rest citeerde Jozef)



Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
  


Citaat van: Michel
Wslk geen gordel gedragen (bestuurscabine lijkt intakt, airbags open), aan de schade te zien heel weinig met (overdreven) snelheid te doen. Ik denk dat daar 90 kmh mag.

Kan ook ingeslapen zijn rond dat uur, die klik brede N2 ter hoogte van Donk is kaarsrecht  en er is zeer veel vaste uitloopstrook tot men zo netjes frontaal tegen een verlichtingspaal (om de 50 m ?) kan rijden.

Mijn eerste vermoedens blijken juist te zijn, het stond deze morgen in de krant:
(letterlijk, zegt ook veel over de omstandigheden en de schade)

dikke titel: (pagina 3)
Citaat
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
...

Drie getuigen (spreker met naam genoemd) die kort na 5 uur van een fuif terugkwamen uit Linkhout (met de fiets) zagen de auto bij die verlichtingspaal en waren er als eerste bij:

 "In eerste instantie leek er niemand in de auto te zitten. Maar toen we het portier openden, vonden we de bestuurster. Ze was helemaal onder het dashboard gezakt. Ze lag met het hoofd op de zetel. Ze droeg haar gordel niet. De hulpdiensten kwamen snel terplaatse, maar de urgentiearts kon alleen maar de dood vaststellen."

In slaap gevallen

Nancy S. was de partner van Marc F. Met z´n tweeën waren ze een avondje gaan stappen. "Even na 23 uur vertelde Nancy dat ze nog even bij haar zus in Diest wilde langsgaan ", vertelt Marc, zwaar aangeslagen. " Ze liet haar auto daar staan en trok samen met haar zus naar een discotheek in de buurt van Aarschot. Daar zijn ze rond 4 uur ´s nachts vertrokken. In Diest is Nancy opnieuw in haar auto gestapt om naar huis te rijden. Vlakbij haar huis moet ze aan het stuur van de auto in slaap zijn gevallen, zo heeft de politie me verteld. "   ??? :-\

" Nancy was een vrouw uit de duizend ", vertelt partner Marc. " Zij stond altijd voor iedereen klaar. Zo had ze een heel innige band met haar zus en haar broer.  ...

Moeder van drie

Nancy had 2 kinderen uit een vorige relatie, samen met Marc had ze ook een kind. Marc is ook vader van drie kinderen uit een vorige relatie. " Nancy en ik waren nu 12,5 jaar samen. Ze woonde wel in Herk-de-Stad en ik in Halen, maar ik zou nu mijn huis verkopen om onze toekomst in Herk-de-Stad te delen."  [...]
En tenslotte !:
Omdat er bij het ongeval geen tweede partij betrokken was en de omstandigheden duidelijk waren, vond het parket het niet nodig om een verkeersdeskundige te sturen. [/quote]

De N2 is daar een quasi rechte baan van amper 10 km van Diest tot Herk-de-Stad , Nancy zal om 4 uur al zeer vermoeid teruggekeerd zijn met haar zus van Aarschot(15 km van Diest), maar ik kan me al inbeelden dat dat stukje van 10 km naar Herk-de-Stad - denkbaar - nog te doen was voor haar om nog naar huis te rijden...

Uit mijn ervaring weet ik dat als ge al zeer vermoeid in een koude auto stapt en na ca x-kilometers de chauffage goed aanslaat dat men dan in de problemen komt, en bij de eerste nikkertjes zich dan moed inspreekt och noch een klein stukje en ik ben thuis, men beseft het gevaar niet echt, en trekt de ogen nog eens goed open en probeert men zich te concentreren aan een monotone (ook opgelegde), wslk eerder trage snelheid (70 kmh, ook  90 kmh ?) , op een lange rechte brede (verlichte) weg, enkele kms nog...  

Niemand gaat dan en daar -eerlijk gezegd stoppen- langs die baan en een kort dutje doen enkele kms voor zijn "bed".

Juist die monotone wegen doen pijn, ik - als man - heb in die toestand dan liever wat afwisseling (bochten), en op rechte stukken kan ik me veel beter concentreren aan een hogere - dan verboden - snelheid - in Be - .
Nancy had wslk de ervaring en de moed niet wat vlotter te rijden want dan was ze thuis geraakt.
 :-X

N.B. betreft de afgaande airbag (tot 300 kmh) en het niet-dragen van de gordel bij een frontale botsing; de airbag is dan meestal eerder nadelig en kan het (hier ingedommeld) hoofd al in de voorwaartse beweging met een ruk naar achter katapulteren.
Ik had onlangs een test van de ADAC waar dat aangetoond werd. (zal ze nog eens posten)
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 02:39:55 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #50 Gepost op: maandag 27 september 2010 - 11:13:32 »
Ik kreeg gisteren een opmerking van mijn vrouw dat ze een beetje wagenziek werd van al dat vlotte sturen van mij. Heb 10 minuten me nauwgezet aan alle limieten gehouden, voorbij gereden aan jan en alleman en op het einde werd er bijna gesmeekt om door te rijden :D  Allemaal vierbaanswegen met middenberm met 90 km/u en 70 km/u...

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #51 Gepost op: maandag 27 september 2010 - 13:45:52 »
vervolg, hier de beloofde interessante video van ADAC bij 30 kmh met en zonder gordel op verschillende posities
- vooral luisteren en blijven kijken - .
Airbagproblematiek rond de 30 kmh komt ook aan het woord, onder de 30 kmh gaat zelden de airbag open om bepaalde (ook veiligheids) redenen. Zeker als men vertikt de gordel te dragen omdat men denkt dat de airbags genoeg zijn...

Best eerst vergroten [ + ] en dan opstarten, geluid aan.
http://www.adac.de/infotestrat/tests/crash-test/crash_ohne_gurt/default.aspx?tabid=tab2
« Laatst bewerkt op: maandag 27 september 2010 - 13:47:37 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #52 Gepost op: dinsdag 28 september 2010 - 15:01:12 »
Citaat
Heb je daar een link van ? Had ik graag eens gelezen.
http://www.kuleuven.be/traffic/dwn/vcl01.pdf

Citaat
http://www.meldpuntwegen.be/
was een antwoord op de vraag waar je slechte infrastructuur kan melden.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #53 Gepost op: dinsdag 28 september 2010 - 17:05:15 »
Citaat
Heb je daar een link van ? Had ik graag eens gelezen.
http://www.kuleuven.be/traffic/dwn/vcl01.pdf

Oeps, nu begrijp ik die " belangrijkste oorzaken".
Dat lijkt me helemaal geen studie, eerder een zeer beperkte ´diashow´.

Toch Dank.  ;)

Via via links van CARE ( http://ec.europa.eu/transport/road_safety/observatory/country_profiles_en.htm  ondertussen bij mijn favorieten )
heb ik een oud Belgisch profiel qua - al slechte - verkeersveiligheid gevonden tot 2002 tov EU-25 landen, tov Europa-27 nu is het er zeker niet op verbeterd, zelfs integendeel ... vele Oost-europese landen doen het ook al beter... en ja we doen het nog altijd beter als Griekenland.  ;D

link:
Citaat
http://ec.europa.eu/transport/roadsafety_library/care/doc/profiles/pdf/countryprofile_be_en.pdf

Road safety was given increased priority by the Belgian Government in 2001. This led to the introduction of action plans, safety measures, campaigns and increased enforcement.
The objective of the action plans first agreed upon in 2001 is to decrease the number of fatalities by 50 % by 2010 as compared to 2000. Prior to 2001, road safety was not prioritised in Belgium, and the road safety situation was among the worst in the European Union. This was combined with significant increases in the number of cars and amount of traffic throughout the 1990's and in recent years.
A decline in the number of killed of 11 % was recorded on the Belgian road network from 2001 to 2002. Although data is not available for 2003 and 2004, improved road safety statistics are expected based on forecasts and the fact that more measures are being implemented, public awareness increases as does police enforcement.

Belgium has had more fatalities per million inhabitants than the EU-25 and EU-15 average up until 2002 (latest official data). However, following the change in political climate towards road safety and increased public awareness, this is likely to change.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 28 september 2010 - 20:18:21 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #54 Gepost op: dinsdag 28 september 2010 - 17:18:50 »
Wat ik bvb al opmerkelijk vind.  Bij belangrijkste oorzaken van ongevallen, lees ik: niet dragen van de gordel/valhelm!

Akkoord, de gevolgen van een ongeval kunnen veel erger/veel minder erg zijn door het al dan niet dragen van de gordel/valhelm.  Maar ik denk dat het eerste ongeval nog moet veroorzaakt worden door het niet dragen ervan.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #55 Gepost op: dinsdag 28 september 2010 - 18:09:02 »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #56 Gepost op: dinsdag 28 september 2010 - 18:32:49 »
1) Euhm, ja dat vind ik gek.  Heb jij al 1 ongeval weten gebeuren louter omdat iemand zijn valhelm of zijn gordel niet (corect) droeg?  Ik nog geen enkel.  Dat neemt niet weg dat de gevolgen van een ongeval drastisch verminderd kunnen worden mits correct dragen van een degelijke gordel/valhelm.  Maar  het is hoegenaamd géén oorzaak.
2) Schouppe, oh yes, say no more zeker?
3) Wat ik zou willen?  Dat men eindelijk eens gaat inzien dat niet enkel door snelheid ongevallen veroorzaakt worden, en dat men eindelijk eens "traag rijden" niet langer verwart met "veilig rijden".  Wishful thinking, waarschijnlijk.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #57 Gepost op: woensdag 29 september 2010 - 11:58:39 »

wooter

  • Gast
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #58 Gepost op: woensdag 29 september 2010 - 12:06:48 »
Raf, jij lijkt me ook wel iemand die zou kunnen aarden in de Duitse Eifel en omstreken :)

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
« Reactie #59 Gepost op: woensdag 29 september 2010 - 12:13:14 »