Auteur Topic: amper 64 % gordeldracht bij controle...  (gelezen 2276 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
amper 64 % gordeldracht bij controle...
« Gepost op: dinsdag 14 september 2010 - 18:10:02 »
Citaat
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aid972195/een-op-de-drie-draagt-gordel-niet.aspx

Een op de drie draagt gordel niet
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Volgens studies zouden 30 procentpunten meer - of niveau buurlanden - ca 125 verkeersdoden minder per jaar uitmaken.

Maar vooral het grote kwaad is al geschied, hoe later men met serieuze handhaving begint hoe minder "gordelmentaliteit" van ouders op kinderen overgedragen kan worden. En hoe meer van horen zeggen, roddels, en daardoor gemakzucht de overhand nemen.

Duitsland deed ook pas in 1984 zijn procentpunten snel stijgen van 60 naar 90 % door doorgedreven handhaving en boetes (40 DM),

Be zou nu + 70 % halen, zeggen ze toch..., bij bovengeciteerde grootschalige snelwegcontrole waren het maar 64%, voldoende om te twijfelen aan die + 70%.

En vele bestuurders en vooral inzittenden dragen de gordel nog minder op langzamere maar wel statistisch veel gevaarlijkere gewone wegen (op basis van peiling). Onaangegordelde inzittenden kunnen de doodsoorzaak zijn van aangegordelde inzittenden bij een ongeval.

Wanneer nog meer doelgerichte controles ?

Citaat
Erst als das Fahren ohne Gurt am 1. August 1984 mit einem Bußgeld von 40 DM bestraft wird, steigt die Anschnallquote von 60 auf 90 Prozent.[10]
Die Verletzungsstatistik bewies schnell, dass der Nutzen die Nachteile des Gurtes bei weitem überwiegt. Die Kritiker sind daher weitgehend verstummt.
Inzwischen liefert der Airbag ein weiteres Argument für die Gurtpflicht: Seinen höchstmöglichen Schutz bietet er nur, wenn sich der Insasse im ausreichenden Abstand dazu befindet. Befindet sich der Fahrer bereits in der Entfaltungszone, ist er durch den Airbag, der sich mit bis zu 300 km/h entfaltet, zusätzlich gefährdet.
http://de.wikipedia.org/wiki/Sicherheitsgurt#Einf.C3.BChrung_in_den_1970er_Jahren
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 09:58:54 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

• Meer dan expert
Re: amper 64 % gordeldracht bij controle...
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 14 september 2010 - 19:19:06 »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 15 september 2010 - 00:20:54 »
Ook gelezen.

Eerste wat bij mij opkwam was de vraag hoe correct de vaststellingen gebeurd zijn ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 15 september 2010 - 01:22:37 »
64% vind ik vandaag de dag wel bijzonder weinig.

Ik vraag me daarbij af of er, bij diegenen die wel de gordel droegen, ook nagegaan werd of ze hem wel correct droegen:

• onderste deel over de heupen en niet over de buik
  • hoogte van de bovenste bevestiging correct afgesteld
  • gordel voldoende vast aangetrokken
  • geen dikke kleding onder de gordel
  • rugleuning niet te ver achterover
  • gordel nergens verdraaid
  • gordel niet uitgerekt bij een vorig ongeval
  • hoofdsteunen correct afgesteld
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 15 september 2010 - 09:44:35 »
Ook gelezen.

Eerste wat bij mij opkwam was de vraag hoe correct de vaststellingen gebeurd zijn ...

Daar heb ik ook aan gedacht...;
 maar hoe zo een gordelcontrole praktisch verloopt - op snelwegen - zou ik graag eens willen weten of beter meemaken.

Citaat
13/09 Meer dan honderd agenten van de federale wegpolitie hebben maandag tussen 8 en 16 uur een grootschalige controleactie georganiseerd op snelwegen in ons land.

Een gordel is heel snel aangedaan bij het vermoeden/bespeuren van politie...

De echte gordeldrachtcijfers op alle wegen zou nochtans een significant deel kunnen verklaren waarom er zoveel verkeersdoden vallen in ons land, dit ondanks steeds lager gereden gemiddelde snelheden (ook door de verkeersdrukte) die eventuele ongevalgevolgen toch nog eens zou moeten verminderen.     (oef, wat een zin..  ;) )

Dan kunnen er nog zoveel enquêtes gebeuren waar xx%-mensen zeggen hun gordel hier en daar, of altijd, en ook als passagier aan te doen... maar tussen zeggen en doen lijkt me eens te meer een significant verschil te bestaan.
« Laatst bewerkt op: donderdag 16 september 2010 - 11:20:20 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 15 september 2010 - 14:24:50 »
gordel niet uitgerekt bij een vorig ongeval
Zo heb ik in mijn Berlingo nieuwe gordels geplaatst, 200000km en de gordels hingen er wat slap bij in opgerolde positie, van een zwaar ongeval is deze wagen zeker gespaard gebleven, durf zelfs te zeggen van lichte ook maar gewoon van het gebruik waren die "op" in mijn ogen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 15 september 2010 - 16:20:29 »
Daar heb ik ook aan gedacht...;
maar hoe zo een gordelcontrole praktisch verloopt - op snelwegen - zou ik graag eens willen weten of beter meemaken.
Op de snelweg heeft men geen schijn van kans om dat voor zeker waar te nemen bij snel rijdende voertuigen, tenzij er video bijgehaald is om de beelden nadien te kunnen verifiëren. Heck, agent F.K. in Antwerpen kon het niet eens en daar ging het verkeer niet eens 30 !
Ze zouden in een file kunnen controleren, maar dan ziet iedereen de agenten staan ...

Citaat
De echte gordeldrachtcijfers op alle wegen zou nochtans een significant deel kunnen verklaren waren er zoveel verkeersdoden vallen in ons land, dit ondanks steeds lager gereden gemiddelde snelheden (ook door de verkeersdrukte) die eventuele ongevalgevolgen toch nog eens zou moeten verminderen.  
Dan al er iemand camera's moeten zetten, zonder dat er een flik te bespeuren is, en gaan tellen .

Citaat
Dan kunnen er nog zoveel enquêtes gebeuren waar xx%-mensen zeggen hun gordel hier en daar, of altijd, en ook als passagier aan te doen...
Dat is inderdaad zever in pakskes.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 15 september 2010 - 16:32:51 »
Citaat
13/09 Meer dan honderd agenten van de federale wegpolitie hebben maandag tussen 8 en 16 uur een grootschalige controleactie georganiseerd op snelwegen in ons land.
en ze hebben 1500 voertuigen gecontroleerd
dat heet bij mij kleinschalig
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 15 september 2010 - 17:33:21 »
Citaat
en ze hebben 1500 voertuigen gecontroleerd
dat heet bij mij kleinschalig
15/agent, goh en overstress achteraf zeker? :-X

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 16 september 2010 - 03:04:18 »

De echte gordeldrachtcijfers op alle wegen zou nochtans een significant deel kunnen verklaren *waren* er zoveel verkeersdoden vallen in ons land, dit ondanks steeds lager gereden gemiddelde snelheden (ook door de verkeersdrukte) die eventuele ongevalgevolgen toch nog eens zou moeten verminderen.     (oef, wat een zin..  ;) )

Euuuhhh.....  :-[

*waren* = waarom? :D ;D :-X :-[

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 16 september 2010 - 11:21:01 »
*waren* = waarom? :D ;D :-X :-[
Idd, fout is nu aangepast  ;)
© Koning Willem I