Auteur Topic: Maaidorsers mogen straat niet op zonder escorte  (gelezen 3776 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Maaidorsers mogen straat niet op zonder escorte
« Gepost op: woensdag 18 augustus 2010 - 13:10:23 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 10:01:06 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Maaidorsers mogen straat niet op zonder escorte
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 02 september 2010 - 17:34:41 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 10:01:22 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Maaidorsers mogen straat niet op zonder escorte
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 02 september 2010 - 21:35:50 »
Het dwaze is natuurlijk dat er meer ongevallen gebeuren met (en door) al dat landbouwalaam dan met echt uitzonderlijk vervoer ...

Schouppe toont zich hiermee de échte dwaas, en de nar van de boerenbond & Co.
Om te beginnen door een dwaas KB op te stellen zonder na te denken bij de gevolgen.
En vervolgens door de sector met de gevaarlijkste transporten vrolijk uit te zonderen van de opgelegde verplichtingen ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Maaidorsers mogen straat niet op zonder escorte
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 03 september 2010 - 00:16:03 »
En vervolgens door de sector met de gevaarlijkste transporten vrolijk uit te zonderen van de opgelegde verplichtingen ...
hoeveel euro heb jij over voor een brood?
die gevaarlijkste transporten veroorzaken hier redelijk weinig ongevallen
de laatste dodelijke ongevallen die ik mij in onze streek kan herinneren waren steeds de fout van een roekeloze fietser (die het niet overleefde)
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Maaidorsers mogen straat niet op zonder escorte
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 03 september 2010 - 23:42:17 »
Het dwaze is natuurlijk dat er meer ongevallen gebeuren met (en door) al dat landbouwalaam dan met echt uitzonderlijk vervoer ...

1) Waarop baseer je deze bewering?  Kan je dat ook ergens mee staven aub?
2) Verwar bovendien "betrokken zijn in een ongeval" niet met "een ongeval veroorzaken".
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

  • Gast
Re: Maaidorsers mogen straat niet op zonder escorte
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 04 september 2010 - 23:36:47 »
Wel, als je "vergeten uit te wijken voor uitsteeksels van een tegemoet komende maaidorser die half op jouw rijstrook rijdt" veroorzaken noemt, dan ken ik er wel een paar ongevallen zo hebben veroorzaakt :)

Het probleem is dat in absolute cijfers het aantal doden met uitzonderlijke transporten 0 is, en met maaidorsers ook niet meer dan 10 en eerder één per jaar is. Je gaat dus met moeite één leven redden door telkens zo een maaidorser met een pilot car na te rijden, ervan uitgaande dat dan de bestuurder van die maaidorser wél uit z'n doppen kijkt.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Maaidorsers mogen straat niet op zonder escorte
« Reactie #6 Gepost op: zondag 05 september 2010 - 02:21:36 »
Wel, als je "vergeten uit te wijken voor uitsteeksels van een tegemoet komende maaidorser die half op jouw rijstrook rijdt" veroorzaken noemt, dan ken ik er wel een paar ongevallen zo hebben veroorzaakt :)
de meeste maaidorsers tegenwoordig vervoeren hun 'uitsteeksels' op een aanhangwagen
ze zijn wel nog breder dan een gewoon voertuig, maar de gevaarlijke pinnen zijn er niet meer
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Maaidorsers mogen straat niet op zonder escorte
« Reactie #7 Gepost op: zondag 05 september 2010 - 04:39:57 »
Ik ken in ieder geval een landbouwer die heel deze historie met gemengde gevoelens zal volgen wetende dat hij zijn eigen vrouw eens bijna de dood geeft ingejaagd met zijn landbouwvoertuig.
Dat zijn auto rijp was voor de schroot was het minste van zijn zorg.
"Gelukkig" reed mevrouw zonder gordel en heeft ze nog op het laatste nippertje gedeeltelijk kunnen wegduiken of ze kon het niet meer navertellen.
Nu komt ze er vanaf met een slecht functionerende arm, geperforeerde long, enkele verbrijzelde ribben en een paar stevige littekens.

Niet zelden komt dit door ontbrekende of niet werkende verlichting maar andersom ook door verkeerd gebruikte/geplaatste verlichting.
Wanneer je verblind wordt door de felle (werk)verlichting kan je vaak niet zien wat er allemaal uitsteekt aan de kant van het tegemoetkomend verkeer met alle gevolgen vandien.

Toen ik nog aan de grens van "Bachten de kupe" woonde kon ik jaarlijks de vele ongevallen volgen in de media ofte live op de weg ofte in mijn onmiddellijke omgeving.
Zowel kleine ongevallen als zware en zelfs dodelijke, vooral tijdens de oogst.
Ieder jaar valt er minstens wel 1 tot soms 5 en meer doden te betreuren.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Maaidorsers mogen straat niet op zonder escorte
« Reactie #8 Gepost op: zondag 05 september 2010 - 16:20:16 »
Het dwaze is natuurlijk dat er meer ongevallen gebeuren met (en door) al dat landbouwalaam dan met echt uitzonderlijk vervoer ...

1) Waarop baseer je deze bewering?  Kan je dat ook ergens mee staven aub?

Op de nogal talrijke ongevallen met landbouwalaam icm een eerder beperkt aantal voertuigkm op de openbare weg.
De gevolgen daarvan moet je je maar eens proberen indenken als je nog eens achter zo'n machine rijdt met allerhande scherpe uitsteeksels.


In de jaren dat ik zo'n beetje verkeer volg, heb ik nog nooit gehoord van een verkeersdode bij uitzonderlijk transport, zoals wooter al aanhaalde..
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Maaidorsers mogen straat niet op zonder escorte
« Reactie #9 Gepost op: zondag 05 september 2010 - 18:41:43 »
Op de nogal talrijke ongevallen met landbouwalaam icm een eerder beperkt aantal voertuigkm op de openbare weg.
De gevolgen daarvan moet je je maar eens proberen indenken als je nog eens achter zo'n machine rijdt met allerhande scherpe uitsteeksels.

Same question: waar haal je dat van die talrijke ongevallen vandaan?  Staaf het nu eens met concrete cijfers aub.  + Over hoeveel verkeersslachtoffers hebben we 't hier?  En hoeveel procent van het totaal aantal verkeersslachtoffers maakt dat uit?  Elk slachtoffer is er natuurlijk 1 teveel, maar ik ben er zeker van dat er met àndere prioriteiten een veelvoud aan slachtoffers voorkomen kunnen worden.  En denk je nu echt dat je die problemen met maaidorsers gaat oplossen door begeleidende voertuigen?  Laat me niet lachen.

Pak de zaken liever aan, door aan de gestelde problemen meer uitkomst te bieden.  Daartoe moet je je de juiste vragen stellen.

1) Hoe komt het dat het af en toe mis gaat?  Wie bestuurt er geregeld maaimachines, landbouwtractoren in de oogst etc?  Juist: jonge (soms onbezonnen) boerenzonen.  Je weet wellicht zelf ook best hoe dat gaat.  Wat ze met de tractor van het ouderlijk bedrijf niet mogen/niet durven, wordt vroeg of laat toch eens getest met het materiaal van de loonwerker.  Het rijbewijs G had hier al een stukje uitkomst kunnen bieden. Door ervoor te zorgen dat die kerels met wat meer zin voor verantwoordelijkheid+kennis van de wegcode de baan op gaan.  Alleen heeft men er weer zo'n typisch-Belgisch zootje van gemaakt.  Ik ben er zeker van dat er hier kansen onbenut zijn gebleven.
2) Dat van die scherpe uitsteeksels: denk je nu echt dat je dat door een begeleidend voertuig gaat oplossen?  Nee, dus.  Dat blijft dan even scherp.  Punt.  Ik rij zelf geregeld (beroepshalve) 's nachts.  Enne: de capriolen die zulke kerels van begeleidende voertuigen zich geregeld permitteren, ik sta er versteld van dat er nog geen slachtoffers zijn gevallen dan.  Een oplossing zie ik eerder in:
  * beschermkappen die over die scherpe uitsteeksels horen te zitten, worden vaak niet gemonteerd (ofwel te slordig).  Controle daarop doen.
  * verlichting zelden of niet behoorlijk functionerend, ofwel onzichtbaar door slijk.  Controle daarop doen.
   * rijbewijs categorie G had véél beter gedefinieerd moeten zijn (daar zijn kansen gemist geweest). + Nadien controle erop doen.
   * ....

Maar ja: probleem zit 'm dan weer bij de controle.  Dat gaat dus niet vanuit een knusse auto in de berm hé.  En dat vereist bovendien een minimale kennis terzake van de wetsdienaars......

Tot slot nog dit.  Had je nu écht een glazen bol nodig om te kunnen voorzien dat het voor de Boerenbond een koud kunstje was om een tsjeef op haar kant te krijgen?
« Laatst bewerkt op: zondag 05 september 2010 - 19:38:58 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone