Michel, zowat alle BMW's met handbak en dieselmotor zijn sinds 2008 'EfficientDynamics'. Deze 320d is een 'Edition' model waar men nog ietsje meer geknepen heeft om in België onder de norm te geraken.
In Nederland zijn het ook de 118i en 120i die ook zo een Edition model hebben.
Ik bedoelde natuurlijk de ED Edition, maar dat wist je ook wel, want geen enkele ED haalt 109 g CO2/km.
Waarom de 318d niet? Geen idee. Misschien marketing-redenen... Het heeft ook enige tijd geduurd vooraleer men de 318d uitbracht, wat betekende dat de eerste E90 3-reeksen bijna altijd 320d's waren. Misschien om het merk niet teveel te verwateren door gebakjes zoals een 316d die iedereen kan kopen? Premium is niet premium als je buur er ook eentje heeft
Ik vind het alleszins heel raar, dat BMW zo´n opportuniteit laat liggen, veel klanten weg te snoepen van de concurrentie, en als ze eens BMW geproefd hebben wie weet is dat voor de daarop volgende auto´s ook.
Want zeg nu eens eerlijk moest je quasi dezelfde auto
4750 3690 €* goedkoper krijgen
(als men een ´BMW-ED Edition wil kopen) op kosten van "de staat"... men moet nog al zot zijn - voor énkel 5 % meer pk´s -
afgerond 13 % meer €´s uit te geven...
* niemand had mijn fout opgemerkt... vb.
BMW 320d ED edition= 33350 € - 1060 € premie = 32290 € (zonder opties)
(163 PK 109 g/km 3 % premie)
hypothetische BMW 318d ED edition= 33350 - 4750 € staatspremie = 28600 € (zonder opties).
(ca. 155 pk 104g/km 15 % premie)
btw Wooter, je weet toch ook dat een echte BMW pas begint vanaf een zescylinder.