Om nog maar te zwijgen van een BMW 320d die nu al korting krijgt terwijl ie 163pk blijft behouden met maar 109g uitstoot
Idd een middenklasser van 1,5 ton en 163 PK is geen stadswagentje meer...
Eens kijken hoeveel men van de belastingsbetaler cadeau krijgt voor deze ´snelle stadswagen´: mmh
totaal 1060 €KORTINGEN OP FACTUUR VOOR MILIEUVRIENDELIJKE WAGENS.
U krijgt een totale korting op factuur voor milieuvriendelijke wagens.
Dankzij zijn lage CO2-uitstoot en doeltreffende roetfilter laat de BMW 320d EfficientDynamics Edition u genieten van een korting van 850€ (voor wagens met een CO2-uitstoot tussen 105g en 115g) plus een korting van 210 € (voor wagens met een uitstoot van minder dan 130g CO2 en een roetfilter met een uitstoot van max. 5 mg deeltjes per km.).
Komt er dan binnenkort nog een BMW 3- ED model die de laatste 5 g/km er ook nog afknijpt ?
Dezelfde techniek is voldoende:
vb extrapolatie 109 g/km - 5 % =~ 104 g/km of ~ BMW 318d ED met 1800-1900 cc, ca 147-155 pk ?
Dan is het euhmm totaal
4750 € korting op een ´snelle stadswagen´
... waar wacht BMW eigenlijk op ?
(iets andere krukas met minder slag is voldoende)Andere automerken met spaartechniek en ca. even zware auto´s halen de < 105g/km gemakkelijk met 1600 cc (Audi, VW, Volvo enz..)
http://www.minfin.fgov.be/portail2/nl/themes/transport/vehicles-purchase.htm#C5
Voorbeeld 3 : Aankoop in 2010 van een nieuw dieselvoertuig met een maximale CO2-uitstoot van 105 gram per km dat standaard is uitgerust met een roetfilter die maximum 5 milligram deeltjes per km uitstoot
Prijs van het voertuig (excl. btw) €25 000
Diverse opties € 3 000
Subtotaal € 28 000
Korting verkoper (5% op € 28 000) - € 1 400
Subtotaal € 26 600
btw (21% op € 26 600) € 5 586
Totaal € 32 186
CO2-korting (15% van € 32 186) - € 4 540
(€ 4 828 beperkt tot € 4 540)
Korting roetfilter - € 210
Te betalen € 27 436
Totale korting € 4 750
Betreft de BMW Efficient Dynamics-techniek is de ´grootste clou´ uit het spaarpakket dat
de motor aan 1000 t/m ´soepel´ kan bollen én optrekken in 6e (ttz vanuit 70 kmh/1000 t/min in 6e), welke uitzonderlijke bestuurders zo gaan rijden is een andere discussie...
Testen hebben dat in de praktijk bewezen:
Om de CO2-uitstoot met 19 g/km terug te dringen ten opzichte van de 320d met 163 pk die al verkocht wordt in België, kreeg deze versie een nieuwe motorafstelling om met lagere toerentallen te kunnen rijden. Uiteraard werden de versnellingsbakverhoudingen verlengd. Verder werd het vliegwiel met dubbele massa aangepast. Qua prestaties gaat de topsnelheid er in vergelijking met de huidige 320d 163 met 1 km/h op achteruit, maar de optrektijd van 0 tot 100 km/h zou nog altijd 8,2 seconden bedragen.
http://www.autogids.be/artikel/telex-bmw-320d-efficient-dynamics-edition-12920.htm
http://www.auto-motor-und-sport.de/einzeltests/bmw-320d-im-test-efficient-dynamics-edition-ohne-mehrpreis-1814676.html
Efficient Dynamics: Freude am Sparen
Den Konsum mindern die Sparmaßnahmen. Mit 6,4 L/100 km liegt der Testverbrauch schon 0,6 L unter dem des bisherigen 177 PS starken BMW 320d. Doch zurückhaltend gefahren, begnügte sich der Edition auf der auto motor und sport-Normrunde mit sogar mit 3,8 L/100 km - ein exzellenter Wert, mit dem die knapp 1,5 Tonnen schwere Limousine den 105 PS starken VW Passat Blue Motion unterbietet. Der BMW-Trick: ein Fliehkraftpendel im Zweimassenschwungrad ermöglicht ruckfreies Beschleunigen schon ab 1.000/min und damit sehr niedertouriges Fahren. Bei Beachtung der gestrengen Schaltanzeige streift die Nadel des Tourenmessers bevorzugt über den Bereich bis 1.500/min, brummelt der Diesel locker bei Tempo 70 im sechsten Gang bei 1.000/min. Das entspricht zwar nicht ganz der althergebrachten Vorstellung von Freude am Fahren, der von Freude am Sparen dagegen schon.
btw men leest dat het D-testverbruik in de praktijk -bij normale Duitse rijwijze- eerder boven de 6 liter schommelt (
AMS = 6,4l).
- maar zuinig is hij als hij de VW passat bm -met 105 pk- kan kloppen op de ´ams-normronde´aan 3,8 l -.
http://www.atzonline.de/Aktuell/Nachrichten/1/11878/Technik-im-Alltag-BMW-320d-EfficientDynamics-Edition.html
Denn im Testbetrieb der ATZ gilt auch für Sparmeister, dass wir stets so schnell fahren, wie es Straßenverkehrsordnung und Fahrzeug erlauben. 6,1 Liter verbrannten wir im Schnitt auf 100 Kilometer und waren damit höchst zufrieden.
... hier 6,1 liter testverbruik én alle D-snelheidbeperkingen in acht genomen.
Mijn 10 j oude mazda 2.0 d zonder enige spaartechniek (47 km/h aan 1000 t/m in hoogste versnelling, 1,25 ton) komt ook gemakkelijk onder de 6 liter, zo gereden.
Maar het is nu eenmaal de rollenbanktest die -vooral- telt...
Nu ga ik stoppen met de reklame in het nadeel van de belastingbetaler...