http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aid972195/een-op-de-drie-draagt-gordel-niet.aspx
Een op de drie draagt gordel niet
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Volgens studies zouden 30 procentpunten meer - of niveau buurlanden - ca 125 verkeersdoden minder per jaar uitmaken.
Maar vooral het grote kwaad is al geschied, hoe later men met serieuze handhaving begint hoe minder "gordelmentaliteit" van ouders op kinderen overgedragen kan worden. En hoe meer van horen zeggen, roddels, en daardoor gemakzucht de overhand nemen.
Duitsland deed ook pas in 1984 zijn procentpunten snel stijgen van 60 naar 90 % door doorgedreven handhaving en boetes (40 DM),
Be zou nu + 70 % halen, zeggen ze toch..., bij bovengeciteerde grootschalige snelwegcontrole waren het
maar 64%, voldoende om te twijfelen aan die + 70%.
En vele bestuurders en vooral inzittenden dragen de gordel nog minder op langzamere maar wel statistisch veel gevaarlijkere gewone wegen (op basis van peiling). Onaangegordelde inzittenden kunnen de doodsoorzaak zijn van aangegordelde inzittenden bij een ongeval.
Wanneer nog meer doelgerichte controles ?
Erst als das Fahren ohne Gurt am 1. August 1984 mit einem Bußgeld von 40 DM bestraft wird, steigt die Anschnallquote von 60 auf 90 Prozent.[10]
Die Verletzungsstatistik bewies schnell, dass der Nutzen die Nachteile des Gurtes bei weitem überwiegt. Die Kritiker sind daher weitgehend verstummt.
Inzwischen liefert der Airbag ein weiteres Argument für die Gurtpflicht: Seinen höchstmöglichen Schutz bietet er nur, wenn sich der Insasse im ausreichenden Abstand dazu befindet. Befindet sich der Fahrer bereits in der Entfaltungszone, ist er durch den Airbag, der sich mit bis zu 300 km/h entfaltet, zusätzlich gefährdet.
http://de.wikipedia.org/wiki/Sicherheitsgurt#Einf.C3.BChrung_in_den_1970er_Jahren