En tussen de groepjes die halstarrig 90 rijden met trucks rondom hen (want die trucks willen natuurlijk op hun begrenzer 90 willen rijden en gaan dus op alle rijvakken rijden om toch maar die fokking trage automobilisten voorbij te kruipen) ga je zones zien met nauwelijks wat verkeer.
Als je achter die "fokking trage automobilisten" blijft met een geladen 44 tonner kan je er zeker van op aan dat je voortdurend (stevig) in de remmen moet en het volle gewicht terug op gang kunt trekken.
Weinigen, om niet te zeggen geen enkele, kan met zijn 1, 2, 3 ton gelijke tred houden met ene van boven de 20 ton, zeker niet in heuvelachtige of bergachtige streken.
(In
Canada rijden de vrachtwagens en auto's ook aan een gelijke snelheid en zitten ze veel minder benepen met veel te enge rij- en rusttijden.)
zo kan het doorgaand verkeer links gaan rijden, zodat ze van het op- en afrijdend verkeer geen last meer hebben
Ik dacht dat daarvoor op- en afritten waren, en dat het rechtervak ook voor doorgaand verkeer was...
Dat dacht ik ook ... tot ik de realiteit in België wel moest onder ogen zien.
We komen in de buurt.
Eigenlijk zijn we gewoon met z'n allen slachtoffer van het beleid in België.
E313 - Hasselt->Antwerpen in beide richtingen.
E314 - Leuven->Aarschot in beide richtingen.
Antwerpen->Breda in beide richtingen.
...
Allemaal auto(snel)wegen die al jaren de verkeersstroom niet meer aan kunnen en jaren geleden al een derde en eventueel vierde rijstrook vandoen hebben.
Wat doen ze?
Enkele jaren geleden hebben ze de E313 vernieuwd en in plaats van een derde rijstrook te voorzien hebben ze alle bruggen, die voorzien waren voor een derde rijstrook, afgebroken en nieuwe gebouwd waar maar 2 rijstroken meer mogelijk zijn.
De doorstroming, van de vaak veel te korte op- en afritten, een stuk moeilijker gemaakt.
Uitwijkmogelijkheden, die er al veel te weinig waren om te beginnen, onbruikbaar gemaakt.
...
Resultaat = flinke toename van de verkeersproblemen op alle vlakken.
Voor de vervoerssector in België komen daar nog een hele resem pestmaatregelen bij die de sector het strot toenijpen waar de meeste auto's geen last, laat staan benul, van hebben.
we moeten het eens onder ogen zien
er rijden nu eenmaal even veel vrachtwagens als personenwagens rond in de spits
als die allemaal op 1 vak moeten vraag je om file
beter ze te spreiden over 3 of 4 vakken
Volgens de tellingen rondom Antwerpen is de piek van het vrachtvervoer pas na 10 uur 's morgens. Tijdens de ochtend- en avondspits is er duidelijk minder vrachtverkeer, maar tussen 10u en 15u maakt het vrachtverkeer daar makkelijk de helft van alle verkeer uit.
Na de crisis in 2008 kan dit kloppen. Nu echter komt het geleidelijk aan terug naar het peil van voordien en zou ik durven zeggen tussen 10u en 15u dat dit makkelijk naar de 80% zou gaan en meer.
Toont wel duidelijk aan dat er in de meeste gevallen zowel door de chauffeurs als door de planning zoveel mogelijk rekening mee gehouden wordt.
Rij- en rusttijden en andere regeltjes komen dan weer lekker roet in het eten gooien.
Tussen 5u en 7u 's morgens zal er ook wel een piek zijn of na 18u.
Toch vreemd dan dat er meer fileproblemen zijn tijdens de spits wanneer er minder stoute, slome, trage, hinderende, blokkerende, ... vrachtwagens op de baan zijn.