Auteur Topic: Forumetiquette en recente ontwikkelingen - vervolg  (gelezen 4532 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Forumetiquette en recente ontwikkelingen - vervolg
« Gepost op: dinsdag 14 september 2010 - 01:52:07 »
Gezien de evolutie van de draad "Implodering wegcode.be?", waarin niet alleen voortdurend de forumetiquette zwaar overtreden werd, doch er bovendien bedreigingen met misdrijven geuit werden, heb ik mij, zeer tot mijn spijt, genoodzaakt gezien om de dringende maatregelen te treffen die zich opdrongen.

In afwachting van nader overleg zodra mogelijk hierover met mijn collega's, kunnen volgende geregistreerde leden voor vooralsnog onbepaalde duur geen berichten plaatsen (ze kunnen nog wel inloggen, zodat ze hun persoonlijke berichten nog kunnen raadplegen en gemakkelijk kunnen volgen welke berichten ze nog niet gelezen hebben, iets wat GRO Forum mij niet heeft willen gunnen):

  • Benny Stinkens
  • eugeen
  • wooter

Het gaat hier dus geenszins om een volledige en definitieve verbanning, noch om enige vorm van censuur. Wij garanderen hier de ruimst wettelijk mogelijke vrije meningsuiting, op voorwaarde dat de forumetiquette niet zwaar en herhaaldelijk overtreden wordt.

Ik hoop dat de bezoekers zullen begrijpen dat ik deze maatregel niet vanuit een gebrek aan affiniteit met de betrokkenen genomen heb, doch uitsluitend om in het belang van het algemeen welzijn op dit forum de rust en de goede sfeer die er zeer lang geheerst hebben, opnieuw te vrijwaren.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: Forumetiquette en recente ontwikkelingen - vervolg
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 14 september 2010 - 08:46:55 »
Jozef,

Ik betreur uw beslissing. Dat men oproept tot hoffelijkheid en respect en steeds maar opnieuw is ok, maar met een halfslachtige tot gehele verbanning van deelnemers ben ik het niet eens.

Mij is het om verkeersveiligheid en het op peil houden van mijn beperkte kennis van de verkeerswetgeving te doen. Af en toe mijn hartje eens kunnen luchten en wat frustraties van mij afschrijven moet ook kunnen. Conflictuële meningen dragen bij tot een objectieve besluitvorming. Wij zijn volwassen genoeg om tussen de lijnen te kunnen lezen.

Vandaar mijn voorstel om een categorie "eens goe bashen" in het menu bij te plaatsen. Daar kunnen dan de interne oorlogjes gevoerd worden.

Beste Jozef, wij allen schrijven al eens een letter teveel, of leggen een verkeerd accent. Maar verdraagzaamheid en geduld zijn toch deugden welke wij mannen van gezonde leeftijd tot de onze hebben gemaakt, of niet?

Veilige dag aan allen.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Forumetiquette en recente ontwikkelingen - vervolg
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 14 september 2010 - 12:42:06 »
Jozef,

Ik respecteer je beslissing, maar betreur ze toch ook.  Ik ga me voorzichtig uitdrukken, maar ik vrees een beetje dat je op deze manier jezelf aan 't isoleren bent.  En da's jammer.

Als er 1 ding is, waarover iedereen het eens is, dan is het wel het feit dat de betrokken draad compleet uit de hand gelopen was.  En neen, ik ga mezelf hier niet goedpraten.  Ik heb mezelf er ook schuldig aan gemaakt om ergens olie op een vuur te gooien.  Ook ik heb dingen geschreven, die niks meer met het oorspronkelijke topic te maken hadden, en die alleen maar kon leiden tot nog meer furieuze reacties over en weer.

Bij deze een oproep, Mischien moeten we allemaal eens een voorbeeld nemen aan jouw hond.  Neen, niet aan het blaffen.  En neen, ook niet aan het bijten.  Hoewel, zou hij bijten?  Want ik geloof je graag dat 't zo'n superlieve loebas is, dus zomaar bijten zal hij ook wel niet doen, zeker?  Nee, neem een voorbeeld aan de manier waarop hij uit 't water komt.  Hij schudt wellicht al dat water er eens goed af, en gaat weer verder.

Mischien is het beter om dit nu te laten rusten.  Dat we dit allemaal eens van ons af schudden, en laten voor wat 't is, en verder gaan.  Voordat er stommiteiten gebeuren, waarvan we later toch allemaal spijt zouden krijgen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Forumetiquette en recente ontwikkelingen - vervolg
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 14 september 2010 - 13:26:48 »
Forumtechnisch is het een goede maatregel, sommige forums leggen een volledige ban op om die na beraad dan wel of niet in te trekken, dan is dit beter.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Forumetiquette en recente ontwikkelingen - vervolg
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 14 september 2010 - 14:51:38 »
Ok: er is het forumtechnische aspect, maar er is ook het menselijke aspect aan de zaak.

Ik hou nu eerlijk gezegd m'n hart vast.  Mea culpa: beetje laat (en 'k ga zelf zeker ook niet vrijuit).  :-[
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Forumetiquette en recente ontwikkelingen - vervolg
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 14 september 2010 - 16:21:58 »
Daar wil ik niet op reageren vermits ik niet op GRO kom.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Forumetiquette en recente ontwikkelingen - vervolg
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 14 september 2010 - 17:11:12 »
In afwachting van de conclusies van het beraad dat momenteel aan de gang is tussen de beheerders en moderatoren van dit forum, kan ik alleen maar mijn persoonlijke standpunten weergeven.

Ik ben zelf het slachtoffer geworden van een barbaarse en volkomen ongerechtvaardigde volledige en definitieve verbanning van twee forums (wijlen het Wegcode forum en het GRO Forum).

Sedert de oprichting van dit forum door mij heb ik altijd gehoopt dat het hier nooit zover zou komen dat mensen het zwijgen zou moeten opgelegd worden.

De ruimst wettelijk mogelijke vrijheid van meningsuiting die op dit forum hoog in het vaandel gevoerd wordt, is voor mij altijd een kostbaar goed geweest in een maatschappij waarin deze helaas maar al te dikwijls niet gerespecteerd wordt.

Zoals Bert onlangs nog aangaf, heb ik er destijds bij het opstellen van de forumetiquette naar gestreefd om deze niet beperkender dan nodig te maken om een goed verloop van de gedachtenwisselingen op dit forum mogelijk te maken.

Ik heb nooit het minste probleem gehad met de confrontatie van tegenstrijdige standpunten en meningen, en meen te mogen stellen dat ik daarbij altijd zeer tolerant geweest ben wanneer in het vuur van de strijd de vlammen al eens hoger oplaaiden dan nog verenigbaar was met de forumetiquette.

Niet alleen de aanhoudende en verregaande overtredingen van de forumetiquette, doch bovendien bedreigingen met correctionele misdrijven, hebben recentelijk de goede gang van zaken op dit forum dermate in het gedrang gebracht, dat ik mij, zeer tot mijn spijt, verplicht gezien heb om, vermits Joeri gisterenavond niet beschikbaar was voor het forum, voorlopige en dringende maatregelen te treffen tegen de uitslaande brand.

Daarnaast betreur ik ten zeerste het ongenoegen die voormelde incidenten ongetwijfeld berokkend hebben aan de leden die te goeder trouw deelnemen aan dit forum en er tijd en werk in steken om er een meerwaarde aan te leveren.

Ik dank jo van harte voor zijn begrip voor de beslissingen die ik gisteren genomen heb.

Ik dank ook Bert voor zijn tussenkomsten, waar, in tegenstelling tot wat hij erover denkt, naar mijn gevoel niet het minste op aan te merken valt.

Ik wens, ondanks wat ik hierboven geschreven heb, ook mijn begrip te betuigen voor de constructieve bijdrage van Rudi in deze draad.

Het is mijn grootste wens dat er op dit forum, zoals het er zo lang geweest is, zo spoedig mogelijk opnieuw in een aangename en respectvolle manier met elkaar van gedachten kan gewisseld worden, en ik zal alles doen wat in mijn mogelijkheden ligt om dit te bereiken. Ik ben daartoe bereid om waar nodig water in de wijn te doen, doch niet om mezelf volledig weg te cijferen.

Het is daarbij tevens mijn oprechte wens om, indien er dan met sommige deelnemers al geen vrede kan gesloten worden, ten minste toch in wederzijds respect tot een wapenstilstand te komen.

Vrede kan er immers slechts komen wanneer alle betrokken partijen ten volle bereid zijn om hun verantwoordelijkheid op te nemen voor wat er in het verleden misgelopen is.

Ook hoop ik van harte dat het niemand aan de zelfbeheersing zal ontbreken om zich niet in juridische problemen te verwikkelen met correctionele misdrijven tegen deze site.

De wens van sommigen dat ik dit forum zou verlaten, of zelfs dat dit forum zou opgedoekt worden, ga ik evenwel niet vervullen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Forumetiquette en recente ontwikkelingen - vervolg
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 15 september 2010 - 05:51:59 »
Ik vind het vooral een zeer spijtige zaak dat het zover moet komen.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Forumetiquette en recente ontwikkelingen - vervolg
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 15 september 2010 - 12:41:18 »
....
hiij die zonder zonde is werpe de eerste steen

een vuur blijft maar branden als het genoeg brandstof heeft
en er zijn er die hun best gedaan hebben om brandstof te leveren

een wapenstilstand blijft een gewapend conflict
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Forumetiquette en recente ontwikkelingen - vervolg
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 16 september 2010 - 00:00:39 »
Zoals toegezegd in een andere draad, maak ik hierbij bekend wat er geresulteerd is uit het overleg tussen Joeri, Rafael en mij.

Maar vooreerst wens ik uit eigen beweging mijn oprechte spijt te betuigen en mijn welgemeende verontschuldigingen aan te bieden:

- aan Benny en Eugeen, omdat ik besef dat ik tegenover hen meermaals verder gegaan ben dan nodig was om de belangen van de forumleden (mij inbegrepen) en het forum te vrijwaren.

- aan wooter, omdat ik, net als enkele anderen, zijn draad over de vernieuwde site van de v.z.w. Wegcode meermaals verstoord heb met off-topic berichten, die ik in mijn hoedanigheid van moderator van de betrokken draad had moeten afsplitsen.

Ik zal hieruit voor mijzelf naar de toekomst toe mijn lessen trekken.

Tot onze enorme spijt, zijn Joeri, Rafael en ikzelf tot het wel bijzonder droevige inzicht moeten komen dat het in de huidige omstandigheden helaas niet mogelijk is om op dit forum rust en een aangename sfeer mogelijk te maken zonder de blokkering van het plaatsen van berichten voor Benny en Eugeen tot nader bericht in stand te houden. Wat Eugeen betreft, heeft zijn bedreiging met niet geringe misdrijven tegen deze site een verzwarende omstandigheid uitgemaakt bij onze besluitvorming.

Ik ben ervan overtuigd dat Eugeen en Benny meer dan verstandig genoeg zijn om, wanneer ze er eens in sereniteit over nadenken, te beseffen dat de motivatie van deze maatregel enkel ingegeven is vanuit voormeld inzicht, en geenszins bedoeld is om hen ook maar enig gezichtsverlies te laten lijden, zoals dat het geval was bij mijn algehele verbanning van twee forums.

Wat we (nog) niet besproken hebben, doch wat mij persoonlijk alvast betreft, wil ik eraan toevoegen dat Benny en Eugeen op mijn vergevingsgezindheid mogen rekenen voor de fouten die ze hier begaan hebben, en sluit ik een herziening van deze maatregel niet uit indien zou blijken dat ze, naar de toekomst toe, ten volle hun verantwoordelijkheid wensen op te nemen voor hun spijtige verleden op dit forum.

We kunnen jullie gelukkig beter nieuws verkondigen voor wooter. Hij heeft in het verleden dikwijls de forumetiquette zwaar overtreden. Onder meer als gevolg van een persoonlijk gesprek dat Joeri met hem gehad heeft, werd zijn blokkering om hier berichten te plaatsen evenwel opgeheven, waarbij we er vast op rekenen dat hij in de toekomst de forumetiquette noch frequent, noch in aanzienlijke mate zal overtreden.

Hoewel het in de verste verte niet onze bedoeling is om van dit forum een politiestaat te maken, hebben Joeri, Rafael en ik ook ingezien dat we in de toekomst, wat betreft de forumetiquette en inzonderheid een respectvolle omgang met elkaar, korter op de bal moeten spelen en sneller dienen in te grijpen met een modererende wijziging van berichten waarvan de auteur uit de bocht gegaan is met betrekking hiermee, wijl hem daarbij via een persoonlijk bericht tekst en uitleg zal gegeven worden.

Op ieder forum verschijnt wel eens een bericht met een randbemerking die eigenlijk geen rechtstreeks verband houdt met het onderwerp van de draad. Rafael, Joeri en ik menen evenwel dat het, voor een verdere verbetering van de kwaliteit van dit forum, goed is dat, wanneer de inhoud van een bericht teveel afwijkt van het onderwerp van de draad, dit in een afzonderlijke draad geplaatst wordt. Wij vragen de forumdeelnemers hiervoor om hun medewerking. Van onze kant zullen wij voortaan sneller tot een dergelijke afsplitsing overgaan, mocht de noodzaak hiervan aan de auteur van een dergelijk bericht ontgaan zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."