Meestal stopt men en wijkt men uit als het nog veilig gaat.
De ADAC heeft daaromtrent onlangs een artikel gepubliceerd in verband met overstekend wild, Michel.
De ADAC raadt aan om, als men niet meer tijdig kan stoppen, het wild dan maar aan te rijden, omdat een uitwijkpoging in een dergelijke situatie meestal leidt tot een verlies van controle over de wagen, met een nog erger ongeval tot gevolg.
Nog steeds volgens de ADAC zouden de inzittenden, bij een aanrijding met overstekend wild, tot 80 km/h een goede kans maken om er relatief ongehavend uit te komen.
Merk op dat er hier in Duitsland een aanzienlijk verschil bestaat tussen overstekend wild en een overstekende hond.
Overstekend wild is "herrenlos" en mag door de Politie zo nodig afgeschoten worden.
Een hond niet. Hij is juridisch een zaak die eigendom is van zijn eigenaar.
Intussen hoef ik hier nog geen hondenbelasting van 80 Euro per jaar te betalen (voor als gevechtshonden geklasseerde rassen 320 Euro per jaar). Officieel ben ik immers de eigenaar van Boyke, en heb ik mijn woonplaats nog in Begië.
Hondenpoepzakjes zijn wel gratis verkrijgbaar op het gemeentehuis, ook voor toeristen zoals ik.
Probleem is wel dat hij officieel niet op de bus mag zonder muilkorf.
Daarentegen mag hij zonder muilkorf op de boten die over de Königssee varen, en hoef ik daar voor hem slechts 2 Euro te betalen, terwijl hij even goed als een mens meegeteld wordt als een opvarende wat de maximum capaciteit van de boot betreft.
Op de kabelbaan durft hij niet uitstappen, omdat het bakje dan schommelt. Ik heb de oplossing gevonden: het bakje onderaan met mijn voet tegen de wand duwen, zodat het niet meer schommelt als Boyke eruit komt.
Want hem oppakken zoals het hoort, met één hand tussen zijn voorpoten en de andere hand tussen zijn achterpoten, is niet zo evident meer met zijn gewicht van 50 kg...