Auteur Topic: Spanje halveert verkeersdoden quasi op 5 jaar...  (gelezen 9408 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Spanje halveert verkeersdoden quasi op 5 jaar...
« Reactie #30 Gepost op: woensdag 29 september 2010 - 18:52:12 »
Citaat
"Pechstrook" is een term die niet eens bestaat in de wegcode
Sommige termen van het verkeersreglement zijn niet zo goed gekend door jan met de pet zodat de voertaal ook al eens gebruikt mag worden.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Spanje halveert verkeersdoden quasi op 5 jaar...
« Reactie #31 Gepost op: woensdag 29 september 2010 - 22:58:59 »
Sommige termen van het verkeersreglement zijn niet zo goed gekend door jan met de pet zodat de voertaal ook al eens gebruikt mag worden.

Dat hangt inderdaad van de omstandigheden af.

Jan met de Pet heeft het over een zebrapad, maar hij verstaat je wel als je over een oversteekplaats voor voetgangers spreekt.

Hij kent de wijkagent, doch verstaat je niet meer als je het over de kwartierinspecteur hebt omdat er geen wijkagenten meer bestaan.

Hij snapt niet dat hij een politieinspecteur beledigt als hij naar hem verwijst als politieagent, de vroegere hulpagenten, en zal daarom ook geen PV voor smaad aan de politie krijgen.

Mocht ik (God zij dank is dat nooit gebeurd in België) politiebeamte zijn, dan zou ik het ook niet in mijn hoofd halen om tegen een fietser te zeggen dat zijn bereden rijwiel niet voorzien was van de reglementaire verlichting.

De Belgische flik die naar mijn "pas" vraagt, krijgt wel van mij te horen: "U gelieve te noteren dat ik Nederlands spreek en deze taal wens te gebruiken in de omgang met de overheid." Want ik heb geen pas, doch een identiteitskaart om mij te identificeren. En ook Jan met de Pet, die het over zijn pas heeft, weet wat een identiteitskaart is.

Maar waar mensen met meer kennis van de wegcode dan Jan met de Pet zijn vragen beantwoorden, lijkt het mij wel aangewezen om de juiste termen te gebruiken.

Ik kijk onder meer naar de mening van Bert Covens hieromtrent uit.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Spanje halveert verkeersdoden quasi op 5 jaar...
« Reactie #32 Gepost op: donderdag 30 september 2010 - 21:55:53 »
Maar waar mensen met meer kennis van de wegcode dan Jan met de Pet zijn vragen beantwoorden, lijkt het mij wel aangewezen om de juiste termen te gebruiken.

Ik kijk onder meer naar de mening van Bert Covens hieromtrent uit.

Welnu, dat was al 1 van de hints na afloop van de allereerste les die ik gegeven had in m'n alleerste cursus tijdens m'n stage.  M'n mentor had me niet betrapt op fouten,"voor een eerste keer" viel 't al met al nog tamelijk goed mee.  Maar een belangrijke opmerking was wel om juiste termen te gebruiken in de les (en ZEKER ook in de modelles):

* trottoir ipv voetpad
* aanhangwagen* ipv "karreke"
* oversteekplaats voor voetgangers ipv zebrapad
* grootlicht ipv faar
*...
Anders komt een kandidaat op z'n theorie-examen, en hoort hij 't mischien in Keulen donderen als er daar over "oversteekplaats voor voetgangers" gepraat wordt.

En al met al, heb ik toch de indruk dat meeste mensen die hier deelnemen aan dit forum meer dan ver genoeg gevorderd zijn dat ze de juiste termen echt wel kennen en begrijpen.

En before we start: ja: je zult me er hier en daar nog wel op betrappen dat ik "zebrapad ipv oversteekplaats voor voetgangers" gebruik.

In de rijschool zorg ik er wél voor dat ze de juiste term horen, en kunnen linken.
« Laatst bewerkt op: donderdag 30 september 2010 - 22:20:45 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Spanje halveert verkeersdoden quasi op 5 jaar...
« Reactie #33 Gepost op: zaterdag 02 oktober 2010 - 11:51:22 »
Citaat
En al met al, heb ik toch de indruk dat meeste mensen die hier deelnemen aan dit forum meer dan ver genoeg gevorderd zijn dat ze de juiste termen echt wel kennen en begrijpen
Daarover ben ik niet 100 % zeker. En was het ook niet de bedoeling van deze site om jan met de pet ook wat te leren of is het enkel de bedoeling om met vijf man en een paardekop wat te muggeziften over het KB van 1 december 1975?
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Spanje halveert verkeersdoden quasi op 5 jaar...
« Reactie #34 Gepost op: zaterdag 02 oktober 2010 - 12:29:24 »
Te oordelen aan wat er hier geschreven wordt, denk ik het wel, Kunde.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Spanje halveert verkeersdoden quasi op 5 jaar...
« Reactie #35 Gepost op: zondag 03 oktober 2010 - 00:14:07 »
... het KB van 1 december 1975?

*mijmermodus* waar is die goeie oude tijd? :'(

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Spanje halveert verkeersdoden quasi op 5 jaar...
« Reactie #36 Gepost op: vrijdag 31 december 2010 - 15:45:13 »
"Pechstrook" is een term die niet eens bestaat in de wegcode
Vluchtstrook staat er wel in.
Nope.
Vluchthaven wel, voor in tunnels. F98.

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Spanje halveert verkeersdoden quasi op 5 jaar...
« Reactie #37 Gepost op: vrijdag 31 december 2010 - 15:52:34 »
Snelheidsbeperkingen aangebracht boven BOBs zijn niet eens geldig op de BOB ...

68.1. De verbodsborden worden rechts geplaatst; wanneer de plaatsgesteldheid het evenwel niet toelaat mogen zij boven de rijbaan geplaatst worden.
(...)


Maar de BOB maakt geen deel uit van de rijbaan ...

2.8. (...) De bijzondere overrijdbare bedding maakt geen deel uit van de rijbaan.

Ik wil hier 't volgende in de groep gooien.  Waar maak je uit op dat een snelheidsbeperking ingevolge verkeersborden uitsluitend op de rijbaan zou gelden?  Wat ik lees in artikel 68.1 is: OFWEL rechts, OFWEL boven de rijbaan (indien de plaatsgesteldheid het niet toelaat).

Op de E313/E34/E19 staan er geen snelheidsbeperkingen rechts.
Enkel dynamische signalisatie boven de rijstroken (en dus boven de rijbaan).
Noch de snelheidsbeperkingen boven een BOB, noch de X, zijn geldig aangebrachte verkeerstekens ... wegens niet boven een rijstrook / rijbaan aangebracht.


Wat er daar wel eens staat zijn niet correcte F91 her en der die de snelheid op de rechtse van volgens het bord 3 (of 4 vanaf Ranst) rijstroken beperkt tot 50 km/u ...
Maar er is daar dan geen 3de of 4de rijstrook.
Die borden staan er nog vanuit de tijd van de illegaal gemarkeerde voorbehouden rijstrook die zogezegd volgens Art 72.5 aangebracht was, en zijn nooit weggehaald na de ombouw tot illegale BOB.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Spanje halveert verkeersdoden quasi op 5 jaar...
« Reactie #38 Gepost op: vrijdag 31 december 2010 - 15:56:26 »
@ Inazuma, de BOB is idd geen deel van de rijbaan, als ik artikel 2.8 correct lees.  Anderzijds, vind ik de wegmarkeringen die de BOB aanduiden wél terug, in artikel 72, overlangse markeringen die de rijstroken aanduiden.  En het is toch zo dat de rijbaan onderverdeeld kan worden in rijstroken.  Dus een rijstrook is toch een deel van de rijbaan.  
Is dat dan niet wat contradictorisch, of zie ik nu iets over 't hoofd?
Neen, het is tekenend voor de chaotische aanpassingen aan de wegcode na 1975.

Iets dat per definitie geen rijstrook is of zelfs maar deel van de rijbaan vormt, staat ingedeeld bij Artikel 72. Overlangse markeringen die de rijstroken aanduiden waar het dan eigenlijk wel over de rijbaan / haar rijstroken hoort te gaan ...

Puinhoopje.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder