Auteur Topic: Jaguar C- X75 Concept (2010)  (gelezen 2333 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Jaguar C- X75 Concept (2010)
« Gepost op: donderdag 30 september 2010 - 19:25:01 »
4X4 supercar, 4X145kW ( 195bhp ) en 1600Nm totaal koppel.
Een theoretisch bereik van 900 kilometer is ook niet slecht voor deze hybride met 2 gasturbinemotoren.
Dat ze hem maar beginnen te maken.
http://www.netcarshow.com/jaguar/2010-c-x75_concept/
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Jaguar C- X75 Concept (2010)
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 30 september 2010 - 19:38:23 »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Jaguar C- X75 Concept (2010)
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 30 september 2010 - 20:15:24 »
4X4 supercar, 4X145kW ( 195bhp ) en 1600Nm totaal koppel.
Een theoretisch bereik van 900 kilometer is ook niet slecht voor deze hybride met 2 gasturbinemotoren.
Dat ze hem maar beginnen te maken.

Zeer interessant concept die plug-in-Hybride die eigenlijk electrisch rijdt met vier E-wielmotoren (zoals de Lightning GT), maar hier laden de gasturbines (als range-extender) de Li-ions accu´s  van 19,5 kWh zo nodig bij.

Kan ook zonder lopende gasturbines tot 100 km reikwijdte halen met 19,5 kWh.

Tot 900 km reikwijdte is een mooie daguitstap, dan aan de stekker van 230 VAC (of tijdens het middaguurtje)

Gasturbines zouden stationair draaien op CNG, LPG, biobrandstof, zelfs op diesel, maar het duurt nog 3-5 jaar voor ze rijp voor de serie zijn.
http://www.focus.de/auto/neuheiten/studie/jaguar-c-x75-katzen-hammer-in-paris_aid_557540.html

Spiegels zijn in optie, neen ik denk dat de camera´s standaard zijn.  :D

Aja, het zijn 2 "micro-gasturbines" niet groter als een hoofdkussen.
Citaat
...
900 Kilometer Reichweite
Hinter den Sitzen, also platziert wie bei einem Mittelmotor-Sportwagen und unter einer durchsichtigen Haube effektvoll angeordnet, befinden sich die beiden Mikro-Gasturbinen. Sie sind kaum größer als ein Kopfkissen und liefern während der Fahrt bei Bedarf im sogenannten Track-Modus ihre Zusatz-Power für die Elektromotoren. Als Range Extender laden die Düsen zudem die Batterien wieder auf, wenn der Saft zur Neige geht. Die Reichweite des futuristischen Allradlers steigt damit auf 900 Kilometer, freuen sich die Jaguar-Ingenieure – genug für die Strecke Berlin-London.
...


Doet me wat aan de Porsche 918 Spyder denken, de keus wordt moeilijker...  ;D ;)
http://www.focus.de/auto/automessen/porsche-918-spyder-rasend-elektrisch_aid_485679.html

Dit concept is wel serie-rijp, er zou een gelimiteerde serie uitkomen tegen 2014:
Citaat
http://www.autobild.de/artikel/porsche-918-spyder-kommt_1224016.html

Porsche-Chef Michael Macht: "Die Umsetzung des 918 Spyder in einer limitierten Serie zeigt, dass wir mit dem Ansatz Porsche Intelligent Performance sowie der Verbindung von Höchstleistung und effizienten Antriebskonzepten den richtigen Weg für die Marke Porsche eingeschlagen haben. Wir werden den 918 Spyder in Weissach entwickeln und in Zuffenhausen produzieren." Klare Ansage also für das Öko-Monster. Kleine Datenkunde: Angeblich geht es in der Flunder in knapp unter 3,2 Sekunden aus dem Stand auf Tempo 100 und bis auf über 320 km/h. Wann der 918 Spyder zu kaufen ist, steht allerdings noch nicht fest. Kolportiert wird ein Start im Jahr 2014 und ein Einstiegspreis von 400.000 Euro.
Dju een nul teveel...  ;)
« Laatst bewerkt op: donderdag 30 september 2010 - 20:36:48 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: Jaguar C- X75 Concept (2010)
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 30 september 2010 - 21:24:04 »
Die turbines zijn toch ook productierijp? De VS gebruikte ze al jaren als generator.



Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Jaguar C- X75 Concept (2010)
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 30 september 2010 - 22:24:36 »
Die turbines zijn toch ook productierijp? De VS gebruikte ze al jaren als generator.

Mooie foto.

Klopt, in de jaren ´60 was er zelfs een Chryslerprototype (zoals in de link staat), maar nu zijn er veel strengere milieunormen;
tegen 2014-15 moeten ze Euronorm 6* halen, ik denk dat ze daar nog wat werk hebben (geregelde katalysator en de rest), ofwel willen ze het verbruik nog optimaliseren, en/of kan de techniek nog goedkoper (zie link)  

Citaat
In drei bis fünf Jahren könnte unsere Gasturbine serienreif sein“, stellt Jaguar-Chef Ralf Speth in Aussicht und schränkt gleich danach ein: „Natürlich ist die Technik noch nicht billig.“

Gasturbine beim Range-Extender mit Zukunft

Die Gasturbine war im Automobilbau stets ein Exot, taucht aber immer wieder mal aus der Versenkung auf. Berühmt wurde das „Turbine Car“ von Chrysler, das in den 60er-Jahren von ausgewählten Kunden getestet wurde. Der elegante Wagen sah aus wie ein Requisit aus einem Science-Fiction-Film. Das Turbinen-Auto begeisterte mit seiner enormen Laufruhe, doch zur Serienreife gelangte der Antrieb nie. Schuld daran war damals unter anderem der hohe Verbrauch. Im Quasi-Stationärbetrieb wie bei Jaguar könnte das allerdings anders aussehen.  

*bvb de Mazda RX8 wankel motor is o.a. daarvoor uit productie genomen, die haalt de euronorm 5* blijkbaar niet (begin jan 2011)
Citaat
http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/nieuws/auto/mazda-rx-8-uit-productie/article-1194809885063.htm
Het veelbelovende motorconcept had echter ook zijn kwalijke kanten zoals een hoog verbruik en ongewenste emissies. Precies omwille van dit laatste staakt Mazda noodgedwongen de productie. Toch blijft de Japanse constructeur nog geloven in mogelijke terugkeer van het concept maar dan wel met waterstof als brandstof. (Belga)
« Laatst bewerkt op: donderdag 30 september 2010 - 22:32:27 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Jaguar C- X75 Concept (2010)
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 30 september 2010 - 22:50:00 »
Citaat
Einstiegspreis von 400.000 Euro.
Dju een nul teveel...  ;)
ff wachten op Volvo dan
die zijn er ook al een paar jaar mee bezig, maar wegens veiligheidsproblemen nog niet helemaal optimaal
in een crash durven die turbines wel eens stukjes redelijk ver weggooien

wij hebben eens een gasturbine aan boord gehad die het voor bekeken hield en de brokken lagen in dek gesmolten
je wilt dat niet zien gebeuren in een drukke winkelstraat
better a bad day at sea
than a good day at the office