Auteur Topic: 100 % schuld bij remmen voor een poedel...  (gelezen 6720 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: 100 % schuld bij remmen voor een poedel...
« Reactie #15 Gepost op: zondag 29 augustus 2010 - 23:00:08 »
Voilà, en 't is net de aanwezigheid van die kinderen, die de uitspraak van die rechter voor mij des te onbegrijpelijker maakt.  

Immers, volgens mij stelt artikel 40.2 toch dat men als bestuurder dubbel voorzichtig dient te zijn ten aanzien van kinderen, bejaarden of personen met een handicap, inzonderheid blinden met een witte of gele stok en de personen met een handicap die een voertuig besturen dat zijzelf voortbewegen of dat uitgerust is met een electrische motor waarmee niet sneller dan stapvoets gereden kan worden.  Hij moet  vertragen en zo nodig stoppen.
hij had dus eigenlijk al lang vertraagd moeten zijn, en niet een noodstop maken
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 100 % schuld bij remmen voor een poedel...
« Reactie #16 Gepost op: zondag 29 augustus 2010 - 23:23:52 »
hij had dus eigenlijk al lang vertraagd moeten zijn, en niet een noodstop maken

In een eerste fase, toen de kinderen zich nog ver van de rijbaan bevonden en geen aanstalten maakten om zich er naartoe te begeven, was er wellicht geen noodzaak om te vertragen.

Toen plots de poedel de rijbaan opliep en de kinderen er achteraan liepen, was een noodstop aangewezen voor de veiligheid van die kinderen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 100 % schuld bij remmen voor een poedel...
« Reactie #17 Gepost op: zondag 29 augustus 2010 - 23:28:42 »
Misschien valt de bestelwagenbestuurder inderdaad niets te verwijten aangezien ie enkel moet kunnen stoppen voor voorzienbare hindernissen.

Enerzijds is het zeer de vraag of je het als onvoorzienbaar mag beschouwen dat de wagen vóór jou plots sterk moet afremmen voor een hindernis die jij niet ziet, maar de bestuurder van je voorligger wel.

Bovendien heeft de bestuurder van de bestelwagen, gelet op de ravage die hij aangericht heeft, ofwel veel te weinig afstand gehouden, ofwel geen aandacht gehad.

Zoals gezegd: als hij de bumper van die Mercedes ingedeukt had, zou ik hem geen verwijt maken. Maar een 2 jaar oude Mercedes total loss rijden is heel wat anders.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

  • Gast
Re: 100 % schuld bij remmen voor een poedel...
« Reactie #18 Gepost op: maandag 30 augustus 2010 - 00:15:21 »
Dat total loss kan ook een economisch verlies geweest zijn... Nu, bij Mercedes zou je dat niet direct mogen verwachten, maar als het bv een kale C-klasse was dan zijn herstellingen van 15k al stevig. En met 15k hoef je nog niet eens iets vitaals geraakt te hebben. Misschien heeft de verzekeringsmaatschappij zelfs op een economisch verlies aangestuurd met de verwachting dat de verzekering van de bestelwagen de grap wel ging betalen, en de Mercedes-bestuurder gepaaid werd met een nieuwe wagen ipv een model wat wat scheef stond.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 100 % schuld bij remmen voor een poedel...
« Reactie #19 Gepost op: maandag 30 augustus 2010 - 12:59:06 »
hij had dus eigenlijk al lang vertraagd moeten zijn, en niet een noodstop maken

Evenzo de bestelwagenbestuurder..., die bovendien de nodige veiligheidsafstand moet aanhouden.

Zelfs een noodstop is voorzienbaar als er kinderen in de buurt zijn. (bebouwde kom)
« Laatst bewerkt op: maandag 30 augustus 2010 - 13:08:01 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: 100 % schuld bij remmen voor een poedel...
« Reactie #20 Gepost op: maandag 30 augustus 2010 - 13:15:52 »
Michel,

Merk op dat het artikel spreekt over 'een drukke weg in Helchteren'. Er is naar mijn weten maar één drukke weg in Helchteren, en dat is de Noord-Zuidverbinding. Zelfs al is daar de limiet misschien 50, ik denk dat de V80 daar ruim rond de 70 zal schommelen...

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 100 % schuld bij remmen voor een poedel...
« Reactie #21 Gepost op: maandag 30 augustus 2010 - 13:49:47 »
Michel,

Merk op dat het artikel spreekt over 'een drukke weg in Helchteren'. Er is naar mijn weten maar één drukke weg in Helchteren, en dat is de Noord-Zuidverbinding. Zelfs al is daar de limiet misschien 50, ik denk dat de V80 daar ruim rond de 70 zal schommelen...

Tja Wooter, dat had ik ook graag geweten, op een 2+2 middenberm -70 kmh- verwacht men idd minder noodremmende auto´s voor aanstormende kinderen.

Op de "Noord-Zuid" of Grote Baan door Helchteren-centrum aldaar is 70. Dat noem ik wel een zeer drukke baan.  ;)
Maar die loopt quasi ook door de bebouwde kom wel met veel meer afstand naar de huizen toe, spelende kinderen en poedel met "oppassende volwassenen" ga ik daar eerder niet tegenkomen, denk ik.

Maar op de drukke dwarswegen naar de Grote Baan (N715) is 50 binnen bbk-Helchteren.
maps.google.be

En ik vermoed eerder dat het op een van die drukke dwarswegen in Helchteren-centrum gebeurd is.
De N719 = Kazernelaan < | > Heldzoldstraat moet het ganse dwarsverkeer slikken naar en over de Grote baan.
Men ziet dat bij het uitzoomen het verkeer van enkele Limburgse gemeentes die naar de E314 willen via de Kazernelaan moeten.
 

vb via de kazernelaan vanaf Sint-Trudoplein staat in elk geval elke morgen een file aan te schuiven naar het druk kruispunt met de Grote Baan. En op normale uren is het daar ook druk.

Citaat
Op een drukke weg in Helchteren moest Leppens plots remmen voor een hondje. 'Drie vrouwen stonden te babbelen langs de weg. Rond hen waren kinderen aan het spelen met een hondje. Het hondje stak de weg over. De kinderen volgden tot op het fietspad.

"Drie babbelende vrouwen met rond hen (met een poedel) spelende kinderen langs een brede 2+2 middenberm, die algemeen bekend staat als zeer druk en gevaarlijk voor kinderen " Denk je dat, Wooter ?  :-\

Maar het kan, zoals ik al schreef: (zou dan zeer onverantwoord zijn van die vrouwen...)
Citaat
Lijkt me in de bebouwde kom geweest te zijn (50 kmh) hoogstens een 70 kmh-weg.

Het zou me wel zeer verwonderen moest de beruchte Grote Baan uit het krantenartikel weggelaten zijn bij een redelijk ongeval.
gewoon eens googlen:
ongeval Grote Baan
« Laatst bewerkt op: maandag 30 augustus 2010 - 14:45:34 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I