Auteur Topic: veiligheidsafstanden  (gelezen 21198 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #60 Gepost op: maandag 09 augustus 2010 - 19:08:45 »
Door het algemeen inhaalverbod voor zwaar verkeer op tweevakssnelwegen was het een tijdje beter, maar nu begint deze factor terug op te duiken. Zo duidelijk ?
in dat geval zou het beter zijn om vrachtwagens te laten inhalen en ze toe te laten op alle rijvakken
en de max snelheid gelijk brengen met die van de vrachtwagens
dan krijg je minder die muur op het rechtse vak
zo kan het doorgaand verkeer links gaan rijden, zodat ze van het op- en afrijdend verkeer geen last meer hebben
we moeten het eens onder ogen zien
er rijden nu eenmaal even veel vrachtwagens als personenwagens rond in de spits
als die allemaal op 1 vak moeten vraag je om file
beter ze te spreiden  over 3 of 4 vakken
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #61 Gepost op: maandag 09 augustus 2010 - 20:22:51 »
Door het algemeen inhaalverbod voor zwaar verkeer op tweevakssnelwegen was het een tijdje beter, maar nu begint deze factor terug op te duiken. Zo duidelijk ?
in dat geval zou het beter zijn om vrachtwagens te laten inhalen en ze toe te laten op alle rijvakken
en de max snelheid gelijk brengen met die van de vrachtwagens
dan krijg je minder die muur op het rechtse vak
zo kan het doorgaand verkeer links gaan rijden, zodat ze van het op- en afrijdend verkeer geen last meer hebben
we moeten het eens onder ogen zien
er rijden nu eenmaal even veel vrachtwagens als personenwagens rond in de spits
als die allemaal op 1 vak moeten vraag je om file
beter ze te spreiden  over 3 of 4 vakken
Als er 3 of 4 vakken zijn mogen de camions van mij 2 vakken benutten om mekaar echt in te halen en soms - in de spits - mekaar gewoon voorbij te rijden ...  ;)

Dan hebben al die auto´s nog altijd minstens een vak...
« Laatst bewerkt op: maandag 09 augustus 2010 - 20:25:01 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #62 Gepost op: maandag 09 augustus 2010 - 20:39:35 »
Wooter reageert zoals de meesten: 't zijn de vrachtwagens die hinderen maar ik met mijn pruts doe dat niet. De dagelijkse realiteit laat wel wat anders zien.
Ik ben even niet mee...

Op zich hindert een vrachtwagen overigens niet. Het zijn de flikkers die er niet aan 120 voorbij durven die het zaakje ophouden.

En Bibi, geregeld rij ik naar Leuven met een 40-tonner. Vertrek om 7:00 uur in Kontich en meestal sta ik om 7:45 uur op de parking van tankstation vlak voor de afrit Haasrode en niet alleen in de vakantieperiode.
Enigszins opmerkelijk... 't is omdat die file op de E19 richting Brussel vies tegenvalt.

wooter

  • Gast
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #63 Gepost op: maandag 09 augustus 2010 - 20:43:50 »
in dat geval zou het beter zijn om vrachtwagens te laten inhalen en ze toe te laten op alle rijvakken
en de max snelheid gelijk brengen met die van de vrachtwagens
dan krijg je minder die muur op het rechtse vak
Voor zover ik gemerkt heb in Canada heb je dan inderdaad geen muur van vrachtwagens op het rechtervak. Maar reken dan ook op tussenafstanden van 4-5 meter aan 90 km/u, en erg lange inhaalmanoevers. Voor zover iedereen zich aan de snelheidslimiet wil houden natuurlijk.

En tussen de groepjes die halstarrig 90 rijden met trucks rondom hen (want die trucks willen natuurlijk op hun begrenzer 90 willen rijden en gaan dus op alle rijvakken rijden om toch maar die fokking trage automobilisten voorbij te kruipen) ga je zones zien met nauwelijks wat verkeer.

zo kan het doorgaand verkeer links gaan rijden, zodat ze van het op- en afrijdend verkeer geen last meer hebben
Ik dacht dat daarvoor op- en afritten waren, en dat het rechtervak ook voor doorgaand verkeer was...

we moeten het eens onder ogen zien
er rijden nu eenmaal even veel vrachtwagens als personenwagens rond in de spits
als die allemaal op 1 vak moeten vraag je om file
beter ze te spreiden  over 3 of 4 vakken
Volgens de tellingen rondom Antwerpen is de piek van het vrachtvervoer pas na 10 uur 's morgens. Tijdens de ochtend- en avondspits is er duidelijk minder vrachtverkeer, maar tussen 10u en 15u maakt het vrachtverkeer daar makkelijk de helft van alle verkeer uit.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #64 Gepost op: dinsdag 10 augustus 2010 - 04:42:40 »
En tussen de groepjes die halstarrig 90 rijden met trucks rondom hen (want die trucks willen natuurlijk op hun begrenzer 90 willen rijden en gaan dus op alle rijvakken rijden om toch maar die fokking trage automobilisten voorbij te kruipen) ga je zones zien met nauwelijks wat verkeer.

Als je achter die "fokking trage automobilisten" blijft met een geladen 44 tonner kan je er zeker van op aan dat je voortdurend (stevig) in de remmen moet en het volle gewicht terug op gang kunt trekken.
Weinigen, om niet te zeggen geen enkele, kan met zijn 1, 2, 3 ton gelijke tred houden met ene van boven de 20 ton, zeker niet in heuvelachtige of bergachtige streken.
(In Canada rijden de vrachtwagens en auto's ook aan een gelijke snelheid en zitten ze veel minder benepen met veel te enge rij- en rusttijden.)

zo kan het doorgaand verkeer links gaan rijden, zodat ze van het op- en afrijdend verkeer geen last meer hebben
Ik dacht dat daarvoor op- en afritten waren, en dat het rechtervak ook voor doorgaand verkeer was...

Dat dacht ik ook ... tot ik de realiteit in België wel moest onder ogen zien.

We komen in de buurt.
Eigenlijk zijn we gewoon met z'n allen slachtoffer van het beleid in België.
E313 - Hasselt->Antwerpen in beide richtingen.
E314 - Leuven->Aarschot in beide richtingen.
Antwerpen->Breda in beide richtingen.
...

Allemaal auto(snel)wegen die al jaren de verkeersstroom niet meer aan kunnen en jaren geleden al een derde en eventueel vierde rijstrook vandoen hebben.

Wat doen ze?
Enkele jaren geleden hebben ze de E313 vernieuwd en in plaats van een derde rijstrook te voorzien hebben ze alle bruggen, die voorzien waren voor een derde rijstrook, afgebroken en nieuwe gebouwd waar maar 2 rijstroken meer mogelijk zijn.
De doorstroming, van de vaak veel te korte op- en afritten, een stuk moeilijker gemaakt.
Uitwijkmogelijkheden, die er al veel te weinig waren om te beginnen, onbruikbaar gemaakt.
...
Resultaat = flinke toename van de verkeersproblemen op alle vlakken.

Voor de vervoerssector in België komen daar nog een hele resem pestmaatregelen bij die de sector het strot toenijpen waar de meeste auto's geen last, laat staan benul, van hebben.

we moeten het eens onder ogen zien
er rijden nu eenmaal even veel vrachtwagens als personenwagens rond in de spits
als die allemaal op 1 vak moeten vraag je om file
beter ze te spreiden  over 3 of 4 vakken
Volgens de tellingen rondom Antwerpen is de piek van het vrachtvervoer pas na 10 uur 's morgens. Tijdens de ochtend- en avondspits is er duidelijk minder vrachtverkeer, maar tussen 10u en 15u maakt het vrachtverkeer daar makkelijk de helft van alle verkeer uit.

Na de crisis in 2008 kan dit kloppen. Nu echter komt het geleidelijk aan terug naar het peil van voordien en zou ik durven zeggen tussen 10u en 15u dat dit makkelijk naar de 80% zou gaan en meer.
Toont wel duidelijk aan dat er in de meeste gevallen zowel door de chauffeurs als door de planning zoveel mogelijk rekening mee gehouden wordt.
Rij- en rusttijden en andere regeltjes komen dan weer lekker roet in het eten gooien.
Tussen 5u en 7u 's morgens zal er ook wel een piek zijn of na 18u.

Toch vreemd dan dat er meer fileproblemen zijn tijdens de spits wanneer er minder stoute, slome, trage, hinderende, blokkerende, ... vrachtwagens op de baan zijn.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #65 Gepost op: dinsdag 10 augustus 2010 - 08:33:07 »
zo kan het doorgaand verkeer links gaan rijden, zodat ze van het op- en afrijdend verkeer geen last meer hebben
Ik dacht dat daarvoor op- en afritten waren, en dat het rechtervak ook voor doorgaand verkeer was...

Dat dacht ik ook ...
maar als het verkeer moeilijk de baan op en af kan rijden op die op en afritten, omdat er een muur van vrachtwagens rijdt, dan kan je beter die vrachtwagens spreiden over alle rijstroken
dan kan het doorgaand verkeer (ook doorgaande vrachtwagens) op het linkse vak en storen die niemand die op en af wil
als dit alles gebeurt aan de max snelheid van vrachtwagens (max 90 km/u) dan zullen er ook minder conflikten zijn die te wijten zijn aan snelheidsverschil
mss dan wel rechts inhalen toelaten of alles regelen met F15
better a bad day at sea
than a good day at the office

wooter

  • Gast
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #66 Gepost op: dinsdag 10 augustus 2010 - 10:54:11 »
Daar ga je vanuit dat niemand gaat inhalen en iedereen ondanks de lagere snelheid van 90 km/u toch meer dan 50 meter tussenafstand gaat houden.

Good Luck With That.

Choose your lane gaat perfect met 4 of meer rijstroken buiten de spits. In de spits draait dat alles sneller naar de kloten omdat de traagste nu niet meer op het rechtervak zit, maar op het middenvak of linkervak en er dus zottere manoevers moeten gebeuren om de traagste voorbij te geraken.

Vrachtwagens links laten rijden op een tweebaanssnelweg is retarded... Zeker als het is om voorrangsplichtigen voorrang te verlenen.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #67 Gepost op: dinsdag 10 augustus 2010 - 22:24:46 »
MINSTENS 50 m veiligheidsafstand tussen alle voertuigen aan 9O km uur.
50m moet het ABSOLUTE MINIMUM zijn tegen 90 km uur.

Controle door electronische meettoestellen.
Boetes op niet respecteren van de veiligheidsafstanden en mogelijkheid tot onmiddellijke intrekking rijbewijs zoals bij dronkenschap.

Geen gezever, geen discussie, toepassen of niet meer meespelen.
Hetzelfde met het niet verlenen van vvr in bepaalde streken.

Bij het voetbal is er ook altijd een scheidsrechter aanwezig, je mag niet zomaar buiten de strepen gaan of ineens als middenspeler de keeper vervangen.
Regels zijn regels en als er geen discipline is moet je de valsspeler er doodgewoon uitsmijten.

De gemeenschap betaalt al genoeg voor de gevolgen van verkeersongevallen, ook langs de weg van de sociale zekerheid.
Barbaren zijn het op de Belgische wegen.
Aanpakken, en wie niet wil plooien streng bestraffen.
 

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #68 Gepost op: woensdag 11 augustus 2010 - 12:00:22 »
MINSTENS 50 m veiligheidsafstand tussen alle voertuigen aan 9O km uur.
50m moet het ABSOLUTE MINIMUM zijn tegen 90 km uur.

Voor zware vrachtwagens of sleep + 7m, en -auto´s in konvooi-, is onderling die 50 m ook voorzien (Art 18.2 en -18.3-) **eigenlijk aan (veel) lagere snelheden als 90 kmh per uur, dus ook bij (rechtsrijdend) fileverkeer.  

Citaat
Artikel 18: Afstand tussen de voertuigen  

18.1. Op bruggen moeten de bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton, onderling een afstand houden van ten minste 15 meter.

**18.2. Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton of langer dan 7 meter, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter.

18.3. Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van auto's die in konvooi rijden voor een gezamenlijk te maken tocht, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter.

18.4. Het bepaalde in 18.3. geldt niet voor legervoertuigen die in konvooi rijden :
tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag;
bij zeer mistig weer.
Uiteraard "moet* elke voertuigbestuurder bij "fileverkeer" op de snel- of autoweg de nodige veiligheidsafstand laten*" zodat men navenant beurtelings kan invoegen vanop de oprit.
*uiteraard is de B1 van de oprit (wettelijk) prioritair aan de (gekregen) hoffelijkheid...*

Citaat van: mazda
Controle door electronische meettoestellen.
Boetes op niet respecteren van de veiligheidsafstanden en mogelijkheid tot onmiddellijke intrekking rijbewijs zoals bij dronkenschap.

Geen gezever, geen discussie, toepassen of niet meer meespelen.

Bij het voetbal is er ook altijd een scheidsrechter aanwezig, je mag niet zomaar buiten de strepen gaan of ineens als middenspeler de keeper vervangen.
Regels zijn regels en als er geen discipline is moet je de valsspeler er doodgewoon uitsmijten.

De gemeenschap betaalt al genoeg voor de gevolgen van verkeersongevallen, ook langs de weg van de sociale zekerheid.
Barbaren zijn het op de Belgische wegen.
Aanpakken, en wie niet wil plooien streng bestraffen.
Dus "ongeveer" de Duitse handhaving op veiligheidsafstanden overnemen.
Citaat
Bei 120 km/h drohen folgende Strafen:

Ab 30 m Abstand: 35 Euro.
Weniger als 30 m Abstand: 75 Euro und 1 Punkt.
Weniger als 24 m Abstand: 100 Euro und 2 Punkte.
Weniger als 18 m Abstand: 160 Euro und 3 Punkte, 1 Monat Fahrverbot.
Weniger als 12 m Abstand: 240 Euro, 4 Punkte, 2 Monate Fahrverbot.
Weniger als 6 m Abstand: 320 Euro, 4 Punkte, 3 Monate Fahrverbot.

Ik heb eens gesurfd op wegcode, en veiligheidsafstand 50 m onderling (Art 18) is normaal een gewone 2e graadsovertreding. Evenzo voorrangsnegatie bij een B1 of B5...
Citaat
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=98&node=hfst2
HOOFDSTUK II: Overtredingen van de 2e graad


Veilgheidsafstand algemeen is was ? een zware 1e graadsovertreding, blijkbaar staan stonden die gelijk met een derdegraadsboete #  :-\:
Of was dat nog een deel van de superboetes die niet meer tellen ? Tja dan is veiligheidsafstand maar gewone eerste graad of vanaf € 50 (onderaan)
Citaat
http://www.wegcode.be/actueel.php?nr=60

31 januari 2003
VERKEERSVEILIGHEID

EXTERNE COMMUNICATIE VAN DE FEDERALE REGERING
Op voorstel van minister van Mobiliteit en Vervoer Isabelle Durant, heeft de Ministerraad bij de eerste lezing vier uitvoeringsbesluiten goedgekeurd van de wet houdende verschillende bepalingen inzake verkeersveiligheid.
...
Worden geclassificeerd als zware overtredingen van de eerste graad :
(Onmiddellijke inning : 150 € - Bevel tot betaling : 150 € - Rechtbank : 275 tot 1.375 €)
(Rijbewijs mag ingetrokken worden)
...
Met een onaangepaste snelheid rijden, de veiligheidsafstanden niet in acht nemen, de normale voortgang van andere weggebruikers hinderen door met een abnormaal lage snelheid te rijden of plots nodeloos te remmen, aansporen tot overdreven snel rijden, niet vertragen of stoppen bij het naderen van dieren die zich op de openbare weg bevinden.
Zelfs te traag hinderend rijden staat er bij...  ;D

#
Citaat
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=87

Vanaf 31 maart 2006 bestaan er vier verschillende categorieën overtredingen:

- overtredingen 1e graad
- overtredingen 2e graad
- overtredingen 3e graad
- overtredingen 4e graad

De zogeheten 'superboetes' werden de wereld uitgeholpen en een meer logische bestraffing werd ingevoerd. Naargelang het risico op ongevallen stijgt, zullen ook de boetes stijgen.

A. BOETETARIEVEN (exclusief snelheidsovertredingen)

Aard overtreding Onmiddellijke inning Minnelijke schikking Rechtbank Verval recht tot sturen
- Eerste graad             € 50                      € 60       € 55 tot € 1375        Neen
- Tweede graad          € 100                   € 110       € 110 tot € 1375      Facultatief
- Derde graad             € 150                   € 160       € 165 tot € 2750      Facultatief
- Vierde graad            € 300*                  -              € 220 tot € 2750    8 dagen tot 5 jaar**

ttp:
- een autobestuurder die echt "bumperkleeft" (vb aan 120 kmh) is er met 50€ vanaf ?  :o
D: Weniger als 6 m Abstand: 320 Euro, 4 Punkte, 3 Monate Fahrverbot;

- en een trucker die pakweg maar 40 meter laat ipv 50 tov een collega is er aan voor € 100 ? ook bij < 50 kmh**  :o  ?
 D: 0 €**

En om op **Art 18.2 nog eens terug te komen - **waar men geen minimumsnelheid bepaald - **ziehier de Duitse regel:
Citaat
http://www.verkehrsportal.de/stvo/stvo_04.php

(3) Lastkraftwagen mit einem zulässigen Gesamtgewicht über 3,5 t und Kraftomnibusse müssen auf Autobahnen, wenn ihre Geschwindigkeit mehr als 50 km/h beträgt, von vorausfahrenden Fahrzeugen einen Mindestabstand von 50 m einhalten.
« Laatst bewerkt op: woensdag 11 augustus 2010 - 13:18:02 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #69 Gepost op: woensdag 11 augustus 2010 - 19:59:48 »
LOL... Zet morgen iedereen aan die veiligheidsafstanden en de files worden dire keer zo lang. Nog niet zo lang geleden bewees een studie in Nederland nog dat die tussenafstanden ervoor zorgden dat files korter bleven en zo knooppunten niet geblokkeerd raakten om nog meer files te veroorzaken.

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #70 Gepost op: woensdag 11 augustus 2010 - 22:19:55 »
Citaat
't is omdat die file op de E19 richting Brussel vies tegenvalt
Als je voldoende anticipeert valt dat meestal mee. Rustig blijven bollen in de rechtse rijstrook en de pw, die in Mechelen al naar de linkse rijstrook schoot om aldaar veel op te trekken en af te remmen tot aan de Ring van Brussel, aan die Ring nog steeds naast je te zien en dan nog voor hem/haar op de Ring te kunnen invoegen.
Citaat
Volgens de tellingen rondom Antwerpen is de piek van het vrachtvervoer pas na 10 uur 's morgens. Tijdens de ochtend- en avondspits is er duidelijk minder vrachtverkeer, maar tussen 10u en 15u maakt het vrachtverkeer daar makkelijk de helft van alle verkeer uit.
En de meeste problemen zijn aldaar tijdens de spits, dus.....het zijn niet de vrachtwagens maar de prutskes die hinderen.
Citaat
De gemeenschap betaalt al genoeg voor de gevolgen van verkeersongevallen, ook langs de weg van de sociale zekerheid
€ 12.000.000.000 per jaar
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #71 Gepost op: donderdag 12 augustus 2010 - 10:23:34 »
Citaat
De gemeenschap betaalt al genoeg voor de gevolgen van verkeersongevallen, ook langs de weg van de sociale zekerheid
€ 12.000.000.000 per jaar
Volgens onze nieuwe verkeerskundigen die met 7 miljoen eruro / verkeersdode werken ...
Maar leg maar eens het loodje bij een ongeval, dan krijgen je erfgenamen een habbekrats aan schadevergoeding toegewezen.
"Andere" schadelijders - bvb je werkgever - worden niet eens vergoed.

Opdrijven van de externe kosten is natuurlijk dé manier om iedereen een schuldgevoel en wat later een kilometer-rekening aan te praten .

Er wordt anderzijds ook goed verdiend aan verkeersongevallen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #72 Gepost op: vrijdag 13 augustus 2010 - 02:25:36 »
Hier zijn we het toch volmondig met elkaar eens. ;) :D

...
Toch vreemd dan dat er meer fileproblemen zijn tijdens de spits wanneer er minder stoute, slome, trage, hinderende, blokkerende, ... vrachtwagens op de baan zijn.

Citaat
Volgens de tellingen rondom Antwerpen is de piek van het vrachtvervoer pas na 10 uur 's morgens. Tijdens de ochtend- en avondspits is er duidelijk minder vrachtverkeer, maar tussen 10u en 15u maakt het vrachtverkeer daar makkelijk de helft van alle verkeer uit.
En de meeste problemen zijn aldaar tijdens de spits, dus.....het zijn niet de vrachtwagens maar de prutskes die hinderen.


Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #73 Gepost op: maandag 30 augustus 2010 - 15:17:26 »
Nog eens opfrissen (vanwege die poedel in de bbk...   :-[ )

Ik vermoed wel dat het 2e grootste oorzaak is (na voorrangsnegatie) maar soit, Be of VL doet toch geen grondig ongevallenonderzoek.

Citaat
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aid844265/bumperklevers-veroorzaken-1-op-de-3-verkeersongevallen.aspx?cmt=all

 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 10:04:14 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: veiligheidsafstanden
« Reactie #74 Gepost op: maandag 30 augustus 2010 - 19:27:20 »
Citaat
Milieu
Daarnaast is afstand houden beter voor het milieu omdat je auto minder moet remmen en optrekken waardoor hij minder vervuilende stoffen uitstoot en minder brandstof verbruikt.
ik snap niet hoe ze in belgie keer op keer het milieu er durven bij betrekken
ze maken de wegen zo dat elke auto gemiddeld 1 to 1.5 ltr te veel verbruikt, en dan maar zeuren over het milieu
better a bad day at sea
than a good day at the office