Auteur Topic: veiligheidsafstanden  (gelezen 21209 keer)

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
veiligheidsafstanden
« Gepost op: zaterdag 31 juli 2010 - 20:50:54 »
In Duitsland zijn de minimumveiligheidsafstanden tussen voertuigen vastgelegd in een wetsartikel dat Michel al eens heeft aangehaald.
Je kan dus volgens dat bepaalde artikel beboet worden.

In Frankrijk voert men tegenwoordig zeer veel controles uit op het weggedrag van de weggebruikers en de toepassing van de verkeersregels.
Sinds het jaar 2001 bij het herschrijven van hun wegcode werd bij artikel 412-12 toegevoegd : Elle correspond à la distance parcourue par le véhicule pendant un délai d'au moins deux secondes.
De tweesecondenregel is daar nu algemene regel geworden.
Lijsten met afstanden zijn beschikbaar om een idee te geven van die twee seconden.
 

Wetgeving ter zake voor diegenen die geintresseerd zijn:
Cette notion a été introduite dans le code de la route français par décret du 23 novembre 2001.
Ainsi l'article R. 412-12 du code de la route relatif aux distances de sécurité entre les véhicules dispose :

lorsque deux véhicules se suivent, le conducteur du second véhicule doit maintenir une distance de sécurité suffisante pour pouvoir éviter une collision en cas de ralentissement brusque ou d'arrêt subit du véhicule qui le précède. Cette distance est d'autant plus grande que la vitesse est élevée.

 Elle correspond à la distance parcourue par le véhicule pendant un délai d'au moins deux secondes.

Hors agglomération, lorsque des véhicules ou des ensembles de véhicules, dont le poids total en charge dépasse les 3,5 tonnes ou dont la longueur excède 7 mètres, se suivent à la même vitesse, la distance de sécurité est d’au moins 50 mètres".

 Electronisch gekeurde  toestellen meten deze afstanden.

Het is zeer streng maar blijkbaar heeft het effect.

Dit om nog eens duidelijk te laten zien hoe achterlijk wij hier bezig zijn in Belgie.

De 28m moet onder de 50 staan enz..

Vitesse 50 km/h 70 km/h 90 km/h 110 km/h 130 km/h
Distance de sécurité 28 m 39 m 50 m 62 m 73 m

2 secondes, un minimum absolu
« Laatst bewerkt op: zaterdag 31 juli 2010 - 20:56:15 door mazda »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 31 juli 2010 - 22:29:48 »
In België is het de laatste tijd echt hallucinant. Twee streepjes ertussen op de snelweg lijkt zowat het maximum te zijn van afstand dat men wil houden.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 31 juli 2010 - 23:07:22 »
In Duitsland zijn de minimumveiligheidsafstanden tussen voertuigen vastgelegd in een wetsartikel dat Michel al eens heeft aangehaald.
Je kan dus volgens dat bepaalde artikel beboet worden.

In Frankrijk voert men tegenwoordig zeer veel controles uit op het weggedrag van de weggebruikers en de toepassing van de verkeersregels.
Sinds het jaar 2001 bij het herschrijven van hun wegcode werd bij artikel 412-12 toegevoegd : Elle correspond à la distance parcourue par le véhicule pendant un délai d'au moins deux secondes.
De tweesecondenregel is daar nu algemene regel geworden.
Lijsten met afstanden zijn beschikbaar om een idee te geven van die twee seconden.
 

Wetgeving ter zake voor diegenen die geintresseerd zijn:
Cette notion a été introduite dans le code de la route français par décret du 23 novembre 2001.
Ainsi l'article R. 412-12 du code de la route relatif aux distances de sécurité entre les véhicules dispose :

lorsque deux véhicules se suivent, le conducteur du second véhicule doit maintenir une distance de sécurité suffisante pour pouvoir éviter une collision en cas de ralentissement brusque ou d'arrêt subit du véhicule qui le précède. Cette distance est d'autant plus grande que la vitesse est élevée.

Elle correspond à la distance parcourue par le véhicule pendant un délai d'au moins deux secondes.

Hors agglomération, lorsque des véhicules ou des ensembles de véhicules, dont le poids total en charge dépasse les 3,5 tonnes ou dont la longueur excède 7 mètres, se suivent à la même vitesse, la distance de sécurité est d’au moins 50 mètres".

Enkel met die algemene (strenge) minimum 2 seconden zijn de Fransen natuurlijk niets, of hebben ze nog iets ?

Dan moet het al zoals bij de Duitsers* zijn, waar men het in trappen (wel vanaf 80 kmh tabel 2) navenant veel zwaarder beboet.
In principe zal men ook pas beboeten onder de #1,5 sec afstand# en dan nog naargelang zwaardere omstandigheid -vb nat- , in principe beboet men meestal pas onder 1/4 kmh-teller bij droge weg (5/10 des halben Tachowertes). Minimum 2 seconden of grof halbe tachometerwert is daar een aanbeveling.
# bron# :
Citaat
http://www.strassenverkehrsrecht.net/index.php/stvo/s-4-abstand/erlaeuterungen
Erläuterungen zu § 4 StVO    
Der Sicherheitsabstand zum Vorausfahrenden soll in der Regel ausreichen, um auch bei plötzlichem Bremsen des Vordermanns noch anhalten zu können. Jeder Verkehrsteilnehmer ist für ausreichenden Abstand nach vorn verantwortlich. Wer überholt, ist beim Wiedereinscheren jedoch auch für ausreichenden Abstand nach hinten verantwortlich.

Der Abstand richtet sich nach Örtlichkeit und Lage sowie der Fahrgeschwindigkeit. Ausreichend ist bei normalen Verkehrsverhältnissen die in 1,5 s durchfahrene Strecke. Als Anhaltspunkt kann auch der halbe Tachometerwert dienen. Bei dichtem Verkehr, hohen Geschwindigkeiten und beim Kolonnenfahren ist ein größerer Abstand angemessen.

Of gaan de Fransen evenveel beboeten bij iemand die 6 of 66 meter achter zijn voorligger hangt bij 120 kmh ?  ???
Citaat
Vitesse                   50 km/h 70 km/h 90 km/h 110 km/h 130 km/h
Distance de sécurité 28 m     39 m       50 m      62 m       73 m

Zijn daar dan geen minimumafstanden per snelheden -in trappen- en navenante boete in France ? bij 50 kmh ook  :-\ ???  
*zie Duits vb 120 kmh  < 1,5 sec = < 50 m > 30 m
Citaat
Bei 120 km/h drohen folgende Strafen:

Ab 30 m Abstand: 35 Euro.
Weniger als 30 m Abstand: 75 Euro und 1 Punkt.
Weniger als 24 m Abstand: 100 Euro und 2 Punkte.
Weniger als 18 m Abstand: 160 Euro und 3 Punkte, 1 Monat Fahrverbot.
Weniger als 12 m Abstand: 240 Euro, 4 Punkte, 2 Monate Fahrverbot.
Weniger als 6 m Abstand: 320 Euro, 4 Punkte, 3 Monate Fahrverbot.

Hier vind je alle D-links betreft veiligheidsafstand:
Citaat
http://www.fahrtipps.de/verkehrsrecht/bussgeldkatalog.php?s=12

12.1  bei einer Geschwindigkeit bis 80 km/h   25 €
12.2  - mit Gefährdung StVO § 4 Abs. 1 Satz 1; § 1 Abs. 2; § 49 Abs. 1 Nr. 1, 4 30 €
12.3  - mit Sachbeschädigung 35 €
- -     - - -     - - -   ---

12.4  bei einer Geschwindigkeit von mehr als 80 km/h, sofern der Abstand in Metern nicht weniger als ein Viertel des Tachowertes betrug StVO § 4 Abs. 1 Satz 1; § 49 Abs. 1 Nr. 4 35 €
...]
Tabelle 2
Nichteinhalten des Abstandes von einem vorausfahrenden Fahrzeug

lfd. Nr. Der Abstand von einem vorausfahrenden Fahrzeug betrug in Metern Regelsatz in Euro
12.5 a) bei einer Geschwindigkeit von mehr als 80 km/h
12.5.1 weniger als 5/10 des halben Tachowertes 75 €
12.5.2 weniger als 4/10 des halben Tachowertes 100 €

12.5.3 weniger als 3/10 des halben Tachowertes 160 €
Fahrverbot 1 Monat, soweit die Geschwindigkeit mehr als 100 km/h beträgt  
12.5.4 weniger als 2/10 des halben Tachowertes 240 €
Fahrverbot 2 Monate, soweit die Geschwindigkeit mehr als 100 km/h beträgt  
12.5.5 weniger als 1/10 des halben Tachowertes 320 €
Fahrverbot 3 Monate, soweit die Geschwindigkeit mehr als 100 km/h beträgt  

12.6 b) bei einer Geschwindigkeit von mehr als 130 km/h
12.6.1 weniger als 5/10 des halben Tachowertes 100 €
12.6.2 weniger als 4/10 des halben Tachowertes 180 €
12.6.3 weniger als 3/10 des halben Tachowertes 240 €
Fahrverbot 1 Monat
12.6.4 weniger als 2/10 des halben Tachowertes 320 €
Fahrverbot 2 Monate
12.6.5 weniger als 1/10 des halben Tachowertes 400 €
Fahrverbot 3 Monate

« Laatst bewerkt op: zaterdag 31 juli 2010 - 23:41:44 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #3 Gepost op: zondag 01 augustus 2010 - 03:55:57 »
In Duitsland geldt inderdaad dat je je snelheid in km/h gedeeld door 2 in meter als minimum afstand tot je voorligger dient te houden (bij droog wegdek).

Deze regel stemt uiteraard niet overeen met de werkelijkheid. Daar waar de reactietijd als onderdeel van de stopafstand weliswaar recht evenredig is met de snelheid, is immers de eigenlijke remweg recht evenredig met het kwadraat van de snelheid. De Duitse regel voorziet daardoor een te ruime afstand tot de voorligger bij lage snelheden, doch een te geringe afstand bij hoge snelheden.

Vele bestuurders gaan ervan uit dat hun voorligger, ook wanneer hij een noodstop uitvoert, nog een zekere afstand zal afleggen vooraleer hij tot stilstand komt.

Dit is evenwel een verkeerde redenering. Als de voorligger plots op zijn voorligger inrijdt, of enkele keren van de ene naar de andere vangrail over en weer vliegt, zal hij op veel kortere afstand tot stilstand komen.

Zeer terecht voorziet de Duitse wegcode dan ook dat men hoe dan ook op de afstand die men kan overzien, tot stilstand dient te kunnen komen, of, waar het kruisen niet mogelijk is, op de helft van die afstand.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #4 Gepost op: zondag 01 augustus 2010 - 11:14:35 »
Ondertussen heeft Duitsland - of bepaalde deelstaten -  digitale afstandmetingen in gebruik genomen, ook omdat de anologe video-opnames juridisch niet waterdicht bleken te zijn.

http://www.focus.de/auto/news/recht-nordrhein-westfalen-stellt-analoge-video-abstandsmessung-ein_aid_490319.html

Ook technisch was het zeer moeilijk met die analoge video-opnames de juiste tijdsgrens=afstand te meten, de nauwkeurigheid liet te wensen over: (politie kan hier wel toleranter zijn, maar toch... )
http://www.radarfalle.de/technik/ueberwachungstechnik/abstand2.php

Om een idee te geven hoeveel er gecontroleerd wordt in D, Be cijfers ken ik niet...  ;D

Citaat
Trotz der gravierenden Schwächen kommt das Video-Brücken-Abstandsmeßverfahren vor allem in Bayern, Nordrhein-Westfalen, Schleswig-Holstein und im Saarland tausendfach zum Einsatz. Allein auf bayerischen Autobahnen sind über 30 Meßanlagen Tag für Tag im Dienst.
Pro Jahr werden dort über 65 000 Ordnungswidrigkeitsverfahren wegen Abstandsdelikten eingeleitet. In Nordrhein-Westfalen dokumentiert das Verfahren jährlich über 45 000 Abstandsverstöße. Und selbst im kleinen Saarland werden pro Jahr über 6000 entsprechende Verfahren aktenkundig. "In den letzten zwei Jahren haben die Abstandskontrollen auf Autobahnen massiv zugenommen", ist die Erfahrung von Rechtsanwalt Hans-Jürgen Gebhardt aus Homburg an der Saar. Wie häufig Autofahrer, die widerspruchslos den Bußgeldbescheid akzeptiert hatten, zu Unrecht ein Fahrverbot bekamen, bleibt freilich im dunkeln.

Bayern (12,5 milj inwoners): > 30 afstandmetingen/dag op autosnelwegen, resultaat: > 65.000 Abstandsverstöße

Nordrhein-Westfalen (18 milj inw.), resultaat : > 45 000 Abstandsverstöße

Saarland (1 milj inw.), resultaat : > 6000 Abstandsverstöße
Deze 3 landen hebben gemiddeld ~ 4000 afstandsovertredingen per miljoen inwoners geregistreerd.

België (10,8 milj) :  ......  PV´s voor "bumperkleven"...
tussen vrachtwagens onderling (50 m) zullen er wel PV´s zijn, de vraag is hoeveel afstand-PV´s er voor personenwagens zijn.

Mss dat mijnheer Schouppe het aantal nog weet ?  ;D  ;)
Edit: na wat googlen niets relevants gevonden...

Studies en onderzoek naar "ongevaloorzaak veiligheidsafstand" bestaan er nauwelijks in Be, enkel voor vrachtwagens wordt er aandacht aan geschonken.
Citaat
http://www.fcvv.be/Docs/Groups/FCVV%20WG%20%20snelheid%20DEF.pdf
STATEN-GENERAAL VAN DE VERKEERSVEILIGHEID 2007  pagina 10 van 19
Veiligheidsafstanden

In het kader van de gedragsmetingen werd ook gekeken naar het respecteren van de veiligheidsafstanden tussen voertuigen (2 secondenregel). Hierbij werd vastgesteld dat hoe hoger de snelheidslimiet, hoe minder de veiligheidsafstand wordt gerespecteerd.

Conclusie
De positieve resultaten van de attitudemetingen worden niet volledig vertaald in een aangepast snelheidsgedrag. Dit kan betekenen dat er een principiële bereidheid is om de snelheidslimieten te respecteren, maar dat de automobilist sterk beïnvloed wordt door plaatselijke omstandigheden (wegbeeld, verkeersdrukte, gedrag van anderen, weer, …) en hierop zijn snelheidsgedrag afstemt.
Er zijn duidelijke indicaties dat er nog problemen zijn met het respect voor de snelheidsbeperking op wegen waar 30 en 70 km/u mag worden gereden. Hieraan kan verholpen worden door aanpassingen van de infrastructuur (snelheidsremmers bij 30 km/u en herkenbaarheid van 70 km/u-wegen) en gerichte handhaving. Ook de snelheid van vrachtwagens buiten de bebouwde kom noodzaakt tot een verhoging van het aantal controles. Deze moeten gepaard gaan met controles op de naleving van de veiligheidsafstanden.

En dit in een land waar veiligheidsafstand - met grote afstand - ongevaloorzaak nr 1 is op snelwegen en autowegen.
« Laatst bewerkt op: zondag 01 augustus 2010 - 12:34:36 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #5 Gepost op: zondag 01 augustus 2010 - 11:31:00 »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #6 Gepost op: zondag 01 augustus 2010 - 12:27:27 »
En dit in een land waar veiligheidsafstand - met grote afstand - ongevaloorzaak nr 1 is op snelwegen en autowegen.

Toevallig iets betreffends uit Zwitserland gevonden (top 3 verkeersveiligheid in Europa), daar hebben ze min of meer dezelfde video-afstandmetingen zoals in D.
In Kanton Bern werd die week prioritair op afstand gecontroleerd, blijkbaar met extra middelen.

Citaat
http://www.bernerzeitung.ch/region/kanton-bern/Polizeiaktion-auf-Autobahnen-gegen-zu-geringen-Abstand/story/17862931

Polizeiaktion auf Autobahnen gegen zu geringen Abstand
Aktualisiert am 02.05.2010

Ungenügender Abstand sei auf Autobahnen die Unfallursache Nummer 1, schreibt die Kantonspolizei Bern. Sie hält deshalb diese Woche auf allen Autobahnen des Kantons intensiv Ausschau nach fehlbaren Lenkern, wie sie dies in den letzten Jahren schon mehrfach tat.

Von den 899 Unfällen, die 2009 auf Autobahnen und Autostrassen im Kanton Bern polizeilich registriert wurden, gingen 21 Prozent auf zu geringen Abstand zurück, wie es in einer Medienmitteilung vom Sonntag heisst. 10 Prozent der Unfälle seien auf Nichtanpassen der Geschwindigkeit an die Strassenverhältnisse zurückzuführen. Als Folge der zwei Haupt-Unfallursachen wurden 213 Personen verletzt.

Prioritär verfolgt die Polizei diese Woche Verkehrssünder mit ungenügendem Abstand beim hintereinander Fahren und/oder mit erheblichen Tempoübertretungen. Sie setzt dabei auch die Video- Distanz-Auswertung ein.

Als Faustregel gilt der «Zwei-Sekunden-Abstand». Bei den bisherigen derartigen Aktionen hatte die Berner Polizei mehrere grobe Verletzungen der Verkehrsregeln festgestellt.
(cls/sda)
Ik denk niet dat dit een vertaling behoeft.

Citaat
http://www.stva.sg.ch/home/strassenverkehr/unfallanalysen/ungenuegender_abstand.html
Ungenügender Abstand
  
Der ungenügende Abstand ist mit über 20 Prozent eine der häufigsten Unfallursachen. Auf der Autobahn liegt der Anteil sogar bei knapp 40 Prozent. Aus diesem Grunde werden durch die Polizei für mehr Abstand Kontrollen durchgeführt. Das Bundesgericht verlangt einen Abstand entsprechend einer Zeit von 2 s oder ein halber Tacho, was 1,8 s entsprechen würde. Ebenfalls in der Fahrschule lernt man den genügenden Abstand mit "21, 22, 23..." zu bestimmen.

In der Praxis ist es sehr oft schwierig, diesen Abstand einzuhalten, da gerade auf Autobahnen immer wieder überholende Fahrzeuge in die vorhandenen Lücken einschwenken. Bei polizeilichen Abstandskontrollen werden deshalb die Vorgänge normalerweise mit einer Videokamera gefilmt. Damit kann bestimmt werden, wie lange mit ungenügendem Abstand gefahren und auch welcher Minimalabstand dabei eingehalten wurde. Die betroffenen Fahrzeuglenker, welche dann wegen ungenügendem Abstand zu Anzeige gebracht werden, bezeichnen dies oft als Schikane. Leider beweisen die grosse Anzahl an Auffahrunfällen das Gegenteil.
...]

Op eenrichtingswegen zoals snelwegen en autowegen blijkt ongevaloorzaak te weinig afstand dus bijna dubbel zo hoog of afgerond 40%, als op gewone kruisende wegen: > 20%.
« Laatst bewerkt op: zondag 01 augustus 2010 - 12:36:36 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #7 Gepost op: zondag 01 augustus 2010 - 12:38:58 »
Vitesse 50 km/h 70 km/h 90 km/h 110 km/h 130 km/h
Distance de sécurité 28 m 39 m 50 m 62 m 73 m

2 secondes, un minimum absolu
2 seconden / 67m afstand op de snelweg, dat lukt hier nooit, daar duiken er gelijk (minstens) 2 in ...

Wie dat in ietwat druk verkeer gaat toepassen, staat meer dan waarschijnlijk na 2 minuten stil  :D
Je inhaal-afstanden worden ook gigantisch als je niet zoveel snelheidsverschil hebt.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #8 Gepost op: zondag 01 augustus 2010 - 15:35:35 »
Wie dat in ietwat druk verkeer gaat toepassen, staat meer dan waarschijnlijk na 2 minuten stil  :D

En voor wie die minimum veiligheidsafstand niet aanhoudt, is het slechts een kwestie van tijd tot hij eens op zijn voorligger knalt.

Citaat
Je inhaal-afstanden worden ook gigantisch als je niet zoveel snelheidsverschil hebt.

AR 16.4 houdt dan ook in dat je niet mag inhalen als je dat niet op zeer korte tijd kunt doen, wat het geval is bij te weinig snelheidsverschil.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #9 Gepost op: zondag 01 augustus 2010 - 17:29:01 »
2 seconden / 67m afstand op de snelweg, dat lukt hier nooit, daar duiken er gelijk (minstens) 2 in ...

Waardoor er rechts weer voldoende plaats vrij komt om rustig naar rechts te wisselen...   ;)

Neen, daarom dat men in D* ook realistische + 30 m neemt bij navenant druk verkeer aan mogelijke ~ 120 kmh.
Natuurlijk moet men dan vooruitziend meerdere voorliggers in het oog houden, als het enigzins gaat tenminste...
(getand rijden tot de voldoende veiligheidsafstand terug ingenomen kan worden (1,5 sec=50 m (D)), zeker niet remmen...)

*Inbreuken op veiligheidsafstand worden ook pas beboet onder strenge voorwaarden, dus nooit bij rijstrookwissels of het "induiken".

Gebeurt het induiken voor in te halen tijdens zo´n videoafstandsmeting (in D) zou het wel eens kunnen dat - zeker de ´2e induikende´ een heel vette boete kan verwachten, want gevaarlijke voorrangsnegatie (mit Gefährdung) wordt natuurlijk met die afstandsmetingsvideo ook geregistreerd (3) en is wettelijk ruim voldoende.

Dus naast afstandscontrole is het ook een snelheidscontrole én voorrangscontrole voor alle bestuurders in dat meetbereik (videoprints over ~ 400 m; afstand 300 m)
Ref:
Citaat
http://www.verkehrslexikon.de/Texte/GSVama02.php
Video-Abstands-Messanlage VAMA - Feststellung der verschiedenen Verstöße
Mit dem VAMA-Verfahren werden die einzelnen Verstoßarten wie folgt ermittelt (die nachfolgenden Ausführungen sind zitiert nach Krumm DAR 2005, 55 ff.)
(1) Geschwindigkeitsverstöße:
Die Geschwindigkeitsmessung erfolgt anhand einer einfachen Weg-Zeit-Berechnung. ...]

(2) Abstandsverstöße:
Für den „einfachen” Abstandsverstoß wird – neben der erforderlichen zwei Videoprints des Betroffenenfahrzeugs zur Geschwindigkeitsfeststellung – zur Abstandsermittlung ein drittes Videoprint als Berechnungsgrundlage und zur Inaugenscheinnahme abgezogen.  ...]

(3) Einfahren in den Sicherheitsabstand zum Zwecke des Überholens:
Häufig wird das VAMA-Verfahren auch zur Feststellung einer Gefährdung anderer Verkehrsteilnehmer durch Einfahren in deren Sicherheitsabstand genutzt. Für die reine Geschwindigkeits- bzw. Abstandsmessung sind hier natürlich ebenso drei Videoprints ausreichend, doch werden üblicherweise mehr Prints gezogen, insbesondere um den Zeitpunkt des Einscherens vor oder im Meßbereich zu dokumentieren. ...]

Bij afstand wordt ook meestal een tolerantiemarge van 10 % extra genomen, soms (bij oudere techniek, Traffipax) komt er nog eens 15 % extra bij (als ik de tekst goed gelezen heb) :
http://www.radarfalle.de/technik/ueberwachungstechnik/zfs97-393.php
hier wordt de minimum 1,5 sec regel - praktijk halve km-teller - ook nog eens vermeld:
Citaat
Der Sicherheitsabstand ist in der Regel die in 1,5 Sekunden durchfahrene Strecke - brauchbarer Maßstab für die Praxis = halber Tachowert in Metern, der dem Fahrer während der Fahrt eine einfache Prüfung ermöglicht. An den halben Tachowert hat die Bußgeldkatalogverordnung vom 4.7.89 die Höhe der Sanktionierung mit Geldbuße und Fahrverbot in den einzelnen Abstufungen ab 5/10 des halben Tachowertes angeknüpft.
« Laatst bewerkt op: zondag 01 augustus 2010 - 18:37:40 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #10 Gepost op: zondag 01 augustus 2010 - 21:55:29 »
Michel, de Fransen hebben het blijkbaar niet uitgewerkt zoals de Duitsers.
De boete is bij elke snelheid dezelfde als men de 2 seconden niet respecteert bij normaal doorgaand verkeer en op ALLE wegen.
Behalve bij invoegen of als de voorligger ineens afremt.
Er is ook geen minimumsnelheid vastgesteld.
Dus in principe kan je zelfs bij 30 km uur beboet worden als je niet voldoende afstand houdt volgens de 2 secondenregel.

Les sanctions
Le conducteur en infraction encourt une contravention de 4e classe (amende forfaitaire de 135 euros) et un retrait de trois points. Le permis de conduire peut également être suspendu pour une durée maximale de trois ans.

135 euro en drie punten. Intrekking rijbewijs voor maximum 3 jaar (volgens uitspraak rechtbank bij ongeval en oorzakelijk verband).
« Laatst bewerkt op: zondag 01 augustus 2010 - 22:00:17 door mazda »

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #11 Gepost op: zondag 01 augustus 2010 - 22:03:49 »
Dit is een Belgisch wetsvoorstel dat ooit werd ingediend.
Lees ook de belachelijke afstand van 30 meter op snelwegen en 2X2 met middenberm.

WETSVOORSTEL SENAAT 2007/2008

--------------------------------------------------------------------------------

Artikel 1

Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 78 van de Grondwet.

Art. 2

In artikel 18 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 18 september 1991, worden de volgende wijzigingen aangebracht :

A) de bepaling onder 18.2 wordt vervangen als volgt :

« 18.2. Bij normaal doorgaand verkeer en tenzij de voorligger remt of juist vóór, tijdens of na een manoeuvre, moeten de bestuurders van voertuigen op de autosnelwegen en op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn, onderling een afstand houden van ten minste 30 meter. »;

B) de bepaling onder 18.3 wordt opgeheven.

4 december 2007.

 Anke VAN DERMEERSCH.



Dit wetsvoorstel neemt de tekst over van een voorstel dat reeds op 13 juni 2005 in de Senaat werd ingediend (stuk Senaat, nr. 3-1239/1 - 2004/2005).

Het niet-houden van een veilige afstand tot het voertuig dat vooraan rijdt, is tegenwoordig een van de hoofdoorzaken van zware ongevallen. Bijna wekelijks worden we op onze autosnelwegen geconfronteerd met een of meer motorvoertuigen die ondanks dat ze in dezelfde richting rijden, op elkaar botsen. Gehaastheid, onachtzaamheid en agressief rijgedrag leiden ertoe dat de afstand tussen voertuigen krimpt tot een gevaarlijke marge. Het minste voorval op de openbare weg heeft dan catastrofale gevolgen. Bovendien maken bestuurders die zich door de te dichtbijrijdende achterligger geïntimideerd voelen snel fouten door instinctmatige en ongecontroleerde manoeuvres.

De artikelen 10.1, 2º, en 18 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en in extenso de artikelen 2, 1, 3º, en 3, 1, 6º, van het koninklijk besluit van 22 december 2003 tot aanwijzing van de zware overtredingen per graad van de algemene reglementen genomen in uitvoering van de wet betreffende de politie over het wegverkeer, bepalen te beperkt het in acht nemen van een veiligheidsafstand tussen de voertuigen. Afgezien van vrachtwagens op bruggen, buiten de bebouwde kommen en voor konvooien (artikel 18.1 tot 18.3 van het koninklijk besluit van 1 december 1975) is de veiligheidsafstand niet specifiek in de wet ingeschreven. Het is de bedoeling van dit wetsvoorstel de veiligheidsafstand in de wet uit te breiden tot alle voertuigen die gebruikmaken van de autosnelwegen. Het is evident dat bij fileverkeer, bij het remmen van de voorligger of bij het invoegen van het eigen voertuig of van een voorligger, de bepaling omtrent de veiligheidsafstand niet van toepassing is.

Een ondubbelzinnig definiëren van de veiligheidsafstand tussen voertuigen — en de controle erop — heeft ook tot gevolg dat de veiligheid en goede doorstroming bij het invoegen van voertuigen op de snelweg gegarandeerd wordt, ook wanneer vrachtwagens verplicht worden het eerste baanvak te gebruiken. De controle op de veiligheidsafstand is technisch mogelijk door vaststaande en mobiele meettoestellen of door vergelijking met op vaste afstand van elkaar staande ijkingspunten op de openbare weg, zoals de witte onderbroken streep en verlichtingspalen.

 


« Laatst bewerkt op: zondag 01 augustus 2010 - 22:08:53 door mazda »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #12 Gepost op: zondag 01 augustus 2010 - 23:34:48 »
AR 16.4 houdt dan ook in dat je niet mag inhalen als je dat niet op zeer korte tijd kunt doen, wat het geval is bij te weinig snelheidsverschil.
Definiëer "korte tijd"  ;)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #13 Gepost op: zondag 01 augustus 2010 - 23:51:34 »
« 18.2. Bij normaal doorgaand verkeer en tenzij de voorligger remt of juist vóór, tijdens of na een manoeuvre, moeten de bestuurders van voertuigen op de autosnelwegen en op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn, onderling een afstand houden van ten minste 30 meter. »;

 Anke VAN DERMEERSCH.
Die ging de kwaal van de onleesbare, ontoepasbare, en veel te voorwaardelijke wegcode nog wat erger maken ipv eenvoudiger  >:(
Even erg als Landuyt IMHO  (ook advocate ... als die een voorstel formuleren kan het niet ingewikkeld genoeg zijn ) !

Het was ook een regelrecht dwaas voorstel, zelfs in een file zou men 30m tussenafstand moeten houden.
"normaal doorgaand verkeer" is immers onbepaald ...
Daarmee was ineens onbepaald wanneer heel deze mikmak zou moeten gelden .
De term "doorgaand verkeer" wordt doorgaans trouwens gebruikt tegenover "plaatselijk verkeer" - maar zou hier wat anders moeten betekenen.
En wat is "normaal" ???
Ook dat is nergens bepaald.

Bovendien haalt een uitzondering bij een maneuver ook het hele systeem onderuit, want het "tussenkruipen" zou dan mogen zonder dat men de veiligheidsafstand moet houden.

Dit was dan ook even dwaas als het behouden van de 50m tussenafstand bij het huidige 18.1 en 18.2 ... die gelden ook bij file.

Voor wie nog twijfelt wanneer ik schrijf dat de wegcode niet toepasbare waanzin is, is dit een gezond voorbeeld  ;)


Citaat
Een ondubbelzinnig definiëren van de veiligheidsafstand tussen voertuigen ...
... gebeurt best op een totaal andere manier dan wat dit voorstel aanbracht.
« Laatst bewerkt op: zondag 01 augustus 2010 - 23:53:37 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #14 Gepost op: maandag 02 augustus 2010 - 00:09:16 »
AR 16.4 houdt dan ook in dat je niet mag inhalen als je dat niet op zeer korte tijd kunt doen, wat het geval is bij te weinig snelheidsverschil.
art 16.4 is geschreven om het inhalen op 2*1 wegen veilig te houden
op snelwegen zie ik het voorbijrijden van iemand die 118 rijdt niet als inhalen, maar als voorbijrijden van traag verkeer, op een ander rijvak, zonder dat ik genoodzaakt ben onmiddelijk terug in te voegen wegens tegenliggers
better a bad day at sea
than a good day at the office