Artikel 12 heeft het over "de verplichting voorrang te verlenen". Is het dat wat je bedoelt? 
Ik hoop dat je niet beweert dat de verkeersborden mbt voorang of de voorrangsregels slechts dan van toepassing zouden zijn, wanneer de voorangsplichtige ze ook respecteert? Want dat klopt dus niet.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat de bestuurder die een kruispunt oprijdt, dubbel voorzichtig moet blijven ten einde alle ongevallen te voorkomen. Ook de voorrangsgerechtigde! In die zin heeft de voorrangerechtigde bestuurder natuurlijk niet het recht om er desnoods maar moedwillig tegen te knallen, wanneer hem geen voorrang verleend wordt.
mazda
Meer dan expert
Re: oversteekplaatsen
« Antwoord #89 Gepost op: Maandag 17 Januari 2011 - 13:20:33 (GMT-1) »
--------------------------------------------------------------------------------
@ Inazuma,
Eigenlijk ontwijk jij met dit antwoord mijn vraag die ik nu rechtstreekser zal stellen.
Heb je voorrang van rechts? (op kruispunten met of zonder B17 waar geen andere borden staan die de voorrang regelen, fietspaden buiten beschouwing)
Heb je voorrang op een rotonde?
Want op deze plaatsen staat geen B9,B15 of B21.
M.a.w. ,mag de voorrangsgerechtigde bestuurder verwachten dat de voorrangsplichtige de voorrangsplicht zal respecteren als er geen borden B9, B15, of B21 staan?
IN DE WEGCODE SPREEKT MEN ALTIJD VAN VOORRANG VERLENEN? HET WOORD VOORRANG VINDT JE ALLEEN TERUG BIJ DE BORDEN B9 B15 B21 EN VOORRANGSTRACEE
De discussie is nu of je ook daadwerkelijk voorrang hebt als voetganger op een oversteekplaats, voorrang als je als bestuurder van rechts komt (bij vvr regeling), enfin op alle plaatsen waar het woord voorrang (hebben)niet duidelijk vermeldt staat in de wegcode.