Auteur Topic: Implodering wegcode.be ?  (gelezen 34959 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wooter

  • Gast
Implodering wegcode.be ?
« Gepost op: zaterdag 21 augustus 2010 - 23:35:56 »
http://www.wegcode.be/index.php?option=com_content&view=article&id=1596&Itemid=348
Citaat
Nieuwe site in aantocht!

Beste bezoekers,

Indien u deze pagina ziet betekent dit dat u op onze nieuwe server bent terechtgekomen. De complexe migratie van het oude naar het nieuwe systeem kan nog een of meerdere dagen in beslag nemen. Ik doe mijn uiterste best om het zo snel mogelijk rond te krijgen, maar mijn vrije tijd is helaas beperkt.

De voorbije jaren hebben we met het wegcode.be-team al heel wat watertjes doorzwommen. Het up-to-date houden van zo'n complexe site loopt niet altijd van een leien dakje, vooral omdat het om een vrijwilligersproject gaat waarbij we steeds beroep moeten doen op gemotiveerde mensen die zich ermee verbonden voelen en er heel wat van hun vrije uurtjes aan willen opofferen. Bovendien willen we de informatie gratis aanbieden aan onze bezoekers. Dankzij onze sponsors is dit tot op heden altijd relatief vlot verlopen.

Gezinsuitbreidingen, verschuivingen van prioriteiten in het privé-leven en diverse andere verplichtingen maken het echter steeds moeilijker om de garantie te blijven bieden dat de talloze dagelijkse vragen via de vraagbaak en e-mail nog (correct) beantwoord geraken bovenop het up-to-date houden van de server en zijn inhoud.
Wegcode.be dreigde het slachtoffer te worden van zijn eigen succes waardoor er ons nog twee noodoplossingen restten:

Totale sluiting van wegcode.be en overgave van het domein.

Het terugbrengen van de site tot het louter aanbieden van informatie en wetgeving die uiteraard zoals steeds gratis en up to date zal blijven.
Na ellenlange gedachtenrondes en enkele vergaderingen werd besloten om voor optie 2 te kiezen.
De site blijft bestaan en wordt in een nieuw jasje gestoken. Alle inhoud werd ondertussen opnieuw manueel ingebracht in een nieuwe database.
De vraagbaak blijft voorlopig nog behouden zolang er mensen zijn die er hun vrije tijd voor willen opofferen (Team-W). Er zal nieuwe software geïnstalleerd worden hiervoor. Gestelde vragen zullen echter in de toekomst niet meer automatisch verschijnen maar in een wachtrij terechtkomen waar ze kunnen opgevangen en beantwoord worden door onze medewerkers.
Het systeem kan voortdurend geëvalueerd en bijgestuurd worden waar nodig om de continuïteit zo lang mogelijk te waarborgen.

Lezers onder jullie die zich geroepen voelen om deel uit te maken van het Team en die bepaalde specialiteiten bezitten inzake algemene verkeerswetgeving (of onderdelen ervan) en er een stukje vrije tijd aan willen opofferen mogen zich altijd via e-mail aan ondergetekende kenbaar maken (info [at] wegcode.be).

Van zodra de nieuwe site live gaat zullen jullie ongetwijfeld op foutjes en rariteiten stoten. De site werd immers van nul af in eigen beheer heropgebouwd dus vragen we jullie begrip hiervoor. Het zal enige tijd vergen om de nieuwe site gesmeerd te laten draaien en dat kan niet zonder vallen en opstaan.
Daarvoor rekenen we op jullie medewerking en willen we jullie vragen om onregelmatigheden te signaleren zodat we snel en kordaat kunnen reageren.
Geleidelijk aan zullen er dan nieuwe functionaliteiten bijkomen.

De constructie van een nieuwe site in een nieuwe omgeving brengt helaas ook flinke nadelen met zich mee. Een voorbeeld hiervan is dat alle vroegere interne linken niet meer zullen werken. Het uitzicht van een doorsnee URL is immers volledig veranderd en er waren geen kant-en-klare oplossingen voorhanden om de duizenden oude linken op te vangen. Er zal dus een hele tijd nodig zijn om de beheerders van de talloze sites die naar onze pagina's linken te informeren over de wijzigingen. Ook hierin kunnen onze bezoekers natuurlijk een flink steentje bijdragen.

Wat gebeurt er met code-de-la-route.be ?

Sinds enkele jaren bieden wij ook onze Franstalige vrienden de mogelijkheid om onze site en vraagbaak in hun eigen taal te bezoeken en er verscheidene functionaliteiten van te gebruiken. We hebben hen destijds niet in de kou willen laten staan in hun zoektocht naar up-to-date informatie betreffende het verkeer en zijn reglementen in België.

Door een langdurig gebrek aan meerdere gemotiveerde Franstalige vrijwilligers kunnen we echter de Franstalige versie tot onze grote spijt niet langer meer handhaven. Het is voor ons zonder steun en vrijwilligers onmogelijk om de kwaliteit te bieden die we willen bieden en waarvoor we vermaard zijn. We krijgen de enorme hoeveelheid informatie en het systeem dat hierrond draait niet in twee talen verwerkt en willen bovendien op een respectvolle manier met de taal van Molière op zich omgaan.

Hierdoor vindt u binnenkort dus geen vernieuwde code-de-la-route.be terug.
Het gebrek aan ondersteuning noopt ons trouwens ook tot het herzien en terugplooien van ons volledige aanbod, dus ook het Nederlandstalige deel.

Het Franstalige deel code-de-la-route.be blijft voorlopig op de oude server gewoon raadpleegbaar maar zal niet meer up to date gehouden worden.

Niets hoeft echter definitief te zijn. We doen een dringende oproep aan Franstalige organisaties of een groep particulieren die zich geroepen voelen om code-de-la-route.be te laten herrijzen. Er kan dan zeker gesproken worden over het doorgeven van de inhoud en rechten op site, logo en dergelijke.

Er zal echter wel enkel een serieuze kandidatuur worden weerhouden. We willen onze goede naam en faam natuurlijk enkel verbinden aan een kwaliteitsvolle en ernstige Franstalige versie die net zoals wegcode.be vooral gratis dient te blijven voor het publiek.

We hopen en rekenen erop dat u begrip kan opbrengen voor de problemen waarmee wij ons geconfronteerd zien en kijken uit naar een latere heropstanding van code-de-la-route.be.

Dirk Deckx
Voorzitter vzw Wegcode

Tragisch natuurlijk dat er een hele hoop vrijwilligers waren, maar die niet altijd op de lijn van het triumviraat zaten...

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Implodering wegcode.be ?
« Reactie #1 Gepost op: zondag 22 augustus 2010 - 00:18:14 »
Ik heb er eerlijk gezegd geen goed oog in.
Blijkbaar komt de censuur nu op de eerste plaats ...

Gestelde vragen zullen echter in de toekomst niet meer automatisch verschijnen maar in een wachtrij terechtkomen waar ze kunnen opgevangen en beantwoord worden door onze medewerkers.

Op die manier vermijdt wegcode.be ook dat al te lastige vragen gepubliceerd en publiek gelezen kunnen worden, wat ze nadien immers moeilijk verwijderbaar maakt.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Implodering wegcode.be ?
« Reactie #2 Gepost op: zondag 22 augustus 2010 - 00:34:04 »
Hihi, mijn Frans was in elk geval goed genoeg om een paar vraagstellers op erreurs van Team_W te wijzen - of hun onbeantwoorde vragen dan maar zelf te beantwoorden.  :D
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Implodering wegcode.be ?
« Reactie #3 Gepost op: zondag 22 augustus 2010 - 04:04:35 »
Voor eens en altijd grote kuis?? en dan bedoel ik echt GROTE kuis? :D
Wie is de volgende? ;D

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Implodering wegcode.be ?
« Reactie #4 Gepost op: zondag 22 augustus 2010 - 10:39:33 »

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Implodering wegcode.be ?
« Reactie #5 Gepost op: zondag 22 augustus 2010 - 10:50:47 »
ze hadden een paar honderd vrijwilligers , en toen hebben ze Team-W opgericht
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Implodering wegcode.be ?
« Reactie #6 Gepost op: zondag 22 augustus 2010 - 12:51:59 »
De site is nog steeds uit de lucht. Het ziet er niet goed uit.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Implodering wegcode.be ?
« Reactie #7 Gepost op: maandag 23 augustus 2010 - 08:04:17 »
Et voilà: de site is online.  Alleen op de vraagbaak is het nog wachten.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Implodering wegcode.be ?
« Reactie #8 Gepost op: maandag 23 augustus 2010 - 10:50:51 »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Implodering wegcode.be ?
« Reactie #9 Gepost op: maandag 23 augustus 2010 - 11:20:38 »
Online dat wel, maar daarmee houdt het dan ook wel op ...

Retetraag ondanks "nieuwe server".

Vanuit het menu bovenaan naar de wegcode eender waar : Sorry, de pagina werd niet gevonden!
Van overal waar ik de back knop gebruik : Sorry, de pagina werd niet gevonden!
Waarna je dan op een pagina terechtkomt waartegen de Apache default pagina nog een gezellige website is...
Beter nog : vanop die pagina geraak je niet eens meer weg naar de eigen site ! Sorry, de pagina werd niet gevonden!

Een hoop wetgeving lijkt ook gewoon weg ... of neen, je moet ze rechtsonder in een kadertje "secties" gaan zoeken !


Om met zoveel tam-tam zo'n prutswerk aankondigen met dergelijke stevige gevolgen voor iedereen die naar wegcode.be linkte ... trieste bedoening.
Ik ben al lang blij dat ik niet meer bij Team-W zit, op een dag als vandaag zou ik er regelrecht beschaamd om zijn !

Je titel zou er wel eens grad op kunnen zitten, wooter.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

  • Gast
Re: Implodering wegcode.be ?
« Reactie #10 Gepost op: maandag 23 augustus 2010 - 11:38:24 »
Mijn titel sloeg eerder op de enigszins fatalistische ondertoon in het bericht van Dirk, maar nu lijkt het er ook op dat hij zich niet heeft omringd door de besten... Nu, dat was vroeger ook al zo, en ik begrijp niet echt waarom men de vorige backend heeft verlaten want dat werkte toch vrij goed, en was ook vrij eenvoudig zelf in te typen als je op zoek was naar een wet maar het artikelnummer kende...

Maar misschien heeft de huisprogrammeur het opgegeven en dan moet Dirk terugvallen op zijn kennis.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 10 september 2011 - 14:48:15 door jozef »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Implodering wegcode.be ?
« Reactie #11 Gepost op: maandag 23 augustus 2010 - 11:49:58 »
Ik snap het eigenlijk niet echt goed allemaal.
Normaal als je zoiets overzet, dan zorg je toch dat je nieuwe site reeds online staat en getest is , en dan zorg je dat je bezoekers naadloos naar de nieuwe site geleid worden ipv naar de oude.

Hier werd de oude site weggehaald, de en nieuwe onvoldoende of helemaal ongetest voor het publiek gegooid.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Implodering wegcode.be ?
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 24 augustus 2010 - 16:45:16 »
De startpagina kan zelfs niet gevalideerd worden door http://validator.w3.org/ (UTF-8 encoding niet nageleefd).

Het logo van met link naar GRO staat niet meer op de startpagina. Een haar in de boter?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Implodering wegcode.be ?
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 24 augustus 2010 - 23:21:34 »
alleen de geldelijke en ideologische sponsors staan nog op de hoofdpagina zo te zien.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Implodering wegcode.be ?
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 25 augustus 2010 - 22:08:53 »
Het logo van met link naar GRO staat niet meer op de startpagina. Een haar in de boter?

En Xantingo modereert nu blijkbaar onder z'n eigen naam: Stefan Peeters. (Xantingo modereerde ook op de oude website, en hijzelf linkt wel nog naar wegcode.be)
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone