Auteur Topic: Inschrijving electrische Volkswagen Golf Variant...  (gelezen 1483 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Inschrijving electrische Volkswagen Golf Variant...
« Gepost op: vrijdag 13 augustus 2010 - 15:08:24 »
Absurdistan...

Citaat
http://www.mobimix.be/inhoud/2010/8/10/1855

Elektrische wagen inschrijven geen sinecure

Gepubliceerd door: Roel
 
Vandaag geraakt het nieuws bekend dat Athlon Car Lease al sinds april van dit jaar een elektrische Volkswagen Golf Variant probeert in te schrijven in ons land. Dat blijkt moeilijker dan gedacht.

In Nederland heeft Athlon al een vijftigtal elektrische wagens rondrijden en sinds kort zet ook de Belgische tak van de leasingmaatschappij hierop in. Op het autosalon in januari werden door Athlon officieel de sleutels van de eerste elektrische leasewagen in België - een Tazzari Zero - aan de gemeente Houthalen-Helchteren overhandigd. Nu wacht een andere klant - een Belgische energiebedrijf - op de elektrische versie van de Volkswagen Golf. De hele procedure om de wagen ingeschreven te krijgen bij de Dienst voor Inschrijving van Voertuigen (DIV) sleept al vijf maanden aan en ondertussen staat de wagen bij Athlon op stal.

"Frustrerend", zegt Lieven Beyl van Athlon in De Standaard. "Ook onze klant wordt ongeduldig. Je zou denken dat een Nederlandse goedkeuring in het Europa van vandaag volstaat. Kennelijk is dat niet zo. Nochtans leren wij uit Europese regelgeving dat onderzoeken geen twee keer uitgevoerd moeten worden."

Mobimix.be stak zijn licht op bij Electric Cars Europe (het Nederlandse bedrijf dat de Golf Variant ombouwde van benzineversie naar elektrische aandrijving), de DIV en Vinçotte, dat keuringen en inspecties voor de overheid uitvoert.

Onderzoeken Europese en Belgische homologatieprocedure nog niet goed afgestemd

"Hallucinant dat de procedure in België zo aansleept", klinkt het bij ECE. "Het voertuig heeft een Nederlands gelijkvormigheidsattest en zoals Athlon terecht opmerkt, zou er volgens Europese wetgeving dus geen belemmering mogen zijn om het in een andere EEG-land, in dit geval België, gehomologeerd te krijgen." Bij de Federale Overheidsdienst Mobiliteit - DIV en Vinçotte wordt dat genuanceerd. "Een voertuig dat beschikt over een Europees Certificate of Conformity kan - en moet inderdaad volgens de wetgeving - hier na de standaard technische keuring ingeschreven worden. Heeft het die homologatie niet, moet de hele procedure individueel doorlopen worden om een Belgische gelijkvormigheidsattest te krijgen. Dat neemt veel tijd in beslag." Een bron bij Vinçotte erkent wel dat de onderzoeken die leiden tot het gelijkvormigheidsattest inderdaad niet dubbel moeten gebeuren. Maar dan moet ook eerst nagegaan worden welke onderzoeken en tests in Nederland zijn uitgevoerd om ze te vergelijken met de noodzakelijke onderzoeken voor een Belgische homologatie. Ook die vergelijking kost tijd.

Vertraging bij DIV door slechte communicatie

Een bron bij de DIV stipt aan dat de trage homologatieprocedures ook deels te wijten zijn aan de slecht communicatie tussen de keuringscentra en de Federale Overheidsdienst en de hoge werklast. "Momenteel zitten we hier met ongeveer 37.900 dossiers en dagelijks komen er zo'n 120 bij. In Nederland zit keuring en homologatie onder hetzelfde dak. Daar gaat het allemaal een pak vlotter."

(Bron: eigen berichtgeving / De Standaard 10.08.2010)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Inschrijving electrische Volkswagen Golf Variant...
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 13 augustus 2010 - 22:59:14 »
is dat een Nederlands voertuig?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Inschrijving electrische Volkswagen Golf Variant...
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 14 augustus 2010 - 02:48:33 »
We zijn nu 14 Augustus en ik ben al bezig van Oktober vorig jaar voor de homologatie van de Dodge .....................................................en het is nog steeds niet 100% in orde.
Acht maanden voor ik er eindelijk voorlopig mee kon rijden.
Inderdaad frustrerend.
Dubbel frustrerend wanneer je al die tijd in een ander voertuig moet investeren om mobiel te blijven en noodgedwongen je eenmanszaak moet stopzetten wegens "geen voertuig om legaal de weg op te komen" behalve voor privégebruik.
En dat was dan een goedgekeurde Europeaan. ::)

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Inschrijving electrische Volkswagen Golf Variant...
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 14 augustus 2010 - 07:38:04 »
Het wordt stillekens aan tijd dat deze - naar eigen zeggen dan toch - Europese "modelstaat" eens de Europese overeenkomsten gaat naleven.

EU CoC = goedgekeurd voor gebruik op de EU-wegen en daarmee ook de Belgische wegen, daar hoort helemaal geen enkele bijkomende controle of homologatie meer op te gebeuren.
Die IS goedgekeurd.

Maar sommige diensten in dit land doen volop aan jobprotectie op de kap van de burgers.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Inschrijving electrische Volkswagen Golf Variant...
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 14 augustus 2010 - 13:50:45 »
Maar sommige diensten in dit land doen volop aan jobprotectie op de kap van de burgers.

Of bezigheidstherapie.

Beetje DDR-tegengas geven want die Europese regelgevingen -voor te vereenvoudigen- nemen hun bezigheid af.
Hoe meer regeltjes hoe meer bezigheid...    ;D
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I