Auteur Topic: bijkomende onbemande snelheidscamera's  (gelezen 7081 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
bijkomende onbemande snelheidscamera's
« Gepost op: maandag 06 september 2010 - 11:30:41 »

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 Nog even wat geld uitgeven nu ik het nog kan?
Het is maar een detail dat er geen geld is. ::)
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 02:50:02 door jozef »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: bijkomende onbemande snelheidscamera's
« Reactie #1 Gepost op: maandag 06 september 2010 - 12:51:03 »
Typisch Belgisch: eerst aankopen doen, en zich daarna pas afvragen of er wel geld voor is.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: bijkomende onbemande snelheidscamera's
« Reactie #2 Gepost op: maandag 06 september 2010 - 13:34:48 »

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
Nog even wat geld uitgeven nu ik het nog kan?
Het is maar een detail dat er geen geld is. ::)
[/quote]

Mmh, het moet geld opbrengen op zeer korte termijn, met nieuwe onbemande camera´s en eventueel nog absurde snelheidsmax-dalingen is het geld snel gerecupereerd. Be moet ja 25 miljard Eurootjes besparen...   ;D

Betreft aantal "flitspalen" heeft BE al het absolute record (VL zeker), maar de opbrengst moet naar het niveau van NL: meer digitale camera´s/verwerking, trajectcontroles, betere pakplaatsen mobiele controles, snelheid nog wat omlaag, enz..., en vooral iedereen zou moeten betalen...  :D  ;D

NL kasseert meer als het dubbel van Be, daar streeft BE ook naar het kassa-kassa-record...   :-X

Aja, betreft verkeersveiligheid zitten we wslk in 2010 op de 26e plaats op 30 OECD-landen.  :-X
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2469.msg28383.html#msg28383

Even statistisch   ;) ... met 4 + 2 andere -uiteenlopende- landen, ook betreft flitspalen/inwoner :

Land :    flitspalen/milj inw  | verkeersdoden/100.000 inw | evolutie 13 jaar
                                           |     1996:             2009:      | (1997= eerste flitspalen werkten in Be)
België:              156,9           |     13,3                8,8         |  - 33,8 %
Oostenrijk:        122,6           |     12,9                7,6         | - 41 %
Nederland:         87,1            |      8,1                 4,4        | - 45,6 %                        
Duitsland:           42,7           |     10,7                 5,1        | - 52,3 %
Denemarken:      1,8            |      9,9                  5,5         | - 44,6 %  (DK had vóór 2009 geen flitspalen)

Spanje:             27,3           |      14                   5,6         | - 60 %
Portugal:             3,1           |      21,2                6,9         | - 67,5 %

Ik hoop dat dit voldoende is...  ;)  (anders geeft maar een seintje)

Zou het aantal flitspalen wel iets te maken hebben met verkeersdoden ? Oordeel zelf aan de evolutie...
Rechtevenredig gezien ? mmh, eerder omgekeerd...

Bronnen:
http://www.scdb.info/de/software-statistik/
stats.oecd.org / variable: < fatalities >
inwoners via Wiki naar landstatistieken.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 02:50:27 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: bijkomende onbemande snelheidscamera's
« Reactie #3 Gepost op: maandag 06 september 2010 - 14:08:36 »
Maar ik denk dat men qua kassa een stevige handicap heeft aan de vindingrijkheid van de particuliere en zelfstandige Belg, versus de luiheid van de ambtenaar-Belg. Al die vaststellingen moeten ingevoerd worden door ambtenaren, terwijl de gemiddelde hardrijdende Belg genoeg inkomen heeft om zich speeltjes zoals radardetectoren en Mini Coyotes aan te schaffen.

In het kort: de Belg heeft leren leven met de flitspalen en verdekt opgestelde controles. Er wordt vrolijk met de grootlichten geseind naar tegenliggers, de verkoop van Mini Coyotes overtrof het succes in Frankrijk en op de juiste plekken vind je de meest gekke manieren om radardetectoren te laten installeren.

Maar goed, dat is vanzelfsprekend in een land waar zelfs de politie vrolijk zonder dringende opdracht elke dag naar Brussel pendelt aan 140-150 per uur :).

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: bijkomende onbemande snelheidscamera's
« Reactie #4 Gepost op: maandag 06 september 2010 - 14:30:14 »
In het kort: de Belg heeft leren leven met de flitspalen en verdekt opgestelde controles. Er wordt vrolijk met de grootlichten geseind naar tegenliggers, de verkoop van Mini Coyotes overtrof het succes in Frankrijk en op de juiste plekken vind je de meest gekke manieren om radardetectoren te laten installeren.

Maar het blijft een dikke kassa-kassa voor de staat, een aard snelheidstaks.

Ook al kent men nog zo de flitspalen en pakplaatsen in de streek/omgeving, af en toe betaalt men een kleine boete, en vele kleintjes maken een grote kassa.

Ik werd onlangs op 2 km van mijn deur van vóór geflitst aan (79 kmh-6) 73 kmh = 50 € O.I; N.B. bij een mobiele controle die ik zelf zag staan (en goed kende) maar - door met het verkeer bezig te zijn- niet goed besefde, natuurlijk op een stuk weg waar 80 kmh 2 jaar geleden eerder traag was, want toen was het daar 90 kmh.

Een 5-tal jaar geleden heeft men in NL (flitsservice.nl) de cijfers ingekeken naar de snelheidsboetes/ hoogte overtreding:
Citaat
Zodra men het over "te snel rijden" heeft, denkt men meteen aan wegpiraten in snelle Golfjes, of de zakenman in zijn dure Volvo die met 200 km/u al bumperklevend over onze Nederlandse wegen scheurt. U moet weten dat 62% van de boetes in de catagorie 0 tot 10 km/u te snel valt, 32% is 10 tot 20 km/u en slechts 6% wordt uitgedeeld aan de echte hardrijders. Kijkt u zelf eens op uw snelheidsmeter en vertel mij niet dat u nooit af en toe wel eens wat te snel rijdt. Heeft u dan het gevoel dat u verkeersgevaarlijk bezig bent? Als men zich ergert aan mensen die onsociaal rijden, waar hebben we het dan over? Hebben we het dan specifiek over het "te snel rijden" of over onaangepast rijgedrag?
http://www.flitsservice.nl/   >> Link Visie : onze motivatie (rechts)
En wslk zal die 62% (< 10 kmh teveel) nu bij + 70% liggen, en die 6 % bij 2 % ...
 
« Laatst bewerkt op: dinsdag 07 september 2010 - 10:29:16 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: bijkomende onbemande snelheidscamera's
« Reactie #5 Gepost op: maandag 06 september 2010 - 14:48:36 »
Daarom ook dat de snelheidsverlagingen enkel diegenen raken die eigenlijk niet overdreven te hard rijden. De echte hardrijders zijn al geoefend in het loeren achter struiken en het herkennen van verdachte wagens, naast hun batterij van detectoren en GPS-melders. De gewone burger heeft die reflexen niet, en zal dus het tekort aanvullen.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: bijkomende onbemande snelheidscamera's
« Reactie #6 Gepost op: maandag 06 september 2010 - 14:58:02 »
Daarom ook dat de snelheidsverlagingen enkel diegenen raken die eigenlijk niet overdreven te hard rijden. De echte hardrijders zijn al geoefend in het loeren achter struiken en het herkennen van verdachte wagens, naast hun batterij van detectoren en GPS-melders. De gewone burger heeft die reflexen niet, en zal dus het tekort aanvullen.

Maar zoiets schrijft de politiek corecte media niet, die laten de lichtgelovige Belg denken dat de politiekers goe bezig zijn...   >:(

Ik wil de eerste krant nog een ziens die deze 8-jarige verkeersveiligheidsevolutie in Europa in ´t groot afdrukt:
Citaat

(6) Fig. 1: Road deaths per million population in 2009 (with road deaths per population in 2001 for comparison)
 
* 2009: Provisional figures or national estimates based on provisional figures as final figures for 2009 were not yet available at the time of going to print. **UK 2009: ETSC estimate based on EC CARE Quick indicator for GB only.
http://www.rsa.ie/Utility/News/2010/Ireland-receives-EU-road-safety-award-2010/

En liefst die van volgend jaar als BE op de 27e plaats belandt.  :-[ :-X

Cyprus en Luxemburg staan in 2009 al vóór Be, volgens onlangs verschenen cijfers 2009* (*Be= + 1,2 %)
Litouwen (LT), Letland (LV) en Polen (PL) zullen wslk in 2010 Be inhalen
(op basis van evolutie 1 Q 2010)
Citaat
Variable Country              2010       2009
                                      Q1 Annual  Q1 Annual
Road Fatalities  Belgium                            - 1,3 % verkeersbarometer t/m mei 2010    
Road Fatalities  Latvia          32          64    - 50 %  
Road Fatalities  Lithuania      54          82    - 34,1 %  
Road Fatalities  Poland        591         885   - 33,2 %

http://www.internationaltransportforum.org/shorttermtrends/selection.aspx  

Cyprus was in 2008 al beter al Be: http://www.cyprusdriving.net/
http://www.cyprusdriving.net/forms/CYPRUS_%20ACCIDENT_STATISTICS_1999_%202008.ppt#292,1,Dia 1
« Laatst bewerkt op: maandag 06 september 2010 - 18:48:41 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: bijkomende onbemande snelheidscamera's
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 07 september 2010 - 00:54:08 »

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: bijkomende onbemande snelheidscamera's
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 07 september 2010 - 08:46:17 »
Maar goed, dat is vanzelfsprekend in een land waar zelfs de politie vrolijk zonder dringende opdracht elke dag naar Brussel pendelt aan 140-150 per uur :).

Toen ik gisteren met de oplegger van de R4 (Gent) richting Brussel reed op de E40 tegen de begrenzer aan, 90km/u dus, stoof er mij plots een brandweerwagen voorbij.
Het ging om een 12 tonnerke dacht ik of toch minstens 7,5 ton.
Dat voertuigen van hulpdiensten niet begrensd zijn, dat weet ik. Toch vraag ik me af of die mogen meestuiven met de auto's aan dik 120km/u. op de middenstrook.
Voor mij op de rechterrijstrook was er toch dik 1 km geen voertuig te zien en toch bleef die tussen de auto's op de middenstrook rijden en dit zonder enig klank of licht spektakel.

Vorige vrijdag was het met een legervrachtwagen op de ring in Brussel.
Die komt de ring opgereden voor mij en daar er toch geen verkeer was kon ik, galant als ik ben, zonder hinderen een vak opschuiven om hem makkelijker te laten opkomen.
Dik spijt van dus want toen ik er naast was (had dus blijkbaar geen lading bij) kwam hij op dezelfde snelheid als ik, haalde me rechts terug in en verdween aan de horizon (bij wijze van...) terwijl ik die stomme begrenzer weer maar eens zat te verwensen.

wooter

  • Gast
Re: bijkomende onbemande snelheidscamera's
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 07 september 2010 - 09:11:35 »
Zolang de bevolking zo dom blijft om niet te (willen) begrijpen dat flitspalen de 'gevaren' niet beëindigd, doch slechts enkel wat centen binnen brengen, zal hier geen verbetering in komen.
Oh, er zijn een hoop mensen die ervan overtuigd zijn dat die palen er staan voor het geld. Ga ervan uit dat 50% van de mensen die niet te hard rijden, dit doen om niet geflitst te worden (m'n pa is er zo een van). De rest van de brave chauffeurs is echt overtuigd dat flitspalen de verkeersveiligheid helpen. En de rest rijdt te hard :).

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: bijkomende onbemande snelheidscamera's
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 07 september 2010 - 09:14:31 »
Ik haat flitspalen... Vooral die voor de Kennedytunnel... Mag je 70 volgens de borden, gaat iedereen vol op de rem want je kon ervoor makkelijk 90... ZEER VEILIG JA?!

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: bijkomende onbemande snelheidscamera's
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 07 september 2010 - 09:48:56 »
Op 15 augustus (FEESTDAG) had ik om 09.04 uur 's morgens prijs in Dilbeek. Ok 98 waar 70 mag is er wat over maar er was geen kat op de baan en ook geen tegenliggers die eventueel de mobile opstelling konden verklikken. Het ergste is dat er van mijn 110 eurokes 55 naar het zuiden des lands gaat.  Maar ik was dus zeker een "laagvlieger", "wegpiraat" "maniak".

Maar op het schooluur zie je die mannen niet hé. het doe t mij ook denken dat aan het Ecoduct Kikbeek ze er ook dikwijls de zondag staan. dan kan ne mens al eens rapper rijden dan stilstaan (in de weekfiles) .......

Maar ja al die flitspalen erbij zal echt gevallen zoals dit weekeinde in Gent (3 doden) de wereld uit helpen. 

@ Michel : sorry jongen om u lastig te vallen maar (je bent nu eenmaal ons cijfergenie (waarvoor immens dank)) op hoeveel verkeersdoden schat jij 2010 in? Onder of boven de 1000? Ik vrees voor erboven, en dat spijts al die camera's.


wooter

  • Gast
Re: bijkomende onbemande snelheidscamera's
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 07 september 2010 - 11:10:04 »
Ik haat flitspalen... Vooral die voor de Kennedytunnel... Mag je 70 volgens de borden, gaat iedereen vol op de rem want je kon ervoor makkelijk 90... ZEER VEILIG JA?!
Ik vind die net ideaal! Lekker uitbollen tot 60, en dan eens in de tunnel terugschakelen naar 3e en volgas. Dat klinkt mooi :D

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: bijkomende onbemande snelheidscamera's
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 07 september 2010 - 12:12:26 »
@ Michel : sorry jongen om u lastig te vallen maar (je bent nu eenmaal ons cijfergenie (waarvoor immens dank)) op hoeveel verkeersdoden schat jij 2010 in? Onder of boven de 1000? Ik vrees voor erboven, en dat spijts al die camera's.

Ik schat -voorlopig- ongeveer hetzelfde als 2008: 944 of een lichte daling tov 2009: 955 (nog geschatte),
veel zal afhangen van de "accuraatheid/kwaliteit" van de registratie en van het aantal dodelijke gewonden + 30 d dat rond de 15 %-verkeersdoden-totaal schommelt. Deze dodelijke gewonden moeten zo accuraat mogelijk opgevolgd worden en doorgegeven worden vanuit de ziekenhuizen.

Het probleem van Be is dat de kwaliteit van de cijfers met de jaren logisch gezien zou moeten toenemen, ik vrees dat dit ergens wat afgeremd wordt om de statistieken wat te verschonen.

 Hier 2  links:
Accuraatheid-2005 en een link Kwaliteit-fgov.be (anno 2009, wegens nieuwe site), beetje tussen de regels lezen...

Citaat
http://aps.vlaanderen.be/sgml/largereeksen/4096.htm
Accuraatheid
Voor de registratie van de ongevallen worden formulieren gebruikt (verkeersongevallenformulier) die door de politie moeten worden ingevuld bij elk ongeval op de openbare weg waarbij lichamelijke lestels zijn opgelopen. Dit formulier wordt veelal op basis van het proces-verbaal van het ongeval opgesteld en bevat een hele reeks vaststellingen over het ongeval (weggebruikers, wegtype, weersomstandigheden, localisatie...) Het ongevallenformulier wordt apart gevat waardoor het risico bestaat dat dit niet altijd (volledig) ingevuld wordt. Hierdoor bestaat er een risico op onderregistratie. In de toekomst wil men werken met een "eenmalige vatting" waarbij het verkeersongevallenformulier vrijwel geheel automatisch wordt ingevuld van zodra het PV wordt opgemaakt. Momenteel is deze eenmalige vatting gedeeltelijk in voege: de politie registreert het PV en op basis daarvan worden een aantal velden van het ongevallenformulier automatisch ingevuld. De verdere verwerking gebeurt nog manueel. Het ongevallenformulier wordt pas doorgestuurd als dat volledig ingevuld is. Wanneer het PV op het politiekantoor wordt opgesteld en niet ter plaatse, dan is er zelfs geen ongevallenformulier.
Een ongeval tussen 2 of meer weggebruikers wordt beschouwd als 1 ongeval. Bij 1 ongeval kunnen er wel meerdere slachtoffers betrokken zijn. Letselongevallen worden als representatief beschouwd voor het hele fenomeen van de verkeersongevallen. Ongevallen met enkel materiële schade of ongevallen op privé-terrein zijn niet opgenomen. Voor elk letselongeval gebeuren statistisch gezien nog eens 7 of 8 ongevallen met enkel materiële schade.
De ruwe gegevens worden gepubliceerd door de FOD Economie, Algemene Directie Statistiek, op basis van de PV's en ongevallenformulieren van lokale en federale politie die centraal door de dienst Beleidsgegevens van de Federale Politie worden overgemaakt na validatie.
Citaat
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/ongevallen_slachtoffers/verkeersslachtoffers/index.jsp
Kwaliteit van de cijfers

De gegevens over dodelijke slachtoffers zijn het betrouwbaarst en stabielst. In dat geval is het erg waarschijnlijk dat de politie of het parket tussenbeide komt bij het ongeval. De gegevens over lichtgewonden zijn wellicht onderschat, meer bepaald voor zwakke weggebruikers (voetgangers, fietsers). Op basis van Belgisch en internationaal onderzoek wordt de graad van registratie door de politie voor dodelijke ongevallen geraamd op 90% (waarbij we de resultaten nog kunnen verbeteren dankzij de gegevens van de parketten). Die graad ligt bij 50% voor slachtoffers die in het ziekenhuis werden opgenomen en lager dan 20% voor zeer licht gewonde slachtoffers (die niet in het ziekenhuis werden opgenomen).

Neem nu hypothestisch dat de juistheid + 5 % wordt bij het aantal doden ter plaatse (95 % ipv 90 %) en de juistheid vd dodelijke gewonden + 25 % wordt ( 75% ipv 50%) dan kunnen we op ca. 75 verkeersdoden extra rekenen enkel door registratiekwaliteit.

Maar moest het boven de 1000 verkeersdoden zijn, wat bij een slecht laatste halfjaar 2010 maar + 5 % meer zou zijn, zullen ze er weer excuses voor zoeken; ik tip op het aantrekken van de economie in 2010 tov crisisjaren 2008-2009....  ;D

Ik zie de titel in de media al staan: "Verkeersdoden stijgen alweer, meer als 1000 doden op Belgische wegen"
Ik denk het niet dat ze dat durven...  ;D  

Het is dus glazen bol...

Hier vindt je een pdf met cijfers t/m 2008, en de uitleg samengevat:
http://economie.fgov.be/nl/binaries/pr145_nl_tcm325-81146.pdf
« Laatst bewerkt op: dinsdag 07 september 2010 - 12:14:44 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: bijkomende onbemande snelheidscamera's
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 07 september 2010 - 12:29:57 »
Ik haat flitspalen... Vooral die voor de Kennedytunnel... Mag je 70 volgens de borden, gaat iedereen vol op de rem want je kon ervoor makkelijk 90... ZEER VEILIG JA?!
Ik vind die net ideaal! Lekker uitbollen tot 60, en dan eens in de tunnel terugschakelen naar 3e en volgas. Dat klinkt mooi :D

Yep, en dan staat die vrachtwagen achter je halfweg de klim stil met een volwaardige file er achter en de (on)nodige ongevallen erbij. :( Goe bezig, nu ja, dagelijkse realiteit.