Op de nogal talrijke ongevallen met landbouwalaam icm een eerder beperkt aantal voertuigkm op de openbare weg.
De gevolgen daarvan moet je je maar eens proberen indenken als je nog eens achter zo'n machine rijdt met allerhande scherpe uitsteeksels.
Same question: waar haal je dat van die talrijke ongevallen vandaan? Staaf het nu eens met concrete cijfers aub. + Over hoeveel verkeersslachtoffers hebben we 't hier? En hoeveel procent van het totaal aantal verkeersslachtoffers maakt dat uit? Elk slachtoffer is er natuurlijk 1 teveel, maar ik ben er zeker van dat er met àndere prioriteiten een veelvoud aan slachtoffers voorkomen kunnen worden. En denk je nu echt dat je die problemen met maaidorsers gaat oplossen door begeleidende voertuigen? Laat me niet lachen.
Pak de zaken liever aan, door aan de gestelde problemen meer uitkomst te bieden. Daartoe moet je je de juiste vragen stellen.
1) Hoe komt het dat het af en toe mis gaat? Wie bestuurt er geregeld maaimachines, landbouwtractoren in de oogst etc? Juist: jonge (soms onbezonnen) boerenzonen. Je weet wellicht zelf ook best hoe dat gaat. Wat ze met de tractor van het ouderlijk bedrijf niet mogen/niet durven, wordt vroeg of laat toch eens getest met het materiaal van de loonwerker. Het rijbewijs G had hier al een stukje uitkomst kunnen bieden. Door ervoor te zorgen dat die kerels met wat meer zin voor verantwoordelijkheid+kennis van de wegcode de baan op gaan. Alleen heeft men er weer zo'n typisch-Belgisch zootje van gemaakt. Ik ben er zeker van dat er hier kansen onbenut zijn gebleven.
2) Dat van die scherpe uitsteeksels: denk je nu echt dat je dat door een begeleidend voertuig gaat oplossen? Nee, dus. Dat blijft dan even scherp. Punt. Ik rij zelf geregeld (beroepshalve) 's nachts. Enne: de capriolen die zulke kerels van begeleidende voertuigen zich geregeld permitteren, ik sta er versteld van dat er nog geen slachtoffers zijn gevallen dan. Een oplossing zie ik eerder in:
* beschermkappen die over die scherpe uitsteeksels horen te zitten, worden vaak niet gemonteerd (ofwel te slordig). Controle daarop doen.
* verlichting zelden of niet behoorlijk functionerend, ofwel onzichtbaar door slijk. Controle daarop doen.
* rijbewijs categorie G had véél beter gedefinieerd moeten zijn (daar zijn kansen gemist geweest). + Nadien controle erop doen.
* ....
Maar ja: probleem zit 'm dan weer bij de controle. Dat gaat dus niet vanuit een knusse auto in de berm hé. En dat vereist bovendien een minimale kennis terzake van de wetsdienaars......
Tot slot nog dit. Had je nu écht een glazen bol nodig om te kunnen voorzien dat het voor de Boerenbond een koud kunstje was om een tsjeef op haar kant te krijgen?