Auteur Topic: Een op de vijf nieuwe wagens is "groen"  (gelezen 4584 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Een op de vijf nieuwe wagens is "groen"
« Gepost op: zondag 15 augustus 2010 - 14:42:39 »
Citaat van: autokanaal.be
Een op de vijf nieuwe wagens is "groen"

De verkoop van milieuvriendelijke wagens zit in de lift. De federale overheid heeft in de eerste zes maanden van 2010 al voor 68,5 miljoen euro aan premies moeten uitkeren. Dat is meer dan het totale bedrag van 2009. Toen strandde de teller op 65 miljoen euro.

Ongeveer 50 miljoen euro werd in 2010 losgeweekt door wagens die minder dan 105 gram CO2 uitstoten.

De federale overheid beloont de aankoop van zulke groene wagens al sinds 2007 met een premie. Tot nu toe heeft die maatregel de schatkist meer dan 176 miljoen euro gekost.

In de eerste drie maanden van 2010 werden er in ons land 161.290 wagens aan de man gebracht. 30.000 voertuigen gaven recht op een ecokorting.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Een op de vijf nieuwe wagens is "groen"
« Reactie #1 Gepost op: maandag 16 augustus 2010 - 14:43:04 »
Dringend afschaffen, die subsidie van een nieuwe kar !

Sinterklaas spelen in crisistijden, voor auto's waarvan het overgrote deel niet in ons land gemaakt wordt, en die anders ook gekocht zouden worden.

Politici zijn stapelgek.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sceptisch

• Expert
« Reactie #2 Gepost op: maandag 16 augustus 2010 - 15:44:11 »
Dringend afschaffen, die subsidie van een nieuwe kar !

Sinterklaas spelen in crisistijden, voor auto's waarvan het overgrote deel niet in ons land gemaakt wordt, en die anders ook gekocht zouden worden.

Politici zijn stapelgek.

Ik vind het ook bizar dat wat ik aan belastingen betaal cadeau wordt gegeven aan mejuffer, -vrouw, -trosexueel of gepensioneerde om zich een nieuwe stadsmus aan te schaffen.
Want op wat uitzonderingen na is dat het soort wagens dat in aanmerking komt voor de grootste premies.

wooter

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 17 augustus 2010 - 10:17:20 »
In Nederland gaan er nu al stemmen op om hun maatregelen af te bouwen, want meer dan 50% van alle verkochte wagens genieten daar van het voordeeltarief en dat slaat een stevige deuk in de staatskas hoewel men tegelijk met de vrijstellingen ook stevigere taksen voor grotere en snellere voertuigen invoerde. Een Nederlander is en blijft gierig :).

Om nog maar te zwijgen van een BMW 320d die nu al korting krijgt terwijl ie 163pk blijft behouden met maar 109g uitstoot :)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 17 augustus 2010 - 10:19:23 door wooter »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 17 augustus 2010 - 11:22:53 »
Om nog maar te zwijgen van een BMW 320d die nu al korting krijgt terwijl ie 163pk blijft behouden met maar 109g uitstoot :)
Idd een middenklasser van 1,5 ton en 163 PK is geen stadswagentje meer...  ;D

Eens kijken hoeveel men van de belastingsbetaler cadeau krijgt voor deze ´snelle stadswagen´:  mmh totaal 1060 €
Citaat
KORTINGEN OP FACTUUR VOOR MILIEUVRIENDELIJKE WAGENS.
U krijgt een totale korting op factuur voor milieuvriendelijke wagens.
Dankzij zijn lage CO2-uitstoot en doeltreffende roetfilter laat de BMW 320d EfficientDynamics Edition u genieten van een  korting van 850€ (voor wagens met een CO2-uitstoot tussen 105g en 115g) plus een korting van 210 € (voor wagens met een uitstoot van minder dan 130g CO2 en een roetfilter met een uitstoot van max. 5 mg deeltjes per km.).

Komt er dan binnenkort nog een BMW 3- ED model die de laatste 5 g/km er ook nog afknijpt ?
Dezelfde techniek is voldoende:
vb extrapolatie 109 g/km - 5 % =~ 104 g/km of ~ BMW 318d ED met 1800-1900 cc, ca 147-155 pk ?
Dan is het euhmm totaal 4750 € korting op een ´snelle stadswagen´

... waar wacht BMW eigenlijk op ? (iets andere krukas met minder slag is voldoende)
Andere automerken met spaartechniek en ca. even zware auto´s halen de < 105g/km gemakkelijk met 1600 cc (Audi, VW, Volvo enz..)

Citaat
http://www.minfin.fgov.be/portail2/nl/themes/transport/vehicles-purchase.htm#C5

Voorbeeld 3 : Aankoop in 2010 van een nieuw dieselvoertuig met een maximale CO2-uitstoot van 105 gram per km dat standaard is uitgerust met een roetfilter die maximum 5 milligram deeltjes per km uitstoot

Prijs van het voertuig (excl. btw) €25 000
Diverse opties € 3 000
Subtotaal € 28 000
Korting verkoper (5% op € 28 000)  - € 1 400
Subtotaal € 26 600
btw (21% op € 26 600) € 5 586
Totaal € 32 186
CO2-korting (15% van € 32 186) - € 4 540
(€ 4 828 beperkt tot € 4 540)
Korting roetfilter - € 210
Te betalen € 27 436
Totale korting € 4 750

Betreft de BMW Efficient Dynamics-techniek is de ´grootste clou´ uit het spaarpakket dat de motor aan 1000 t/m ´soepel´ kan bollen én optrekken in 6e (ttz vanuit 70 kmh/1000 t/min in 6e), welke uitzonderlijke bestuurders zo gaan rijden is een andere discussie...
Testen hebben dat in de praktijk bewezen:

Citaat
Om de CO2-uitstoot met 19 g/km terug te dringen ten opzichte van de 320d met 163 pk die al verkocht wordt in België, kreeg deze versie een nieuwe motorafstelling om met lagere toerentallen te kunnen rijden. Uiteraard werden de versnellingsbakverhoudingen verlengd. Verder werd het vliegwiel met dubbele massa aangepast. Qua prestaties gaat de topsnelheid er in vergelijking met de huidige 320d 163 met 1 km/h op achteruit, maar de optrektijd van 0 tot 100 km/h zou nog altijd 8,2 seconden bedragen.
http://www.autogids.be/artikel/telex-bmw-320d-efficient-dynamics-edition-12920.htm

Citaat
http://www.auto-motor-und-sport.de/einzeltests/bmw-320d-im-test-efficient-dynamics-edition-ohne-mehrpreis-1814676.html
Efficient Dynamics: Freude am Sparen

Den Konsum mindern die Sparmaßnahmen. Mit 6,4 L/100 km liegt der Testverbrauch schon 0,6 L unter dem des bisherigen 177 PS starken BMW 320d. Doch zurückhaltend gefahren, begnügte sich der Edition auf der auto motor und sport-Normrunde mit sogar mit 3,8 L/100 km - ein exzellenter Wert, mit dem die knapp 1,5 Tonnen schwere Limousine den 105 PS starken VW Passat Blue Motion unterbietet. Der BMW-Trick: ein Fliehkraftpendel im Zweimassenschwungrad ermöglicht ruckfreies Beschleunigen schon ab 1.000/min und damit sehr niedertouriges Fahren. Bei Beachtung der gestrengen Schaltanzeige streift die Nadel des Tourenmessers bevorzugt über den Bereich bis 1.500/min, brummelt der Diesel locker bei Tempo 70 im sechsten Gang bei 1.000/min. Das entspricht zwar nicht ganz der althergebrachten Vorstellung von Freude am Fahren, der von Freude am Sparen dagegen schon.

btw men leest dat het D-testverbruik in de praktijk -bij normale Duitse rijwijze- eerder boven de 6 liter schommelt (AMS = 6,4l).
- maar zuinig is hij als hij de VW passat bm -met 105 pk- kan kloppen op de ´ams-normronde´aan 3,8 l -.

Citaat
http://www.atzonline.de/Aktuell/Nachrichten/1/11878/Technik-im-Alltag-BMW-320d-EfficientDynamics-Edition.html
Denn im Testbetrieb der ATZ gilt auch für Sparmeister, dass wir stets so schnell fahren, wie es Straßenverkehrsordnung und Fahrzeug erlauben. 6,1 Liter verbrannten wir im Schnitt auf 100 Kilometer und waren damit höchst zufrieden.
... hier 6,1 liter testverbruik én alle D-snelheidbeperkingen in acht genomen.

Mijn 10 j oude mazda 2.0 d zonder enige spaartechniek (47 km/h aan 1000 t/m in hoogste versnelling, 1,25 ton) komt ook gemakkelijk onder de 6 liter, zo gereden.
Maar het is nu eenmaal de rollenbanktest die -vooral- telt...

Nu ga ik stoppen met de reklame in het nadeel van de belastingbetaler...  :-X
« Laatst bewerkt op: dinsdag 17 augustus 2010 - 11:57:34 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 17 augustus 2010 - 12:47:18 »
... waar wacht BMW eigenlijk op ? (iets andere krukas met minder slag is voldoende)
Andere automerken met spaartechniek en ca. even zware auto´s halen de < 105g/km gemakkelijk met 1600 cc (Audi, VW, Volvo enz..)
BMW wacht op niks... Die andere eco auto's hebben vaak maar 105pk, een 0-100 van over de 12 seconden en een lange 6e versnelling. Sommigen hebben zelfs maar 5 versnellingen.

Die 320d doet daarentegen 220 km/u en een 0-100 in 8 seconden en een klets.

Er is een reden waarom jij met jouw ding rijdt, en niet met een VAG eco product :)

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 17 augustus 2010 - 13:47:53 »
Vandaag net reklaam gekregen voor de 5 reeks touring, dit heeft als 520d slechts 5.1l/100 nodig.
Goed hé al deed mijn 97er Passat1.9Tdi het met een krappe 5 liter eigenlijk beter. :-[
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

wooter

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 17 augustus 2010 - 13:53:58 »
Wel... Een 1.9tdi van 1997... Ik heb ook nog zo een blokje gehad...

90 pk vs 163 pk... 13 seconden vs 8 seconden en een klets...

magere EuroNCAP-sterren vs 5 sterren en ook degelijk een stevige wagen

En dan moet je ook toegeven dat zo een 5-reeks niet alleen een premium-wagen is, maar ook nog eens een klasse groter dan een Passat.

Mijn 1.9tdi deed overigens 6-7 liters voor 100km, maar met de pompverstuivers en gebrek aan roetfilter kwamen daar bij tijden toch grote vlokken door :)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 17 augustus 2010 - 14:54:00 »
En dan moet je ook toegeven dat zo een 5-reeks niet alleen een premium-wagen is, maar ook nog eens een klasse groter dan een Passat.

Niet vergeten natuurlijk dat de VW Passat begint met een katalogusprijs van 25.480 Euro en de BMW 5 met een katalogusprijs van 40.650 Euro.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 17 augustus 2010 - 15:06:00 »
Ik ben nooit boven de 6 liter gegaan met de Tdi, tegen 180 naar Swiss was dat zelfs maar 5 liter.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 17 augustus 2010 - 15:10:07 »
BMW wacht op niks...
Mmm ze zouden alleszins veel meer hypothetische 318 D Efficient Dynamics met ca 147-155 PK kunnen verkopen die ~ 5000 € netto-goedkoper is voor de klant en nog zuiniger zou zijn voor ietsje mindere prestaties als een 320 D ED met 163 PK, of heb je de context niet gelezen ?
Citaat
vb extrapolatie 109 g/km - 5 % =~ 104 g/km of ~ BMW 318d ED met 1800-1900 cc, ca 147-155 pk ?
Dan is het euhmm totaal 4750 € korting op een ´snelle stadswagen´

Citaat
Die andere eco auto's hebben vaak maar 105pk, een 0-100 van over de 12 seconden en een lange 6e versnelling. Sommigen hebben zelfs maar 5 versnellingen.
Weet ik, maar dat is de context niet wat ik bedoelde.

Citaat
Die 320d doet daarentegen 220 km/u en een 0-100 in 8 seconden en een klets.
En wat zou een hypothetische 318d ED doen met maar 8 pk minder ?  ;)

Citaat
Er is een reden waarom jij met jouw ding rijdt, en niet met een VAG eco product :)
Uiteraard toen ik mijn ding kocht in 2000 bestonden al die eco-dinges met premies nog niet.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 17 augustus 2010 - 16:09:28 »
Ik weet niet qua België, maar in Nederland was de 318d toch ook al te koop met overheidsvoordelen. Het verschil in NL is dat daar niet-eco bedrijfswagens stevig persoonlijk belast worden, en dit heel wat lichter is voor eco-modellen.

Iets zegt mij dat jij jouw wagen niet hebt gekocht omwille van fiscale of ecologische redenen :)

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 17 augustus 2010 - 19:30:01 »
Ik weet niet qua België, maar in Nederland was de 318d toch ook al te koop met overheidsvoordelen.
Ik ken geen 318d Efficient Dynamics, over welke 318 d heb je het, de gewone versie ? (Of de 316 d ?) (allemaal 2000 cc)

http://www.bmw.be/be/nl/newvehicles/3series/sedan/2008/allfacts/engine/technical_data.html

waarom zou NL voor stinknormale 119 g (118) CO2/km overheidsvoordelen geven, en hoeveel dan ?
Of is dat al eco in NL ?  :-\  Een normale diesel loont zich pas bij 40.000 km/jaar -of mss nu al meer- in Nederland.

Wooter, nog eens, ik heb het over mogelijke 4750 € overheidsvoordelen in Be moest BMW een 3 serie Efficient Dynamics maken met een tot 1800 á 1900 cc gereduceerde 320 d ED motor, die zou tot 155 PK kunnen hebben (gewoon omrekenen van 109 naar 104 g/km).

Citaat
Iets zegt mij dat jij jouw wagen niet hebt gekocht omwille van fiscale of ecologische redenen :)
Welke van de twee ?  :)   ;)

De Mazda alleszins voor economische redenen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 17 augustus 2010 - 19:50:56 door Michel »
© Koning Willem I

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 17 augustus 2010 - 21:48:37 »
Ik vermoed dat een groot gedeelte van die eco-wagens firmawagens zijn. Ik ken een groot aantal firma's die nu verplichten om dergelijke eco-wagens te kopen.

Met mijn niet eco 2.0 l HDI C5 verbruik ik in de praktijk nauwelijks meer dan 5 l/100 km en buiten Belziek zit dit geregeld onder de 4.5 l/100 km, misschien ook maar een reductie vragen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 18 augustus 2010 - 00:10:21 »
Met mijn niet eco 2.0 l HDI C5 verbruik ik in de praktijk nauwelijks meer dan 5 l/100 km en buiten Belziek zit dit geregeld onder de 4.5 l/100 km, misschien ook maar een reductie vragen.
met mijn 2.0 HDI van peugeot rijd ik hier in .be aan +7 ltr/100km aan 52 km/u demiddeld
als ik dan aan 180km/u door .de rijd verbruik ik maar 5.0 ltr/100km

met de XC70 ligt dat verbruik iets hoger, maar nog steeds ferm in het nadeel van .be
better a bad day at sea
than a good day at the office