Auteur Topic: rijschoolinstructeur  (gelezen 10587 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Marita

  • Starter
  • *
  • Berichten: 3
rijschoolinstructeur
« Gepost op: donderdag 09 september 2010 - 11:40:35 »
Hallo,

Momenteel volg ik een opleiding voor instructeur en zit met de volgende vragen :
* worden er op het examen ook vragen gesteld over methodiek ?
* hoe komt het toch dat er zoveel mensen die goede punten halen op het schriftelijk toch buizen op het mondeling ?
   worden beide punten samengeteld of moet je slagen zowel op het mondeling als op het schriftelijk ?
Wat ik een beetje mis in de opleiding is :
* hoe moet ik een les voorbereiden ?
* hoe moet ik een les samenstellen ? hoe weet ik wat een leerling allemaal moet kennen vooraleer aan ee volgend maneuvre te beginnen ?
* hoe leer ik een parcours samen te stellen ?

Kunnen jullie wat raad geven ?

alvast bedankt

Marita

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: rijschoolinstructeur
« Reactie #1 Gepost op: zondag 28 november 2010 - 11:30:11 »
Hallo,

Momenteel volg ik een opleiding voor instructeur en zit met de volgende vragen :
worden er op het examen ook vragen gesteld over methodiek ?

Neen.  Ik heb brevet 3 (theorie) gedaan, en dat was bij mij niet het geval.  Dat werd getest op de modelles.

hoe komt het toch dat er zoveel mensen die goede punten halen op het schriftelijk toch buizen op het mondeling ?

Ik heb examens afgelegd voor theorielesgever.  (dus geen mechanica!).  Mischien heb je hier al iets aan.

Je moet vrij "direct" antwoorden.  Sommigen laten zich intimideren.  Of begaan de fout stomweg ergens over te beginnen waar ze niet 100% van op de hoogte zijn.  En dan riskeer je natuurlijk dat je foute dingen gaat zeggen.  Gevolg: de examinatoren pikken daarop in.  Genre: "Hajaaa?  Leg dat nog eens uit?  Hoe zit dat precies?  En wat in deze of gene situatie dan?  Dat klopt ni hé!"  En voor je het weet, zit je muurvast.  Beperk je dus tot datgene waar je helemaal zeker van bent.  En breng hen vooral niet teveel op ideeën.  Als de examinatoren er niet over beginnen, zorg dan dat je niet zelf over lastige materie als bvb voortbewegingstoestellen, etc. gaat beginnen.  Zorg gewoon dat je genoeg zelfzeker overkomt.  Antwoord rustig op de gestelde vragen.

Een tweede reden.  Zorg dat je na je schriftelijk examen meteen je vragen groepeert.  Bvb de ene noteert achteraf vraag 1 , de ander vraag 2 enz.  Leg alles samen, en dan heb je het gestelde examen.  Ga nu na wat je hebt geantwoord.  Want, stel dat je links of rechts een flater begaan hebt, dan komt men daar gegarandeerd op terug op je mondelinge proef.  En owee als je het dan nog niet weet.  Dan hang je.  Wees dus na je schriftelijke proef voldoende zelfkritisch.  Overloop eventueel met je lesgever wat je geantwoord hebt, en welke antwoorden men van jou wilde horen (nee: lezen).  Waar was je onvolledig?  Waar was je compleet fout?

En pas op: 't zit soms in kleine hoekjes, die echter wel belangrijk kunnen zijn:

* is het MOGEN of MOETEN?
* gaat het over DE BESTUURDER of over ELKE WEGGEBRUIKER?
* enz.

worden beide punten samengeteld of moet je slagen zowel op het mondeling als op het schriftelijk ?

Ik dacht slagen in beide, en 60 % over het geheel van beide.  En daarna nog eens 60 % over de modelles.

Wat ik een beetje mis in de opleiding is :
* hoe moet ik een les voorbereiden ?
* hoe moet ik een les samenstellen ? hoe weet ik wat een leerling allemaal moet kennen vooraleer aan ee volgend maneuvre te beginnen ?
* hoe leer ik een parcours samen te stellen ?

Dat leer je vooral door je stage, denk ik.  Door het te DOEN.  Een goeie mentor kan je hier wellicht al wat op weg helpen.  Tijdens je stage-uren dat je meevolgt: probeer te stelen met je ogen en oren.

Mag ik zo benieuwd zijn bij welk opleidingsinstituut je je lessen volgt?
« Laatst bewerkt op: zondag 28 november 2010 - 11:37:26 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Bruno Stachel

  • Starter
  • *
  • Berichten: 7
Re: rijschoolinstructeur
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 05 april 2011 - 17:09:19 »
Ik was eveneens niet geslaagd voor het schriftelijk examen en met name een serieuze buis voor autotechniek. De redenen is dat ik vragen kreeg die ik totaal niet gezien had tijdens de cursus en ik eigenlijk moest improviseren.
Wat zijn de meest voorkomende vragen daarbij? Want het is toch niet aanvaardbaar dat ik nog een cursus avondschool moet volgen om zeker te zijn dat ik bij een volgende poging terug met mijn mond vol tanden zal staan.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: rijschoolinstructeur
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 05 april 2011 - 17:30:38 »
Ik was eveneens niet geslaagd voor het schriftelijk examen en met name een serieuze buis voor autotechniek.

Dus .... geslaagd voor wegcode?  Hoeveel procent haalde je (als ik zo benieuwd mag zijn, tenminste)

De redenen is dat ik vragen kreeg die ik totaal niet gezien had tijdens de cursus en ik eigenlijk moest improviseren.

Mischien kan het nuttig zijn om in groep te gaan.  De ene kandidaat onthoudt dan bijvoorbeeld vraag 1, de andere vraag 2, enz.  Meteen na het examen steek je dan de koppen bij elkaar, en dan heb je de exacte vragen.

Probeer uiteraard ook te onthouden wat je zelf geantwoord hebt.  En vervolgens ga je met dit alles naar je lesgever.  Overloop dan, zij het individueel, zij het in groep welke antwoorden er verwacht werden, en wat jij geantwoord hebt.  Zo kan je alvast nagaan waar je antwoorden fout, onvolledig, .... waren.  Wees voldoende kritisch voor jezelf.  En laat jouw antwoorden desnoods beoordelen door de lesgever.

Heb je trouwens enige feedback gekregen van de resultaten van de anderen?

Wat zijn de meest voorkomende vragen daarbij?

Is dat niet grotendeels aan bod gekomen tijdens je opleiding, dan?  Zelf heb ik brevet 3 gedaan (dus geen mechanica voor mij).  

Bij de opleiding wegcode kregen we ook de oefenvragen die de zowat laatste 10 jaar zoal gesteld werden.  Bedoeling was dan, om de theorie te leren, en desgewenst zelf de antwoorden te zoeken.  Maw: de antwoorden werden er NIET bij gegeven, je moest er zelf pro actief naar op zoek gaan.  Maar als je toch ergens vast zat, of twijfelde, kon je bij de volgende les uiteraard altijd bij de lesgever terecht.

Bovendien kregen we 2x een herhalingstest.  Die kregen we dan de volgende les verbeterd terug.  Zo hadden we toch al een idee aangaande onze vorderingen.  In die les werden de juiste antwoorden behandeld, en tevens de meest voorkomende fouten.  Wie dan nog twijfelde, kon nadien nog steeds terecht bij de lesgever.  Bvb vlak voor de volgende les begon, tijdens de pauze, ....

Want het is toch niet aanvaardbaar dat ik nog een cursus avondschool moet volgen om zeker te zijn dat ik bij een volgende poging terug met mijn mond vol tanden zal staan.

Je bedoelt waarschijnlijk dat je dat net wil vermijden, neem ik aan.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Bruno Stachel

  • Starter
  • *
  • Berichten: 7
Re: rijschoolinstructeur
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 06 april 2011 - 13:07:48 »
Ook niet geslaagd voor wegcode.
In verband met de gestelde vragen wil ik zeggen dat de voorbereiding voor het schriftelijk examen automechanica goed was , maar niet voor het mondeling.
Je stelt voor om in groep te gaan. Ik heb geen probleem de gestelde vragen te reproduceren, maar stel mij gewoon de vraag tot hoever men kan gaan op het mondeling examen techniek en ... zijn jouw antwoorden correct volgens de ene dan wel foutief volgens een andere bron. Zo is volgens de jury de +pool van een batterij rood, terwijl ik dat ook al gezien heb in 't blauw.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: rijschoolinstructeur
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 06 april 2011 - 14:29:13 »
zijn jouw antwoorden correct volgens de ene dan wel foutief volgens een andere bron.

Dat klopt. Zo was er in mijn tijd een examinator die ervan overtuigd was dat de condensator van de stroomverdeler niet moest geaard worden. Onze docent autotechniek zei ons tegen welke examinator we wat moesten antwoorden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: rijschoolinstructeur
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 06 april 2011 - 19:21:51 »
Dat klopt. Zo was er in mijn tijd een examinator die ervan overtuigd was dat de condensator van de stroomverdeler niet moest geaard worden. Onze docent autotechniek zei ons tegen welke examinator we wat moesten antwoorden.

1) Vertelde hij er dan ook bij hoe elke examinator eruit zag?  (Maw hoe kon je de verschillende examinatoren uit elkaar houden?)
2) Hoe weet je op voorhand welke examinatoren jouw schriftelijke proef gingen corrigeren?

Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: rijschoolinstructeur
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 06 april 2011 - 21:00:59 »
Dat klopt. Zo was er in mijn tijd een examinator die ervan overtuigd was dat de condensator van de stroomverdeler niet moest geaard worden. Onze docent autotechniek zei ons tegen welke examinator we wat moesten antwoorden.

1) Vertelde hij er dan ook bij hoe elke examinator eruit zag?  (Maw hoe kon je de verschillende examinatoren uit elkaar houden?)

Jazeker, vrij gedetailleerd zelfs.

Citaat
2) Hoe weet je op voorhand welke examinatoren jouw schriftelijke proef gingen corrigeren?

Inderdaad, dat kan je niet weten. Dan maar hopen dat juist dat ene puntje niet het verschil tussen geslaagd en niet geslaagd uitmaakt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."