Auteur Topic: Wordt tweedehands diesel zonder roetfilter 1.000 euro duurder?  (gelezen 6120 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Wordt tweedehands diesel zonder roetfilter 1.000 euro duurder?
« Gepost op: dinsdag 24 augustus 2010 - 16:48:13 »
Citaat van: autokanaal.be
Wordt tweedehands diesel zonder roetfilter 1.000 euro duurder?

De Vlaamse overheid wil een hervorming van de BIV (de eenmalige belasting bij inschrijving van een wagen). Het voorstel dat op tafel ligt, hanteert echter extreem hoge tarieven die de tweedehandsmarkt zouden kunnen ontwrichten.

De aankoop van een tweedehandse dieselwagen zonder roetfilter zou tot 1.000 euro duurder kunnen worden, zo waarschuwt mobiliteitsclub VAB.

Groener

Vanaf 1 januari 2011 wordt de dienst verkeersbelasting overgeheveld van de federale overheid naar de gewesten. Vlaanderen wil zijn autofiscaliteit vergroenen omdat het de Europese doelstellingen inzake fijn stof en NOx niet haalt. In Wallonië, waar sinds oktober 2007 de inschrijving van een zuinige wagen beloond wordt met een premie en wagens die veel brandstof verbruiken fiscaal bestraft worden, zit al 40 procent van het wagenpark onder de 120 g/km CO2-drempel. In Vlaanderen is dat slechts 25 procent.

"Zeven op de tien wagens die particulieren kopen zijn tweedehandswagens die zwaarder belast dreigen te worden door de nieuwe BIV", klinkt het bij de VAB, die een maatschappelijk debat wil starten en automobilisten vraagt hun mening te geven op www.vab.be/groeneautofiscaliteit.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

  • Gast
Re: Wordt tweedehands diesel zonder roetfilter 1.000 euro duurder?
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 24 augustus 2010 - 21:25:30 »
Ah, altijd leuk, paniekfiscaliteit... :)


Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Wordt tweedehands diesel zonder roetfilter 1.000 euro duurder?
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 24 augustus 2010 - 21:27:09 »
Ah, altijd leuk, paniekfiscaliteit... :)
groen vlaanderen weet weer voor wie gestemd
mensen met een gezond verstand weten echter beter
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wordt tweedehands diesel zonder roetfilter 1.000 euro duurder?
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 24 augustus 2010 - 21:54:57 »
Je moet de laatste aflevering van Top Gear eens bekijken (Season 15 aflevering 6). Daar kan je zien tot wat voor hallucinante taferelen iets dergelijks kan leiden. Er staan daar ongebruikte vliegvelden volgeparkeerd met nog prima wagens die wachten op verschroting. Deze moeten volgens de wetgeving verschroot worden en mogen niet herbruikt worden.

De enige manier om tot een zuiniger wagenpark aan te zetten is de brandstofprijzen omhoog te zetten. Belastingen op wagens hebben geen invloed op het aantal km dat er mee gereden wordt en nog belangrijker hoe er mee gereden wordt. Door de brandstof duurder te maken en de vaste kosten te verlagen bereik je dat doel wel.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wordt tweedehands diesel zonder roetfilter 1.000 euro duurder?
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 24 augustus 2010 - 22:09:02 »
Broek-vestzak-broekzakoperatie ?  ;)

Citaat
De aankoop van een tweedehandse dieselwagen zonder roetfilter zou tot 1.000 euro duurder kunnen worden, zo waarschuwt mobiliteitsclub VAB.

Maar niet voor euro 3 en euro 4 diesels als...

Citaat
Nauwelijks interesse voor Vlaamse roetfilterpremie
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20100715_125

En de VAB en anderen maar járen waarschuwen, natuurlijk ook geklaag naar het fiscaal anti-milieubeleid van de overheid:
Citaat
VAB Dossiers:

België verdieselt, een zeer ongezonde evolutie

Dit artikel is eigendom van © VAB. http://www.vab.be
Om dit artikel online te lezen, surf naar http://www.vab.be/nl/dossiers/dossiertekst.aspx?Id=285  

Op de “World Health Day” vraagt VAB aandacht voor het thema verkeer en milieu. Op basis van een analyse van de huidige situatie concludeert VAB dat we verkeerd bezig zijn. Automobilisten kiezen te snel voor een dieselwagen en de overheid verengt het milieuprobleem vooral tot het terugdringen van de CO2 –uitstoot, terwijl andere zeer schadelijke emissies (NOx en fijn stof) te weinig aandacht krijgen.
België haalt de Europese fijnstofnorm niet. Maatregelen zoals de 90 km/u bij Smog-alarm zijn nuttig en zorgen tijdelijk voor minder fijn stof, maar nieuwe maatregelen, die allicht ingrijpender zullen zijn, dringen zich op vanuit Europa. Onder het motto ‘het is beter voorkomen dan genezen’ wil VAB automobilisten en overheid sensibiliseren voor een milieuvriendelijker autogebruik.

Slecht geïnformeerde Belgische automobilist maakt vaak foute keuze

Het Belgisch wagenpark verdieselt zeer snel omdat 8 op 10 nieuw aangekochte wagens een diesel zijn. In Nederland kiest 3 op 10 voor een dieselwagen en in Duitsland 5 op 10.

1 op 4 dieselrijders maakte verkeerde keuze
VAB becijferde dat 20 tot 25% van de huidige dieselrijders een verkeerde keuze gemaakt heeft om drie redenen:

1.Ze hebben geen financieel voordeel door diesel te rijden omdat ze jaarlijks te weinig kilometers afleggen. Wie minder dan 10.000 km/jaar rijdt, kan de hogere aanschafprijs en onderhoudskost van een dieselwagen niet terugverdienen op basis van het prijsvoordeel aan de pomp.
2.De onderhoudskost stijgt vanwege de grotere slijtage. De reden is dat deze chauffeurs vaak te korte trajecten rijden (< 10 km) waarbij de dieselmotor nooit op bedrijfstemperatuur komt waardoor zich sneller pannes en slijtage voordoen. Een roetfilter, die de uitstoot van fijn stof moet beperken, zal op dergelijk korte trajecten zeer snel verstoppen en zelfs motorschade kunnen veroorzaken. Wie niet regelmatig meer dan 25 km op de snelweg rijdt, doet er best aan geen diesel te kopen.
3.De negatieve impact op de gezondheid is groot omdat deze chauffeurs vaak in stedelijke omgeving rijden waar de uitstoot van roet en stikstofoxides toeneemt en zeer schadelijk is voor de mensen die er vertoeven.

CO2-korting werkt contra-productief
...  

En zeggen dat D al in 1985 een milieugebonden verkeerstaks invoerde...
Citaat
Bei der Reform 1985 wurden die Fahrzeuge zunächst in drei Schadstoffgruppen eingeteilt: je schlechter die Abgasqualität, desto höher die Steuer pro angefangene 100 Kubikzentimeter Hubraum. 1997 führte man sechs Schadstoffklassen ein. Daneben gab es Steuerbefreiungen für besonders schadstoffarme Fahrzeuge. ...
http://de.wikipedia.org/wiki/Kraftfahrzeugsteuer_(Deutschland)#Historie

Maar daar mogen mensen sneller rijden, dus zeker niet het vb aan D nemen...  :-X  ;D
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 10:05:42 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Wordt tweedehands diesel zonder roetfilter 1.000 euro duurder?
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 25 augustus 2010 - 02:15:51 »
Ik voelde al een tijdje nattigheid en dit is dus 1 van de vele redenen waarom ik blij ben dat ik mijn dieselstoof vervangen heb door mijn werkpaardje op gas. ;) :D ;D

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Wordt tweedehands diesel zonder roetfilter 1.000 euro duurder?
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 25 augustus 2010 - 07:35:02 »
De enige manier om tot een zuiniger wagenpark aan te zetten is de brandstofprijzen omhoog te zetten.  Door de brandstof duurder te maken en de vaste kosten te verlagen bereik je dat doel wel.
of je doet zoals de zweden doen
je beloont groene brandstof
met een prijsverschil van bijna 50 cent/ltr zie je er bijna geen diesels rondrijden (en het is niet de deisel die duurder is dan hier)
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wordt tweedehands diesel zonder roetfilter 1.000 euro duurder?
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 25 augustus 2010 - 09:17:23 »
Ik zie het eerder al: schaf wegentaks af en schaf de BIV af. Zeker dat laatste is al een leuke premie om een nieuwe wagen te kopen. Compenseer dit door een hogere accijns op de brandstof. Het beste zou dit natuurlijk op europese schaal gebeuren. De politiek kan dan het bepalen waar ongeveer het break-even punt zou liggen. M.a.w. door het sturen van de brandstofprijs bepalen zij wanneer het voor de gebruiker geen verschil zou uitmaken en dan zie ik dat niet in km maar in l brandstof. Een milieucorrectie zit er dan natuurlijk ook in.
Er zit in dit plan echter één lacune en dat is de opkomst van de elektrische wagen. Je kan elektriciteit geen kleurtje geven, dus accijns hierop heffen wordt moeilijk. Vanaf dat deze wagens talrijk genoeg zijn zal de overheid wel iets uitvinden om ook deze te belasten.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Wordt tweedehands diesel zonder roetfilter 1.000 euro duurder?
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 25 augustus 2010 - 11:30:34 »
Compenseer dit door een hogere accijns op de brandstof. Het beste zou dit natuurlijk op europese schaal gebeuren. De politiek kan dan het bepalen waar ongeveer het break-even punt zou liggen. .
Er zit in dit plan echter één lacune en dat is de opkomst van de elektrische wagen. Je kan elektriciteit geen kleurtje geven, dus accijns hierop heffen wordt moeilijk. Vanaf dat deze wagens talrijk genoeg zijn zal de overheid wel iets uitvinden om ook deze te belasten.
ik dacht dat het de bedoeling was om mensen in milieuvriendelijker wagens te krijgen
blijkbaar gaat het toch enkel om inkomsten
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wordt tweedehands diesel zonder roetfilter 1.000 euro duurder?
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 25 augustus 2010 - 11:33:51 »
Compenseer dit door een hogere accijns op de brandstof. Het beste zou dit natuurlijk op europese schaal gebeuren.
Yep.
Uitsluitend een uniforme (maximum) brandstofprijs in de ganse EU die rekening houdt met de energetische waarde ervan (en dus de CO2 uitstoot) en andere emissie-parameters.

De meest milieu-onvriendelijke brandstof zal dan ook het duurst zijn, en hoeveel het duurder wordt hangt dan voortaan af van hoeveel liter je verbruikt, maw: van hoeveel km je rijdt, en in niet geringe mate ook van hoe je rijdt.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wordt tweedehands diesel zonder roetfilter 1.000 euro duurder?
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 25 augustus 2010 - 11:35:33 »
ik dacht dat het de bedoeling was om mensen in milieuvriendelijker wagens te krijgen
blijkbaar gaat het toch enkel om inkomsten
Dat komt dan met enige vertraging vanzelf.

Je moet ook niet gaan dromen  ;)
't Is niet dat het hele zootje nu geen inkomsten levert, het is al een gigantische melkkoe.
Geen enkele overheid gaat dat willen opgeven ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Wordt tweedehands diesel zonder roetfilter 1.000 euro duurder?
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 25 augustus 2010 - 13:35:00 »
ik dacht dat het de bedoeling was om mensen in milieuvriendelijker wagens te krijgen
blijkbaar gaat het toch enkel om inkomsten
Dat komt dan met enige vertraging vanzelf.
in de beschaafde wereld kwam het zonder vertraging
maar daar werd het niet gedaan door de mensen te bedriegen en te bestelen, maar door het gebruik van groene energie te belonen

het is maar hoe je het bekijkt, maar ik heb liever de beschaafde methode

als ze extra accijnzen heffen, moeten ze er ook iets mee doen dat die extra accijnzen verantwoord
een bodemloze put vullen is geen goed genoeg excuus
we worden nu al genoeg bestolen door de accijnzen die omhoog gaan bij elke prijsdaling van de brandstoffen
better a bad day at sea
than a good day at the office

wooter

  • Gast
Re: Wordt tweedehands diesel zonder roetfilter 1.000 euro duurder?
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 25 augustus 2010 - 13:50:38 »
Hmja... Accijnzen...

Allemaal goed en wel, tot je eens over de grote plas gaat tanken en voor 30 euro je auto vol schud met 50 liter benzine, en de locals zeggen dat dat toch vrij duur is...

En het is nu niet alsof men daar en masse sterft aan smog in steden met bevolkingsaantallen van een gemiddeld Vlaanderen opeen gepakt...

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wordt tweedehands diesel zonder roetfilter 1.000 euro duurder?
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 25 augustus 2010 - 15:31:16 »
Hmja... Accijnzen...

Allemaal goed en wel, tot je eens over de grote plas gaat tanken en voor 30 euro je auto vol schud met 50 liter benzine, en de locals zeggen dat dat toch vrij duur is...

En het is nu niet alsof men daar en masse sterft aan smog in steden met bevolkingsaantallen van een gemiddeld Vlaanderen opeen gepakt...
In Canadese steden bedoel je ?
Wintersmog in steden komt hoofdzakelijk door dieseluitstoot (roetdeeltjes en NOx) en aangezien ze daar hoofdzakelijk benzine verbruiken...
Citaat
http://www40.statcan.gc.ca/l01/cst01/trade37a-eng.htm
Sales of fuel used for road motor vehicles
                                  2005           2006           2007            2008           2009
                                                          thousand litres
Canada
Net sales of gasoline  38,484,324  38,653,955   39,635,182  39,148,560  39,736,092

Net sales of diesel oil  16,216,420  16,611,819  17,133,467  16,555,321  16,191,794
Verhoudingsgewijs zelfs een licht dalende trend.

Dat statiekje had ik eens graag van dieselBe... ik vermoed net omgekeerd - en nog veel erger - of veel meer kans voor wintersmog...
even plaatsen
Citaat
http://www.petrolfed.be/dutch/docs/tab_fig_2009/Tabellen/19.pdf

Jaarlijks verbruik van benzine, diesel en huisbrandolie in België: (miljard liter)
                        2005           2006           2007            2008           2009
Benzine             2,4              2,23            2,11            1,94            1,86
Diesel               7,46             7,85            8,28            8,47            8,44                      

Huisbrandolie     5,6            <>                                                      4,4

En maar 25 jaar oude vijgen na Pasen ...
Citaat
http://www.vab.be/nl/actueel/dossiers/dossiertekst.aspx?id=285
...
CO2-korting werkt contra-productief

VAB vindt dat de federale overheid een contraproductief beleid voert met de subsidie van wagens met een lage CO2 -uitstoot. Dergelijk beleid stimuleert tot de aankoop van een dieselwagen zonder roetfilter terwijl de uitstoot van een dieselmotor schadelijker is dan de emissies van een benzinewagen.

De dieselwagen is schadelijker voor de mens dan een benzinewagen
Een dieselmotor stoot twee zeer toxische stoffen uit:

Stikstofoxiden (NOx) = mede oorzaak van zomersmog of ozon: vooral dieselmotoren stoten dit schadelijk gas uit. In vergelijking met een benzinemotor verdrievoudigt de uitstoot van NOx bij dieselwagens;
Fijn stof of roet (PM) = voornaamste component van wintersmog: het gevaarlijkst is het ultra fijn stof van dieselmotoren, bij benzinemotoren is de uitstoot verwaarloosbaar.  
Deze stoffen veroorzaken hart- en vaatziekten en op lange termijn zorgt dit voor een inkorting van de levensduur met ongeveer één jaar.

De dieselwagen verbruikt minder brandstof en stoot daardoor minder CO2 uit. In het kader van de Kyoto-doelstellingen focust de overheid zich op die CO2 uitstoot, maar ziet daardoor een belangrijk gezondheidsprobleem over het hoofd. Immers, alhoewel CO2 verantwoordelijk is voor het broeikaseffect, is het op zich niet giftig voor de mens. De uistoot van diesel daarentegen wel.

De CO2-korting subsidieert vooral kleine dieselwagens zonder roetfilter die vaak in de stad gebruikt worden
Als we de analyse maken van de wagens die voor de korting in aanmerking komen dan kan niet anders dan geconcludeerd worden dat de overheid vervuilende wagens subsidieert:

< 105 g/km CO2-uitstoot (15% korting): in het aanbod zitten 7 wagens waarvan 4 dieselwagens. Deze dieselwagens zijn allemaal standaard uitgerust met een roetfilter.
Van 105 t.e.m. 115 g/km CO2-uitstoot (3% korting): in het aanbod zitten 26 wagens waarvan 21 dieselwagens. Slechts 1 op 3 dieselwagens is standaard uitgerust met een roetfilter.
De werkelijke verkoopcijfers zijn nog alarmerender omdat blijkt dat vooral dieselmodellen zonder roetfilter verkocht worden.

Te weinig roetfilters op nieuwe dieselwagens
Hoewel de technologie bestaat, lukt het onvoldoende om de aankoop van nieuwe dieselwagens met roetfilter te stimuleren:

VAB becijferde dat slechts 1 op 7 dieselwagens die in 2007 een CO2-bonus kregen, geleverd werd met een roetfilter. Dit is zeer teleurstellend omdat het precies de roetfilter die door de autoconstructeur af-fabriek gemonteerd wordt het meest rendabel is. Dergelijke roetfilters verminderen tot 90% van de fijn stofuitstoot. Het rendement van een roetfilter die nadien geïnstalleerd wordt ligt beduidend lager (vermindert slechts 30 tot 40% van de roetuitstoot).
De roetfilterkorting van 200 euro (enkel geldig bij dieselwagens met een CO2- uitstoot tot 130 gr/km) slaat niet aan. Uit de verkoopcijfers van 2007 blijkt dat slechts 1 op 5 van de nieuwe dieselwagens die in aanmerking komen voor die korting, uitgerust is met een roetfilter. Bepalend is zeker de beperkte financiële stimulans die slechts 1/3 van de kosten dekt.
Fiscaal beleid moet sociaal zijn en autorijden betaalbaar houden

De Vlaamse overheid (die mee bevoegd is voor milieu en autofiscaliteit) beseft dat de Europese milieunormen dringende maatregelen noodzakelijk maken. VAB beklemtoont dat dit beleid ook efficiënt en sociaal moet zijn en het autogebruik betaalbaar moet houden.
Het verhogen van de jaarlijkse verkeersbelasting is voor VAB geen optie omdat:

Dit geen gedragsverandering realiseert: iemand met een oudere, vervuilende wagen gaat niet onmiddellijk een andere aanschaffen;
Het geen keuze laat aan de gebruiker: je kan niet ontkomen aan de extra belasting, de aankoop  (de “foute” keuze) is reeds gebeurd.
Het zou hypocriet zijn van een overheid die eerst stimuleert tot de aankoop van dieselwagens, deze nadien extra te gaan belasten omdat ze te veel fijn stof en NOx uitstoten.

De verschillende overheden in België denken na over allerhande maatregelen
Omwille van de strenge Europese grenswaarden zal de Vlaamse overheid milieumaatregelen moeten nemen tegen de uitstoot van te veel fijn stof. De meest gehoorde denkpistes zijn:

Subsidiëring van retrofit roetfilters
Gezien 54% van het wagenpark uit dieselwagens bestaat wil de Vlaamse overheid de uitstoot van deze wagens verbeteren. Ze denkt aan subsidie van roetfilters bij bestaande dieselwagens.
Dergelijke maatregel is nuttig, maar VAB wijst erop dat het rendement van deze maatregel ervan afhangt of de overheid effectief de veelrijder bereikt met deze maatregel. Subsidiëring van roetfilters bij dieselrijders die geen 10.000 km/jaar rijden heeft weinig zin gezien het zwakke rendement (roetfilter verstopt en de geschatte kost van 500 euro voor een retrofit filter wordt over te weinig kilometers afgeschreven).
Milieugerichte autofiscaliteit
VAB wijst erop dat een hervorming van de autofiscaliteit niet asociaal mag zijn en de globale kost van de automobiliteit niet mag verhogen voor zwakkere groepen zoals senioren die voor hun mobiliteit vaak afhankelijk zijn van de auto.
Asociaal zou bijvoorbeeld zijn wanneer de oudere wagen (uit 1997) van een senior die geen 5.000 km/jaar rijdt, zwaarder belast zou worden dan de nieuwe gezinswagen (uit 2007) waarmee 15.000 km/jaar gereden wordt. Een berekening leert immers dat beide wagens evenveel schadelijke uitstoot veroorzaken in de loop van een jaar.
> 25 jaar na Duitsland ... ? is er toch hoop...  :-[

NOx moleculen - secundair fijnstof genoemd - hechten zich ook aan primaire fijnstofdeeltjes (hfzlk fossiele brandstoffen) en dus ook medecomponent voor wintersmog.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fijnstof#Soorten_fijnstof_en_herkomst
« Laatst bewerkt op: woensdag 25 augustus 2010 - 16:28:00 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: Wordt tweedehands diesel zonder roetfilter 1.000 euro duurder?
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 25 augustus 2010 - 21:36:53 »
Echt, hoe meer je erover nadenkt, hoe degoutanter het is...

Toronto kent met z'n twee miljoen inwoners strenge winters met veel droge lucht. Smog is daar onbestaande, hoewel je daar voor een halve euro per liter je tank vol gooit.

En hier spreken ze van accijnzen verhogen op een literprijs van 1,1 euro diesel en 1,3 tot 1,5 euro benzine omdat dat de meest eerlijke methode is om mileuvriendelijke auto's aan te moedigen?

Knal een halve euro af van die accijnzen op benzine en binnen 10 jaar kent niemand nog wintersmog.

... Maar dan komen we bij de echte waarheid dat er verdoeme veel geld verdiend wordt uit die accijnzen, die gezien de staat van de wegen zeker niet terug vloeit naar de weggebruiker, laat staan het milieu.

De elektrische auto zal daarin overigens dik de grote leugen bloot leggen. Je kan mensen niet zomaar geld gaan bestelen onder de noemer "milieu" als je onrechtstreeks op waterkrachtcentrales, windmolens en zonnepanelen rijdt.
« Laatst bewerkt op: woensdag 25 augustus 2010 - 21:39:50 door wooter »